Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

visst litar man på sin hovslagare. Kan man inte själv så litar man ju på dom som man tror kunna om området. Men visst kan man se saker och påpeka det.

Jag gillar inte heller gångarstskoningen med längre tår.

Jag kan slänga ut på min gångartsskodda häst snart. Och han ser inte ut som Gullans Thengill i fötterna, Thengill är dessutom halvbror till min pålle. Jag vet att Gullan är väldigt mån om sin häst och det här är absolut inget som hon varit snål eller ngt sånt med. Utan hon har litat på sin hovslagare eftersom hon inte har dessa kunskaper.

Men jag hoppas hon hittar en bra hovis nu när hon flyttat.

Gullan, ta kort på honom som nyverkad och släng ut. Så kanske du får ett bättre resultat i den här tråden.
/Lina

Jag tvivlar inte det minsta på din välvilja som hästägare och jag håller inte med coari om att det enbart är ditt ansvar som hästägare att se till att hovslagaren kommer med rätt intervaller.
Jag är inte bara hovvårdare, jag är också hästägare (gud vad det låter klyschigt! :-P ) och jag vet att de flesta hästägarna gör vad de tror är bäst för sin häst!
När vissa hästägare "drar ut" på verkningsintervallerna beror det oftast på okunskap och då är det hovslagarens/hovvårdarens skyldighet att informera om vad det gör med hovarna och därmed hela hästen. Det funkar varje gång! Och jag behöver inte ens vara så brutal som Coari för att få igenom mitt budskap!

När det gäller vad som får en hovslagare att kontinuerligt sätta verkningsintervall som är på tok för långa för en häst... Jag vet inte vad jag skall säga eller tro? Någon kommentar jag hörde någonstans i samma ämne var att man på något vis ville vara "shyst" och spara pengar åt kunden? Alltså samma anledning varför vissa hovslagare alltid trångskor...
(dvs vansinnigt dumt men vet man inte vad det gör åt hästen tror man naturligtvis att man har en shyst och bra hovslagare)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tvivlar inte det minsta på din välvilja som hästägare och jag håller inte med coari om att det enbart är ditt ansvar som hästägare att se till att hovslagaren kommer med rätt intervaller.
Jag är inte bara hovvårdare, jag är också hästägare (gud vad det låter klyschigt! :-P ) och jag vet att de flesta hästägarna gör vad de tror är bäst för sin häst!

Det gäller inte att tro efter att man har införskaffat häst utan att veta och införskaffa kunskap innan man införskaffar häst.

Det finns massor av kurser i hästvård och hästhantering,hovvård (och så finns det alternativa naturliga kurser) och den som verkligen ser till djurets väl införskaffar sig själv kunskap före inköp.

Dagens ungdomar är så förslappade att dom inte ids införskaffa kunskap förän det är för sent, och då söker dom ofta alternativa lösningar.

Hästar är inga leksaker, inte bilar heller men kör du bil utan kunskap och körkort så begår du en brottslig handling med straffpåföljd.

Lagbrott för dagen och anmälningar med utredningar fullständigt haglar över dagens sk hovvårdare så det ordet tycker jag man ska vara försiktig med att använda då det inte är förknippat med kunskap.

Ingen hovis kan bestämma över hästägarens hovvård och intervaller, man kan bara informera om vad som är lämpligt för den enskilda individen. Den dagen man själv bestämmer intervallerna för hovvården som hästägaren själv inte anser som nödvändig har man gjort sig skyldig till lagbrott.

Vad är problemet??? Jag har införskaffat nödvändig kunskap,utbildning, innan jag påbörjade mitt arbete. Varför ska jag inte kunna ställa samma krav på mina hästägare innan dom skaffar häst.

Jo problemet är att ju större kunskap hästägarna har innan dom skaffar häst, ju minde marknad blir det för dom "alternativa".

Välvilja kan aldrig ersätta kunskap.

Det finns massor av kurser i hästvård och hästhantering,hovvård (och så finns det alternativa naturliga kurser) och den som verkligen ser till djurets väl införskaffar sig själv kunskap före inköp.

Fast det går inte att bortse från att det ÄR en djungel. Och utan kunskap är det ju svårt att veta VILKA av kurserna som är värda att gå, och vilka som kommer förmedla okunskap i bästa fall, och myter och fritt fabulerande i värsta fall.

Dagens ungdomar är så förslappade att dom inte ids införskaffa kunskap förän det är för sent, och då söker dom ofta alternativa lösningar.

Snarare så att de blir ganska vilsna i djungeln. Det är så många olika bud, och så många olika läror (inte bara inom hovvård), och alla kan de argumentera för sin sak. Och det är som bekant inte den minsta garanti att tycka att 'ja men en SHF-ansluten hovslagare, då är jag säker'. För dels finns det de som borde slutat för länge sen där, och dels så finns det olika åsikter om samma problem där med. Och återigen, de flesta kan 'tala för sin sak' på ett sätt som en 'amatör' har otroligt svårt att bringa reda i.

Hästar är inga leksaker, inte bilar heller men kör du bil utan kunskap och körkort så begår du en brottslig handling med straffpåföljd.

Det är en dålig jämförelse. Det är ett betydligt mer reglerat och samkört kunskapsutbud där. Dvs du behöver inte försäka räkna ut vilken av körskolorna som eg har rätt/är bäst, den som tycker man ska köra vänstertrafik eller högertrafik. Du behöver heller inte fundera om körskoleläraren verkligen vet vad han talar om och gör rätt när han (eller hon för den delen) säger 'och så gör du såhär'.

Lagar etc går dessutom utmärkt väl att läsa sig till. Det är svårt att läsa sig till hovvård på samma sätt.

Ingen hovis kan bestämma över hästägarens hovvård och intervaller, man kan bara informera om vad som är lämpligt för den enskilda individen. Den dagen man själv bestämmer intervallerna för hovvården som hästägaren själv inte anser som nödvändig har man gjort sig skyldig till lagbrott.

Tyvärr så finns det ju hovslagare som anser att 'den här hästen kan/bör/ska ditt eller datt', och där en djurägare dels kan ha svårt att 'säga emot' rent kunskapsmässigt, men ffa psykologiskt. Och glöm inte att det är brist på hovslagare, så det går inte bara tycka 'då skaffar jag en annan'.

Alla har vi varit barn i början, och det finns ingen anledning att bemöta okunniga, förvirrade djurägare som VILL lära sig, som VILL veta och som FÖRSÖKER göra rätt med varken nonchalans eller spydighet. Spara det till de som INTE vill lära sig etc istället!

Having said that, så går det inte att komma undan att den hovslagare som INTE reagerar på skicket på den hästens hovare, den har kraftigt brustit. Om det så är ägaren som vägrar korta intervallet, så det finns sätt att komam runt det med. Men jag ser inte att det hjälper någon att kalla TS nonchalant, lat och så vidare. Folk som går i försvarsläge tar sällan åt sig av råd, goda eller dåliga.

Senast ändrad:

JA, jag anser att det är upp till hovslagaren att reagera och informera om något inte är bra med hästens hovar, och med det inkluderar jag definitivt om det gått för länge mellan verkningarna.
Ingenstans i den vanliga hästlitteraturen finns en utförlig beskrivning över hur man sätter ett bra verkningsintervall som kan tänkas gälla alla hästar, så jag förstår inte hur du kan förvänta dig att ALLA hästägare skall kunna det? Särskilt som det är så individuellt!
Inte undra på att du har en så cynisk världsbild, "alla andra" måste ju te sig som idioter i dina ögon...

WORDS från en gammal gubbe? Ibland tycker jag att du går till överdrift. De allra flesta ungdomar som har häst som jag träffat är mycket engagerade i sitt djur. De bryr sig verkligen.

Sen får vi nog acceptera att det oftast finns mer än en sanning. Även om både du och jag är mycket skeptiska till det alternativa.

Men jag tycker att du ibland låter mer än väl negativ i dina svar. Du blir väldigt översittande. Men jag förstår att det till viss del beror på dina skrivsvårigheter. Jag tror att du besitter kunnandet.

Norrland

WORDS från en gammal gubbe? Ibland tycker jag att du går till överdrift. De allra flesta ungdomar som har häst som jag träffat är mycket engagerade i sitt djur. De bryr sig verkligen.
Norrland

Jag är helt överrens med dig att dom flesta ungdomarna verkligen bryr sig om sina djur och är engagerade. Det tycker jag är jättebra.

Men se bara på detta forum och läs, engagemang och kunskap är två helt skilda saker och var sak har sin plats.

Ingenstans i den vanliga hästlitteraturen finns en utförlig beskrivning över hur man sätter ett bra verkningsintervall som kan tänkas gälla alla hästar, så jag förstår inte hur du kan förvänta dig att ALLA hästägare skall kunna det? Särskilt som det är så individuellt!

Och i vilken litteratur återfinner du det???

Självklart ska alla hovvårdare/hovisar förklara för hästägaren om den enskilda individens behov och beslag. Om sedan inte hästägaren följer gällande rekommendationer så finns det inget den yrkesutövande hovisen kan göra ngt åt det.

Självklart ska alla hovvårdare/hovisar förklara för hästägaren om den enskilda individens behov och beslag. Om sedan inte hästägaren följer gällande rekommendationer så finns det inget den yrkesutövande hovisen kan göra ngt åt det.

Hur vet vi i det här fallet att hovslagaren verkligen förklarat den enskilda individens behov och beslag? Det är tyvärr inte alla som gör det. Alls. Och då är det inte lätt för en okunnig hästägare.

nej såklart kan inte en hovslagare bestämma över en hästägare men man byter ju inte hovslagare som man byter underkläder utan man håller sig ju till en man kan lita på, frågan är ju hur man vet att man kan lita på den för du kan ju inbilla dig att alla hästägare har samma/lika mycket kunskap som en hovslagare och kan bedömma om hovslagaren gör ett bra jobb, det är omöjligt, för att kunna så mycket måste man ju vara hovslagare själv nästintill och då kan man ju som jag sagt tidigare, sko hästen själv och då hade inte hovslagaryrket ens funnits.

eftersom de flesta hästägare vill sina hästars bästa, fattiga som rika så lyssnar man ju till vad man tror är en utbildad/vettig hovslagare och såklart frågar/gör som hovslagaren säger är bäst, VARFÖR i hela friden skulle man göra annat om man inte kan nåt själv????

och när hovslagaren inte ens bryr sig att kommentera hur lång tid det skall vara mellan verkningarna, hur ska då hästägaren veta?
när jag kommenterade för min hovslagare att jag tyckte hovarna var så långa och undrade om vi skulle sko oftare så sa hon bara, jaha typ...och sen så sa hon inte mer då sa jag räcker det att vi skor var 6-7e vecka då blir det bra? då sa hon jaha de kan vi väl ta, lixom inte det minsta engagerad utan bara gör som hästägaren säger???men hur ska vi veta hur ofta den skall skos om då???

och på bilderna du trodde de va 7-8veckor sedan skoning så kan jag ju tala om att det är bara 5-6veckor sedan han skoddes:cry:

om jag haft en "kunnig" hovslagare hade den kanske talat om sanningen för mig utan att jag behövt dra ur den, fick ju inte hela sanningen trots att jag är mkt noga och frågar väldigt mycket vid minsta lilla jag ser när hon skodde.
om jag vetat hade jag ju kanske behövt sko han var 6e eller tom var 5e vecka istället för hela var 8e vecka.

men det värsta av allt var nog i somras, då skulle jag ner på semester, skorna va inte mkt slitna och de hade gått 6veckor sedan skoning, jag tyckte en sko satt lös så hovis tittade på den, nää den sitter nog i 2 veckor till(då jag skulle sko honom när jag kom hem)
sen så stallde jag han i en transport i 6 timmar ner till vår stuga ca 35mil hemmifrån i tron att i 2 veckor så ska de bli riktigt mysigt att rida nere vid vår stuga.
när jag kom ner, tro inte att alla då menar jag ALLA skorna satt så lösa att de nästan trillade av:eek::eek::eek:
och där stod jag utan hovslagare med orden att "de sitter nog kvar" tänk om hon där istället kunnat ta sitt förnufti till fånga och bara helt enkelt skott om han INNAN semestern med tanke på att han gått 6veckor och hovarna redan då var långa...men nej de ville hon inte och vad skulle jag göra åt det???
så de första dagarna av semestern gick åt att försöka få tag på en annan hovlsagare där nere utan internet,
ringde runt te säkert 20personer, inte en enda av hovslarna hade tid eller svarade så till slut fick jag tag i en tjej som kunde slå på tappsko, dock inte hovslagare men hon lyckades byta ut några av sömmarna och sätta dit skorna så de iaf satt, men efter en vecka så hade ju även de sömmarna slitits ner och skorna började smått glappa igen:cry: för hon ville inte spika i sömmarna utan spikade i samma hål ju.
sen åkte jag hem efter mkt krongel och skodde om honom men va rätt sur på henne då att hon inte med sin kunskap kunde ha skott han innnan fast jag ville det.

vet du förresten vad gångartsskoning är? ingen här inne verkar riktigt fatta vad det är.

Hur vet vi i det här fallet att hovslagaren verkligen förklarat den enskilda individens behov och beslag? Det är tyvärr inte alla som gör det. Alls. Och då är det inte lätt för en okunnig hästägare.

nej det gjorde hon verkligen inte, om jag inte frågat nåt så hade hon inte heller sagt något, jag frågade det jag såg och det svarade hon på men jag hade ju inte kunskapen att fråga "rätt" frågor men mycket frågor blev det.

det var först efter semestern då jag upptäckte att han fått gallor, med sina redan veka kotor så upptäckte jag att hans tår va så himla långa.

sista gången hon skodde honom innan jag flyttade däifrån så stallde jag henne mot väggen och frågade om hon UTAN min vetskap hade gångartsskott honom och då står människan och erkänner rakt ut att "ja såklart jag har gjort, om du inte vill ha en grisepassande häst så MÅSTE du gångartssko honom" och hur förvirrad blir man inte av nåt sånt då?

att mixtra med skorna/hovarna bara för att få bättre steg och gångarter:crazy:jag blir rent ut sagt så j*vla förbannad alltså fattar inte hur man kan plåga/riskera hästen hälsa endast för tävling och sen MOT min vilja som hästägare....hon hade inte ens frågat mig...jag hade inte bett om eller ens sagt ja om hon frågat, att mixtra med min hästs ben, jag skulle aldrig riskera hans hälsa bara för mitt eget nöjes skull att tävla. aldrig livet.
vad säger du om det herr hovslagare?

så det är inte alla hovslagare som är helgon och ägarna :devil: utan de hittar tydligen på sina egna saker utan att ens fråga eller informera nej jag börjar på allvar bli rätt trött på detta...alla gör olika alla gör på sitt sätt alla tycker olika alla tror olika frågan är...

VILKEN är den rätta metoden???

idag frågade jag grannarna som har sina hästar barfota som verkas av den hovslaren jag skall få ut på tisdag, jag frågade om de trodde min häst hade strålröta....de tyckte det såg bra ut??? ska bli otroligt spännande att se vad hovslagaren säger jag hoppas hoppas hoppas han är så duktig som alla här i trakten säger, dock sa de samma sak om min förra tyvärr.

sen är jag så med, att hittar jag någon bra som jag kan(tror jag litar på) lita på så vill jag inte hålla på och byta hovslagare hela tiden, min häst var extremt svårskodd i början och min gammla hovslagare fick honom att bli väldigt lungt i skoningen är därför rädd att någon ny skall förstöra detta nu....
att hon fick han lugn det var iaf ett väldigt stort pluss av henne men det är ju en fördel om de kan sko hästens hovar med inte bara hålla i dens fötter på ett bra sätt...

Efter att ha läst dina sista inlägg så tycker jag du gör helt rätt som byter hovis. "Grisepass" skoning är precis så den är skodd för dagen.

Hoppas din nya är lite mer utbildad.
Lycka till.

Det gäller inte att tro efter att man har införskaffat häst utan att veta och införskaffa kunskap innan man införskaffar häst.

Har bara en liten fråga! Hur/när ska man veta att man vet?
Kanske är det när man tror att man vet!

Jag är nog inne på att det mer vet. som bedömer hur ofta den ska skos- beroende på hur individens förutsättningar är.

Min ena fick rådet- skos om ofta iom plattfotad- på Kvalitén.
Svarade då att det gjordes- var 4-e v.

hovis vill helst inte sko om oftare än var 6-e o då anser jag inte att hästen kan ridas den sista veckan.

Vad gör man?
Man vill ju inte tjata o besvära.

Den står tack o lov bättre på sina fötter idag o klarar 6 v, men inte på sommaren o då är hovis så fräck;) att han vill ha semester:crazy:

hovis vill helst inte sko om oftare än var 6-e o då anser jag inte att hästen kan ridas den sista veckan.

Vad gör man?
Man vill ju inte tjata o besvära.

WB.

Byter hovslagare är ju det enkla svaret, men det är ju inte så bara. Jag har tack och lov en hovslagare som 'gör som jag säger' i frågan. Sen ser han ju själv att det behövs med (skos med tät intervall, ffa sommartid). Men faktiskt aldrig haft problem med att någon hovslagare nekant när jag velat ha täta intervall. Kanske för att det ger mer pengar i kassan för dem.. hmm..

*kl*
Har bara två bilder på framfötterna på min "gångartsskodda häst" Här är det ca 4veckor sen han skoddes
16183210.jpg

16183211.jpg

Han är skodd med 8or i bak och 10or ifram.

Det där skulle jag inte godta.
Höga hovar har noll eller liten elasticitet.

titta på kronranden!Den är välvd.
Raspad för att inte kunna vidga sina hovar alls.

Har ingen erfarenhet av "gångartskoning"
har bara sett importerade hästar med höga stora framhovar o små låga bak. gratis uppförsbacke.

Det där skulle jag inte godta.
Höga hovar har noll eller liten elasticitet.

titta på kronranden!Den är välvd.
Raspad för att inte kunna vidga sina hovar alls.

Hur höga anser du att dom här hovarna är???

Din sista mening fattar jag ingenting av.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka