Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag skulle vilja säga detsamma, varför inte tillföra tråden vettiga råd då istället för att kommentera vad andra har skrivit.

Det verkar som om det ligger mycket prestige i det här..

Det ligger nog något i vad du skriver, fast i mina ögon verkar det inte så ensidigt trots allt eftersom inget råd kommer ifrån dig.

När det gäller det här.
Förstår jag dig rätt nu om du jämnställer TS's hovvård med en operation?
I sådana fall tycker jag du överdriver!

Eftersom man anser att söm och järnskor tar död på hästen hovar, så är väl liknelsen inte direkt felaktig.

Hmmm, jag kan tänka mig att SO Hovslagare kanske blev lite förskräckt eftersom faktiskt jag också tyckte det lät som om ts tänkte försöka sig på lite större justeringar trots att h*n inte verkar ha så mycket kunskap. Så jag kan till viss del förstå svaret.

Men sen tycker jag också det skulle vara kul om hovslagarna här även kunde komma med lite kommentarer om vad de tycker om verkningen etc och ge lite tips på hur de skulle ha gjort i stället.

Det är märkligt tyst på den fronten. Man skulle kanske skriva några rader typ "jag tycker att alla ska ta av sina hästars skor oavsett vad man använder de till för alla hästar kan gå barfota!" Då blir det kanske mer fart på dem ;) :D

Nej jag har inte särskilt mycket att tillföra dessa hemmapulares verkningsbilder eftersom jag liksom de flesta i min yrkeskår inte ser hoven som ett enskilt objekt utan som en kroppsdel på en hel häst.
Att utifrån en hovbild ge verkningsråd tycker jag är oseriöst eftersom jag inte kan ta hästens exteriör och rörelsemönster i beaktande.

Men när man har så ytterst begränsade kunskaper som TS uppenbarligen har så måste det i alla fall vara bäst att låta bli raspen överhuvudtaget.

Så om jag nu skall ge ett råd så kan det bara bli: Låt bli!

Nej jag har inte särskilt mycket att tillföra dessa hemmapulares verkningsbilder eftersom jag liksom de flesta i min yrkeskår inte ser hoven som ett enskilt objekt utan som en kroppsdel på en hel häst.
Att utifrån en hovbild ge verkningsråd tycker jag är oseriöst eftersom jag inte kan ta hästens exteriör och rörelsemönster i beaktande.

Men när man har så ytterst begränsade kunskaper som TS uppenbarligen har så måste det i alla fall vara bäst att låta bli raspen överhuvudtaget.

Så om jag nu skall ge ett råd så kan det bara bli: Låt bli!

Nej nej absolut inte ge verkningsråd på det viset, det menade jag inte. :eek:

Men grejen är att ts tydligen var glad som en lärka över sin nya hovis medan ett flertal här inte tyckte det var speciellt "snyggt". Därför skulle det kanske vara intressant för ts att få höra från en hovis vad som såg mindre bra ut.

Du kan väl ändå inte påstå att om du hade skott av en häst som ska ridas så hade du också lämnat utflytningar åt sitt öde och låtit bli att runda av kanterna lite? Eller?

Givetvis kan du inte här sitta och tala om ifall vinklar etc är rätt men det andra då? Vad tycker du är viktigt att tänka på när man ska verka en häst som ska funka utan skor?

Det är ju sånt man vill lära sig - för att kunna ha något att diskutera med sin hovis när han väl kommer.

Sen vet jag inte vad du menar med "hemmapulare"? Menar du att ts hovslagare inte är utbildad? Jag har kollat igenom tråden och det står ingenstans om så är fallet. Det kan givetvis vara så men tyvärr har jag sett liknande fall trots utbildad hovis.

Jag skrev mitt inlägg för att jag tycker ungefär som Ashira skrev i föregående inlägg.

TS ville säkert bara utnyttja de kunskaper som finns här för att lära sig mer och få lite allmänna råd. Inte för att bli påhoppad och jämförd med att operera utan bedövning. I den här tråden tycker jag det har varit snålt med råd ifrån en viss yrkesgrupp.

Visst, ett forum är inte det optimala stället att lära sig nya saker. Men det är ett första steg.

Visst, ett forum är inte det optimala stället att lära sig nya saker. Men det är ett första steg.
Nej det är det inte.
det är att ha en dialog med sin hovis- som ser hästen.

Man lär sig mkt på att vara med o ställa ett tjog med frågor.
Man kan även vara med när andra hästar verkas o skos iom att ingen är den andra lik. Hoven är ingen betongklump som håller samma form år ut o år in.

Själv har jag suttit med många hovisar i många många timmar o fick långt senare hjälp med hur jag skulle slå på tappskor- som ej blivit skeva.
Verkningen däremot är en konst o där krävs ett vant o kunnigt öga o kunskap om hela hästens anatomi.

tack för din hjälp ska ta mig tid och svara dig utförligt om hur det gick och på fredag ska jag ta nya bilder och ev hålla efter det igen med raspandet.
kan säg att de blev rättså bra efter att jag rapsade iaf men han började tyvärr ömma lite mer även fast ja inte tog alls mkt. dock vågade jag mig på att rapsa lite på själva "trampdynan" alltså jag filade till så att han var lika hög i båda trakterna och fick en slät grund att stå på hoppas du förstår.

o det jag menar med 90graders rasp som hovis gjorde de syns på bilderna, att han när hoven är i marken rapsade en typ lodrät bit på själva tån ser du?
skall man göra så "4kantigt" eller ska man runda av mycket mer? jag rundade av mer så det ser inte alls ut så nu.

sen funderade ja på det, rapsade ju lite på trakterna och hur mkt högre ska strålen vara än trakterna? alltså när man håller hoven så man ser undersidan. för strålen skall väl nudda marken lite så att hästen känner vart den går.

och utflytningar, hur tar man bort dem? vissa säger ju att man skall raspa bort dem men borde man inte göra på ett annat sätt för när man rapsar så åtgärdlar man väl bara det esteristka och inte inuti själva hoven eller har jag fel?

Jag säger som fler här sagt, lugna dig lite! Du riskerar bara att göra mer skada om du filar och grejar utan att veta mer om vad du gör. Ta flärpar och flikar när de dyker upp och låt resten vara tills du får ut någon kunnig som kan ge dig råd utifrån just din häst.

Sen vet jag inte vad du menar med "hemmapulare"? Menar du att ts hovslagare inte är utbildad? Jag har kollat igenom tråden och det står ingenstans om så är fallet. Det kan givetvis vara så men tyvärr har jag sett liknande fall trots utbildad hovis.

Hemmapularen menas i detta fall, ts

Alla skoningar/verkningar är utförda efter rådande omständigheter.
Eftersom jag inte känner till dessa omständigheter så har jag svårt att bedöma en annan yrkesutövare från en bild.

jag undrar vilka olika sorter av boots/tofflor det finns till barfotahästar och hur de fungerar. om man kan tappa dem/om de kan snurra om de på nåt sätt kan skada hästen.

kan man använda enbart såna boots vid ridning och ha hästen barfota i hagen men aldrig rida den barfota eller ska man helst växla? tex rida barfota i skogen och ha boots på grusväg?

är det bättre att rida hästen barfota med boots på än att rida hästen skodd? eller ett tredje alternativ, är helt barfota bäst:) vad tycker tror och vet ni?

vilka boots rekomenderar ni som har varit bäst, som går att brodda det är viktigt.
vart kan man köpa dem och vad brukar de kosta/väga. och hur passar man ut ett par.

brukar hästen reagera när den får såna tofflor/boots på sig första gången? kan de få skav? ska man mäta när hoven är nyverkad? finns det då utrymme för hoven att växa lite?

h**ks säljer ett par va? kostar de 1649kr st eller per par?

hur ofta verkar ni era hästar gör ni det själva?

tacksam för massa svar då jag funderar på att ta av skorna på min häst.

Har inte läst övriga svar, kan ändå aaaana vilken diskution som pågår :angel:

Jag kan bara säga såhär för egen del: skodde av min häst för 3 år sedan - har inte ångrat det en enda dag!! Köpte boots...som jag aldrig eller sällan använder. Eller gjorde.. nu använder jag dem ju ett par tre ggr/år faktiskt.

Min häst går absolut bäst utan boots, de gånger jag använder dem nu är på framhovarna då vi tävlar distans - ibland under träning, men inte alltid.
De har inte gett skav, sitter utmärkt, går att brodda, använder Easy Boots Epics
Tanken var ju att rida med broddade boots på vintern, men... behovet har inte uppstått :D ! Finns vägkanter, sandade vägar, skogsstigar å åkrar här - vilken tur jag har!

Har nu även ett varmblod på 5 år, nyligen avskodd. Hon "ömmade/smög fram" över singelgruset borta på grusvägen med skor så jag funderade på att vänta med avskoning till sommaren. Men, nu när jag ridit oskott så länge gör det ont i hela mig när det smäller i backen, å hon snubblade och hade inte alls koll på sina stackars framfötter... å att klättra i skogen på bergshällar är dö-läskigt med skor ju! :D
...tänkte jag aldrig på förr!
Så, skorna åkte av. Hon är inte mer öm utan skor än med skor - däremot rör hon sig mycket mjukare och behagligare.

Jag för min del har inga som helst tveksamheter om att oskott är bäst för hästens hälsa. Jag kommer troligtvis aldrig att äga en skodd häst igen. Men hur man än väljer, skott eller inte så är det verkningen som är viktigast!
Det finns faktiskt(även om det är svårt att tro många gånger) ett mycket liiitet antal bra hovslagare som faktiskt verkar riktigt bra......

Lycka till!
...helt ok att PM:a om du undrar något ;)

nu blir jag mörkrädd-

Har du inte mer kunskap får du nog lugna dig o ringa hovis en extra gång.

fråga då henom;) vad du möjligen kan göra. så visar denna .

det kommer oxå att visa sig hur den sliter sina hovar- detta behöver inte vara statiskt, utan förslitningen kan variera. i synnerhet om det fryser på o blir hårt i marken.

Hästägare ska ha en väldigt slö rasp.:crazy:

jag hoppas allt förstår detta att mina frågor var inte menade att jag skulle lära mig att genom att fråga såhär på ett forum och sen gå ut i stallet och verka hästen själv, jag vill bara lära mig själv och jag lovar, jag tänker inte testa allt jag lär mig det tar ju år att bli duktig, teori är ju långt ifrån samma sak som praktik jag är ju inte dum:crazy:

sen är ju grejen oxå att när jag lade ut bilderna här på min nyverkade häst så riktigt SÅGADE alla här inne min hovslagare men nu när jag har frågor så drar sig alla undan och vill inte dela med sig av sin kunskap utan tycker jag ska fråga min hovslagare som ni nyss sa va totalt okunnig:confused:och hur menar ni att jag ska tolka det???

jag får inte lära mig för mkt för då kan jag ju gå ut och förstöra hästen, ja får heller inte ta hjälp av den hemskt okunniga hovslagaren "troligen" helt utan utbildning, men ja ska endå ställa alla frågor till honom??? förstår ni om det är liiite förvirrande för mig???

jag vill lära mig så mkt som möjligt så jag vet vad jag ska ställa för frågor och så jag vet lite och ser om den hovlsagare jag antlitar gör sitt jobb.

det va ju en viss hovslagare som yttrade sig tidigare i dena tråden om att för att äga en häst ska man helst vara i närheten av expert på hovar annars är man inte redo att äga en häst:angel:
man kan ju undra i hur många fall av hästägare denna "planen" spricker. men man e ju inte en dålig hästägare för det.

alltså återigen, jag tänker INTE gå ut och tro att jag kan allt bara för att ni skriver det här men jagt at gärna emot så mkt kunskap ni bara vill ge mig och det jag och ni sagt hela tiden är ju att jag bara skall raspa så att kanterna inte fläker sig för...

jag lovar er att om ja inte raspat av kanterna + det uppfläkta så hade han haft stora sprickor i hovarna nu pga sömmhålen, det går ju inte att bara igonera och vänta på att hovisen ska komma om 4 veckor för de fläkte ju upp sig på 2 dar.

och hellre en skarp rasp som funkar än en slö som fläker upp alla sprickor.
och om det är så viktigt så använde jag mestadels den "fina" sidan a raspen och bara rundade av.

synd ja inte tog bilder men pallade inte börjar kännas lite otacksamt när vissa bara förlöjligar mina seriösa frågor här då känns de inte kul att ta sig extra tid för detta.

sån tur e finns det vettigt folk här som gör att jag fortsätter skriva här ni vill verkligen hjälpa och dela med er av era kunskaper TACK!!!:bow:

Om den redan har slitit så pass mkt får du nog tänka dig för var du rider eller be om snö.

Jag håller med dig.. det har varit för mycket ''skitsnack utan uppbackning''.. tyvärr kan jag inget om hovar diret så jag kan inte ge några råd.
Bilderna såg inte bra ut, ojämnt och så.. men jag kan ju inte säga hur det ska se ut eller ens lova att det är fel. :crazy:

Stackars dig :(. Uppriktigt alltså!

Jag förstår om du blir frustrerad. Jag vill bara tala för mig själv och jag tyckte det lät som om du själv tänkte göra värsta hov-förvandlingen. Ber om ursäkt i så fall :)

I övrigt kan jag inte annat än hålla med dig om att det är väldigt konstigt att t ex en viss hovis inte yttrar sig nu. Det är så himla lätt att bara kritisera och vara spydig men när man då ber om hjälp med att förstå exakt vad som är fel (för att sedan kunna diskutera med sin hovis) så är samma personer tysta som musslor. :mad:

Jag var en av dem som tycker du inte ska ge upp din hovis ännu även om jag tyckte det såg hafsigt och slarvigt ut.

Jag är själv en person som inte "kastar bort" något eller någon vid första misstaget utan jag vill ha en dialog där jag, som i ditt fall, frågar 10 000 frågor och försöker be hovisen att tänka på vissa saker som t ex runda av kanterna etc.

En annan hovis vill inte heller yttra sig för att han bl a inte vill bedöma en annan hovslagares arbete utifrån en bild!

Jag kan till viss del förstå detta- kan vara känsligt (Många hovisar känner till varandra). Men han ville heller inte svara på mina frågor om hur han skulle verka en häst som ska gå barfota - hur han tänker inför en sådan verkning.

Jag tror du och jag i grunden har samma åsikt - man vill lära sig så mycket som möjligt för bl a kunna se själv om något håller på att bli tokigt. :)

Det är mycket stor skillnad på hur mycket horn som slits när skorna precis tagits av och hur mycket som slits när sömshålen har vuxit ned. För att inte tala om om ett halvår när det som växer nu har vuxit ned till marken.
Dessutom ger den slarviga verkningen att hovarna mycket snabbt trasas upp alldeles i onödan men eftersom trådstartaren är snabb på att raspa flikarna tror jag inte att hennes häst lider någon risk för allvarligare sprickor. Än

Gullan86
Jag håller med Ashira om att du inte nödvändigtvis måste förkasta hovslagaren helt och hållet, men det förutsatt att det går att hålla en dialog och att du ser en märkbar förbättring i sättet han verkar. Jag vet åtminstone en väldigt duktig hovslagare som är ökänd för att slarva om man inte verkligen är med och visar intresse.

Om den redan har slitit så pass mkt får du nog tänka dig för var du rider eller be om snö.

vad menar du med detta nudå? vart har jag skrivit att han slitit ner hovarna?.

gick en långpromenad med honom härom dagen gick väl 2 timmar på asfalt m.m de syntes inte på hovarna efteråt att han gått så långt va inte det minsta slitet.

dessutom rider jag inte, han har vila:angel:går med han för att han ska vänja in sig med hovarna.

snö finns de redan;) dock inte när ja gick så långt me han men de slets inget för det, gick t.o.m på makadam ganska långt och han ömmade knappt alls endast en aning efter att vi gått samma väg 2 gånger fram o tillbaka.
o då har han endå bara vatt utan skor i 2 veckor o de e ju inte direkt länge för att ha vant sig så snabbt.

åkte upp idag och kollade, raspade/filade till hovarna lite i helgen och nu på dessa dagar har de inte flisat sig någonting sen jag raspade hovarna såg ärligt talat hur fina ut som helst väldigt lagom rundade:love:det gjorde jag bra:angel:
ska nog ta och bemöda mig med att lägga ut lite bilder på underverket på fredag så får ni se och såga mig igen;) men denna gången e de jag ni ska såga i så fall o inte hovis, de blir redigt spännande.

jag har som sagt INTE gjort några större grejer bara filat lite med den fina sidan av filen och rundat av så de inte ska flisa sig.

Jag håller med dig.. det har varit för mycket ''skitsnack utan uppbackning''.. tyvärr kan jag inget om hovar diret så jag kan inte ge några råd.
Bilderna såg inte bra ut, ojämnt och så.. men jag kan ju inte säga hur det ska se ut eller ens lova att det är fel. :crazy:

tack för att jag inte är helt ensam om detta iaf, jättesnällt att du bryr dig nej o jag förstår ju med att hovarna var ojämna speciellt bak för fram va de så himla mycket bättre av någon underlig anledning?! men nu har jag iaf filat till dem bak så de klarar sig förhoppningsvis tills hovis kommer igen.
skulle haffat en annan hovis, en tjej när hon skulle kommit o skott den andra hästen i stallet men jobbar såklart när hon kommer tyvärr hade kunnat fråga ut henne lite annars o sett om hon verkat bättre att snacka med iaf.
men får väl ringa hovslagaren ja hade om 2 veckor när de gått 4 veckor o se om han ens vill komma ut redan vill han inte så ringer jag någon annan...

tack för att du bryr dig iaf...tråkigt när de som kan något iaf utger sig för att kunna något, inte ens delar med sig av sina erfarenheter med sånt kostar antar jag:mad:
konstigt hur de kan ha några kunder bara, jag skulle då inte vilja ha dem som hovslagare när de inte delar med sig av informationen och inte ens är trevliga. synd.
det är kanske inte bara min hovslagare som är slarvig och inte informerar tillräckligt:crazy::smirk:

nej nej verkligen inte skulle aldrig våga göra något större som kan skada honom men ja tänkte jag kunde göra de ofarliga sakerna, fila till bara men jag vet ju knappt hur man gör eftersom jag får så lite info från alla håll, ni och hovslagaren säger ju bara att jag kan fila till lite, och vad innebär det lixom...hm man kan ju bli gråhårig för mindre:angel:

men funderar som sagt på att iaf ringa den här tjejen, har fått för mig att tjejer är nogrannare...min förra hovis va ju tjej extremt nogrann tyvärr skodde hon ju så han blev gångartsskodd men de e ju egentligen en helt annan sak. för att va gångrtsskodd antar jag att han va "perfekt" skodd.

nej ja tycker med det är dumt att bara kasta bort han direkt utan att få en förklaring, men ska ringa han om 2 veckor då de gått 4 veckor och se om han vill komma ut, vill han inte det så ja....då är de väl lika bra o leta efter en annan eller?

exakt jag håller med dig och tror vi är rätt lika, jag är sån att är det något jag inte kan något om och får "problem"med då tar jag reda på så mycket som bara går och riktigt fördjupar mig inom det vill veta ALLT för att vara säker på min sak, sen kan jag massor om just den saken just nu är det hovar och jag känner att jag slutar inte förrän jag kan fila till hans hovar själv och veta vad det innebär och vad jag gör och inte ska göra. och se om hovslagaren gör ett bra jobb.

Stackars dig :(. Uppriktigt alltså!

Jag förstår om du blir frustrerad. Jag vill bara tala för mig själv och jag tyckte det lät som om du själv tänkte göra värsta hov-förvandlingen. Ber om ursäkt i så fall :)

I övrigt kan jag inte annat än hålla med dig om att det är väldigt konstigt att t ex en viss hovis inte yttrar sig nu. Det är så himla lätt att bara kritisera och vara spydig men när man då ber om hjälp med att förstå exakt vad som är fel (för att sedan kunna diskutera med sin hovis) så är samma personer tysta som musslor. :mad:

Jag var en av dem som tycker du inte ska ge upp din hovis ännu även om jag tyckte det såg hafsigt och slarvigt ut.

Jag är själv en person som inte "kastar bort" något eller någon vid första misstaget utan jag vill ha en dialog där jag, som i ditt fall, frågar 10 000 frågor och försöker be hovisen att tänka på vissa saker som t ex runda av kanterna etc.

En annan hovis vill inte heller yttra sig för att han bl a inte vill bedöma en annan hovslagares arbete utifrån en bild!

Jag kan till viss del förstå detta- kan vara känsligt (Många hovisar känner till varandra). Men han ville heller inte svara på mina frågor om hur han skulle verka en häst som ska gå barfota - hur han tänker inför en sådan verkning.

Jag tror du och jag i grunden har samma åsikt - man vill lära sig så mycket som möjligt för bl a kunna se själv om något håller på att bli tokigt. :)

Det är mycket stor skillnad på hur mycket horn som slits när skorna precis tagits av och hur mycket som slits när sömshålen har vuxit ned. För att inte tala om om ett halvår när det som växer nu har vuxit ned till marken.
Dessutom ger den slarviga verkningen att hovarna mycket snabbt trasas upp alldeles i onödan men eftersom trådstartaren är snabb på att raspa flikarna tror jag inte att hennes häst lider någon risk för allvarligare sprickor. Än

Gullan86
Jag håller med Ashira om att du inte nödvändigtvis måste förkasta hovslagaren helt och hållet, men det förutsatt att det går att hålla en dialog och att du ser en märkbar förbättring i sättet han verkar. Jag vet åtminstone en väldigt duktig hovslagare som är ökänd för att slarva om man inte verkligen är med och visar intresse.

jo hade ja vetat om att de skulle flisa sig ännu mer på 2 dagar hade ja rapsat diretk eller sagt till hovslagaren om ja vetat...
då blir man ju lite arg när han står o säjer att ja ska vänta i 10 veckor och ev rapsa lite om ja vill typ o han sa inte hur.
tänk om ja skitit i o rapsat o väntat 10 veckor:crazy:man kan ju undra vad de hade varit kvar av hovarna...en enda stor spricka..

nej har raspat nu och idag såg de som sagt väldigt bra ut ska finskjustera lite på fredag men de värsta gjorde jag senast så de verkar inte behöva hållas efter på minst en vecka sen iaf. o endå har de varit väldigt knaggligt i marken och fruset de borde ju ha fläkt sig mer hovarna.

ska försöka me de du skriver,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka