Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

*knapplån*
Vill hästarna ha bark gnager de själva, men de måste vara ganska desperata om de skall gnaga "på rot" eftersom det ofta är väldigt beskt. Helst skall man fälla lite sly av varierande art och lägga in i hagen.
Bark är väldigt näringsrikt och är en nyttig variation i kosten som kan hjälpa stärka immunförsvaret (precis som varierad kost gör för människor). Dessutom ger det lite sysselsättning.
Aspbark sägs ha en avmaskande effekt, och bark rent generellt skall innehålla ämnen som svampen inte tycker om. Men det vet jag inte om det finns några vetenskapliga studier på.

Självklart får våra hästar också mineraler. Sen är våra hästar väldigt lättfödda ;),

barken är trädets skydd mot svampangrepp och parasiter. Många hästar som har dåliga hovar och strålröta är angripna av svamp, barken hjälper hästen bli kvitt svampen precis som den skyddar trädet. Sågar man ner asp tex. (ej björk) så försvinner bitterämnerna efter ca. tre dagar och hästen äter barken om den behöver den. Nu i sommar började våra hästar att välja annan föda än gräs när de hade möjlighet till det, även fast det fanns gräs tex. hallonbuskar,kirskål, löv, de äter även nässlor efter de legat i tre dagar. tror de hittat tillbaka till vildhästen i sig;):)

Hmmm, annan föda? Nja, vår pålle kan väl också välja annat ibland. Vi har mycket buskage, träd etc samt nässlor också som de tuggar på ibland. Men gräset är nog "number one priority" här. :D
Stallägarens petunior i krukorna är också goda :rofl:

På vintern är jag dock noga med att han får ett bra hö som täcker som mycket som möjligt. Protein brukar fattas vilket jag märker direkt på att han tunnar ut på överlinjen. Han är annars mycket lättfödd men protein för att kunna bygga muskler behöver jag tillsätta i princip varje vinter. :)

Senast ändrad:

Ursäkta TS

Absolut inge svält här häller:eek: gud jag kan tänka mig själv att inte få mat tills man e mätt , nej nej. Desutom har vi lite problem med vikten på ena :smirk:

här pratar jag inte häller tävlingshästar.

Den andre har haft svår fång där han inte ens kunnat stå lr gå, bara gungat från hov till hov, han fick medicin men inget hjälpte , det var i stort sätt barfota (med hjälp ut av en hovvårdare) som vi inte hade provat. Åren efter vi började med det här så har han inte haft fång en enda gång , även fast han får i sig grönt på våren.

Senast ändrad av en moderator:

Bark äter älg med, fast bara om det inte finns annat tillgängligt. Nog sjutton måste vi väl som hästägare kunna fodra våra hästar med annat än bark:eek:

Under efterkrigs tiden och nödåren så fodrade man hästarna med vass, då människan själv använde halmen till halmtak och barken till barkmjöl.

vi har tagit bort all kraft. De får aldrig något sött som betfor och hästgodis osv. De går endast på hö och halm (och då mkt halm). Det har också fått bark, vi har sågat ner små träd och lagt in till dom både i hagen och o boxen, men de knaprar inte bort barken förns efter några dagar, då de måste ligga ett tag. Barken är otroligt viktig , de håller tom. på att försöka få fram ett kraftfoder som är gjort av bark.
Jag är dock inte lika insatt som min mamma , men kan endå en hel del.:)

Jag känner igen denna "naturliga" kost och även tagit del av vad detta i slutänden resulterar i för en gräsätare.

Tankarna går osökt till den berömda barfotahästen och dess öde.:angel:

Ursäkta TS

Absolut inge svält här häller:eek: gud jag kan tänka mig själv att inte få mat tills man e mätt , nej nej. Desutom har vi lite problem med vikten på ena :smirk:

här pratar jag inte häller tävlingshästar.

Den andre har haft svår fång där han inte ens kunnat stå lr gå, bara gungat från hov till hov, han fick medicin men inget hjälpte , det var i stort sätt barfota (med hjälp ut av en hovvårdare) som vi inte hade provat. Åren efter vi började med det här så har han inte haft fång en enda gång , även fast han får i sig grönt på våren.

Kan svaret vara så enkelt att ngt klart och bestämt talade om för dig att dina hästar va klart övergödda och felaktig foderstat i förhållande till motion,arbete är den största felande länken till fång?

Foderrelaterad fång är uteslutande hästägarens brist på hästens näringsbehov och överfodring i tron om att en mätt häst är en frisk häst, en häst i lätt motion kräver en högpresterande foderstat.

Fan ta den som uppfann Mac Donalds och alla dagens överviktiga ungdomar. I USA så dör årligen fler ungdomar i fetma än hästar med fång i Sverige. Dock inte procentuellt sett.

Din hästs hovar ser så vanvårdade ut för att de är utflutna, det ser ut som att de klockar sig om du tittar framifrån.
Det tyder på att det gått för lång tid mellan verkningarna, bland annat.
Dessutom har han strålröta och/eller underutvecklade strålar. Hur hörnstöden ser ut är svårt att säga eftersom skorna skymmer sikten.

Bakhovarna blir aningens rundare i formen om hästen regelbundet rids så att den lägger mer vikt på bakdelen. Men de blir inte bredare rent generellt utan bara mindre spetsiga i tån.

VA? nej vad lessen jag blir, är detta allvarligt alltså? är det bara fram hans hovar ser vanvårdade ut eller tycker du han ser ut att ha lika illa bak?
vad tyder utflytningarna mer på än bara att han tydligen blivit verkad för sällan?
på min hovslagares inrådan har jag alltid skott/verkat honom med 7-8 veckors mellanrum men jag har ärligt talat tyckt hans hovar växt extremt mkt på sommrarna men hovslagaren har endå sagt att den skall komma typ 7-8 veckor emellan...fan alltså rent ut sagt va besviken jag känner mig min häst är mitt allt trodde jag had en bra hovslagare men hon har alltså lurat mig totalt eller?

hur tusan ser du/man att han har strålröta? och underutvecklade strålar hur ser man det? vill så gärna veta så detta inte kan hända igen. är detta ärftligt eller vad beror det på? hur ser man hur hörnstöden ser ut?
vad gör man åt strålröta och varför får de det och när?
är det det som är ett tecken på att hans strålar växer så mkt och "flyter ut" i kanterna? för det har altdigt varit så illa innan det var därför jag frågade här nu, trodde det gått för långt sen han skoddes men det beror kanske på röta då eller?
usch detta känns jättehemskt stackars min häst:cry: betyder detta att det är snällast mot han att behålla skorna på under vilan eller?

har beställt tid med en ny hovslagare om 1 vecka har aldrig mött honom men han säjs vara bra. har flyttat ifrån den förra som jag trodde va bra fan va besviken jag e....har haft henne i 2,5 år ju:cry:

Det kan mkt väl vara så att de gick på för mkt bete då. Men somsagt vi har lärt oss ett och annat nu. ;)

15944714.jpg

På bilden syns att det är gojsigt i strålen, flikarna på sidorna kan finnas där även på en frisk stråle men i övrigt skall den vara ganska slät och fast med bara en liten mittstrålfåra.
15944954.jpg

Här syns tydligare hur trånga hovarna är motför vad de skulle kunna vara. (Det är inte extremt, jag har sett värre.) Dessutom ser hoven sned ut, men det är lite svårt att se på ett foto sådär.

Klockformen ser du här. Hovvägen skall annars vara rak från kronranden och ned.
15944711.jpg

Men jag har ingen bild på bakhoven framifrån så det var lite svårt att kommentera. Från sidan ser den väl ut ungefär som framhoven så jag antar att det är lite lika.

15944714.jpg

På bilden syns att det är gojsigt i strålen, flikarna på sidorna kan finnas där även på en frisk stråle men i övrigt skall den vara ganska slät och fast med bara en liten mittstrålfåra.
15944954.jpg

Här syns tydligare hur trånga hovarna är motför vad de skulle kunna vara. (Det är inte extremt, jag har sett värre.) Dessutom ser hoven sned ut, men det är lite svårt att se på ett foto sådär.

Klockformen ser du här. Hovvägen skall annars vara rak från kronranden och ned.
15944711.jpg

Men jag har ingen bild på bakhoven framifrån så det var lite svårt att kommentera. Från sidan ser den väl ut ungefär som framhoven så jag antar att det är lite lika.

Ja så här ser det ut med eftersatt hovvård på en skodd häst. Jag är övertygad om att det går att verka minst 1,5 cm på dessa hovar om man tittar på avsaknaden av sambandet mellan sulan och skons innerkant. Klockformen som ngn helt plötsligt kommit på är just en utvikning av yttre vägghornets neder del mot skon och blir mer klockren ju längre verkningsintervallen är och avståndet mellan skon och sulan ökar.

Att anklaga hovis för bristfälligt arbeta är rent befängt utifrån hur det ser ut på bilderna utan det är hästägaren som antingen är snål eller okunnig och lösningen kommer absolut inte bli bättre barfota om man fortsätter med samma verkningsintervaller.

Eller tror du det emidy??

Lite kul med bilderna är ju att mer sliten sko i själva tå delen går väl inte att uppvisa innan den "klyvs" Här har vi ett bevis på att även en skodd hov skapar en mustang roll över skons tå del.

Bara en liten korrigering, en rak hovvägg från kronranden och ner är ett klassiskt ex på en trång hov. En naturlig hov har en form där den är vidare i marknivån är i kronranden. Sedan är bild två på en bakhov och bild ett på en framhov och helt naturligt så är en bakhov inte lika bred i trakten som en framhov.

Det jag gillar med bilderna är hästägarens fina skor, dom är jättefina.

Att anklaga hovis för bristfälligt arbeta är rent befängt utifrån hur det ser ut på bilderna utan det är hästägaren som antingen är snål eller okunnig och lösningen kommer absolut inte bli bättre barfota om man fortsätter med samma verkningsintervaller.

Eller tror du det emidy??
Eftersom det är hovslagaren som satt verkningsintervallet så långt trots att hästägaren velat korta skulle jag vilja påstå att det främst är hovslagarens fel i det här fallet.

Bara en liten korrigering, en rak hovvägg från kronranden och ner är ett klassiskt ex på en trång hov. En naturlig hov har en form där den är vidare i marknivån är i kronranden.
Vi pratar förbi varandra, jag menar att hovväggen skall vara rak och med det menar jag att den inte skall vara konvex eller för den delen konkav. Men naturligtvis inte lodrät, det säger sig själv.

Sedan är bild två på en bakhov och bild ett på en framhov och helt naturligt så är en bakhov inte lika bred i trakten som en framhov.
Där tror jag att du har fel, men det får nog TS säga för jag är ganska säker på att det är exakt samma hov, dvs höger fram. Hur det än är tycker jag att hovarna på båda fotona är trakttrånga, om än inte extremt.

Lite kul med bilderna är ju att mer sliten sko i själva tå delen går väl inte att uppvisa innan den "klyvs" Här har vi ett bevis på att även en skodd hov skapar en mustang roll över skons tå del.

Är detta en naturlig slitning av tån? Mustang roll.
Tidigare i tråden skriver du om barfotahästar som sliter onaturligt på tån. De som måste "gå på tå" för att de ömmar i trakten. Hur kan en onaturlig slitning se ut?

(Ovässentligt: Jag tror också att bild ett är en framhov o bild två en bakhov!)

Är detta en naturlig slitning av tån? Mustang roll.
Tidigare i tråden skriver du om barfotahästar som sliter onaturligt på tån. De som måste "gå på tå" för att de ömmar i trakten. Hur kan en onaturlig slitning se ut?

(Ovässentligt: Jag tror också att bild ett är en framhov o bild två en bakhov!)

Det är skillnad på att gå på tå och rulla över på tå delen. Dit jag ville komma vilket kanske inte framkom vad att så sliten som den skon är i sin "mustang roll" kan inte annat än tyda på att den är gammelskodd.

.

alltså nu blir jag riktigt ledsen och förbannad mest ledsen och j*vligt rädd.
hur kan du säga nåt sådant? tror du inte att man vill sin hästs bästa och litar fullt ut på sin hovslagare, hade jag kunnat se om det var nåt fel på min hästs hovar och haft all kunskap hade jag ju skott han själv men nu kan jag inte det utan litar på någon som kan och hur menar du då att det är ägarens ansvar att se till så hästen blir skodd och verkad tillräkcligt ofta om INTE hovslagaren informerar om detta???????
om hovslagaren säger, vi ses om 8 veckor vad f****n ska jag då säga? jag tror ju på henne att det är dax om 8 veckor hur ska jag veta att det behöver oftare???

varje sommar har jag sett att hoven växt väldigt mkt trots att jag inte kunde nånting om detta det är faktiskt omöjligt att veta allt extrakt in i minsta detalj och vara expert på alla områden kring en häst om alla hästägare var experter skulle inte yrket hovslagare finnas.
men jag har sagt till min hovslagare att han nog behövde skos oftare men ingen vettig reaktion från henne utan hon tyckte de va bra med 7 veckor då.

innan hon slutade hos mig frågade jag om det var så att hon me MENING skott han så han blivit längre i framtårna och hon MEDGAV detta, jag blir riktigt j*vla förbannad då rent ut sagt....utan min vetskap har hon gångartsskott honom om du vet vad det är?????

och jag misstänker att det är pga gångartsskoningen som han ser så vanvårdad ut på framhovarna eller har jag fel???

och återigen, jag mår skit dåligt för detta känns som att jag är en värdelös hästägare, jag gör allt för honom men hur ska jag kunna veta hur ofta han skall skos om inte hovslagaren säger något:cry::cry::cry:

och jag skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG i hela mitt liv skita i att sko honom pga brist på pengar fattar inte hur du kan säga så:cry:

15944954.jpg

det här är hans höger bakhov du ser att det inte är samma hov oxå på att skon är formad annorlunda och jag har råkat raspa lite streck i sulan med hovkratsen på denna bilden det har jag ej på den andra.

Det är skillnad på att gå på tå och rulla över på tå delen. Dit jag ville komma vilket kanske inte framkom vad att så sliten som den skon är i sin "mustang roll" kan inte annat än tyda på att den är gammelskodd.

gammalskodd? menar du att det gått jättelång tid senast den skotts eller?
om du skulle gissa hur länge sen tror du det var sedan denna hästen skoddes förra gången?

gammalskodd? menar du att det gått jättelång tid senast den skotts eller?
om du skulle gissa hur länge sen tror du det var sedan denna hästen skoddes förra gången?

Mellan 7-8 veckor sedan.

Sedan menar jag bara att det är hästägarens ansvar att hovvården sköts, inte hovis. Hovis kan bara sköta hovvården utifrån hästägarens önskemål.

Har du nu en hovis som anser att en skointervall på 8 veckor är optimalt på just din häst så tycker jag du ska påpeka för din hovis att med den intervallen så ser den gammelskodd ut dom sista veckorna så en kortare skointervall kanske skulle få den att hålla sig i balans.

Håller inte hovis med dig utifrån dom bilder du har visat så är mitt råd att du byter hovis till en hovslagare som är mer balanserad.

Gråt inte och ta det inte personligt,, tänk på att det va du som la ut bilderna och det är långt fler än bara du som läser svaren i tråden.

Det finns massor med bilder från "vissa grupper" som påstår att dina bilder är ett typexempel på traditionell skoning, jag poängterar bara att det är ett ex på en gammalskodd häst som är i behov av omedelbar omskoning. Vissa som svarat i tråden och som förespråkar barfota ser ju inte ens skillnad på en fram och bakhov,vilket du själv har bidragit med mer kunskap i ditt svar till denna grupp.

Sko om hästen snarast och lägg in nya bilder när den är om skodd så tror jag det kommer se mkt trevligare ut.

alltså nu blir jag riktigt ledsen och förbannad mest ledsen och j*vligt rädd.
hur kan du säga nåt sådant? tror du inte att man vill sin hästs bästa och litar fullt ut på sin hovslagare, hade jag kunnat se om det var nåt fel på min hästs hovar och haft all kunskap hade jag ju skott han själv men nu kan jag inte det utan litar på någon som kan och hur menar du då att det är ägarens ansvar att se till så hästen blir skodd och verkad tillräkcligt ofta om INTE hovslagaren informerar om detta???????
om hovslagaren säger, vi ses om 8 veckor vad f****n ska jag då säga? jag tror ju på henne att det är dax om 8 veckor hur ska jag veta att det behöver oftare???

varje sommar har jag sett att hoven växt väldigt mkt trots att jag inte kunde nånting om detta det är faktiskt omöjligt att veta allt extrakt in i minsta detalj och vara expert på alla områden kring en häst om alla hästägare var experter skulle inte yrket hovslagare finnas.
men jag har sagt till min hovslagare att han nog behövde skos oftare men ingen vettig reaktion från henne utan hon tyckte de va bra med 7 veckor då.

innan hon slutade hos mig frågade jag om det var så att hon me MENING skott han så han blivit längre i framtårna och hon MEDGAV detta, jag blir riktigt j*vla förbannad då rent ut sagt....utan min vetskap har hon gångartsskott honom om du vet vad det är?????

och jag misstänker att det är pga gångartsskoningen som han ser så vanvårdad ut på framhovarna eller har jag fel???

och återigen, jag mår skit dåligt för detta känns som att jag är en värdelös hästägare, jag gör allt för honom men hur ska jag kunna veta hur ofta han skall skos om inte hovslagaren säger något:cry::cry::cry:

och jag skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG i hela mitt liv skita i att sko honom pga brist på pengar fattar inte hur du kan säga så:cry:

Tyvärr är det så att när det gäller hovslagare så kan man inte ta för givet att de är varken kunniga eller engagerade. Man får läsa på och sen välja en hovslagare som man tycker gör ett bra jobb och som man kan föra en dialog med. Det finns toppenbra hovslagare men man måste gallra.
Sen är det faktiskt ägarens ansvar att veta hur en frisk hov ser ut, lika väl som man har ansvar att kunna räkna ut en foderstat. Det är inte så att den som har den mest välputsade hästen och som står och skivar morotspengar till den var kväll är den bästa ägaren (vilket kanske var kriteriet på ridskolan när man var liten), hästägande kräver så mkt mer.

Gångartsskoning vet jag inte om jag vill kalla det på framhoven, då hade nog främst tån varit längre, den är mest förvuxen (borde skotts om för minst 2 v sedan). Sen behöver den ev behandling mot strålröta eller svamp, svårt att säga iom att strålen inte är renskuren.

Senast ändrad:

Mellan 7-8 veckor sedan.

Gråt inte och ta det inte personligt,, tänk på att det va du som la ut bilderna och det är långt fler än bara du som läser svaren i tråden.

Man kan säga "sanningen" på olika sätt. Ditt sätt att säga din åsikt (vilket du naturligtvis har rätt till) kunde kanske ibland vara lite trevligare?

Det känns som om du väldigt ofta drar mycket snabba slutsatser utifrån dina egna förutfattade meningar om hur hästägare är och du levererar gärna dina vassa svar snabbare och mer förödande än en kulspruta.

Kanske har jag fel men det känns så utifrån det sätt du ofta svarar.

Själv uppfattar jag dig dock som en mycket kunnig hovis men tyvärr "äts" det upp av ditt sätt att svara folk. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka