Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Visa lite fler bilder så får du nog kommentarer.. :angel:

hoppas ni som skrivit vill svara....eftersom jag svarat:)
hann inte ta bilder idag men hovarna ser kanon fina ut(tack vare mig haha)
nej men de ser mkt bättre ut bak är sömmhålen i marken och jag håller på att fila på dem ser efter det så fort jag kratsar hovarna så ingt har flisat sig eller om något sömhål nått marken.

fram e det inte långt kvar innan sömmhålen når marken ett hål såg ja hade nått ner så det raspade jag till idag så det blev rundat och fin så de inte flisar sig.
börjar se mkt bättre ut bak.

va ute och gick med han idag, halt va det så han halkade lite men sökte sig mot snön så han inte skulle halka.
hoppade upp barbacka en sväng för att se om han ömmade, red typ 10-15min i mestadels skritt och testade på några steg o trav och tölt och HAN ÖMMADE INGENTING;) efter bara 2 veckor utan skor helt sjukt bra.
sen kom vi där det va halt igen då hoppade jag av för jag vill helst inte gå omkull med honom + att han sökte sig mot mitten och där låg jättestora stenar så han ömmade till en gång på en stor sten och efter den så ömmade han lite så då hoppade jag av o gick med han resten av biten, va lite öm direkt efter men sen försvann de igen och på slutet av vägen så kunde han gå där det var halt med utan att halka faktiskt men utan mig på ryggen då.

så det känns väldigt lovande.

Varför gå där det är stora stenar:confused:
Den kan ju lätt få en blödning o sen få en hovböld.

Tråden handlade ju om att ha boots.
Nu är det läge att köpa såna- broddade såna- just för halkan.

Varför gå där det är stora stenar:confused:
Den kan ju lätt få en blödning o sen få en hovböld.

Tråden handlade ju om att ha boots.
Nu är det läge att köpa såna- broddade såna- just för halkan.

okej menar du att hästar utan skor/man inte kan rida där det finns stenar överhuvudtaget eller? eller menar du nu bara i början när han inte är van?.
för om hästar inte skulle kunna gå på stenar så skulle ju alla vildhästar/hästar utan skor ha hovböld var och varannan dag eller du menar att han är mer känslig nu när skorna nyss tagits av?.

kanskte skall klargöra, stora stenar, då menar jag inte berg alltså utan tyo 5-10cm i diameter, runda stenar som de lagt dit för att vägen ska hålla bättre, men de e ju endå ojämt lagda så han reagerar för dem.
sen med de andra "stora" stenarna på vägen menar jag gruset som pressats in till mitten av grusvägen och de stenarna är väl 2cm i dm men mer vassa...
som grus brukar va.

sån tur e så e de flesta grusvägar hos hos så pass uppkörda att de e helt släta i spåren där reagerar han ingenting.
inte på asfalt heller.

jo det är ju boots tråden handlar om jag jag skall så fort jag får möjlighet rita av hans hovar och skicka in och se ifall bootsen passar.
vad tycker du om cavallo simple boots?.
verkar inte va så många som testat dem men jag tycker de verkar bäst. inte vråldyra heller. och helt i skinn.

Tror h*n menar: ''varför går du på stora stenar när hästen reagerar på det?''

Tror h*n menar: ''varför går du på stora stenar när hästen reagerar på det?''

för att jag var tvugen kanske:smirk:dum fråga:angel:det var ju kanske därför jag hoppade av eftersom han började reagera med.
verkar med som att ju mer man är ute och går med han(alltså ju längre stund han går åt gången) destå mer öm verkar han bli nu i början så först kan han gå på stenar sen i slutet av turen så kan han börja ömma mer på samma stenar lixom.
såklart jag inte rider enbart på stenar men de kan ju råka komma nån här och där som han råkar trampa på.

puttar lite undra vart alla ni andra tatt vägen som hjälpte mig innan

Tja, jag har inget mer att säga.. :O
Han kanske blir lite öm på småstenar i början men inte visar det, så blir det värre efterhand?

fram e det inte långt kvar innan sömmhålen når marken ett hål såg ja hade nått ner så det raspade jag till idag så det blev rundat och fin så de inte flisar sig.
börjar se mkt bättre ut bak.

reagera med.
verkar med som att ju mer man är ute och går med han(alltså ju längre stund han går åt gången) destå mer öm verkar han bli nu i början så först kan han gå på stenar sen i slutet av turen så kan han börja ömma mer på samma stenar lixom.

Men snälla Gullan, tittar man på startbilderna där skon är bortplockad, där ser man sömhålen dryga cm upp. Här skriver du att hästen börjar ömma mer nu än i början, du tror inte att det kan bero på att hornet har slitit eller att du har varit lite för ivrig med raspen.

Tja, jag har inget mer att säga.. :O
Han kanske blir lite öm på småstenar i början men inte visar det, så blir det värre efterhand?

va? vadå? har jag gjort nåt fel nu igen:smirk:

nej till en början(varje skogstur, jag går brevid alltså de va bara förra gången jag hoppade upp o red lite för att testa) så ömmar han aldrig nåt alls går på med stora kliv och är pigg, när jag hoppade upp med så va han jättepigg och ville börja springa genast men jag hindrade honom.
men sen så ömmar han genom att han "trampar" till när det kommer en sten som gör ont(förmodar jag) och emellan "tilltrampen" så går han helt normalt lixom han ömmar inte hela tiden när han går mot slutet av skogsturen.

men sen e det helt stelfruset i marken med och han har fakitskt bara gått 2 veckor utan skor så jag är överlycklig at det går så pass bra endå.

Det verkar vara en planlös plan TS planerat.

hej igen kul att du letade dig tillbaka med dina "häärligt" förolämpande och nedtryckande kommentarer jag hade näästan bara nästan saknat dig.
synd du inte kan komma med några bra kommentarer väldigt synd.:crazy:

Men snälla Gullan, tittar man på startbilderna där skon är bortplockad, där ser man sömhålen dryga cm upp. Här skriver du att hästen börjar ömma mer nu än i början, du tror inte att det kan bero på att hornet har slitit eller att du har varit lite för ivrig med raspen.

vad nu då hemskt vad folk reagerar hela tiden ni riktigt letar efter saker att klaga på hela tiden känner jag f*n rent ut sagt va tråkiga ni är. istället för att klaga på ALLT jag gör dela med er av era kunskaper och hindra mig från att "förstöra" min häst då:crazy:

det jag hatar med buke är att folk här riktigt letar efter saker att klanka ner på varann med, blir så jäkla arg att ni inte kan vara snälla och hjälpa mig istället, tror du/ni att det blir bättre av att ni skriver såna här saker? lär jag mig mer för det?
trist säger jag bara.

ni kan säkert så mkt mer men ni visar det då fasiken inte blir himla besviken på er, ofta har jag fått hjälp här på buke med alla möjliga saker bla körning, ridning och ja det mesta och folk har varit trevliga och hjälpt mig men vad gäller hovar och skoning då e folk himla giriga med kunskaper här delas då inte ut nåt som man kan lära sig av utan här får man bara skit:mad:

va? vadå? har jag gjort nåt fel nu igen:smirk:

nej till en början(varje skogstur, jag går brevid alltså de va bara förra gången jag hoppade upp o red lite för att testa) så ömmar han aldrig nåt alls går på med stora kliv och är pigg, när jag hoppade upp med så va han jättepigg och ville börja springa genast men jag hindrade honom.
men sen så ömmar han genom att han "trampar" till när det kommer en sten som gör ont(förmodar jag) och emellan "tilltrampen" så går han helt normalt lixom han ömmar inte hela tiden när han går mot slutet av skogsturen.

men sen e det helt stelfruset i marken med och han har fakitskt bara gått 2 veckor utan skor så jag är överlycklig at det går så pass bra endå.

Uhm.. om du kommer iåg mina tidigare inlägg vet du kanske vad jag menar?

Men du skrev att han ömmar mer i slutet? Kanske han blir ''trött'' i fötterna efter ett tag? Om han ömmar bara lite, så att det i princip inte märks, blir det väl värre efterhand? Det är ju svårt att känna om en häst ömmar lika på alla fyra.

Jovisst, det är ju bra att han inte är blockhalt, som många kan vara, nästan. Kanske du ska ta det lite lugnare iaf? Eller låta en annan hovis titta på honom för att få en ny synvinkel?

Uhm.. om du kommer iåg mina tidigare inlägg vet du kanske vad jag menar?

Men du skrev att han ömmar mer i slutet? Kanske han blir ''trött'' i fötterna efter ett tag? Om han ömmar bara lite, så att det i princip inte märks, blir det väl värre efterhand? Det är ju svårt att känna om en häst ömmar lika på alla fyra.

Jovisst, det är ju bra att han inte är blockhalt, som många kan vara, nästan. Kanske du ska ta det lite lugnare iaf? Eller låta en annan hovis titta på honom för att få en ny synvinkel?

nej jag kommer nog tyvärr inte ihåg dina tidigare inlägg vad skrev du då?.
ja så kan det ju vara att han börjar ömma när han trampat på tillräckligt många stenar då börjar han lixom "trampa till" på stenarna alltså va ska man säga så som en skodd häst med kan göra ibland lixom ja som när en människa går på nåt vast, snabbt lixom försöker trampa så kort stund som möjligt på det vassa, så gör han lixom en gång åt gången verkar som han trampar på nåt vast med frambenen då.
jag tror bara han ömmar på fram de gånger han "trampar till" för bak bör han inte ömma för när jag köpte honom som 5åring så hade han gått utan skor hela sitt liv och hade bara skor fram då, ömmade ingenting bak tog i som vanligt med bak lixom.

när jag red klev han på med stora steg trots att de va fruset i backen o jag tycker han borde ha tyckt de va hårt, de va i skogen men där va de lite sten med dock inte lika mkt som grusvägen.
sen kunde jag t.o.m trava och tölta lite där det var lite slätare utan att han ömmade en sekund han ville verkligen springa själv o jag kan ju säga dej att han är inte en häst som springer frivilligt om han skulle ha ont nånstans.

sen när vi kom ut på vägen så va de såpass halt att han ville gå i mitten där stenarna va vassa då haltade han till2 gånger och jag hoppade av, så va historien lixom.

men ja tror inte han ömmar i början för han kliver på så pass bra att jag tycker han borde gå mkt mer försiktigt om han ömmade?

hur märker man att hästen är blockhalt då? går de saktare då eller, du menar alltså halt på alla 4 men på nåt sätt borde de ju inte ha samma rörelsemönster då.

ja jag SKA höra med en annan hovis och se vad de säger skadar ju inte att höra iaf, stallkompisen har en annan hovis så jag kan ju kolla med den med.
eftersom jag siktar på att ha min häst oskodd så länge det går och när jag sen börjar rida (han har VILA NU, prövade bara att sitta upp härom dan) oredneligt skall jag självklart ha boots med broddar i vill inte slå ihjäl mig.
men tänker att de e bra att ha hästen oskodd emellanåt så de får vila fötterna.

sen till våren när alla tävlingar kommer igång igen så skor jag kanske på han igen, vem vet...eller så tävlar jag han barfota om han slutat ömma då, men tanke på hur oförändrat steg jag kände att han hade. och han steg vill jag absolut inte gå miste om.
men de skulle allt va lite kul om hästen funkade barfota att tävla och vinna över lite folk med skor;)

och jo jag tar de lungt med han nu när det är VILA för honom går bara med han när ja e lite ledig det vill säja typ 1-2 gånger/vecka för att han åtminstoende ska få röra lite på fläsket, de springer inte så värst mkt i hagen.

Nu är det ju inte frågan om att klaga och klanka på dig, men någonstans måste du själv påta dig ansvaret när du ska sko av din häst för att i framtiden låta honom gå oskodd. Det är ett oerhört ansvar, och inget man lättvindigt ska se på eftersom problemen kan bli oerhörda både för dig och din häst om du hanterar detta fel.

Det är 14 dagar sedan du tog av skorna, på den tiden har hornet hunnit slitas mer än 1 cm. Tillväxten ligger inte i närheten av det slitaget, sen har du raspat på det. Så tänk efter, inte så konstigt att hästen blir ömmare och ömmare.

Du måste börja tänka om, korrigeringar nu kan endast göras om det är absolut nödvändigt. Du måste nog även se till så att han får mjukare underlag, jag utgår ifrån att inga problem föreligger i hagen så då måste det ske begränsningar i ridningen. Antingen väljer du att annat underlag, ett sådant som hästen är bekväm i samt mycket hög tid att skaffa dessa boots vilket jag trodde att du hade gjort innan du toga av skorna. Om inget av detta hjälper så får du ha i tanken att sko honom igen.

vad nu då hemskt vad folk reagerar hela tiden ni riktigt letar efter saker att klaga på hela tiden känner jag f*n rent ut sagt va tråkiga ni är. istället för att klaga på ALLT jag gör dela med er av era kunskaper och hindra mig från att "förstöra" min häst då:crazy:

Letar efter saker att klaga på??? Hur menar du???
Du skriver ju själv utvecklingen, vad du göroch hur hästen reagerar.

Lyssna nu!!!! Din häst har på mindre än två veckor slitit ner sina hovar till tidigare sömhålen (ca 1 cm minst) och ingen hov har en tillväxt på 0.5 cm/veckan utan snarare den tillväxten per månad.Ovanpå allt så "hjälper du till" med att ytterligare öka slitaget genom att raspa ner den lilla tillväxten som hästen i ren förtvivlan försöker återskapa rent naturligt genom sin smärta i hovarna. Ökad tillväxt i avsaknad av oömmande hovar är en ren naturlig reaktion genom kroppens försvar att försöka återskapa oömma hovar.

Förstår du inte att din häst lider och att du håller på att förstöra inte bara hovarna utan även hela hästens rörelsemönster,muskelatur och i längden hela ländryggen.

Min kunskap vill jag gärna delge och mitt svar blir att ta och sko den fort som fasen innan det leder till belastningsfång!!!

Klaga inte nu på mitt inlägg då jag inte orkar försöka hjälpa personer som hela tiden bara ser fel hos andra och anser sig ofelbara.

hur märker man att hästen är blockhalt då? går de saktare då eller, du menar alltså halt på alla 4 men på nåt sätt borde de ju inte ha samma rörelsemönster då.

Nej samma rörelsemönster har inte en blockhalt häst. Snarare orörligt rörelsemönster.

Säg nu att du skrev detta med ironi för i annat fall blir jag orolig.

Attackera mig inte :( Det har jag inte förtjänat..
En häst som är blockhalt på ett ben stöder typ inte alls på det om jag inte har fel.. Ömmar den lika på alla så går den jämnt, (det gör ju lika ont på alla benen) men typ.. fortare.. för att inte belasta dem så länge. Har jag för mig.

Hörru Gullan. Om hästen klarar av att gå barfota så visar det sig direkt- går som vanligt- vid ridning.
Sen får man hålla koll på slitaget o om den börjar att ömma.

Om du nu bara har grusvägar o kanske hårda såna är det som att rida på sandpapper.
Du kan inte rida på som vanligt, utan måste tänka dig för mkt mer.

om den redan nu har slitit ner så mkt- fast du knappt har ridit den- kanske du ska vänta till våren/ sommaren istället.
visst är det härligt att kunna rida varsomhelst o inte heller behöva vara rädd för att den ska halka o gå omkull eller fläka sig= skodd häst med brodd.

*kl*
Jag har sett en Strasserverkad häst linka omkring ett halvår. I mitt tycke blockhalt på alla 4. Gick knappt framåt, stannade var fjärde meter. Alla möjliga fel hittades av hovvårdaren. Från felaktigt verkad av hovslagare till fång.
Sen började den okunniga ägaren att reagera på att barfotaverkaren hittade så många fel. Något var nog inte rätt... Så en ny metod upptäcktes.
Nämligen SANHCP. Jättebra, inte lika "extrem" som Strasser, SANHCP var den nya "religionen", naturligt och fint...
Funkade inte. Lika öm.
Nu har jag inte sett hästen på ett bra tag?
Norrland

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka