Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

Nej,,, men jag vet att många hästägare som funderar på boots gör det och det är här du kan bidra med din erfarenhet för att inte förlora förtroendet som kunnig i ämnet.
Jag har redan sagt vad jag vet och det är att det är polyuretan i sulan på många boots.
I övrigt kan man få en jämförande överblick här: http://www.easycareinc.com/education/whatboot_working.aspx#tread

Men det är ju bara just det företagets boots så man får väl plocka upp de andra också i fönster på sidan av så man kan göra en mer rättvis jämförelse.
http://www.renegadehoofboots.com/
http://www.cavallo-inc.com/horseboots.html
http://www.engarden.se/galoschen.html
http://horsesneaker.com/
http://www.swisshorseboot.de/gb/html4/index.html

Jag har säkert glömt en hel massa, men klockan är mycket och ni är vuxna män som säkert kan söka mer information alldeles själva.

Jag tror inte vi i denna tråd ska blanda in trav och deras "balanseringar" i denna tråd. Vi bör heller inte i denna tråd "manipulera" hästens naturliga gångart till en gångart som den enbart under kort tid/underlag och dags status kan tjäna mer pengar på under en kort förbrukningstid till glädje för deras ägare som tidigare gjort stora investeringar i hopp om att detta är en aktie med stigande värde.

Om vi håller oss till själva tråden och TS så är jag "ganska säker på" att vi inte diskuterar hastighet utan bootsens inverkan på själva hoven kontra "normal skoning" (rent basic).

Jag får oxå uppfattningen av att TS söker en lösning som är till hästens välbefinnande på lite längre sikt än endast under en begränsad tävlingttid som två-fyra åring. Ridhästar bruka kunna brukas upp till minst det fyrdubbla årtalet, oftast det sjudubbla årtalet med rätt kunskaps utövande yrkesutövande från utbildad hovis.

Även om du är för trångskodd för att fatta det så hänger det ihop.
Om man lade lika mycket tid på sko om ridhästar för uppgiften som gör med travhästar så skulle de hålla bättre och prestera bättre = må bättre även som rena skogmullehästar.

Om herrar bootstillverkare vill ha mina råd så visst får dom höra av sig. men jag tror tyvärr inte dom är intresserade av vad yrkesmän har att säga. Dom ser nog mer vad som kan tänkas falla okunniga hästflickor på läppen.
on the contrary, my dear Watson! De tar i allra högsta grad i akt vad kunniga människor har för åsikter, men du får nog ta kontakt själv. Jag tvivlar på att de sitter och lusläser hästforum i Sverige för att ta reda på vilka som kan tänkas utvärdera och ge förslag på förbättringar på deras boots.

Om du tänker efter är det bara logiskt, ju bättre boots desto fler kommer vilja använda dem och ju fler får de sälja! Inte alls konstigt, egentligen.

Senast ändrad av en moderator:

on the contrary, my dear Watson! De tar i allra högsta grad i akt vad kunniga människor har för åsikter, men du får nog ta kontakt själv. Jag tvivlar på att de sitter och lusläser hästforum i Sverige för att ta reda på vilka som kan tänkas utvärdera och ge förslag på förbättringar på deras boots.

Det ingår liksom inte i min verksamhet att jaga beslags/bootstillverkare.
Däremot så är jag ganska van vid att representanter från alla skotillverkare och importörer öser gratisprover av deras modeller över en för att man ska utvärdera deras skor och påverka tränare att prova. Men hittills så har jag inte sett nån bootsnasare varken på trav eller ridbana.

Vad jag vet gick Herr Coari samma skola som du och jag! Hos den jovialiske smålänningen som lärare...

Båda har rätt!!! Jag startade grundkursen i skara men blev petad för "uppkäftighet" (läs ställde obekväma frågor). Gick sedan AMU Uppsala den andra årsgruppen och långt före SO. (Dessutom har jag till skillnad från SO avslutat min fortbildning vilket lett till lite mer grundlig kunskap)

Återgår till tråden och ställer om frågan.

Nå min sköna,,,,, när kommer du delge din kunskap i denna tråd utifrån min tidigare ställda fråga???

Repeterar:Ursprungligen postat av coari

Kan du ge lite mer ingående expertråd efter som ingen produktinformation finns att tillgå eller bör man söka svaret hos konsumentombudsmannen??

Ursprungligen postat av emindy

Tror du att konsumentombudsmannen vet (eller bryr sig) vilken materialblandning det är i hästboots?

Du får väl göra egna efterforskningar, exempelvis fråga tillverkarna?

Ursprungligen postat av coari

Nej,,, men jag vet att många hästägare som funderar på boots gör det och det är här du kan bidra med din erfarenhet för att inte förlora förtroendet som kunnig i ämnet.

Din hästs hovar ser ju fina ut.
de verkas knappast av ngn barfotaverkare.
då skulle sen vara mkt lägre i trakterna o ha hela bärranden bortraspad.

"hela bärranden bortraspad"??? Var har du fått det ifrån - att det skulle vara något som är typiskt barfotaverkare? Förekommer varken på min häst eller de andra som jag träffat på.

Båda har rätt!!! Jag startade grundkursen i skara men blev petad för "uppkäftighet" (läs ställde obekväma frågor). Gick sedan AMU Uppsala den andra årsgruppen och långt före SO. (Dessutom har jag till skillnad från SO avslutat min fortbildning vilket lett till lite mer grundlig kunskap)

Återgår till tråden och ställer om frågan.

Nå min sköna,,,,, när kommer du delge din kunskap i denna tråd utifrån min tidigare ställda fråga???

Repeterar:Ursprungligen postat av coari

Kan du ge lite mer ingående expertråd efter som ingen produktinformation finns att tillgå eller bör man söka svaret hos konsumentombudsmannen??

Tror du att konsumentombudsmannen vet (eller bryr sig) vilken materialblandning det är i hästboots?

Du får väl göra egna efterforskningar, exempelvis fråga tillverkarna?

Ursprungligen postat av coari

Synd att man sällan ser några större prov på att du inte bara genomgått utan även förstått det du fortbildat dig om.

Själv har jag valt att hämta min kunskap på annat håll tillsvidare. Eftersom jag inte ansåg att Block 1 hade något intressant att erbjuda.

Till Emindys försvar måste jag säga att jag inte förstår vad du tjatar om. Du vet inte heller exakt plast/gummiblandning i sulor exakt metallegering i söm och sko osv. osv. Jag tror inte K.O är intresserad av det heller.

Synd att man sällan ser några större prov på att du inte bara genomgått utan även förstått det du fortbildat dig om.

Själv har jag valt att hämta min kunskap på annat håll tillsvidare. Eftersom jag inte ansåg att Block 1 hade något intressant att erbjuda.

Helt OT men varför dra upp detta och påstå att jag inte förstått fortbildningen??

Vore det inte bättre om du i stället skrev att du inte svarade teorin på block 1 tillfredställande och därmed i stället söker din kunskap på annat håll??

Du SO kanske kan svara på min fråga till Emidy avseende olika gummiblandningars glidmoment i isättningsfasen/belastningsfasen och överrullningsfasen. Frågan gäller ridhästar och det bruk TS söker svar om.

Jag vore tacksam för svar eftersom jag själv inte har en aning om hur det förhåller sig men får en uppfattning om att ni båda sitter inne med svaret.

Kan någon svara på hur dessa exeriör och benställnings foton ska se ut? Så kanske TS vet vad hon ska lägga ut... ;) Framifrån? Från sidan? I rörelse? "riktiga" dvs uppställda exteriör bilder? I hagen? Bara på benen? Ska man se både fram och bak ben? Eller är det inte så viktigt bara det är en häst med hovar på bilden :smirk:

"hela bärranden bortraspad"??? Var har du fått det ifrån - att det skulle vara något som är typiskt barfotaverkare? Förekommer varken på min häst eller de andra som jag träffat på.
Jag har sett barfotaverkade hästar som har varit såå nerverkade o rundraspade- för att det inte ska gå sönder- att den inte kunnat ta sig till hagen ens.
Sen har ryttaren ridit på den o hästen har helt plötsligt blivit "snäll"- gick att rida på- om än väldigt sakta o motvilligt.

Den ska stå på plant, rent o hårt underlag med bra belysning.
bilder tagna på samma sätt som hovis tittar på den IRL.
gärna bakifrån oxå.
Krävs ganska många bilder för att få ihop helheten.

Helt OT men varför dra upp detta och påstå att jag inte förstått fortbildningen??

Vore det inte bättre om du i stället skrev att du inte svarade teorin på block 1 tillfredställande och därmed i stället söker din kunskap på annat håll??

Du SO kanske kan svara på min fråga till Emidy avseende olika gummiblandningars glidmoment i isättningsfasen/belastningsfasen och överrullningsfasen. Frågan gäller ridhästar och det bruk TS söker svar om.

Jag vore tacksam för svar eftersom jag själv inte har en aning om hur det förhåller sig men får en uppfattning om att ni båda sitter inne med svaret.

Jag svarade inte otillfredställande, Jag svarade inte alls. Och jag var inte ensam om det. Anledningen till att jag inte svarade var att jag tyckte frågematerialet var så sorgligt dåligt ihopsatt så det fanns ingen anledning att fördjupa sig i det.

Glidmoment är beroende av friktionen hos två ytor. Om bara den ena ytan är känd så är det ingen vits att tala om glidfaser/glidmoment.

Hos alla beslag gummi mot mark som jag har sett så har glidfasen i stort sett uteblivit på hårt underlag. Den kemiska sammansättningen i dessa beslag är för mig okänd.

Som jag har sagt så har jag svårt att kommentera bilder av bara en hov. Men om du vill veta vad jag får för snabbintryck så är det: trånga hovar som ser påfallande höga ut.

tack.. jo jag tycker oxå som ser trånga ut, kan man göra nåt åt det? tyvär förstör bilderna väldigt mkt men hovarna är inte höga i verkligheten , hon har nästan inge hovar kvar :S

Nejhej, herrskapet hovslagare, vv håll er till tråden. Diskutera gärna hovslagareutbildning men i så fall får det ske under t ex hästmänniska eller liknande.

Boj/moderator

tack.. jo jag tycker oxå som ser trånga ut, kan man göra nåt åt det? tyvär förstör bilderna väldigt mkt men hovarna är inte höga i verkligheten , hon har nästan inge hovar kvar :S
Att inte den hästen har några hovar kvar låter otroligt i mina öron.
Det ser ut att finnas en hel del att jobba med. Men som sagt bilder är bilder. Generellt gällande trånga hovar så använder jag ofta flappskor men jag vet inte om det är en lösning för denna häst

Fråga: Varför ska man vara seriös i en tråd där bara hovarna visas???

Hur ska man kunna ge ett seriöst svar så länge man inte kan ta del av hästens exteriör och benställning???:confused::angel:

Hoppas du förstår.;)

Du får gärna vara hur oseriös du vill men varför vara så spydig jämt? Man kan inte älska alla och man kan inte hålla med alla heller.

Men otrevlig kan man låta bli att vara.

Jag har sett barfotaverkade hästar som har varit såå nerverkade o rundraspade- för att det inte ska gå sönder- att den inte kunnat ta sig till hagen ens.
Sen har ryttaren ridit på den o hästen har helt plötsligt blivit "snäll"- gick att rida på- om än väldigt sakta o motvilligt.

Ja självklart har du sett det :)..... och jag kan också plocka fram exempel på dåligt verkade hovar men jag dömer inte hela den yrkeskåren för det. ;) Finns huuuur många duktiga hovisar som helst, det är jag den förste att skriva under på.

Du skriver bl a: "verkas knappast av någon barfotaverkare. då skulle den vara lägre i trakterna och ha hela bärranden bortraspad".

Med andra ord menar du att det är precis så, enligt din ovanstående beskrivning, som alla barfotaverkare arbetar - att det är det som är utmärkande för barfotametoden?

Vilken "metod" menar du förresten? Finns ju några stycken?

Hur som helst så har du i alla fall fel. Du brukar ju gilla att kommentera emindys bilder på hennes hemsida - kolla på hennes bilder på hennes barfotaverkade häst. Vem som helst kan se att det finns gott om bärrand kvar. Ser inte konstigt ut alls.

Att inte den hästen har några hovar kvar låter otroligt i mina öron.
Det ser ut att finnas en hel del att jobba med. Men som sagt bilder är bilder. Generellt gällande trånga hovar så använder jag ofta flappskor men jag vet inte om det är en lösning för denna häst

mm men så fort man slår i en söm så spricker hoven :S

mm men så fort man slår i en söm så spricker hoven :S

Nu pratar jag generellt igen och inte om din häst.
Om man slår på en sko på en hov som inte är nedverkad till frisk hov eller sömmar för långt ut och/eller med för grov söm så vill det gärna spricka.

Jag kan ju inte beskriva vad jag inte har sett eller hur?

Jag har aldrig sett en häst som är halt på alla 4- oavsett utbildad hovis eller outbildad.

ja emindy kanske har lärt sig lite mer nu, men för 1 ½ år sen fanns det inte mkt egen kunskap, utan det ständiga mantrat- hästen har för höga trakter o får ont i läderhuden av sina hörnstöd.
Sen skålade de ur sulan väl mkt.

det blir väl det man hinner med på några helgkurser.:mad:

Jag anser att hästen efter rätt sorts verkning ska kunna användas på alla normala svenska underlag o inte ömma, annars bör man sko den- om man vill rida på den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka