Boots till barfotahästar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Boots till barfotahästar!

lånar knapp då en påminnelse om ämnet behövs

Boots till barfotahästar!

easyboot epic är bra men en utveckling hade varit om de blev något lättare i vikt. De är några gram tyngre än järnsko nu.

Jag använder de mest för att kunna brodda vid halt väglag.
Det kommer ju massor av nya modeller så de kan säkert bli ännu bättre.

ja emindy kanske har lärt sig lite mer nu, men för 1 ½ år sen fanns det inte mkt egen kunskap, utan det ständiga mantrat- hästen har för höga trakter o får ont i läderhuden av sina hörnstöd.
Sen skålade de ur sulan väl mkt.
Hoppsan, bilderna på min hemsida är nog bra långt över två år gamla. Jag har inte lagt upp några nya på ett tag...
Sulan har jag heller aldrig "skålat ur", där har du blandat ihop mig med någon annan.
Vad gäller det övriga var det väl kommentarer på en specifik häst, eller?

Men det är sant att jag lärt mig en hel del under dessa år, och jag hoppas verkligen inte att jag en dag tror mig vara fullärd! Något sådant är bara arrogant...

Har du inga bilder där man ser exteriör och benställningen för att kunna bedömma hur hovarna ska växa rätt med benaxeln och hästens övriga fysiologiska förutsättningar??

Bilder på enbart hovarna säger inte särskilt mkt.

har lagt ut såna bilder en gång innan man kan göra det igen, hoppas bilderna duger.

13050861.jpg

13050865.jpg

15797660.jpg

15942699.jpg

obs här var det dax att sko om.

13052143.jpg

8334490.jpg

3494974.jpg

i rörelse:

15827932.jpg

14311193.jpg

14311195.jpg

9586661.jpg

14311189.jpg

14311191.jpg

ja ja vet inte men nu har ja lagt ut en hel drös bilder ser du/ni något mer utifrån dessa och hovbilderna?

Senast ändrad:

Titta här på skillnade- utan nämnvärd ridning
15944709.jpg

16538204.jpg

nu är det förvisso olika framhovar men........:angel:

titta på kronranden- den ska vara rak.
Sen ser det ut som trakten är understucken o den skulle nog behöva verkas nu.
Den har slitit mkt på hovarna för att inte ha ridits- om det nu är så.
hur funkar den nu?

Om hovisarna är ska kunna säga ngt bör du fota hela benen o borsta upp håret vid kronranden o bättre ljus.

tack för kommentarern.
hur menar du med understucken hur ser man det?
jag tänkte ta ut hovaslagaren nästa vecka då har det gått 4 veckor hoppas han inte tar skada av det.

hur ser du att hästen slitit mycket på framhovarna om det knappt är någon skillnad mellan bilderna?
han har knappt slitit dem alls endast rundat av dem naturligt i överrullningen.
+ att om du tycker hovarna ser ojämna ut så beror det ju på att jag var tvugen att runda av såpass mycket eftersom hovaslagaren var så slarvig så hoven trasades sönder när han slet av skorna:crazy:.

okej ska testa nån dag att ta en sån bilder, det är svårt med en mörk häst och islandshäst med mkt hovskägg och hår på benen:crazy:.

jag kan ju säga det(och det lär du se på de sista bilderna ja la upp) att han har rättså "veka" kotor eller vad man kallar det och hovaslagaren har ju medvetet utan min kunskap(den förra) skott han me längre tår framtill eftersom han enligt henne skulle "bli mindre passtaktig":confused:så hans redan "veka" kotor fick ju ta emot en enorm belastning så jag upptäckte gallor i sommras, och började då ifrågasätta hovslagaren och då kläckte hon ur sej att hon gjort detta utan att fråga mig om jag ens ville riskera min hästs hälsa för hans gångarters skull...och såklart svaret är nej.

han har nu vilat 3 veckor har gått med han totalt ca 4 gånger och kände idag på benen och de är nästintill hela gallfria:banana:så han behöver verkligen denna vilan för att benen ska få läka igen ordentligt och jag förhoppningsvis får tag i en hovslagare som kan verka och ev sko hästar för hittils har jag har en enorm otur med tanke på att jag är noga med detta och INTE valt vem som helst utan dessa ja haft har varit "väldigt" kunniga enligt rykte och vilka referenser de kan visa upp så att säga...konstigt bara att de inte går efter va de lovar.

idag va jag iaf ute med han och gick, det var fruset i marken men han va jättepigg och skrittade på precis som han gjorde innan med skor, jättefint steg och vilande i steget haltade/ömmare ingenting. testade att hoppa upp för att se hur han skulle reagera, han gick på om än mer framåt jättepigg och rolig.
testade att trava en liten bit och han riktigt for fram i trav några meter så saktade jag av.
testade att tölta, han töltade helt rent(innan vilan va det nästan bara passtakt och han va jätteseg och trött att rida).
tog en kort galopp på några meter bara och han fattade direkt från skritt och galopperade på helt som vanligt fast marken va frusen och lite knagglig:love:
skrittade sen hem på grusvägen uppsuttet en bit och han gick hur bra som helst.
precis innan ja skulle hoppa av så trampade han till på en sten men de va en enda gång under hela tiden jag suttit på han under en halvtimma:love:

låter detta lovande?

Den ska stå på plant, rent o hårt underlag med bra belysning.
bilder tagna på samma sätt som hovis tittar på den IRL.
gärna bakifrån oxå.
Krävs ganska många bilder för att få ihop helheten.

oj jag hoppas jag lyckades iaf.

detta är nog den enda bild jag har bakifrån
3275271.jpg

hm och denna då om man ju ser nåt
13050867.jpg
där var han välmusklad iaf:love:om de är musklade jämnt eller inte har väl oxå med hovarna att göra/benställning m.m.

hittade lite gammla bilder med dock med samma hovslagare som de tidigare(hade henne i ca 2,5år har ägt hästen i snart 3år i vår)
640944.jpg

648386.jpg

här va han nästan helt ny, hade haft en nån vecka syns jäklit dåligt så jag vet inte men när ja köpte han så va han bara skodd fram och gick jättebra utan skor bak ser inte om han har skor bak här ser ni?
535816.jpg

sen blev det sånt här väder och jag skodde han bak med + broddade bak med
535818.jpg

pållen

tjocka släkten, mamman pappan och min hästs olika exteriörer m.m

pappa

uj hittade detta kortet på hans mamma har inte sett det innan man nu kan man ju ana varifrån han ärvt sina kotor:crazy:
har hon ovanligt ¨långa kotor? vad ser ni för likheter?

tycker ni att ni ser nån skillnad under åren hur hans hovar sett ut eller hovarlagaren har skott likadant hela tiden och hans hovar/ben/kropp har inte ändrats mycket eller vad ser ni?

oh hittade denna måste bara visa vilken go häst han är:love:
1568363.jpg

tack.. jo jag tycker oxå som ser trånga ut, kan man göra nåt åt det? tyvär förstör bilderna väldigt mkt men hovarna är inte höga i verkligheten , hon har nästan inge hovar kvar :S

testa att ta en bild från sidan av hoven då kameran ligger på marken det va så jag gjorde, gärna helt frammifrån med.
och kanske få lite skarpare bild på hovarna underifrån nån annan kanske kan hålla?
och en exteriörbild:)

testa att ta en bild från sidan av hoven då kameran ligger på marken det va så jag gjorde, gärna helt frammifrån med.
och kanske få lite skarpare bild på hovarna underifrån nån annan kanske kan hålla?
och en exteriörbild:)

ja det ska jag göra :D det jobbiga e att jag inte har nån kamera endast den på telefon o den e ju inte den bästa men jag ska försöka fixa det.. bara ni inte skrattar hon e något kobent :S därför e det lite jobbigt när hon sliter på hovarna..
Sen kan jag även informera om att detta har varit en vääldigt misskött häst som blev lämnat i ett stall och ägarna va inte där på nästan ett år ingen fick tag på dom heller... hästen stod endast i boxen och i hagen. sen blev den inte verkad på ca 9mån så tillslut fick ägarna till stallet betala hovslagarn och hästen lämnades ut på foder det va så jag hittade henne... och nu har advokaten o juristerna o alla som va inblandade fixat så hon e min :D

Men jag måste säga att dom som äger stallet verkade inte va så vettiga heller först o främst skulle jag aldrig klara vänta ca 9 mån med att ringa ut hovslagarn även om det inte va min häst.. sen så va hästen inte borstad på ungefär lika lång tid så hon hade dreddlocks (vet inte hur det stavas) i hela manen o svansen, o pälsen behöver vi inte ens tala om usch.. så när hon kom hem va det bara att bada o klippa henne sen bort med manen o låta den växa ut o svansen klippa tovor o växa ut suck så den hästen har sett ut :(

så nu till saken hennes hovar ser förskräckliga ut men stooor o snabb skillnad på 2 år om jag får säga det själv- tyvärr har mitt ex alla bilder o jag kommer inte åt dom :(

Och så här såg hon ut i sommras gammeltanten... tro det eller ej men hon är en snart 18årig gammal travare thihi

tjockisen.JPG

70cm.jpg

Nu var det ju så att du påstod att en barfotaverkares verkning
ser ut bl a så här: hela bärranden bortraspad.

Det är det jag reagerar på - att du med vilje (okunskap?) får det att låta som om det är så det alltid ser ut.

Det är väldigt konstigt att du endast har sett helt bortraspade bärränder på de barfotaverkade hästar som du kommit i kontakt med och jag aldrig har sett det. Hur många hästar har du sett det på och är det inom samma område så att man kan tänka sig att det i så fall är samma verkare? :confused:

Pratade med min kusin som bor uppe i mellansverige och som har 7 hästar som är verkade enligt "min" metod och hon kunde inte heller fatta vad du pratar om när jag berättade.

Jag kan lova dig att alla hennes hästar har sin bärrand kvar och sulorna är definitivt inte urgröpta.

Sen vad det gäller urgröpta sulor så undrar jag: Vilken metod pratar du om egentligen? Min hovvårdare rör nästan inte sulan alls om det inte behövs. För det mesta skrapar hon bara bort lite av det "kritiga" som ibland blir på ytan.

Det är skillnad på de olika metoderna och ska man diskutera så tycker jag man ska vara noga med att inte blanda ihop dem och lite slarvigt bara omnämna dem som "barfotametoden"

Och du, självklart ska en häst kunna gå utan smärta på normala underlag. Men det finns "onormala" underlag på vissa ställen t ex makadam, och då tycker jag det är helt okej att tillfälligt sätta på boots. Så tillbaka till huvudgrejen med denna tråd: nämligen vilka boots finns det och hur är de? :)

Du hade ju testat boots sa du, visserligen inte till ridning, men ändå. Kanske ts vill ha lite info om de också? Hur sitter de, ramlar de av etc etc.....

Klart att det kan variera mellan barfotaverkarna.

Menar nu inte strasser.

T o m ANHCP´s grundare gröpte ur sulan för att få den urskålan, men fattade sen att det var fel.
OL´s verkningar var en klassisk där hästen gick på bara sulan.
Leta i trådar här.

Konstig är det iallafall när hovisverkade barfotahästar klarar ridning på en gång på de allra flesta underlagen, men inte barfotaverkarnas:confused:

Kan det bero på att man även säljer boots.

Mkt prat om Makadam.
Vem rider på sånt:mad:

Nä jag har inte stor erfarenhet av boots, men de jag har sett hämmar klart hovens mjukdelar- kronrand, ballar, trakter o inte sällan karled o kronled- där hovbrosket finns.

Om man nu rider sällan är det kanske OK, men inte på daglig basis.

Sen ska inte hästarna behöva halka i hagen heller.
att gå o spänna sig är inte bra.
Jag skodde min 3åring fram- just pga av halkrisken.

Konstig är det iallafall när hovisverkade barfotahästar klarar ridning på en gång på de allra flesta underlagen, men inte barfotaverkarnas:confused:
Min erfarenhet är precis tvärtom. Så jag tror inte man kan dra sådana paralleller...

Det fanns en tråd om det i våras tror jag.

Sen vet hovisarna om att hästarna sliter sina hovar o lämnar då slitmån.

ni har ju mer snö däruppe o då funkar det- mindre slitage o is.

En sk slitmån är just vad som drabbat TS häst. Och det är just det som gör att de flesta skor på igen så snabbt eftersom "det slitits så snabbt"... Faktum är att de hovarna där man lämnat en ordentlig slitmån och inte rundat av är de som allra snabbast blir överslitna.
Lämnar man konstant för långa hovar får man dessutom utflutna hovar som ger plattare sulor vilket gör att hästen lättare ömmar Hovmekanismen fungerar naturligtvis sämre då också vilket ger sämre hornkvalitet vilket gör att det slits snabbare.
Du fattar den onda cirkeln, eller hur?

Jag säger inget om de som måste sko pga is i hagen, det finns såna ute vid kusten här också där vädret kollaborerar med en olämpligt utformad hage.

Med slitmån menar jag inte långa, overkade eller ej rundfilat-

just att ta ner den så mkt som möjligt o sen hårdraspa runtom är som bäddat för att den inte kan gå/ ridas utan boots- vilket man då som bootsförsäljare kan "hjälpa" kunden med- genialiskt.

Har hästen hårda hovar- som gjorda för barfotabruk då märks det på en gång.
Den kan då gå med ganska höga hovar utan att de spricker.

Om en unghäst knappt kan gå 2 ggr i veckan utan att bli öm eller slita för mkt bör den skos- om den ska ridas mer o kunna bära upp sig o sin ryttare på ett trevligt sätt.
I Australien där de bara rider på sand till vardags- inga svenska slippappergrusvägar- använder de Old Macs runt om, om de ska in till stan.
Alltså inget som används hela tiden.

Sen är frusen barmark i hagen- knölig- inget vidare.
Vad är olämplig hagmark? Något kuperad vall?

Ska det vara branta kalhyggen?
Har sett bilder på många såna hagar Här:p

Jag kopierar in vad jag skrev i en annan tråd omm boots...

"Det beror lite på- har din häst runda eller lite mer avlånga hovar t.ex?
Har den mer avlånga kommer kanske inte easy boot av ngt slag sitta kvar så bra.
Då passar Boa boots bäst. De passar även rundare hovar, för de är justerbara som en gympasko. Sitter mer på själva hoven.
Old mac passar (bara?) för runda hovar, och sitter inte kvar på avlånga spec bra. Ger dessutom lätt skav, strumpa krävs, men den skavs också sönder rätt fort. Skavet kommer pga av att nylonband skall korsa kotleden på hästen.
Jag rek mao Boa!"

Sen ang dina bilder: De gamla bilderna när hästen är skodd ser mkt bättre ut än de nya. Bäst tycker jag den bilden på när hästen är nyköpt ser ut. Kanske något utflutna, men bra vinklar och höjd.
De nya ser rätt bedrövliga ut. Inga trakter och väldigt långa tår. Det vore konstigt om inte de vinklarna ger problem i först och främst kotleder.
Låt trakterna växa ut och verka bara tårna.

Ang boots, så jag föredrar Boa på alla punkter utom en - de är betydligt tyngre än Easyboots. Det blev lite för mkt 'tunga tofflor'-känsla av Boa tyckte jag (hästen verkade inte misstycka men jag vågade inte chansa, och han rörde sig friare med skor igen, mer lyft)

På hovbilderna med strålen ser det ut som om din häst har rätt mycket strålröta. Du måste skära rent ordentligt. Alla flikar och fickor ska bort!!
Om hästen går med röta kan det växa väldit fort och vara mjukt. Då ömmar hästen och måste skos så strålen får vila och härdas. Och naturligtvis- behandlas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka