Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
är inte 3x0 den vanligast str?
är 2x0 större eller mindre? min häst har 3x0 och är bara 126 hög i mkh har han stor lr små eller normal hovar då?![]()
Min erfarenhet av avskodda hästar är att de samtliga utan undantag har ändrat form till att bli "rundare" i formen på framhovarna. Bakhovarna inte lika ofta dock. Olika hovslagare inblandade, samtliga utbildade. Vissa slutsatser drar jag av detta utan att hävda heltäckande undersökning
Rolle
Islandshästar på Lösdrift
va? alla hästar breddar väl hovarna när de skos av eftersom de verkas på ett annat sätt när de skall gå barfota, de ska ju vara bredare för att bära mer vikt och inte lika långa i hovarna som tex gångartsskodda hästar.
de breddar sig ju mer naturligt när de får gå utan skor och blodgenomströmningen blir bättre.
det är vad jag tror iaf.
han har ganska breda hovar nu och han absolut inte blivit trångskodd men om man tar av skorna så finns det ju inget som "håller ihop" hoven utan den kan utvidga sig naturligt.
Min erfarenhet är att en skodd häst som blivit avskodd gärna av en eller annan orsak börjat ömma i traktdelen och därmed försöker undvika full belastning på hovens bakre del. Detta medför till en onaturlig slitning i tådelen, främst på fram då hästen har sin viktfördelning 60/40.
Vad är dina slutsatser????
va? alla hästar breddar väl hovarna när de skos av eftersom de verkas på ett annat sätt när de skall gå barfota, de ska ju vara bredare för att bära mer vikt och inte lika långa i hovarna som tex gångartsskodda hästar.
Min erfarenhet av avskodda hästar är att de samtliga utan undantag har ändrat form till att bli "rundare" i formen på framhovarna. Bakhovarna inte lika ofta dock. Olika hovslagare inblandade, samtliga utbildade.
Det du skriver om är nog snarare dålig hovvård, av alla de hästar jag hitills haft så har det snarare varit tvärtom. De har breddat sin hov under egna förutsättningar, och med sko. För hästar som skotts av har snarare får en mindre hov än bredare och större, detta har märkts inte minst om de har återtagits i arbete så har starten av en skoning oftast resulterat i en mindre dojja än tidigare, men det har så småningom fått tillbaka sin hovform och storlek.
Man kan se att avskodda hästar får en tendens till att flyta, främst i sidorna eftersom tådelen oftast slits av. Kan det vara det här som man anser vara att hästen breddar sig?
Min erfarenhet är att en skodd häst som blivit avskodd gärna av en eller annan orsak börjat ömma i traktdelen och därmed försöker undvika full belastning på hovens bakre del. Detta medför till en onaturlig slitning i tådelen, främst på fram då hästen har sin viktfördelning 60/40.
Vad är dina slutsatser????
Mkt av det du skriver beror på individens förutsättningar, exteriör, och bruk. Säg mig vad har din häst för exteriör och vilka klasser tävlar du din häst i????
Många hästar som skos av bräddar inte sina hovar utan snarare uppvisar dom en trängre hovform p.g.a. felaktig verknings omställning som leder till långvarig smärta i hovarna. smärtar hovarna so är hästens försvar att "komprimera" hovarna för att hovarna ska kunna utstå den smärta dom utsätts för.
Min erfarenhet av "raggsockor" är en skostorlek på 3*0- 0*0 för en optimal balans beroende på övrig exteriör.
ni kan ju kommentera lite om hovarna med om ni vill typ vinkel o sånt![]()
min raggsockas exteriör(för tillfället lite tjock)![]()
förutsättningar:enligt min förra hovslagare, mycket bra hovar, spricker aldrig väldigt hårda, växer väldigt snabbt, bred bäryta hans pappa har 8.25 för hovar det kan ju bidra lite iaf
bruk: tävling är inte det viktigaste för oss men funkar det så visst, jag är inte främmande för att sko på han igen om det behövs för att han skall visa sitt bästa steg på tävling
![]()
OM jag nu vill sattsa mer på tävling iaf det kommande året annars har jag han kanske utan skor men absulut inte om han verkar ha ont av det utan han ska endast gå utan skor för att jag tror på att det är det bästa för hästens hovar om det funkar.
2007 var vårt första tävlingsår så vi har bara hunnit tävla lättklass. men han kan gå för så mycket mer det vet jag
![]()
![]()
älskar hans steg i traven
bilder på hovarna har jag med lagt ut.