Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Du har ändrat kosten säger du? Vad har du ändrat för något då?

Bara lite nyfiken :)

Kanske börjat fodra med flyg havre??? Det ger både mer motion och mindre energi.:rofl:

Nä förlåt, jag återgår till allvaret och hästens naturliga stråfoder består av halm,bark och silvervatten.

Man måste komma ihåg att hästen är en gräsätare!

Hur skulle denna hästs hovar sett ut om den varit barfota med exakt samma verkningsintervaller som den nu har när den är skodd????

Låter man hästen konsekvent gå för länge mellan verkningarna blir resultatet mer eller mindre skit oavsett vilken metod man använder sig av.

Angående hästens hovform fram och bak så beror det dels på hästens viktfördelning 60% fram och 40% bak utan ryttare (med ryttare kan det bli 70% fram och 30% bak) men den största faktorn i en mer rund naturlig hovform fram och en mer triangelformad hovform bak är resultatet av själva skenbenets form som fram är mera runt och bak mera triangelformat.

Eller hur emindy.
Klart att grundformen kommer sig av formen på benet (jag trodde personligen att det främst var hovbenet som grundlade hovens form) , men jag har vid flera tillfällen kunnat observera att en förändrad ridstil (och därmed även ofta ändrat rörelsemönster hos hästen) bland annat speglat sig i att bakhovarna blivit rundare.

Kanske börjat fodra med flyg havre??? Det ger både mer motion och mindre energi.:rofl:

Åh fan! Det skulle man kanske prova!? :idea:

Då slipper dottern min att träna så förbaskat med pålle för att motionera honom eftersom han får jaga ifatt flyghavren själv. :D

Får nog lägga av med den hela havren hör jag..... :)

Du har ändrat kosten säger du? Vad har du ändrat för något då?

Bara lite nyfiken :)

vi har tagit bort all kraft. De får aldrig något sött som betfor och hästgodis osv. De går endast på hö och halm (och då mkt halm). Det har också fått bark, vi har sågat ner små träd och lagt in till dom både i hagen och o boxen, men de knaprar inte bort barken förns efter några dagar, då de måste ligga ett tag. Barken är otroligt viktig , de håller tom. på att försöka få fram ett kraftfoder som är gjort av bark.
Jag är dock inte lika insatt som min mamma , men kan endå en hel del.:)

Nä förlåt, jag återgår till allvaret och hästens naturliga stråfoder består av halm,bark och silvervatten.

Man måste komma ihåg att hästen är en gräsätare!

å vad glad jag blir , ennu en som vet:idea::) (inget illa menat mot andra)

Häst:P
Vildhästar äter bark på vintern.

Fast mina får ju lucern och korn..

Bark äter älg med, fast bara om det inte finns annat tillgängligt. Nog sjutton måste vi väl som hästägare kunna fodra våra hästar med annat än bark:eek: De är ju stråätare, halm lär ju knappast ge tillräckligt för att täcka behovet av protein, vad bark innehåller vet jag inte men om det vore så åtråvärt skulle nog våra hästar knaprat rejält med bark och det gör dom inte.

Det handlar väl om hur naturligt man vill hålla hästen.. svälter vildhästarna på vintern är det väl meningen att hästar ska svälta i perioder..
(finns försök med möss som visar att de lever längre om de svälts ibland, och jag vet ett stall med rätt magra hästar, speciellt vintertid, där de flesta blir 30+.. O_o' konstigt nog)

Men som sagt.. jag håller mig nog till lucern och korn till mina pållar. De får överleva ändå. :P

vi har tagit bort all kraft. De får aldrig något sött som betfor och hästgodis osv. De går endast på hö och halm (och då mkt halm). Det har också fått bark, vi har sågat ner små träd och lagt in till dom både i hagen och o boxen, men de knaprar inte bort barken förns efter några dagar, då de måste ligga ett tag. Barken är otroligt viktig , de håller tom. på att försöka få fram ett kraftfoder som är gjort av bark.
Jag är dock inte lika insatt som min mamma , men kan endå en hel del.:)

Ok. Innehåller ert hö allt som de behöver då? Själv är jag tvungen att tillsätta protein i vinter (har jag fått göra de senaste vintrarna)
och dessutom lite havre. Han får dessutom lite mineraler och morötter. Halm får han också i princip fri tillgång på i hagen samt lite till natten som extra tidsfördriv. (står på torv)

Varför är barken viktig?

Får hästarna inget hö på vintern menar du? Man kan ju inte rida på hästar som står på svältkost eller?

Det handlar väl om hur naturligt man vill hålla hästen.. svälter vildhästarna på vintern är det väl meningen att hästar ska svälta i perioder..
(

Vildhästar rids inte. Varför är det så svårt för vissa folk att förstå skillnaden mellan en framavlad tamhäst och en vildhäst :mad:

om det vore så åtråvärt skulle nog våra hästar knaprat rejält med bark och det gör dom inte.

prova såga ner en asp , och lägg in i hagen så får du se att efter någon dag eller så att de börjar knapra rätt rigält;)

prova såga ner en asp , och lägg in i hagen så får du se att efter någon dag eller så att de börjar knapra rätt rigält;)

Men vad är bark bra till? Jag vill verkligen veta. :)

Fyller det någon näringsmässig funktion eller är det för sysselsättningen?

Självklart, de har nästan fri tillgång på hösilage/hö, och fri tillgång på halm. Som sagt, MINA får kraftfoder, inget svält här inte.
Försöker bara ge en inblick i hur folk som mer eller mindre svälter hästarna kanske tänker..

Försöker bara ge en inblick i hur folk som mer eller mindre svälter hästarna kanske tänker..

Jasså? Eller så är dom helt enkelt djurplågare.

Trött på att läsa om dessa jämförelser mellan vildhäst och tamhäst.

Självklart får våra hästar också mineraler. Sen är våra hästar väldigt lättfödda ;),

Varför är barken viktig?

barken är trädets skydd mot svampangrepp och parasiter. Många hästar som har dåliga hovar och strålröta är angripna av svamp, barken hjälper hästen bli kvitt svampen precis som den skyddar trädet. Sågar man ner asp tex. (ej björk) så försvinner bitterämnerna efter ca. tre dagar och hästen äter barken om den behöver den. Nu i sommar började våra hästar att välja annan föda än gräs när de hade möjlighet till det, även fast det fanns gräs tex. hallonbuskar,kirskål, löv, de äter även nässlor efter de legat i tre dagar. tror de hittat tillbaka till vildhästen i sig;):)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka