Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Tack för svaret :) Skönt att höra!

Om du var tvungen att välja ett par boots så man kan rida när det är halt, vilka skulle du välja då? Förutsatt att du inte kommer rida så ofta med dom ;)

Jag är nog fel person att fråga. För mig är tanken att kränga på ett par boots på hästen så den bara har halkskydd när den rids helt befängd. Jag har sett alltför många fina hästar slaktas efter fläkskador för att ens komma på tanken att ha dom gå ute i isiga hagar utan skärpta beslag. Min åsikt är att en barfota häst skall kunna användas barfota annars skall den ha skor. Flera av mina är barfota i stort sett jämt. Men när det blir isigt så åker skorna på.

Jag är nog fel person att fråga. För mig är tanken att kränga på ett par boots på hästen så den bara har halkskydd när den rids helt befängd. Jag har sett alltför många fina hästar slaktas efter fläkskador för att ens komma på tanken att ha dom gå ute i isiga hagar utan skärpta beslag. Min åsikt är att en barfota häst skall kunna användas barfota annars skall den ha skor. Flera av mina är barfota i stort sett jämt. Men när det blir isigt så åker skorna på.

Just därför du är perfekt person att fråga ;) Eftersom du inte vill ha boots på, vilka skulle du välja OM du var tvungen att välja..

Säg att all skor i hela världen var slut och du var tvunden att rida på is... Vilka boots skulle du välja då? Du har tillgång till alla sorters boots :D

Det är ju bara för att ryttaren ska känna sig säker- övriga 23 h. får hästen klara sig bäst den vill- naturligt.

På snö klarar sig barfotahästen ypperligt- men få områden i S. har så mer än en vecka åt gången, sen är det tö o is igen.

Jag vet faktiskt inte, jag tror inte de skiljer så mycket mellan de olika bootsen ffa inte när de är broddade. Även en vältränad häst med perfekt exteriör får ett rörelsemönster som kalle anka med boots.

Jag vet att jag skulle undvika några som easy boot och en annan som heter oldmac då jag sett tryckskador i vägghornet av dessa två sorter.

Det är ju bara för att ryttaren ska känna sig säker- övriga 23 h. får hästen klara sig bäst den vill- naturligt.

På snö klarar sig barfotahästen ypperligt- men få områden i S. har så mer än en vecka åt gången, sen är det tö o is igen.

Precis. I snö så klarar de sig hur bra som helst men när den snön smälter och fryser till igen så är det inte så kul.

Nu börjar det bli väldigt tråkigt med dessa generaliseringar. :(

Så du menar att alla hästägare som har oskodda hästar och använder broddade boots vid ridning har ishockey-rinkar till hagar och skiter i hur det går för hästen 23 timmar om dygnet? :confused:

Skulle också vara trevligt om du ville svara på en fråga jag ställde till dig angående vilka boots du har erfarenhet av - positivt och negativt? :)

Polyurethan brukar det vara i sulan på de flesta

Kanske du då som expert kan förklara skillnade på olika gummiblandningar och deras olika glidfas/grepp på olika underlag.

Så här långt har man inte kommit inom gummihovarnas värld. Inom bilindustrin så har man sedan länge känt till att ingen bil är bättre än däckets egenskaper och att varje däck ska passa på sin dimetion av fälg.

nej, det kan jag inte. (jag är ingen bootstillverkare)

Men kanske du kan förklara varför man ännu i denna dag inte gjort något åt att vanliga järnskor är för hala järmfört med barfota?

Får jag fråga dig samma sak som jag frågade SO hovslagare? Vilka boots skulle du välja OM du var tvungen att välja några att rida i vid halt underlag? :idea:

Mitt svar blir att ingen häst som är barfota behöver boots vid ridning på vinter.Behöver den det så rider man på ett underlag som inte är naturligt för hästen och som en vildhäst i fritt tillstånd aldrig skulle sätta sin hov på utan söka sig runt detta område.

Boots är inget en barfotahäst behöver utan endast ngt som vissa hästägare påtvingar dom utifrån sin fasta tro att det är ngn ny uppfinning.

Jag håller med SO i dessa kloka ord. Bootsförsäljare som Emindy försöker ofta få bootsen att framstå som en nyhet och en vidareutveckling av hästskon medans det egentligen förhåller sig tvärtom. Hästskon är en vidareutveckling och förbättring av hipposandalen som var en typ av hästboots som skrotades i de flesta kulturer när hästskon i järn utvecklats.

Jag vet faktiskt inte, jag tror inte de skiljer så mycket mellan de olika bootsen ffa inte när de är broddade. Även en vältränad häst med perfekt exteriör får ett rörelsemönster som kalle anka med boots.

Jag vet att jag skulle undvika några som easy boot och en annan som heter oldmac då jag sett tryckskador i vägghornet av dessa två sorter.

Tackar för att du delar med dig av dina tankar och erfarenheter :)

Men kanske du kan förklara varför man ännu i denna dag inte gjort något åt att vanliga järnskor är för hala järmfört med barfota?

Du som försäljare borde även ha den kunskapen och kunna informera om detta.

Vi tar en sak i taget och håller oss till tråden så varsegod.

Suck! Säg den glädje som varar. :(

Tråden började bli intressant när den återgick till det som egentligen var meningen med den.

Men så återvände tjäbblet och allt är som vanligt igen...

Snälla, ni som har erfarenhet av olika boots - ignorera tjäbblet och delge era erfarenheter, please :)

Och ni som är duktiga på hovar som kan ana vilka boots som borde vara bättre än andra. För och nackdelar ;) Det har framgått att några tycker att de är superdåliga allihopa MEN är alla EXAKT LIKA dåliga? Kanske finns några som är bättre/sämre? ;)

Nu förstår jag inte vad du menar?
Om jag tittar på det utbud min skoleverantör lagerhåller så är det cirka 200 olika modeller av järn och aluminiumskor med helt olika greppegenskaper beroende av hästens behov och vilket underlag man skall nyttja dem på.

Säg att all skor i hela världen var slut och du var tvunden att rida på is... :D

Hua hemska tanke:eek:
Men eftersom jag är hovslagare så behöver jag bara en bit järnskrot en eld ett städ och en slägga så kan jag smida skor, söm, hakar och grepp till min häst:p

Bootsen skulle kunna sitta hela dagarna i veckor om det vore halt i hagen eller på vägen dit.

Nu tror jag att det är synnerligen skadligt att ha dem på så mkt.

gillar inte alls att de sitter över ballar o trakter o/ eller över kotleden.

Har köpt ett par som bara används som reservdäck;)
Det rids inte i dem.

Och ni som är duktiga på hovar som kan ana vilka boots som borde vara bättre än andra. För och nackdelar ;) Det har framgått att några tycker att de är superdåliga allihopa MEN är alla EXAKT LIKA dåliga? Kanske finns några som är bättre/sämre? ;)

Jag har inte sett alla modeller men det är som sagt konceptet som sådant som inte tilltalar mig. De modeller jag sett rör sig hästar illa i och det är anledning nog för mig. Ett beslag, vilket det än är skall utgöra en förbättring och inte vara en nödlösning.

Eftersom jag inte ser något behov av att utvärdera boots för min verksamhet så har jag inte fördjupat mig i det. Mina kunder efterfrågar helt enkelt inte sådana produkter. Men om en bootstillverkare bad mig utvärdera boots så visst skulle jag kunna ödsla min tid på det, Mot hutlös ersättning givetvis :D

Hua hemska tanke:eek:
Men eftersom jag är hovslagare så behöver jag bara en bit järnskrot en eld ett städ och en slägga så kan jag smida skor, söm, hakar och grepp till min häst:p

:rofl: Vilken tur du har!

Jag menade såklart om alla skor, allt järn, all eld, alla städ och alla släggor var slut :rofl: :D

Haha

Om jag bara haft en hink så hade jag väl i det kunnat hänga på vilka broddade boots som helst i det läget. För att hästen inte skulle gå omkull eller fläka sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V