Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

2x0 är större än 3x0. Någon får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar...har för mig att 8x0 är för typ minishettisar?

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

någon som ser vilken sorts boots detta är?
är det cavallo eller old mac?
2544173.jpg

när jag året efter frågade de med denna hästen vilka boots de hade då hade de cavallo men detta(året innan) frågade ja inte o dessa ser ju inte riktigt ut som cavallo ser de inte ut lite som ett spänne på baksidan?

Det ser ut som old mac's
Cavallo är väl helt i läder och jag tycker att de där ser ut att vara i tyg delvis.

är inte 3x0 den vanligast str?
är 2x0 större eller mindre? min häst har 3x0 och är bara 126 hög i mkh har han stor lr små eller normal hovar då?;)

Vet inte vad som är vanligaste storlekarna, men nog upplever jag att 2x0 är mest vanligt. Sen har det ju naturligtvis med den övriga storleken att göra, våra hemma hästar fn går på 2x0 den ena runt om medan gammelgubben har nollor i fram. Det har även hänt att han haft ettor under en period, egentligen skulle nollor och ½ varit att föredra men enbart nollor blev för smått därför blev det ettor.

putt...
det är alltså väldigt få här som testat cavallo simple boots? tror/tycker ni att de är lika klumpiga som old mac?

Med tanke på vad du skrev tidigare, så vet jag faktiskt inte vad jag ska svara på det. Om du tror att hästen breddar sig och får vidare hovar om du skor av, måste jag utgå ifrån att han fn går trångskodd.

va? alla hästar breddar väl hovarna när de skos av eftersom de verkas på ett annat sätt när de skall gå barfota, de ska ju vara bredare för att bära mer vikt och inte lika långa i hovarna som tex gångartsskodda hästar.
de breddar sig ju mer naturligt när de får gå utan skor och blodgenomströmningen blir bättre.
det är vad jag tror iaf.
han har ganska breda hovar nu och han absolut inte blivit trångskodd men om man tar av skorna så finns det ju inget som "håller ihop" hoven utan den kan utvidga sig naturligt.

Har du en häst som är symmetriskt korrekt skodd, så bör den inte bli bredare genom en avskoning. Som jag ser det så sker det endast i de fall hästen faktiskt har haft för trånga skor, i annat fall finns det ingen orsak för hoven att bli vidare/bredare.
Sen kan ju hoven flyta ut också, detta sker ju oavsett om den är med eller utan skor. Men jag utgår ifrån att det inte är det du menar, eftersom det inte är något att sträva efter.

När Crow kom till oss och blev avskodd breddade han sin hov en aning..
Fast detta är nog inget bra exempel då jag tvivlar på att hans hovslagare var kunnig och seriös.. eller så var det ägarna..
Han hade en skodd hov.. som var sådär 5cm längre än de övriga.. resten av hovarna var väldigt trasiga och uppspruckna någon cm och på undersidan...
(nu går han barfota med starka, icke-spruckna hovar, får se om det håller när han börjar ridas)
Så det är nog inget bevis på att hästar normalt sett breddar sina hovar.. :crazy:

Min erfarenhet av avskodda hästar är att de samtliga utan undantag har ändrat form till att bli "rundare" i formen på framhovarna. Bakhovarna inte lika ofta dock. Olika hovslagare inblandade, samtliga utbildade. Vissa slutsatser drar jag av detta utan att hävda heltäckande undersökning ;)

Rolle

Min erfarenhet av avskodda hästar är att de samtliga utan undantag har ändrat form till att bli "rundare" i formen på framhovarna. Bakhovarna inte lika ofta dock. Olika hovslagare inblandade, samtliga utbildade. Vissa slutsatser drar jag av detta utan att hävda heltäckande undersökning ;)

Rolle

Min erfarenhet är att en skodd häst som blivit avskodd gärna av en eller annan orsak börjat ömma i traktdelen och därmed försöker undvika full belastning på hovens bakre del. Detta medför till en onaturlig slitning i tådelen, främst på fram då hästen har sin viktfördelning 60/40.

Vad är dina slutsatser????

va? alla hästar breddar väl hovarna när de skos av eftersom de verkas på ett annat sätt när de skall gå barfota, de ska ju vara bredare för att bära mer vikt och inte lika långa i hovarna som tex gångartsskodda hästar.
de breddar sig ju mer naturligt när de får gå utan skor och blodgenomströmningen blir bättre.
det är vad jag tror iaf.
han har ganska breda hovar nu och han absolut inte blivit trångskodd men om man tar av skorna så finns det ju inget som "håller ihop" hoven utan den kan utvidga sig naturligt.

Mkt av det du skriver beror på individens förutsättningar, exteriör, och bruk. Säg mig vad har din häst för exteriör och vilka klasser tävlar du din häst i????

Många hästar som skos av bräddar inte sina hovar utan snarare uppvisar dom en trängre hovform p.g.a. felaktig verknings omställning som leder till långvarig smärta i hovarna. smärtar hovarna so är hästens försvar att "komprimera" hovarna för att hovarna ska kunna utstå den smärta dom utsätts för.

Min erfarenhet av "raggsockor" är en skostorlek på 3*0- 0*0 för en optimal balans beroende på övrig exteriör.

Min erfarenhet är att en skodd häst som blivit avskodd gärna av en eller annan orsak börjat ömma i traktdelen och därmed försöker undvika full belastning på hovens bakre del. Detta medför till en onaturlig slitning i tådelen, främst på fram då hästen har sin viktfördelning 60/40.

Nej, det har jag inte upplevt på de jag verkat. Varför skulle de ömma i trakten om de har en frisk stråle och traktstöden hålls nere i en för övrigt frisk hov?
Våra lavagetter har 0 och 1 i storlek ;)

Rolle

Senast ändrad:

Det du skriver om är nog snarare dålig hovvård, av alla de hästar jag hitills haft så har det snarare varit tvärtom. De har breddat sin hov under egna förutsättningar, och med sko. För hästar som skotts av har snarare får en mindre hov än bredare och större, detta har märkts inte minst om de har återtagits i arbete så har starten av en skoning oftast resulterat i en mindre dojja än tidigare, men det har så småningom fått tillbaka sin hovform och storlek.

Man kan se att avskodda hästar får en tendens till att flyta, främst i sidorna eftersom tådelen oftast slits av. Kan det vara det här som man anser vara att hästen breddar sig?

Gullan

Jag trodde i min vilda fantasi att detta med gångartsskoning var taget ur tiden, tyvärr bekräftar du att så inte var fallet. Jag trodde att de flesta vid det här laget hade lärt sig att något sådant inte finns, och jag blir ledsen när jag läser det här.:crazy:

Rolle

Min erfarenhet av avskodda hästar är att de samtliga utan undantag har ändrat form till att bli "rundare" i formen på framhovarna. Bakhovarna inte lika ofta dock. Olika hovslagare inblandade, samtliga utbildade.

Vår gammelfarbror har pannkaksjärn till framhovar, dvs skodda hovar som är runda som ett pannjärn. Bak går han skodd på framskor, just därför att han har så runda hovar i bak. Normalt sett så är bakhovarna inte lika runda som fram, detta ska tydligen bero på hovbenet. Så jag har tydligen ett undantag,;) hästen får en rundare form på bakhoven ju mer belastning den tar på bakbenen.

Det du skriver om är nog snarare dålig hovvård, av alla de hästar jag hitills haft så har det snarare varit tvärtom. De har breddat sin hov under egna förutsättningar, och med sko. För hästar som skotts av har snarare får en mindre hov än bredare och större, detta har märkts inte minst om de har återtagits i arbete så har starten av en skoning oftast resulterat i en mindre dojja än tidigare, men det har så småningom fått tillbaka sin hovform och storlek.

Man kan se att avskodda hästar får en tendens till att flyta, främst i sidorna eftersom tådelen oftast slits av. Kan det vara det här som man anser vara att hästen breddar sig?

Jo, jag misstänkte ju att dålig hovvård hade ett finger med i spelet där.. :angel:

Jag har eg. aldrig tänkt på att de skulle bredda sig eller så.. men det kan väl ha med det(utflutna hovar) att göra? Jag försöker ju verka till sidorna med för att de ska hålla formen. (Med utbildad hovslagare som kollar hästen regelbundet. Känner att jag måste skriva det för att inte bli jämförd med hemma-strasser-typ-verkare på gott och ont.)

Hur menar du med att gångartsskoning inte finns? Att det inte är bra till nåt eller att ingen öht nånsin (eller nånsin har skott) skor annorlunda för gångarternas skull? (vet knappt vad begrepet syftar på)

Ursprungligen postat av coari

Fick en tanke.. det här med mindre seriösa barfotamänniskor.. man hör ju om uppverkade hovväggar, kapade tår m.m. kan det vara för att motverka traktens ömmande så att hästen ''står rätt'' iom att tån ömmar mer än trakten med deras verkning?
Fick bara tanken.. har ingen aning om avskodda hästar normalt sett börjar ömma i traktdelen eller nåt..

Senast ändrad av en moderator:

kan det vara så att den ömmar i trakten för att den då börjar trampa på det "skinnet" bak vid ballarna som växer väldigt mkt som man tar jättemycket på när man skor för att det inte ska växa över/bli trångt mellan skonändarna och det? haha snacka om luddigt men du förstod kanske lite?
på min häst växer det jättesnabbt och nu när han har skor så har det växt så fort att han t.o.m trampat det skinner i backen så det har blivit helt platt och han har börjat snubbla ibland och verkar inte tycka att det är allt för skönt när en sten kommer på det.
fattar inte varför det växer så mycket, så mycket att när jag ska kratsa hovarna så kan jag inte kratsa utifrån hoven och in vid stårlen utan det skinner sitter emot skon på nåt sätt så jag får peta ner under fliken lixom förstår du?
15944714.jpg

på bilden ser du att det är lixom inget mellanrum(antar att man säger att strålen växer väldigt mycket på min häst, i bredd eller vad man ska säga) mellan de båda ändarna på skon och strålen så jag får sticka ner hovkraten under där och peta ut skiten.
15944954.jpg
här syns hur tillplattade de blivit för att de växt så mycket att de går i backen. ska det vara såhär?

sen ser ni att han sliter sina hovar väldigt mycket i tån.

vänster fram rakt frammifrån här syns tydligt hur mkt han slitit, vad tycker ni om utflytningarna?
15944711.jpg

såhär ser hans vänster fram ut
15944709.jpg
och han har bara varit skodd i 5-6veckor men skon e jättesliten redan nu + att hans hov växt väldigt mycket tycker jag. dock har vi ridit lite på asfalt men de syns ju tydligt att hans överrullning inte är som den ska eller är FÖR bra ska man kanske säga. så sliter han mkt där i början när han e avskodd så kan man ju iaf inte skylla på att han ömmar i trakten för han sliter ju väldigt mkt med skor i tån det ser man ju nu.

bakhov
15944710.jpg

ni kan ju kommentera lite om hovarna med om ni vill typ vinkel o sånt:idea:

Mkt av det du skriver beror på individens förutsättningar, exteriör, och bruk. Säg mig vad har din häst för exteriör och vilka klasser tävlar du din häst i????

Många hästar som skos av bräddar inte sina hovar utan snarare uppvisar dom en trängre hovform p.g.a. felaktig verknings omställning som leder till långvarig smärta i hovarna. smärtar hovarna so är hästens försvar att "komprimera" hovarna för att hovarna ska kunna utstå den smärta dom utsätts för.

Min erfarenhet av "raggsockor" är en skostorlek på 3*0- 0*0 för en optimal balans beroende på övrig exteriör.

15942699.jpg
min raggsockas exteriör(för tillfället lite tjock)

förutsättningar:enligt min förra hovslagare, mycket bra hovar, spricker aldrig väldigt hårda, växer väldigt snabbt, bred bäryta hans pappa har 8.25 för hovar det kan ju bidra lite iaf:)

bruk: tävling är inte det viktigaste för oss men funkar det så visst, jag är inte främmande för att sko på han igen om det behövs för att han skall visa sitt bästa steg på tävling
14311193.jpg

OM jag nu vill sattsa mer på tävling iaf det kommande året annars har jag han kanske utan skor men absulut inte om han verkar ha ont av det utan han ska endast gå utan skor för att jag tror på att det är det bästa för hästens hovar om det funkar.

2007 var vårt första tävlingsår så vi har bara hunnit tävla lättklass. men han kan gå för så mycket mer det vet jag:love:
8557618.jpg

7818125.jpg
:love:älskar hans steg i traven

bilder på hovarna har jag med lagt ut.

ni kan ju kommentera lite om hovarna med om ni vill typ vinkel o sånt:idea:

Det är mkt svårt, för att inte säga helt omöjligt att kommentera en så eftersatt hovvård. Hovvården ska inte utföras utifrån antal veckor utan utifrån den enskilda individens behov och tillväxt.

Det enda rätta vore väl att kommentera hovvården till din komuns djur skyddsinspektör för närmare kontroll för opartisk granskning.

15942699.jpg
min raggsockas exteriör(för tillfället lite tjock)

förutsättningar:enligt min förra hovslagare, mycket bra hovar, spricker aldrig väldigt hårda, växer väldigt snabbt, bred bäryta hans pappa har 8.25 för hovar det kan ju bidra lite iaf:)

bruk: tävling är inte det viktigaste för oss men funkar det så visst, jag är inte främmande för att sko på han igen om det behövs för att han skall visa sitt bästa steg på tävling
14311193.jpg

OM jag nu vill sattsa mer på tävling iaf det kommande året annars har jag han kanske utan skor men absulut inte om han verkar ha ont av det utan han ska endast gå utan skor för att jag tror på att det är det bästa för hästens hovar om det funkar.

2007 var vårt första tävlingsår så vi har bara hunnit tävla lättklass. men han kan gå för så mycket mer det vet jag:love:
8557618.jpg

7818125.jpg
:love:älskar hans steg i traven

bilder på hovarna har jag med lagt ut.

Man får aldrig glömma bort att ingen häst uppvisar bättre rörelse än sin ryttares inverkan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka