Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
.....nej han tog verkligen inte av allt och jag tycker det är skönt att han inte blev öm för det känns som huvudsakten, anar att han sakta kommer forma om hovarna men så sakta att han inte riskerar att göra hästen öm.
......nej jag tycker 10 veckor verkade allt för mkt men han menade att hästen kommer slita dem så att hovslagaren inte kommer ha nåt att fixa till ungefär, alltså innan 10 veckor.
.....vad menar du med" om han skyller grannhästens strålar på hösten"? jag vet inte vad han säjer till grannarna det är ju deras sak. ser grannhästens strålar/hovar inte heller bra ut eller vadå?
vart 10e vecka. QUOTE]
Jag skrev 10 : de och så blev det
jag skulle iväg på lunch så jag kollade inte hur svaret blev![]()
Så här tycker jag:
Boka en ny tid till hovslagaren om 4-5 veckor. Låt bli att raspa själv under tiden. Fastän du köpt ny rasp nu.
Be honom visa dig hur du ser hur din häst belastat hoven när 4-5 veckor gått. Låt honom lära dig hur och var du raspar. Det är faktiskt inte bara till att fila! Du riskerar göra mer skada än nytta.
"Det där som växer fort i strålen" kommer antagligen inte vara så när hästen går barafota. Låt hovslagaren ta på stålarna när han verkar din häst.
Det kan räcka med att han kommer vart 10e vecka. Men ni måste prova er fram. Öka intervallen upp till högst 10 veckor först när ni ser att du kan klara underhålla hovarna mellan hans besök.
Vi började på 5 veckor, sedan 8 veckor, sen 10 veckor. Men gick tillbaka på 9 veck till nästa gång.
Min hovslagare arbetar 30 minuter på varje häst.
Fast om man inte ser hur snett det där är skall man nog hellre boka om 4-5 veckor och fråga hovslagaren hur det ser ut och vad man skall tänka på.Fast jag tycker visst hon kan raspa och runda av lite om det flisar sig i kanterna. Det är ju inte detsamma som att raspa så hårt att man ändrar någonting i vinklar etc.
Att bestämma sig för att boka tid om 4-5 veckor tycker jag dessutom inte heller hon ska göra. Det är bättre att utgå från just denna hästs hovar och ringa när man ser att det behövs.
Fast om man inte ser hur snett det där är skall man nog hellre boka om 4-5 veckor och fråga hovslagaren hur det ser ut och vad man skall tänka på.
Raspa flisor är dock oftast ofarligt och bra för att förhindra att det går sönder ännu mer.
Fast om man inte ser hur snett det där är skall man nog hellre boka om 4-5 veckor och fråga hovslagaren hur det ser ut och vad man skall tänka på.
Raspa flisor är dock oftast ofarligt och bra för att förhindra att det går sönder ännu mer.
för strålen skall väl nudda marken lite så att hästen känner vart den går.
tack för din hjälp ska ta mig tid och svara dig utförligt om hur det gick och på fredag ska jag ta nya bilder och ev hålla efter det igen med raspandet.
kan säg att de blev rättså bra efter att jag rapsade iaf men han började tyvärr ömma lite mer även fast ja inte tog alls mkt. dock vågade jag mig på att rapsa lite på själva "trampdynan" alltså jag filade till så att han var lika hög i båda trakterna och fick en slät grund att stå på hoppas du förstår.
o det jag menar med 90graders rasp som hovis gjorde de syns på bilderna, att han när hoven är i marken rapsade en typ lodrät bit på själva tån ser du?
skall man göra så "4kantigt" eller ska man runda av mycket mer? jag rundade av mer så det ser inte alls ut så nu.
sen funderade ja på det, rapsade ju lite på trakterna och hur mkt högre ska strålen vara än trakterna? alltså när man håller hoven så man ser undersidan. för strålen skall väl nudda marken lite så att hästen känner vart den går.
och utflytningar, hur tar man bort dem? vissa säger ju att man skall raspa bort dem men borde man inte göra på ett annat sätt för när man rapsar så åtgärdlar man väl bara det esteristka och inte inuti själva hoven eller har jag fel?
tack för din hjälp ska ta mig tid och svara dig utförligt om hur det gick och på fredag ska jag ta nya bilder och ev hålla efter det igen med raspandet.
kan säg att de blev rättså bra efter att jag rapsade iaf men han började tyvärr ömma lite mer även fast ja inte tog alls mkt. dock vågade jag mig på att rapsa lite på själva "trampdynan" alltså jag filade till så att han var lika hög i båda trakterna och fick en slät grund att stå på hoppas du förstår.
o det jag menar med 90graders rasp som hovis gjorde de syns på bilderna, att han när hoven är i marken rapsade en typ lodrät bit på själva tån ser du?
skall man göra så "4kantigt" eller ska man runda av mycket mer? jag rundade av mer så det ser inte alls ut så nu.
sen funderade ja på det, rapsade ju lite på trakterna och hur mkt högre ska strålen vara än trakterna? alltså när man håller hoven så man ser undersidan. för strålen skall väl nudda marken lite så att hästen känner vart den går.
och utflytningar, hur tar man bort dem? vissa säger ju att man skall raspa bort dem men borde man inte göra på ett annat sätt för när man rapsar så åtgärdlar man väl bara det esteristka och inte inuti själva hoven eller har jag fel?
Hej och hå kör på!
Här kan man lära sig det mesta. Vad tänkte du prova härnäst? Raspa lite tänder kanske?
Nån som har lite tips till mig?
Jag tänkte ge på att operera bort lite lösa benbitar, tror ni det går bra med förskäraren eller skall man kanske ta klingan? Jag har ett par bra röntgenbilder och jag kan ju tjäna en rejäl slant på att fixa det själv. Det är ju så bökigt att få tid på klinik och sånt där.