Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

.....nej han tog verkligen inte av allt och jag tycker det är skönt att han inte blev öm för det känns som huvudsakten, anar att han sakta kommer forma om hovarna men så sakta att han inte riskerar att göra hästen öm.

......nej jag tycker 10 veckor verkade allt för mkt men han menade att hästen kommer slita dem så att hovslagaren inte kommer ha nåt att fixa till ungefär, alltså innan 10 veckor.

.....vad menar du med" om han skyller grannhästens strålar på hösten"? jag vet inte vad han säjer till grannarna det är ju deras sak. ser grannhästens strålar/hovar inte heller bra ut eller vadå?

Jag tycker också det är jättebra att han inte ömmar och att din hovis inte tog för mycket men för den sakens skull får man ju ändå förvänta sig att hovisen gör den behandling som behövs. Jag menar inte att han skulle verkat ner hovarna mycket mer men att runda av kanterna och ta bort utflytningarna är inte att ta för mycket.

Jag kan fortfarande inte tycka att det är seriöst att lämna utflytningar åt sitt öde. Lamellerna har ju börjat separera från hovväggen och de spänningar som uppkommer då är ju absolut inte bra. Det är stor sannolikhet att dessa utflytningar kommer att fortsätta om man inte stoppar dem.

Likadant är det med de där 10 veckorna. "Hästen kommer att slita dem så hovslagaren inte har något att fixa" säger hovisen. :smirk:

Då får vi hoppas att din häst har en fullkomligt korrekt ben/hov-ställning så att han sliter alldeles perfekt och inte sliter snett det allra minsta någonstans. Tyvärr tror jag inte det är många hästar som gör det.

Tyvärr upplever jag det som att du har gått i "försvarsställning" å din hovis vägnar. Men utifrån de bilder du visat så ser det inte så himla proffsigt ut i mina ögon.

Jag förstår att du känner dig glad åt din nya hovis som har gott rykte och jag vet också hur himla svårt det är att hitta en duktig hovslagare med sin yrkesstolthet i behåll.

Jag är ingen hovis men jag tackar och bugar över att det finns de som är kritiska mot sina kolleger! :bow: Det värsta som finns är när en yrkeskår alltid håller varandra om ryggen och inte kritiserar sina egna när det är befogat. :)

Snälla, snälla, snälla coari! :bow:

Jag kan riktigt se hur du belåtet lutar dig tillbaka i din stol och gnuggar händerna i förtjusning när vi andra slänger kommentarer fram och tillbaka. Ibland hoppar du in och ger ifrån dig någon lustig liten kommentar :D

Jag skulle faktiskt vilja be dig att helt seriöst tala om vad du tycker är bra och dåligt med dessa hovar/verkning.

Om det hade varit du som verkat, hade du då gjort något annorlunda och i så fall vad?

Vad tycker du om att säga till hästägaren att det räcker med 10 veckor för hästen sliter ner själv?

Please! Var lite allvarlig nu ;):)

Så här tycker jag:
Boka en ny tid till hovslagaren om 4-5 veckor. Låt bli att raspa själv under tiden. Fastän du köpt ny rasp nu.;)
Be honom visa dig hur du ser hur din häst belastat hoven när 4-5 veckor gått. Låt honom lära dig hur och var du raspar. Det är faktiskt inte bara till att fila! Du riskerar göra mer skada än nytta.

"Det där som växer fort i strålen" kommer antagligen inte vara så när hästen går barafota. Låt hovslagaren ta på stålarna när han verkar din häst.

Det kan räcka med att han kommer vart 10:de vecka. Men ni måste prova er fram. Öka intervallen upp till högst 10 veckor först när ni ser att du kan klara underhålla hovarna mellan hans besök.

Vi började på 5 veckor, sedan 8 veckor, sen 10 veckor. Men gick tillbaka på 9 veck till nästa gång.
Min hovslagare arbetar 30 minuter på varje häst.

höger fram
16224636.jpg

Här syns det att höger trakt är högre än vänster trakt

vänster fram
16224753.jpg

Här syns det att hovväggen på insidan har en flackare vinkel än på utsidan. Det är en utflytning.
16224754.jpg

Här syns det att kronranden går som i en båge, den är inte rak. Vilket ger spänningar i hoven som i sin tur orsakar sprickor.
16224755.jpg

Den här bilden är tagen ur en lite konstig vinkel så jag känner inte att jag kan kommentera verkningen.

höger bak
16224920.jpg

Höger trakt ser ut att vara lite högre än vänster trakt

vänster bak
16224752.jpg

Höger sida är definitivt mycket högre än vänster och dessutom ser det ut att ha gått flera flisor ur hovväggen när han skodde av som han inte gjort något åt.

För att veta skillnaden på en frisk stråle och en rötangripen stråle måste man först och främst veta hur en frisk stråle ser ut och känns.

Så här tycker jag:
Boka en ny tid till hovslagaren om 4-5 veckor. Låt bli att raspa själv under tiden. Fastän du köpt ny rasp nu.;)
Be honom visa dig hur du ser hur din häst belastat hoven när 4-5 veckor gått. Låt honom lära dig hur och var du raspar. Det är faktiskt inte bara till att fila! Du riskerar göra mer skada än nytta.

"Det där som växer fort i strålen" kommer antagligen inte vara så när hästen går barafota. Låt hovslagaren ta på stålarna när han verkar din häst.

Det kan räcka med att han kommer vart 10:de vecka. Men ni måste prova er fram. Öka intervallen upp till högst 10 veckor först när ni ser att du kan klara underhålla hovarna mellan hans besök.

Vi började på 5 veckor, sedan 8 veckor, sen 10 veckor. Men gick tillbaka på 9 veck till nästa gång.
Min hovslagare arbetar 30 minuter på varje häst.

Fast jag tycker visst hon kan raspa och runda av lite om det flisar sig i kanterna. Det är ju inte detsamma som att raspa så hårt att man ändrar någonting i vinklar etc. :)

Att bestämma sig för att boka tid om 4-5 veckor tycker jag dessutom inte heller hon ska göra. Det är bättre att utgå från just denna hästs hovar och ringa när man ser att det behövs.

Fast jag tycker visst hon kan raspa och runda av lite om det flisar sig i kanterna. Det är ju inte detsamma som att raspa så hårt att man ändrar någonting i vinklar etc. :)

Att bestämma sig för att boka tid om 4-5 veckor tycker jag dessutom inte heller hon ska göra. Det är bättre att utgå från just denna hästs hovar och ringa när man ser att det behövs.
Fast om man inte ser hur snett det där är skall man nog hellre boka om 4-5 veckor och fråga hovslagaren hur det ser ut och vad man skall tänka på.
Raspa flisor är dock oftast ofarligt och bra för att förhindra att det går sönder ännu mer.

Fast om man inte ser hur snett det där är skall man nog hellre boka om 4-5 veckor och fråga hovslagaren hur det ser ut och vad man skall tänka på.
Raspa flisor är dock oftast ofarligt och bra för att förhindra att det går sönder ännu mer.

Ja, det har du nog rätt i. För som sagt: ser man inte hur snett det är redan nu så ser man kanske inte andra brister som ev uppkommer.

Håller med! :)

KL

Är inget bra på hoar, men tycker inte heller att det ser helt bra ut på bilderna. Hoppas det löser sig till det bästa.

puttar...förstår inte varför hovslagaren här fortfarande inte svarat.

framfötterna ser bra ut än så länge iaf tänkte raspa lite imorgon för bakfötterna har fläkt upp sig ytterligare lite eftersom han inte raspade så mycket efter att ha rätt slarvigt slitit av skorna i all hast.
det har gått sönder lite på sidorna där sömmhålen är. hur skall jag rapsa detta? ska jag runda av så mycker som möjligt men endå försöka behålla en flat hov mot marken? ska jag rapsa så kanterna blir rundade eller som hovslagaren gjorde, en flat kant i 90 graders vinkel när hästen har hoven i marken?.

vad bör jag mer tänka på när jag raspar...
ska ringa efter hovslagaren ev någon annan inom 4 veckor iaf han rids ju inte nu så det är ju inte jätte akut men de får ju inte fläka upp sig så han får ont.
på ena hoven så har en bit lossnat så lite av bärranden är borta är det farligt? så har han haft lite förut en gång när han trapade av sig en baksko då förljde en bit med från hoven....

vet inte men kan de ha sämre hovkvalite bak än fram? fram ser han ju kanonfin ut ju. jämfört med bak.

skall jag ta kort före och efter imorn vill ni se?

Hej. Vad kul att det verkar gå bra än så länge. :)

Du kan säkert få andra råd angående raspningen men jag vill gärna berätta hur jag gjorde. (Ytterst sällan det blir flisor på min nu)

När det blev flisor på min pålle så var min enda tanke att fila av/bort själva flisan eftersom den där lilla obetydliga flisan lätt kan fläkas upp ännu mer och spricka uppåt ganska långt om den får finnas kvar.

Det blir lite skrovliga och ojämna kanter i början när man filat bort flisorna men det är ju bara lite "skönhetsfel".

Tycker inte du ska ge dig till att raspa några stora "operationer" utan bara precis fila flisorna rätt av och försöka putsa till de kanterna som blir där flisan gått av. Hoppas du fattar vad jag menar - lite svårt att förklara så här med ord :)

"ska jag rapsa så kanterna blir rundade eller som hovslagaren gjorde, en flat kant i 90 graders vinkel när hästen har hoven i marken?."

Du menar alltså att din hovis inte rundade av alls utan gjorde en skarp kant? Det är ju i så fall så ungefär de gör när det är meningen att det ska sitta en sko på hoven. :smirk: Då ska det ju vara plant för att skon ska passa helt plant på hoven.

Jag lider med dig för det är verkligen inte lätt att hitta rätt hovis men jag skulle nog inte byta ut hovisen riktigt än.

Det verkar som om du försöker sätta dig in i hur saker och ting bör vara och det är en bra början.

Nästa gång hovis kommer så säg snällt och vänligt ungefär: "skulle du vilja runda av kanterna lite mer för det flisade sig ganska mycket förra gången när kanterna var lite mer raka.

Om hovis då säger att "det behövs inte - det rundar av sig själv när hästen sliter" så skulle jag framhärdat och sagt " jo kanske det, men jag vill helst att du gör det för det underlättar lite för mig"

Är det en bra hovis så lyssnar han på dig för oavsett vad hovisen tycker om hästägare som leker "experter" så kan ju aldrig en avrundning av kanterna vara fel.

Hade han blivit sur och vresig pga den lilla begäran hade jag genast letat upp en annan hovis.

Alla skrovligheter, hål efter bortraspade flisor etc kommer ju till slut att försvinna för hoven växer ju och det raspiga slits/filas bort. Så länge din häst inte har ont är det ju OK. :)

Och ja jag vill gärna se bilder! :)

Att han ser så trasig ut på bakhovarna beror förmodligen bara på att hovslagaren slarvade mer där.
Du har fått bra råd om flikraspningen, ge dig inte på mer såhär i första taget.

tack för din hjälp ska ta mig tid och svara dig utförligt om hur det gick och på fredag ska jag ta nya bilder och ev hålla efter det igen med raspandet.
kan säg att de blev rättså bra efter att jag rapsade iaf men han började tyvärr ömma lite mer även fast ja inte tog alls mkt. dock vågade jag mig på att rapsa lite på själva "trampdynan" alltså jag filade till så att han var lika hög i båda trakterna och fick en slät grund att stå på hoppas du förstår.

o det jag menar med 90graders rasp som hovis gjorde de syns på bilderna, att han när hoven är i marken rapsade en typ lodrät bit på själva tån ser du?
skall man göra så "4kantigt" eller ska man runda av mycket mer? jag rundade av mer så det ser inte alls ut så nu.

sen funderade ja på det, rapsade ju lite på trakterna och hur mkt högre ska strålen vara än trakterna? alltså när man håller hoven så man ser undersidan. för strålen skall väl nudda marken lite så att hästen känner vart den går.

och utflytningar, hur tar man bort dem? vissa säger ju att man skall raspa bort dem men borde man inte göra på ett annat sätt för när man rapsar så åtgärdlar man väl bara det esteristka och inte inuti själva hoven eller har jag fel?

nu blir jag mörkrädd-
för strålen skall väl nudda marken lite så att hästen känner vart den går.

Har du inte mer kunskap får du nog lugna dig o ringa hovis en extra gång.

fråga då henom;) vad du möjligen kan göra. så visar denna .

det kommer oxå att visa sig hur den sliter sina hovar- detta behöver inte vara statiskt, utan förslitningen kan variera. i synnerhet om det fryser på o blir hårt i marken.

Hästägare ska ha en väldigt slö rasp.:crazy:

tack för din hjälp ska ta mig tid och svara dig utförligt om hur det gick och på fredag ska jag ta nya bilder och ev hålla efter det igen med raspandet.
kan säg att de blev rättså bra efter att jag rapsade iaf men han började tyvärr ömma lite mer även fast ja inte tog alls mkt. dock vågade jag mig på att rapsa lite på själva "trampdynan" alltså jag filade till så att han var lika hög i båda trakterna och fick en slät grund att stå på hoppas du förstår.

o det jag menar med 90graders rasp som hovis gjorde de syns på bilderna, att han när hoven är i marken rapsade en typ lodrät bit på själva tån ser du?
skall man göra så "4kantigt" eller ska man runda av mycket mer? jag rundade av mer så det ser inte alls ut så nu.

sen funderade ja på det, rapsade ju lite på trakterna och hur mkt högre ska strålen vara än trakterna? alltså när man håller hoven så man ser undersidan. för strålen skall väl nudda marken lite så att hästen känner vart den går.

och utflytningar, hur tar man bort dem? vissa säger ju att man skall raspa bort dem men borde man inte göra på ett annat sätt för när man rapsar så åtgärdlar man väl bara det esteristka och inte inuti själva hoven eller har jag fel?

Hej och hå kör på!
Här kan man lära sig det mesta. Vad tänkte du prova härnäst? Raspa lite tänder kanske?

Nån som har lite tips till mig?
Jag tänkte ge på att operera bort lite lösa benbitar, tror ni det går bra med förskäraren eller skall man kanske ta klingan? Jag har ett par bra röntgenbilder och jag kan ju tjäna en rejäl slant på att fixa det själv. Det är ju så bökigt att få tid på klinik och sånt där.

Hmmm, vet du jag tycker nog det verkar som om du borde vänta lite med alla dina frågor tills din hovis kommer nästa gång. :)

Allt det du frågar här nu t ex om strålen ska nudda marken, hur tån ska vara etc etc är i och för sig inget fel att fråga, det är bra och nödvändigt att vilja lära sig, men på nåt sätt känns det som att du frågar för att sedan försöka "åtgärda" det själv och det blir jag lite orolig för. :crazy:

Jag tycker visst man kan lära sig underhålla lite grann själv men då ska grundjobbet vara gjort av en bra hovis som sedan visar och lär en hur och vad man kan göra - vad man ska vara uppmärksam på. Att ge sig till att "rätta till" ett dåligt utfört hovis-jobb är väldigt riskabelt när man inte vet vad man gör.

Skriv upp allt du undrar över och fråga din hovis nästa gång t ex "bör inte trakterna vara lika höga? Varför var tån "tvärad"? Ska inte strålen nudda marken? Varför får en häst utflytningar? Vad kan hända om de får vara kvar? Du har säkert fler frågor......

Ja allt som du funderar på ska du fråga och försök få honom att förstå att det är viktigt för dig att få lära dig för att lättare själv kunna se om det händer något negativt med hovarna.

Sen angående åtgärden att raspa bort utflytningar: Jag har fått lära mig att man raspar bort dem för att de inte ska bli värre och att det ska hållas efter för efterhand så växer ju ny hovvägg ner och till slut är utflytningarna borta. Precis som sömhålen försvinner ner och bort till slut. :) Men låter man det flyta ut ännu mer pressas liksom hovväggen mer och mer utåt, det blir större separation som går ännu högre upp på hoven - hovarna börjar se ut som "Kalle Anka-fötter.

Hovar som får för lång verkningsintervall kan bli utflytna på det sättet så man måste anpassa verkningsintervallerna individuellt efter varje häst. Det kan bli efter bara några få veckor.

När jag började med hästar fick man lära sig att "man ska sko/verka var åttonde vecka" men det hoppas jag fler och fler överger nu. Tyvärr tycker jag man hör det ganska ofta fortfarande. :(

Så please! Vänta med dina "operationer"! ;) Samla dina frågor till din hovis och få honom att lära dig. :)

Hej och hå kör på!
Här kan man lära sig det mesta. Vad tänkte du prova härnäst? Raspa lite tänder kanske?

Nån som har lite tips till mig?
Jag tänkte ge på att operera bort lite lösa benbitar, tror ni det går bra med förskäraren eller skall man kanske ta klingan? Jag har ett par bra röntgenbilder och jag kan ju tjäna en rejäl slant på att fixa det själv. Det är ju så bökigt att få tid på klinik och sånt där.

Förstår jag dig rätt nu om du jämnställer TS's hovvård med en operation?

I sådana fall tycker jag du överdriver!

Varför vara så oseriös när du uppenbarligen har kunskap som du inte delar med dig. TS har ju frågat om råd och har till och med bemödat sig med att lägga ut bilder och ändå ger kunnigt folk inte riktiga råd. Dålig stil tycker jag. Det verkar som om det ligger mycket prestige i det här....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka