Bonusfamilj - hur löser man allt?!

S

skrocken

hur funkar det för er andra som lever i en sk bonusfamilj? Har ni egna barn som också bor med er? hur har ni löst ekonomin? Hur involverade är ni i era bonusbarn?

själv är jag numera sambo med en man med två barn som bor med oss varannan vecka. Hittills... Deras mamma mår inte bra så antagligen kommer barnen att bo med oss på heltid inom en snar framtid.
själv har jag vuxna barn och jag känner att det inte är helt lätt att återigen bli "mamma"... Det funkar alldeles utmärkt mellan barnen o mig,i det "stora", vi tycker mycket om varandra o dom uttrycker ofta hur mycket dom gillar mig, så där ligger inte problemet.
Det stora problemet är att jag o min sambo har så olika åsikter om barnuppfostran... Hur löser man sånt? Visst är det till viss del självklart att pappan bestämmer det mesta, men vi ska ju ändå bo under samma tak! Jag vet inte om jag har lust o ork att vara en så "curlande" förälder som pappan är... O samtidigt älskar jag ju dom alla!

Sv: Bonusfamilj - hur löser man allt?!

Men var inte en curlande förälder då! Vad är problemet? Pappan kan väl inte tvinga dig till att uppfostra barnen på hans vis. Ni måste komma fram till en situation som funkar för alla i hushållet.

ja just nu är det lite kämpigt.... o så är man ju kär som aldrig förr....

Du och ungarna gillar varandra, kanon, bra utgångsläge. Kan ni inte gå till familjerådgivning innan det blir några större problem? :idea:

Var och en måste sätta sina egna gränser runt sig själv.
Vill pappan curla - hans sak.
Om inte du vill - din sak.
Krockar era olika behov - red ut saken så att ingen blir platt.

Och att ta hjälp före det trasslar är väl bra.
Gärna tillsammans med barnen.

Enligt principen - så här är det och det här finns.
Resurser som tid och pengar måste fördelas så att alla mår bra.

Men var inte en curlande förälder då! Vad är problemet? Pappan kan väl inte tvinga dig till att uppfostra barnen på hans vis. Ni måste komma fram till en situation som funkar för alla i hushållet.

Jag lever i en liknande situation och vet precis vad problemet är.

Eftersom pappan curlar och bonusmamman inte gör det så blir det per automatik så att all makt i hemmet ligger hos pappan och barnen (barn gnäller, pappa fixar, och själv står du där som en häxa som vägrade bli hunsad).

Hos oss finns det två barn på 17 och 20 år. De bor hemma med full service. Pappan tycker att de inte ska behöva hjälpa till hemma. Han vill att jag ska städa och tvätta åt vuxna barn som är allt annat än hänsynstagande och ansvarsfulla. Det är som uppdukat för konflikt. Jag håller ibland på att bli tokig och ångrar med jämna mellanrum att jag någonsin flyttade ihop med en man som har barn sedan tidigare, det är en mycket svår situation. Det är mycket jobbigt att inte ha någon bestammanderätt i sitt egna hem. Det är en pina att komma hem efter en helg borta och hitta sitt hem halvstädat efter en fest och sedan se pappan gå och städa efter dem med en uppfordrande blick på mig.

Jodå jag kan nog, för det mesta, sätta mina gränser. och, vi pratar mycket om detta, men har svårt att riktigt förstå varandra.... jag å min sida, tycker ju att det håller på att gå käpprätt, tack vare att barnen aldrig behöver göra nåt, stå för vad man gör, att dom får styra allt, får allt dom pekar på.
Att prata med nån proffessionell är kanske en bra idé! För just nu känner jag att mitt eget jag håller på att försvinna, trots alla goda föresatser....

Det är mycket jobbigt att inte ha någon bestammanderätt i sitt egna hem. Det är en pina att komma hem efter en helg borta och hitta sitt hem halvstädat efter en fest och sedan se pappan gå och städa efter dem med en uppfordrande blick på mig.
Du har all bestämmande rätt du vill ha! Städa inte!!

Om pappan försöker spela på dina känslor och få dig att städa efter mer eller mindre vuxna människor så ryck på axlarna och skratta och säg att det är hans egna fel som inte ser till att de städar upp efter sig själva. Sen gör du en kopp kaffe och sätter dig på altanen och myser med en filt!

Det behöver inte ens vara en bonusfamilj för att det skall bli så. Lyckligtvis är jag och min bättre hälft i stort sett överens om hur vi fostrar barnen. Han kommer själv från en familj där pappa "förstörde allt för mamma" och det är med bitterhet han ser tillbaka på hur mycket jobb hans mamma fick pga hans pappas släpphänthet. För att inte nämna hur mycket fostran som han själv fick ägna sig åt som äldsta barnet som försökte hålla lite ordning på yngre bröder.

Skrocken;

En bra början kan kanske vara att du och sambon resonerar om vad syftet med fostran är. Vad har han för förväntningar på barnen? Vilka förväntningar har du? Hur kan ni gemensamt enas om en strategi för att nå era mål?

Jag antar att han, precis som du, vill att barnen skall bli trevliga och ansvarstagande vuxna?

Ja det är väl kanske det "underförstådda" som ställer till det mesta.... Min sambo säger ofta att jag inte behöver plocka osv efter barnen, men han själv jobbar ju mycket och jag vill inte bo i ett kaos! O mitt Lutherska arv gör att jag har svårt att sitta o titta när nån annan städar för fullt, även om det bara är efter hans barn.

Jag lever i en liknande situation och vet precis vad problemet är.

Eftersom pappan curlar och bonusmamman inte gör det så blir det per automatik så att all makt i hemmet ligger hos pappan och barnen (barn gnäller, pappa fixar, och själv står du där som en häxa som vägrade bli hunsad).

Hos oss finns det två barn på 17 och 20 år. De bor hemma med full service. Pappan tycker att de inte ska behöva hjälpa till hemma. Han vill att jag ska städa och tvätta åt vuxna barn som är allt annat än hänsynstagande och ansvarsfulla. Det är som uppdukat för konflikt. Jag håller ibland på att bli tokig och ångrar med jämna mellanrum att jag någonsin flyttade ihop med en man som har barn sedan tidigare, det är en mycket svår situation. Det är mycket jobbigt att inte ha någon bestammanderätt i sitt egna hem. Det är en pina att komma hem efter en helg borta och hitta sitt hem halvstädat efter en fest och sedan se pappan gå och städa efter dem med en uppfordrande blick på mig.

Drt här hade varit långt över gränsen för mig! Lever man tillsammans hittar man gemensamma regler, man får ge och ta. INTE bara på ens villkor. I ditt fall vete sjutton om jag inte hade valt att vara särbo tills barnen flyttat hemifrån!

Till TS - hur stora är barnen? Vad kan man förvänta sig och vad är det som inte fungerar?

Om pappan försöker spela på dina känslor och få dig att städa efter mer eller mindre vuxna människor så ryck på axlarna och skratta och säg att det är hans egna fel som inte ser till att de städar upp efter sig själva. Sen gör du en kopp kaffe och sätter dig på altanen och myser med en filt!

Det där håller ju inte i längden, för susanne kanske inte vill mysa med en filt, utan med herr susanne som istället är upptagen med att städa!
Dessutom kanske det inte är så lätt att skaka av sig kommentarer/blickar om vad man borde göra etc.

Vad jag vill säga är att umgänget blir förstört. :crazy:

En bra början kan kanske vara att du och sambon resonerar om vad syftet med fostran är. Vad har han för förväntningar på barnen? Vilka förväntningar har du? Hur kan ni gemensamt enas om en strategi för att nå era mål?

Jag antar att han, precis som du, vill att barnen skall bli trevliga och ansvarstagande vuxna?

Jo, det är klart att han vill! Men vi har väldigt olika åsikter om hur man når dit... han tror på fullt allvar att dom kommer att lära sig det på egen hand i vuxen ålder....

Det som blir konsekvenserna av detta är att barnen bara fnyser åt vad jag tycker och tänker. Om jag kommer hem från jobbet och det ser ut som kriget i köket, så kan jag inte få dem att göra rent efter sig. de säger att de gör det sen... Det kallar inte jag bestämmanderätt.

Jo, det är klart att han vill! Men vi har väldigt olika åsikter om hur man når dit... han tror på fullt allvar att dom kommer att lära sig det på egen hand i vuxen ålder....

Hur kommer det att ske av sig självt och när? Det du begär kan dessutom med fördel praktiseras redan nu.

Det låter som om han har precis samma inställning som min sambo.

Det som blir konsekvenserna av detta är att barnen bara fnyser åt vad jag tycker och tänker. Om jag kommer hem från jobbet och det ser ut som kriget i köket, så kan jag inte få dem att göra rent efter sig. de säger att de gör det sen... Det kallar inte jag bestämmanderätt.
Men då ligger ju inte problemet i att du inte har bestämmanderätt, då ligger problemet i att de inte har någon respekt för dig! Det är det då får ändra på.

Det där håller ju inte i längden, för susanne kanske inte vill mysa med en filt, utan med herr susanne som istället är upptagen med att städa!
Dessutom kanske det inte är så lätt att skaka av sig kommentarer/blickar om vad man borde göra etc.
Men förhoppningsvis lär ju sig karln att säga till barnen att städa upp efter sig själva! Om han hela tiden blir curlad i sitt curlande beteende så är ju cirkeln komplett!! Sluta curla karln så kanske han slutar curla barnen!

Drt här hade varit långt över gränsen för mig! Lever man tillsammans hittar man gemensamma regler, man får ge och ta. INTE bara på ens villkor. I ditt fall vete sjutton om jag inte hade valt att vara särbo tills barnen flyttat hemifrån!

Till TS - hur stora är barnen? Vad kan man förvänta sig och vad är det som inte fungerar?

Barnen är 11 o 15. I min värld så hjälps alla åt i en familj med det man kan. Iaf någon gång...Men dessa barn har aldrig städat sitt rum, lagt sina smutskläder i tvättkorgen, tagit av sin tallrik, hjälpt till att duka, hjälpt till att laga mat, packat sin skolväska, etc etc.

Usch, nu blev det verkligen negativt... Vill återigen påpeka att dessa barn också är himla gulliga! Ibland...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 514
Senast: Inte_Ung
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 913
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar