Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Jag kan misstänka att det är det han åsyftar på, men det vet jag ju inte. Han kommer väl kanske in och klargör saken, oavsett vad caori tycker så är ialla fall detta mitt resonemang.

Skor man av så är det just därför att hästen klarar av att gå utan skor, för mig är boots endast en ersättning till skon vid olika tillfällen. I ditt fall har du ju inget att brodda på, använder därför broddad boots. Om man däremot tvingas använda boots på diverse underlag, så måste man ju ställa sig frågan om det verkligen ar realistiskt att låta hästen gå utan skor. För vi vet ju inte hur det känns i hovarna när hästen är i vila, te x i hagen. Vi tror och utgår ifrån att de inte känner av det, men vet vi verkligen det? Att den inte har ont, eller har andra påkänningar.

Man kan säga så här, TS har skrivit om detta i flera trådar och i en finns en antydning till vilken metod vi pratar om. TS förstår säkert vad jag menar.

Tack! :bow:

Det börjar bli så himla tråkigt att folk inte kan fråga om hur man kan gå till väga för att ha sin häst barfota utan att vissa ska starta häxjakt och bara skriva dumma inlägg.

Har själv haft en del frågor tidigare men man drar sig för det för man vet att en viss hovslagare dyker upp som "gubben i lådan" och är spydig. :(

Klart att hovslagarna är spydiga. Dom förlorar pengar när dom inte får sko hästarna traditionellt

Jag har sett bootshästar med olika märken och jag kan säga att jag personligen aldrig skulle använda såna. Om man rider där det är halt av tex gegga så blir det snorhalt så benen kan glida en halv meter i varje steg. De får ett konstigt steg av det även på normala underlag, ser inte hälsosamt ut alls.
Visst att man kan ha det om hästen tappar en sko och är av den sorten att den inte ens kan gå ut i hagen utan skor, då kan man väl ha det till hovis kommer, men rida på det bör man bara göra i undantagsfall.
Skor av järn är fortfranade och kommer förmodligen alltid att förbli bästa lösningen till hästar som inte kan gå barfota.

att min häst antagligen har längre hovar än vad de är breda men att de är av den bredare modellen men tyvärr har min förra hovis verkat väldigt dåligt i tån så han har fått väldigt långa tår, därför tror jag att med barfota verkning så kommer han att få kortare hovar och bättre överrullning och troligen bredda sig ännu mer.

Jag tänker precis som Boj också skriver. Det låter som en okompetent hovslagare ut råkat ut för.
Har du läst på någon barfota-hemsida om överrullning och hovform?
Eftersom du skriver "förra hovslagare" så formodar jag att du hittat/letar efter ny. Får du ut en duktig hovslagare kommer h*n kunna hjälpa din häst att få bättre hovform utan att sko av.

Jag har själv oskodda hästar, men om de inte kunde ridas utan boots hade skorna åkt på direkt!
Jag köpte boots i samband med en flytt till nytt ställe. Mkt grusvägar här. Men bootsen passade aldrig som jag skrivit om tidigare i tråden. Det visade sig att de inte behövdes heller!

Glömde citera, men detta inlägg syftar på Coaris inlägg om det omoraliska/onödiga i att använda boots på en häst som man vill ha barfota.

Jag har en barfotahäst, han ömmar inte det minsta, spelar ingen roll vilket underlag han går på. Jag rider honom på grusvägar och hans hovar klarar det.
Ändå använder jag boots på vintern- endast för att kunna rida när det är halt ute. Jag rider alltså endast med broddade boots, för det blir halt med barfotahovar, ändock inte lika halt som med järnskor utan broddar, men ändå- man kan ju inte riskera att hästen halkar och bryter benet.
I hagen struntar jag i att ha boots med broddar även pga halka, för då har hästen inte min tyngd att balansera upp och ta hänsyn till.

Jag förstår inte riktigt ditt motstånd för det finns inga rum för undantag.
Hur ska vi med barfotahästar rida på vintern om det är omoraliskt med boots på en barfotahäst? (har inte tillgång till ridhus...)

Ingen regel utan undantag och du tillhör undantaget.

Har man en barfotahäst som kan vara barfota och ridas barfota så måste man ju naturligtvis vintertid på ett eller annat sätt se till att den inte halkar omkull på isen. Ditt val av broddade boots vid ridning är ju en säkerhet för att det inte ska ske en olycka.

Inom barfotasekterna så har man tidigare påstått att en barfotahov får bättre grepp än en skodd hov på is då en barfotahov naturligt även har en sugkopps effekt.

Att jämföra en oskodd häst på isigt underlag med en skodd häst utan broddar går inte att göra då man utsätter den obroddade skodda hästen för livsfara.

Avseende hovens grepp på isigt underlag.

1. Barfota: ökat glidmoment men med en viss uppbromsande inverkan och kan jämföras med odubbade åretruntdäck.

2. Skodd utan broddar: Avsevärt ökat glidmoment utan uppbromsande inverkan förän underlagets beskaffenhet ger en uppbromsande inverkan. Kan jämföras med blankslitna sommardäck eller "slicks"

3. Skodd med broddar: Säkert grepp och avstannande glidmoment, kan jämföras med dubbade vinterdäck.

Är det en slump att dom flertalet hästar jag tyvärr sett fläka sig i hagarna varit antingen barfota eller skodda utan brodd.

Naturligtvis har din vikt och balans en avgörande betydelse för om hästen halkar när du rider, är hästen även osäker på underlaget kommer den ofelbart även att gå och spänna sig hela tiden.

Tyvärr så är det inte ovanligt att hästar barfota utan ryttare "missar" en isfläck och sträcker,fläker sig.

Jag tycker du resonerar vettigt när det gäller ridningen.

måste då fråga.
hur många är det inte som har sina hästar ute i isiga hagar med skor men utan brodd bara för att hästarna inte skall sparka varanda med brodd....
då är det ju bättre att ha hästen oskodd om de nu sparkar varandra för då ger det ju ett bättre halkskydd + att de inte kan skada varann...
det bästa är ju såklart broddade hästar med järnskor i hagen men det är ju inte ofta man vågar ha broddade hästar i hagen när de går flera.

Måste faktiskt säga att det blir mindre styltor med broddade boots än med broddade järnskor.

Jag har haft broddade boots i hagen vid några tillfällen när det varit halt, funkar utmärkt (om man har välpassande boots).

Jag har sett bootshästar med olika märken och jag kan säga att jag personligen aldrig skulle använda såna. Om man rider där det är halt av tex gegga så blir det snorhalt så benen kan glida en halv meter i varje steg. De får ett konstigt steg av det även på normala underlag, ser inte hälsosamt ut alls.
Visst att man kan ha det om hästen tappar en sko och är av den sorten att den inte ens kan gå ut i hagen utan skor, då kan man väl ha det till hovis kommer, men rida på det bör man bara göra i undantagsfall.
Skor av järn är fortfranade och kommer förmodligen alltid att förbli bästa lösningen till hästar som inte kan gå barfota.

Jag håller inte alls med dig alls.
Boots har ofta (alltid?) ett grovt mönster under, vilket ger dem bättre grepp än en järnsko.
Konstigt steg eller ej kan säkert variera från häst till häst. Min var lite snubblig en kort stund första gången han hade dom på sig , men har nu samma steg som utan.
Att ha boots i hagen tycker jag är totalt vansinnigt, det är stor skaderisk där. Möjligen i en platt trist hage, modell " storstads-fyrkant".
I sista punkten håller jag med dig till viss del. Det är enklare med järnskor, och hade min häst kunnat ha skor hade jag haft det på sommaren. På vintern däremot är bootsen bättre.

måste då fråga.
hur många är det inte som har sina hästar ute i isiga hagar med skor men utan brodd bara för att hästarna inte skall sparka varanda med brodd....
då är det ju bättre att ha hästen oskodd om de nu sparkar varandra för då ger det ju ett bättre halkskydd + att de inte kan skada varann...
det bästa är ju såklart broddade hästar med järnskor i hagen men det är ju inte ofta man vågar ha broddade hästar i hagen när de går flera.

Här klyvs ju frågan om vad som är rätt eller fel, visst förorsakar brodd skador. Men de värsta skadorna får man vid en fläkning, så därför skulle jag aldrig ens fundera i de banorna att låta hästen gå utan brodd i hagen om det är isigt.

Sen är ju lagen sådan att hästen ska skyddas mot halka om väglaget är av sådan art, men om jag förstått saken rätt så gäller detta inte i hage utan vi arbete. En oskodd häst klarar sig naturligtvis bättre i hagen utan skor än vad en skodd men obroddad häst gör, här har man ju en glidfas som är utöver det vanliga. Å andra sidan så kan det bli riktigt illa även för en oskodd häst, speciellt om man får barkis i hagen för då funkar inte hoven på det underlaget och absolut inte som en sugkopp.

Just detta resonemang faller i varje fall på sitt eget uttryck, ena sekunden hör man att hästarna har stenhårda hovar som går oskott. Då vill jag ju ställa frågan, om nu hoven är stenhård ena sekunden, hur hinner den att bli en sugkopp i nästa? Så antingen har hästen stenhårda hovar och genom det inga problem med en avskoning, behöver kanske ett halkskydd vintertid. Eller så har hästen mjuka hovar, vilket gör att effekten kan bli likt en sugkopp på is. Men då måste man ju ställa sig frågan, klarar en hov av att gå utan skydd om den är så mjuk?

Sugkoppsteorin har övergivits för länge sedan *smirk*

Varför barfota hästar har så bra fäste beror på strålen, som är relativt mjuk. Hur välutvecklad stråle hästen har är alltså avgörande för hur bra fäste han har på halt underlag. För optimalt fäste barfota skall strålen vara välutvecklad och hästen landa med trakten först när den går (sk heel-first landing)
Sedan hjälper det naturligtvis att han inte har skridskor på fötterna (järnskor utan brodd) och heller inte får snöklampar.

*kl*
Jag tänker inte involvera mig i barfotadebatten eller lägga in personliga värderingar i TS inlägg. Jag ska bara ge min erfarenhet av barfota och användandet av boots.
Våra pållar har gått barfota i drygt 2½ år, jag verkar själv vilket blir allt från några dagar till någon månad mellan verkningarna. Olika hästar har olika behov ;)
Vi använder boots när vi rider mycket grusväg för slitagets skull, kan bli upp till ett par mil vissa turer och när det ligger macadam på skogsvägarna eftersom de upp till 5 cm stora och vassa stenarna får t.o.m. skodda hästar att gå försiktigt och gärna välja att gå vid sidan av.
Använde Easyboot Epic de första åren och de har fungerat alldeles utmärkt både i surhål och stenig skogsmark utan att lossna. Har även placerat oss i topp på vårt lokala Hubertus-race med Epics ;)
Hästarna som ligger placerade tvåa och femma går med Epics :D

HUBERTUS4.jpg

För några månader sedan gick vi över till Easyboot Bare. Jag kan hålla med om att vissa svårighetar med monteringen infann sig i början. Jag var nära att hiva dem tvärs över ridbanan första gången:eek: Men när jag justerat dem och kommit på tekniken går de lika fort att sätta på som Epics, c:a 15-30 sekunder st. Jag kan märka viss skillnad på gången att pållarna trivs bättre med Bare än med Epics.
Kostnaden är c:a 1 100:- paret, vi använder bara fram, och de håller 1-1½ år så kostnaden är inte särskilt stor ;)
Vi har inte haft några negativa effekter av att använda boots, det enda som jag märkte var att pållarna blev mer travaktiga i tölten i början, bootsen väger ungefär lika mycket som en järnsko c:a 400 g, efter en till två dagar var det borta och han valde tölten igen utan att man behövde jobba fram den :)
Kan nämna att min pålle klöv en järnsko på c:a 6 veckor när han gick skodd. Jag trodde han slog ner tån när han gick men så var inte fallet. Han skjuter ifrån så det blir stora gropar när han tar stegen :eek: Slitaget har minskat nu när hoven har fått en annan form, men det är en annan historia.
Men för oss fungerar det bra de få gånger som vi behöver ha boots på pållarna och skulle det bara finnas en misstanke om att de skulle ha obehag av det så skulle de skos med järndojjor.
För att inte bli för långrandig slutar jag här men svarar gärna på kompletterande praktiska frågor i användandet av boots.

Vänligen
Rolle
Islandshästar på Lösdrift

bootsen väger ungefär lika mycket som en järnsko c:a 400 g,

Men nu väger ju inte en järnsko 400 gr st, de väger ca 165-175 gr ;)beroende på märke och storlek. Storlekar som åsyftas här, är 2x0 till nollor.

Senast ändrad:

...tillbaka, en sliten 8 mm nolla som suttit fram, tror jag det är, väger på en krönt våg 296 g.

Rolle...igen

Då vet inte jag vad du använder för skor, handsmidda extraförstärkta? De skor som används på våra hästar är i järn, 8 mm tjocka och 20 mm breda väger inte mer.

är inte 3x0 den vanligast str?
är 2x0 större eller mindre? min häst har 3x0 och är bara 126 hög i mkh har han stor lr små eller normal hovar då?;)

*kl*
Jag tänker inte involvera mig i barfotadebatten .....

Hi hi, tyvärr tror jag det blir svårt för du kommer säkert få mothugg :D Du vet säkert inte heller om att dina hästar egentligen är hovömma när de går barfota. ;) :angel:

Men det var trevligt att få höra hur bra det funkar med boots för dina hästar och jag tror säkert Ts uppskattar att få svar från en som vet hur bra det kan funka och som dessutom har hästar med samma speciella gångarter.

Jag har en liten fråga: Har du någonsin provat Boa bootsen?

Tillbaka från gömmorna i stallet. Har sparat på alla hästskor under åren :eek::eek: Jo det är en hel del, men har man utrymme så...och fru som har planer på kreativa konstruktioner...
Plockade från lite olika år och hovslagare och jag har mätt noggrannare nu så det är storlek 1, 20mm bredd, 8 mm tjocklek. Varierande slitage så ligger 10 st jag vägde mellan 264g-313g vanliga järnskor. Har inte vägt 0 och 00 skorna.
Ingen hovslagare som har vikterna i huvudet...?

Rolle

Nej, jag har inte provat, bara hört och sett folk som använt dem. Jag kollade runt länge och väl innan jag valde och Easyboot Epic, som var nyutkomna när vi började med barfota, har fungerat utan problem. Men som någon nämnde bör man använda sprinten i ridning i terräng för säkerhets skull. De problemen finns inte med Easyboot Bare, när man väl kommit på tekniken att sätta på dem ;)
Så svaret är nej då jag tyckte att jag hamnade rätt med en gång.

Rolle

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka