Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Men om en bootstillverkare bad mig utvärdera boots så visst skulle jag kunna ödsla min tid på det, Mot hutlös ersättning givetvis :D

Ok, jag är ingen bootstillverkare men du får en smiley från mig i ersättning (förhandsgranskning... :)) Räcker ju så där halvlångt... :D

Jaja fredagkväll.. börjar nog bli lite trött..

Trevlig helg på er alla ;)

Du har ju i alla svarat på mina frågor så gott du kan, det tackas för ;)

Här var det meningen att du skulle fråga vad jag skulle ha hinken till!:bump:

oh det är de jag menar vissst är de snygga tycker de verkar jättebra:banana:
dock är tydligen min hästs hovar för långa för dessa alltså längen och bredden skiljer det så mkt emellan så jag måste kapa av tån mer för att kunna ha dessa tydligen! passade din häst i dessa alltså du vill inte ta en bild underifrån på din hästs hovar?
har du såna här boots bak med?
du har inte broddat dina ännu va? har de blitt nåt skav?

min har oxå för långa och smala hovar men vi satte i en comfort padd o då blev det jätte bra. jag kan försöka ta bilder i morgon men hennes hovar ser hemska ut så alla vet och därför har hon boots samtidigt som vi behanlar henne och försöker få hovarna att bli starkare o hela... jag får till bak nästa vecka jag fick en storlek för stora så nästa vecka blir det bak oxå. nope inge brodd här ännu vi har det alldeles för varmt här inge snö eller is :( men dom går att brodda och även brodda ur och användas efter det oxå .. så man behöver INTE köpa nya bara för att brodden tas ur...
inge skav här inte och dom verkar sitta väldigt mjukt o smidigt .

haha

Oj! :o Förlåt vad ska du med hinken till? :banana:

(Jag trodde du skulle ha hinken somm boots.. :smirk: )

Ånä hinken skulle jag ha på huvudet så ingen ser att det är jag som är ute och rider med boots.:idea:

ska försöka ta ut antingen samma hovslagare(om han går med på att komma ut nu efter 4 veckor eller om han inte vill komma förräns om 10 veckor om han väljer det sistnämnda så väljer jag en annan hovslagare:angel:)

vill att nån ska se över det här med att jag tycker det ser ut som att bakhovarna är kortare på utsidan än insidan(sliter mer på utsidan verkar det som) vad har de för gång då? alltså fransysk eller utåttåad? har inte redig koll riktigt på vilket som är vilket men om han snurrar benen inåt eller utåt kanske när han går alltså.

sen så tycker jag det ser ut som att framhovarna är utflutna på insidan, förut va de det på båda in och utsida men nu tycker jag det ser ut att ha blitt bättrepå utsidan men fortfarande utflytet insidan.
sen vill jag vara säker på att hans hovar är lika oxå eftersom han en gång i tiden fick en tappsko med ett nr för stor vilket resultetade i att hans ena framhov blev större:crazy:dock ser man inte skillnaden med blotta ögat länge men en kunnig hovslagare ser nog skillnaden.

vill att hans hovar ska hållas efter så de växer rätt och så vill jag vet mer exakt hur jag ska runda av dem så jag inte gör nåt misstag men vad tycker ni, har jag totalt raspat sönder hans hovar och borde jag inte få ta i en rasp;):angel:

vill att hans hovar ska hållas efter så de växer rätt och så vill jag vet mer exakt hur jag ska runda av dem så jag inte gör nåt misstag men vad tycker ni, har jag totalt raspat sönder hans hovar och borde jag inte få ta i en rasp;):angel:

Har du inga bilder där man ser exteriör och benställningen för att kunna bedömma hur hovarna ska växa rätt med benaxeln och hästens övriga fysiologiska förutsättningar??

Bilder på enbart hovarna säger inte särskilt mkt.

Titta här på skillnade- utan nämnvärd ridning
15944709.jpg

16538204.jpg

nu är det förvisso olika framhovar men........:angel:

titta på kronranden- den ska vara rak.
Sen ser det ut som trakten är understucken o den skulle nog behöva verkas nu.
Den har slitit mkt på hovarna för att inte ha ridits- om det nu är så.
hur funkar den nu?

Om hovisarna är ska kunna säga ngt bör du fota hela benen o borsta upp håret vid kronranden o bättre ljus.

så nu har jag tagit bilder på min hästs hovar o dom ser nog värst ut :S men hon har riktiga problem hovar fast så fina som dom är nu har dom inte varit på måånga år :D (obs: hovslagarn kommer på tisdag så dom är ej nyverkade)

Full.jpg

Thumb.jpg

Full.jpg

Full.jpg

Full.jpg

Full.jpg

Full.jpg

Full.jpg

Full.jpg

Nu du Gullan! :) Nu har jag fotat fossingarna på min häst också, puh det är inte lätt!

Men... batteriet i kameran dog så det blev bara en bakohov. Bättre än inget ;) Ridbilder i tölt och trav har jag lagt upp redan :D

På dessa bilder är det drygt 2 månader sen hon verkades sist... Jag har filat lite emellen iof...

16572895.jpg

16572897.jpg

16572896.jpg

Få väl se om hoven blir slaktad av hovslagarna nu... :crazy:

Din hästs hovar ser ju fina ut.
de verkas knappast av ngn barfotaverkare.
då skulle sen vara mkt lägre i trakterna o ha hela bärranden bortraspad.
den bär sig på hela hovväggen, trakterna i komb. med strålen:bow:

rider du så mkt på nötande/ hårt underlag så att det inte funkar utan boots?
Vet om att isisfolk gärna vill ha det så.

Din hästs hovar ser ju fina ut.
de verkas knappast av ngn barfotaverkare.
då skulle sen vara mkt lägre i trakterna o ha hela bärranden bortraspad.
den bär sig på hela hovväggen, trakterna i komb. med strålen:bow:

rider du så mkt på nötande/ hårt underlag så att det inte funkar utan boots?
Vet om att isisfolk gärna vill ha det så.

Tack :) Va skönt att höra :banana:
Min hovis är hovslagare i grunden och är intresserad av barfotaridning (har även gått helgkursen för OL). Hon verkar mkt men skor också, så hon klassas nog inte som nån barfotaverkare kanske ;)

Jag rider på mycket varierande underlag. Mycket grusvägar och mycket skog. Inte speciellt mycket asfalt. (Galopperar gärna över nån åker också, knappast slitsamt :D) Kan rida på alla underlag (i princip, har inte så mkt makadam eller så..) Rider en del på bana och ovalbana också. Har aldrig ridit så mkt så hovarna slitits för mkt.. Framhovarna slits mer men inte så mkt så hon besväras över det... :) Borde inte vara någon fara då tycker jag..? :crazy:

Broddade boots vid halka :idea:

PS. Jag är ingen hovis- bara en hästägare som är ovanligt mkt hovintresserad- numera.:smirk:DS

Titta här på skillnade- utan nämnvärd ridning
15944709.jpg

16538204.jpg

nu är det förvisso olika framhovar men........:angel:

titta på kronranden- den ska vara rak.
Sen ser det ut som trakten är understucken o den skulle nog behöva verkas nu.
Den har slitit mkt på hovarna för att inte ha ridits- om det nu är så.
hur funkar den nu?

Om hovisarna är ska kunna säga ngt bör du fota hela benen o borsta upp håret vid kronranden o bättre ljus.

Oj va bra!!! Inte visste jag att man även kunde ändra traken och tåvinkeln sååååå,,,, mkt bara man tog av skorna att den även roterade 180 grader.:rofl:

Jag undrar lite stilla vad du hade förlorat på att vara lite mer trevlig i dina inlägg?

Den som postade bilderna sa ju att det var olika framhovar, men var väl inte säkr på om man kunde se något om förändringen ändå? Hade varit mycket roligare om du bara sagt att det kan man inte, tyvärr.
Du kan ju formulera det på ett roligt sätt så du får använda rofl-smileyn utan att verka otrevlig och elakt sarkastisk för dens skull. ;)

Kanske hovslagarna tycker nåt annat...? (Om min hästs hovar alltså...) Ser det OK ut?

Jag undrar lite stilla vad du hade förlorat på att vara lite mer trevlig i dina inlägg?

Den som postade bilderna sa ju att det var olika framhovar, men var väl inte säkr på om man kunde se något om förändringen ändå? Hade varit mycket roligare om du bara sagt att det kan man inte, tyvärr.
Du kan ju formulera det på ett roligt sätt så du får använda rofl-smileyn utan att verka otrevlig och elakt sarkastisk för dens skull. ;)

Fråga: Varför ska man vara seriös i en tråd där bara hovarna visas???

Hur ska man kunna ge ett seriöst svar så länge man inte kan ta del av hästens exteriör och benställning???:confused::angel:

Hoppas du förstår.;)

Jag förstår.. men låt bli att säga något alls eller påpeka igen att du vill se hela hästen...
Det är skillnad på att vara oseriös och att vara elakt sarkastisk:P

Fråga: Varför ska man vara seriös i en tråd där bara hovarna visas???

Hur ska man kunna ge ett seriöst svar så länge man inte kan ta del av hästens exteriör och benställning???:confused::angel:

Hoppas du förstår.;)

Hur ska dessa bilder se ut? Räcker sådana bilder jag lagt ut i inlagg 310 resp 314, där syns exteriören men måste det vara en "riktig" exteriör bild. Ska bilder på benställning vara tagna från sidan och/eller framifrån?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V