Sv: Boots till barfotahästar!
Till och med coari har uttalat sig positivt om att gå barfota
om det funkar men samtidigt verkar han ibland drabbats av någon sorts fobi mot ordet barfota!?
Jag respekterar definitivt hans motvilja mot diverse alternativmetoder så som Strasser och dyligt men så fort någon frågar om hur man bäst provar att sko av så får han "stora dåndimpen" :smirk: Det är detta jag tycker är så tråkigt.
Ts i denna tråden t ex ställer inga konstiga frågor enligt mig. Hon vill prova barfota (ja, varför inte?) och vill ha tips från andra för att inte göra fel. Jättebra tycker jag!
Vänta lite nu,,,, utifrån "efterkommande" information som inte alls delgavs i startinlägget så har jag missuppfattat TS syfte med tråden. Därför vill jag i det fallet be TS om ursäkt.
Visst anser jag som alla andra seriösa hovisar att barfora är bäst (om det funkar) med då pratar jag om
barfota !
"Dåndimpen" får jag bara när man profilerar för barfotagång samtidigt som börjar diskutera Boots för att kunna rida sin häst. En häst som kan gå barfota kan även ridas barfota och kan den inte ridas barfota så har den av en eller annan orsak inte hovar att kunna gå barfota med. Svårare än så är inte verkligheten även om vissa barfotagrupper verkar krångla till det genom att påstå motsattsen.
Ingen hästägare ska försöka lura i mig att en barfotahäst endast ömmar när den rids men inte i hagen för det är ren lögn lika stor är lögnen när man påstår att den endast ömmar på grus väg men inte på gräset. Den ömmar på precis alla underlag, skillnaden är bara att den ömmar
mer ju hårdare underlag den går på och ju större belastning (läs ryttaren) den utsätts för och det är tyvärr inte ovanligt att liten ömmhet för många i dag är helt omöjligt att se.
Ett mkt enkelt sätt att ta del av detta är helt enkelt att sätta en pulsmätare på hästen i vila och sedan
ledahästen på olika underlag för att ta del av hjärtrytmen. På en barfotahäst som kan gå barfota ökas inte hjärtrytmen nämnvärt utifrån olika underlag men på en barfotahäst som inte kan bör vara barfota så kommer hjärtrytmen att markant öka beroende på hur öm den blir i hovarna utifrån underlaget. Detta ska göras helt utan ryttare för att inte ryttarens tyngd ska ge onaturlig ökad belastning på hovarna för då blir inte resultatet korrekt utifrån endast hästens belastning.
"Dåndimpen" får jag bara oxå när man påstår att man tjänar mer på en skoning än en verkning, pengar är inte allt utan kroppen har oxå sitt pris. Jag förstår TS hovis problem med långa resor och få hästar i samma stall men om nu TS vill prova att ha sin häst barfota och det verkligen går så kanske TS istället för att köpa boots för drygt 2.000:- kunna tänka sig att ge sin Hovis en liten skälig reseersättning för dom pengarna så tror jag allting löser sig på bästa sätt.
Eftersom jag personligen anser boots som ett av dom sämsta alternativen för en häst som
ska gå barfota för att den ska kunna gå barfota så har jag inget mer i denna tråd att göra. Ännu mindre råda till mer eftertänksamhet.