Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Men skon är ju inte fastspikad i trakten, där hoven rör sig.. bara på den första halvan av hoven, vilken inte rör sig mkt i vilket fall.

Men skon är ju inte fastspikad i trakten, där hoven rör sig.. bara på den första halvan av hoven, vilken inte rör sig mkt i vilket fall.

hoven rör sig väl i "sidled" trakt till trakt alltså skon är ju formad som ett U då skulle ju Uet behöa flexa i ändarna för att det skall bli optimal stötdämpning?!

Men den främre delen av tån, där skon är spikad, rör sig inte så mycket som man tror. Trakten flexar ändå, kolla på ändarna av en använd sko, i trakten. Man brukar kunna se hur det har slitits av att trakten rört sig över dem. Hoven flexar även om skon inte gör det.
Visst hindrar skor rörelsen en del, men inte så mycket som man kan tro, och definitivt inte så mycket som vissa barfotaverkare hävvdar.

En annan aspekt är; hur mycket hindrar booten? En hel del, trots material. Friktionen mot marken med en boot brukar inte heller bli bra; där järnskon är lite hal har booten för bra grepp... och därmed blir det ju större kraft att ta upp i benet eftersom stoppet av den naturliga glidningen vid markisättning blir mer häftigt.
Dessutom ändrar booten hovformen; booten är ju större än hoven och det påverkar en hel del. Enda fördelen med boots är att de används tillfälligt.

Barfota är absolut bäst, men hästen måste klara det. Jag tror boots är skadligare än järnskor. Möjligtvis kan de användas lite medans hästen vänjer sig, men inte permanent.

Jag tror du ska lära dig lite mer om hältor och skillnader mellan att ömma och vara halt.. det brukar vara väldigt svårt att se om en häst ömmar lite på alla fyra. Medans en häst som haltar är mkt tydligare.

Senast ändrad av en moderator:

okej och vad grundar du detta uttalande på då?
har jag skrivit att jag verkat hästen med tång och klippt tår och haft mig eller? jag har tagit en liten fil, du vet en sån man raspar hovarna med och tagit den fina sidan, lagt den emot hästens hov och rundat kanterna så det knappt syns, och rundat det uppfläkta så det inte skulle klyva hela hoven.

jaså där lärde du mig nåt nytt så du menar att jag verkat en häst nu:devil:

.

Att jag reagerat har med ditt sätt att utrycka dig att göra.
Du får det att låta som du raspat ganska rejält.

Dina utryck i övrigt visar på att du inte kan så mycket om hovar.
En hov varken spricker eller klyvs av sömhål.
Hovsprickor uppkommer av felbelastningar.

Den lilla filen som du kallar den, var om jag fattat rätt en ny rasp.
Den tar rejält med hov i varje rasptag. I england så anses den och andra hovslagarverktyg så pass farliga för hästen att de endast får köpas av utbildade godkända hovslagare.

Och ja jag menar att raspa hovarna är att verka dem.

Och du undrade högre upp vad det var som kunde döda en ömfotad häst. Vart skall vi börja ? t ex. läderhudsinflammation, belastningsfång, hovbensinflammation m.m. Sen kan du gå vidare upp i kroppen och tänka på vad vilka andra problem som kan uppstå hos en häst som har ont i fötterna. En avskodd häst skall vara bekväm annars så skall den få hjälp med att bli det.

Jag har inget emot att vissa av mina kunder efter mina instruktioner raspar lite på hovarna, Jag har inget emot att dom som kan slår på ev. tappskor själva. Men jag skulle säga stopp om dom gjorde det med den nonchalans som du framstår att du har inför din hästs hovar.

Nu kan det vara så att jag missförstått dig, men då tycker jag att du skall läsa dina egna inlägg som om någon annan skrivit dem.
Och därefter fundera på hur du själv skulle uppfatta det som skrivits.

I er diskution om traktens rörelser så talar ni nog om olika saker.
Jag tror att Gullan talar om trakternas inbördes rörelser distalt/proximalt.
Medans Zab talar om hovmekanismen mao rörelser medialt/lateralt

Nu menade jag faktiskt att din information var riktigt flummig bitvis, därav en stor orsak till uteblivna svar. För det här behöver du inte ta illa upp, men jag har själv väldigt svårt att förstå vad du menar när du skriver, eftersom texten är avhuggen i partier och meningar går i varann. Om fackfolk får den här infon och ska översätta den till något som ska kallas för vettiga upplysningar, så tror jag att det finns stort utrymme för misstolkningar.

En avskoning måste ske efter hästens premisser, inte för att DU så högt önskar det. Det tycker jag är viktigt att komma ihåg, och jag vet också flera som är av åsikten att gärna barfota men inte till vilket pris som helst.

Nu menade jag faktiskt att din information var riktigt flummig bitvis, därav en stor orsak till uteblivna svar. För det här behöver du inte ta illa upp, men jag har själv väldigt svårt att förstå vad du menar när du skriver, eftersom texten är avhuggen i partier och meningar går i varann. Om fackfolk får den här infon och ska översätta den till något som ska kallas för vettiga upplysningar, så tror jag att det finns stort utrymme för misstolkningar.

En avskoning måste ske efter hästens premisser, inte för att DU så högt önskar det. Det tycker jag är viktigt att komma ihåg, och jag vet också flera som är av åsikten att gärna barfota men inte till vilket pris som helst.

alltså jag förstår att du tycker jag skrev "flummigt" nu på slutet eftersom jag blev helt trött på allt som alla anklagade mig som inte var sant så gick jag inte direkt in för att skriva en korrekt svenska uppsatts. orkade inte.

och här är ennu en sak jag tycker du anklagar mig för som du inte vet grunderna till utan "antar" saker.
det enda jag skrivit är att jag ville prova att ta av skorna på min häst nu när han har vila och funkar det bra så kanske jag behåller honom barfota det beror alldeles på om han funkar med det, men du antar att JAG bara tänker på mig själv och skiter i hästen vilket jag känner som ett påhopp då jag ingenstans skrivit att hästen föralltid skall gå utan skor. jag har skrivit att jag skall testa och jag anser att man vet inget efter endast 2 veckor, det brukar ju ta tid innan hästen vant sig vid att gå utan skor + att han har vila nu och många hästar går ju utan skor på vilan varför skulle då inte jag få ha min häst utan skor då?

tycker det är så jäkla sjukt att ni är så galet emot barfota ni försöker till varje pris få mig att sko på min häst igen....

Fast alla hästar klarar inte att man skor av dem, även om de vilar.

Och nu har jag inte följt hela tråden, men det finns hästar där du utan problem ser redan efter 2 veckor att 'det här går inte'. Om din hör dit vet jag inte för har som sagt inte läst hela tråden.

I er diskution om traktens rörelser så talar ni nog om olika saker.
Jag tror att Gullan talar om trakternas inbördes rörelser distalt/proximalt.
Medans Zab talar om hovmekanismen mao rörelser medialt/lateralt

om jag inte har helt fel så står det mellan raderna av fackspråk=

enltigt dig talar jag om trakternas rörelse när de mot marken pressas utåt och ifrån varanndra.

och att zab menar hovens mekanism alltså hur hoven rör sig innuti allt ovan skon.

har kanske fel men sen tycker jag det är lite dumt att använda fackspråk såhär i ett forum, känns lite som att ni skriver det bara för att förlöjliga mig ännu mer för att fackspråk "det kan minsann inte hon och då kan hon inte säga att hon kan nåt om hovar":crazy:

börjar fundera lite i allämnhet här på tråden, undra vart alla barfota förespråkare tog vägen nu när det blev lite disskution tråkigt att jag blev lämnad ensamen och får ta skiten ensam mot er som hatar barfota hästar, och barfota hästarnas ÄGARE, ni försöker verkligen få mig att sluta tänka tanken att min häst kanske kan funka bra barfota, och han funkar väldigt bra för att ha bara varit utan skor 2 veckor men det skiter ni ju totalt i på nåt sätt så ska ni få mig att sätta på han skor ingen annars kommer jag alltid ha stämpeln "djurplågare" f*an va tråkigt detta är.

och det sista var INTE riktat till dig SO hovslagare för du har skrivit riktigt vettigt hittils och hjälpt mig endel utan att komma med taskiga konstiga kommentarer.

Fast alla hästar klarar inte att man skor av dem, även om de vilar.

Och nu har jag inte följt hela tråden, men det finns hästar där du utan problem ser redan efter 2 veckor att 'det här går inte'. Om din hör dit vet jag inte för har som sagt inte läst hela tråden.

nej såklart inte, det finns ju vissa hästar som har väldigt dålig hovkvalite speciellt om de gått med skor i väldigt många år då försämras ju hovkvaliten om den inte utsätts för något, alltså hela tiden skyddas av skon så blir ju hoven såklart känsligare.

men alla hästar har ju gått utan skor någon gång innan de skoddes på och alla hästar "klarar" ju det innan man börjar rida dem, det är ju skillnad sen när man ska börja rida och utsätta hoven för mer press då är det ju inte säkert alla klarar det eftersom det inte är naturligt, troligen därför det uppfanns skor från första början, för att skydda hoven från att slitas för mkt + skydda hoven mot stenar m.m speciellt vid strid och långa ritter då det slets extremt mkt mer än i dagens läge.
då kunde man ju rida varenda dag flera timmar i sträck hela dagarna.

nej min häst hört inte till de hästar som visar redan efter 2 veckor att detta inte funkar, det kan jag med säkerhet säga eftersom han inte ömmade någonting redan första dagen och ömmar ej i hagen endast om han får gå på hårda stenar för långe och då kan ju boots hjälpa mot det.

det jag känner är konstigt är att ni som mest (inte riktigt bara mot dej nu alexandra) propagerar för skor, ni verkar diskutera såhär:

"ta av skorna och ömmar hästen på en enda sten då e de på med skor igen för man ser det direkt"

ni som gillar barfota:

"ta av skorna och räkna med att hästen kan ömma till en början, kan ta upp emot ett år innan hoven vant sig vid att gå barfota och slutar ömma helt"

vad skall man tro på och hur skall man göra?

tycker det är så jäkla sjukt att ni är så galet emot barfota ni försöker till varje pris få mig att sko på min häst igen....
Det där är inte riktigt sant.:D
Däremot har du fått råd av flera mkt kunniga hästmänniskor,fast det kan ju du inte veta vilka människor som döljer sig bakom nicken.;)

Så här är det,du är inte den första som startar trådar som denna och absolut skall prova barfota,utan att ha nån större kunskap och erfarenhet.(ta inte illa upp,man kan inte va bra på allt.;)Och i dina inlägg lyser det klart igenom att du inte har nån större hovkunskap faktiskt,så enkelt är det ,och just därför får du starka reaktioner.)

Det är absolut inget fel att prova barfota,men kanske inte bästa tiden att sko av just nu när hagar och vägar är frusna,knöggliga och hårda,bättre när mkt snö,men vädret vet man inget om .

Att raspa själv som hästägare tycker jag inte alls är nån bra ide,om du visste hur många hästägare som kladdat själva där de glatt raspat bort hela bärranden i sin iver att "jämna till".(med resultat att hästen får skitont:cry:)
Eller när det raspas snett så hästen sliter ännu snedare och förutom att bli öm dessutom går snett och får ont i lederna.Det är inte bra!
Jag vet inte hur gammal du är men jag tolkar dina inlägg som en ibland trotsig tonåring "som minsann ska pröva " för de som ger dig råd är bara "dumma" mot dig eller?

För din häst skull ,lyssna på de med lång erfarenhet av hovar och hästar.
Då slipper du nämligen göra om alla misstag som andra gjort förut(och lärt sig av;))

Mitt råd till dig?
Låt kunnig hovis se över din hästs hovar oftare nu ett tag(tex var 4e vecka),förutom att en duktig yrkesmänniska kan hålla hovarna i rätt balans så kan h*n även se hur din häst mår av att gå barfota.
Det är lätt att bli hemmablind och lura sig själv,speciellt när du nu låst dig vid att göra som du bestämt.
Lycka till med din häst och var lyhörd vad din häst säger dig om att gå barfota!
Hästen,miljön och omständigheterna(tex väder,användning,hagar osv)bestämmer om det är lämpligt för din häst att gå barfota.

Hästen har sista ordet glöm inte det,och låt det inte gå prestige i att envist hålla den barfota.(eller skodd)
Andra har gjort det förut,och det är taskigt mot hästen,riktigt elakt t.o.m.
Lycka till med din häst!

Jag är kvar här, jag har inte försvunnit någonstans
Och jag måste hålla med om att det är lite olustigt att höra vilka fördomar och framför allt tidigt dragna slutsatser alla har.
Jag har helt klart förstått det som att du har en utbildad hovslagare med gott rykte som du anlitade vid avskoningen för två veckor sedan och som du skall försöka få ut om två veckor tills trots att han egentligen ville vänta tills 12 veckor. (galenskap!) Absolut, ge honom en chans till!
Sedan har du med all önskvärd tydlighet fått fram att din häst inte alls tycks ömma men att du har honom på vila så ni går bara promenader än så länge. Att du gärna, om det fortsätter gå så bra det gått hittils, vill försöka fortsätta barfota även sedan när det är dags att sätta igång honom igen.
Jag ser ingenstans att du skiter i hur din häst mår, snarare var du ju väldigt lättad och glad över att han inte ömmade så mycket som han gjort vid tidigare gånger och det är kanske detta som gör att folk här (inklusive mig initialt) gärna ville bromsa lite så att du inte skulle säga hej för tidigt.

Mitt råd till dig är fortsätt som tidigare men undvik de där stenarna där han reagerade eftersom det kan ge blåmärken. Är det mycket knöligt i hagen riskerar du sulläderhudsinflammation så ser han besvärad ut där måste du försöka hitta en annan, slät, hage han kan gå i tills det blir snö.

........Mitt råd till dig?
Låt kunnig hovis se över din hästs hovar oftare nu ett tag(tex var 4e vecka),förutom att en duktig yrkesmänniska kan hålla hovarna i rätt balans så kan h*n även se hur din häst mår av att gå barfota.
Det är lätt att bli hemmablind och lura sig själv,speciellt när du nu låst dig vid att göra som du bestämt.

Mycket bra råd men är ts hovis kunnig då? Ingen hovslagare har velat kommentera vad de tycker om att en nyverkad häst ser ut så som den gör.

Jag vet inte hur hovarna såg ut i utgångsläget och visst - man kan kanske inte rätta till allt på en och samma verkning. Men ska det verkligen vara helt oraspat på bakhovarna med trasiga kanter?

"ta av skorna och ömmar hästen på en enda sten då e de på med skor igen för man ser det direkt"

ni som gillar barfota:

"ta av skorna och räkna med att hästen kan ömma till en början, kan ta upp emot ett år innan hoven vant sig vid att gå barfota och slutar ömma helt"

vad skall man tro på och hur skall man göra?

Jag tog av Dorri dojorna i somras när han var på bete o inte skulle ridas nämnvärt på hovisens inrådan. Han har alltid tyckt att det är onödigt att sko honom pga av bra hovkvalité, men jag tjatade mig till skor i våras när jag tröttnade på bootsen. Då, i somras, sa han att det tar några veckor innan hovarna hårdnar till. Förklaringen var att hovarna inte riktigt torkar till med skor o därför är lite mjuka i början o att han då kan ömma lite.

Jag skulle inte låta min häst gå på invänjning i ett år om han ömmade oavsett vad folk sa. Ett år är lång tid. Ömma är ju en grad av ont som jag ser det o det känns orimligt att någon ska ha det över tid i väntan på att det kanske går över. Då får man köra boots eller skor.

Jag är kvar här, jag har inte försvunnit någonstans
Och jag måste hålla med om att det är lite olustigt att höra vilka fördomar och framför allt tidigt dragna slutsatser alla har.
Jag har helt klart förstått det som att du har en utbildad hovslagare med gott rykte som du anlitade vid avskoningen för två veckor sedan och som du skall försöka få ut om två veckor tills trots att han egentligen ville vänta tills 12 veckor. (galenskap!) Absolut, ge honom en chans till!
Sedan har du med all önskvärd tydlighet fått fram att din häst inte alls tycks ömma men att du har honom på vila så ni går bara promenader än så länge. Att du gärna, om det fortsätter gå så bra det gått hittils, vill försöka fortsätta barfota även sedan när det är dags att sätta igång honom igen.
Jag ser ingenstans att du skiter i hur din häst mår, snarare var du ju väldigt lättad och glad över att han inte ömmade så mycket som han gjort vid tidigare gånger och det är kanske detta som gör att folk här (inklusive mig initialt) gärna ville bromsa lite så att du inte skulle säga hej för tidigt.

Mitt råd till dig är fortsätt som tidigare men undvik de där stenarna där han reagerade eftersom det kan ge blåmärken. Är det mycket knöligt i hagen riskerar du sulläderhudsinflammation så ser han besvärad ut där måste du försöka hitta en annan, slät, hage han kan gå i tills det blir snö.

Hur skulle du ha hjälp TS med verkning och övrig information främst för att förklara vad som menas med blockhalt och vad orsaken i samband med avskoning det kan bero på. Vad är din teori och kunskap om att TS varit tvungen att leda sin häst hem då den varit "ovillig" att gå om det inte beror på att den ömmar i sina avskodda hovar. Hur skulle du förklara att denna häst på två veckor slitit ner sina hovar så mkt att tidigare sömhål redan håller på att försvinna. Hur skulle du vilja hjälpa henne med hur hon ska använda raspen??

Har du några konkreta råd att delge och vet du om denna hästägare kan erbjuda rätt förutsättningar??

Jag tog av Dorri dojorna i somras när han var på bete o inte skulle ridas nämnvärt på hovisens inrådan. Han har alltid tyckt att det är onödigt att sko honom pga av bra hovkvalité, men jag tjatade mig till skor i våras när jag tröttnade på bootsen. Då, i somras, sa han att det tar några veckor innan hovarna hårdnar till. Förklaringen var att hovarna inte riktigt torkar till med skor o därför är lite mjuka i början o att han då kan ömma lite.

I varm torr väderlek så blir alla hovar hårda och torra oavsett om dom är skodda eller inte. Vid konstant fuktig väderlek med vattensjuka hagar så blir alla hovar oavsett om dom är skodda eller inte övermättade med fukt. Ingen barfota hov som torkat upp kommer fortsätta vara torr och hård vid otjänlig väderlek. Det stider emot naturens lagar och hästens fysiologiska förutsättningar.

I varm torr väderlek så blir alla hovar hårda och torra oavsett om dom är skodda eller inte. Vid konstant fuktig väderlek med vattensjuka hagar så blir alla hovar oavsett om dom är skodda eller inte övermättade med fukt. Ingen barfota hov som torkat upp kommer fortsätta vara torr och hård vid otjänlig väderlek. Det stider emot naturens lagar och hästens fysiologiska förutsättningar.

Nej o ingen skodd hov heller, ;)
o det var inte det jag menade - men det vet du nog.

om jag inte har helt fel så står det mellan raderna av fackspråk=

enltigt dig talar jag om trakternas rörelse när de mot marken pressas utåt och ifrån varanndra.

och att zab menar hovens mekanism alltså hur hoven rör sig innuti allt ovan skon.

har kanske fel men sen tycker jag det är lite dumt att använda fackspråk såhär i ett forum, känns lite som att ni skriver det bara för att förlöjliga mig ännu mer för att fackspråk "det kan minsann inte hon och då kan hon inte säga att hon kan nåt om hovar":crazy:

,.

Ursäkta språket, men nej det var absolut inte för att förlöjliga någon.

Och nej du har inte förstått mig rätt och jag hade inte förstått er rätt.

Men så här menar jag att det ligger till utan ta till rotvälska: En korrekt skodd häst har god rörlighet i trakten om man tänker på att hoven breddar sig under belastning. (det var här jag skrev medialt/lateralt m.a.o in/ut)

Var den däremot har sämre rörlighet om vi nu förutsätter att hoven är skodd med en järnridsko är den inbördes rörligheten mellan hovhalvorna upp och ner (prox/dist)
Alltså om en oskodd hov trampar på en upphöjning med ena hovhalvan så pressas den halvan upp och den motstående halvan ner. Det ger en bättre markontakt och troligtvis bättre genomblödning.
Ovanstående gäller för rigida järnbeslag, det finns andra bra beslag som tillåter denna rörelse.

Jag vill även klargöra att jag definitivt inte är motståndare till smärtfria barfotahästar. Jag har många barfotahästar i kundkretsen.

puttar.
ingen som använder sig av boots här? eller har jag lagt tråden fel?

Vi har "tofflor" till våran gamla ponny. Vi har Boa bootsen. Dom är verkligen jätte bra. Det finns en sida där man kan handla begagnade boots. PMa om du vill ha länken. Jag kn inte påstå att Lucy reagerade då vi satte på henne dom. Hon har dom bara då hon rids.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?