Bonusfamilj - hur löser man allt?!

Sv: Bonusfamilj - hur löser man allt?!

Det som blir konsekvenserna av detta är att barnen bara fnyser åt vad jag tycker och tänker. Om jag kommer hem från jobbet och det ser ut som kriget i köket, så kan jag inte få dem att göra rent efter sig. de säger att de gör det sen... Det kallar inte jag bestämmanderätt.

Jag hade blivit vansinnig! :mad: Vad sambon gör är att han accepterar deras totalt respektlösa inställning gentemot dig.

Därmed visar han inte heller dig respekt utan "väljer barnen". Det vore intressant att se om han är lika lycklig över barnens partnerskap när du inte är med i bilden?

Jag har barn själv, så visst är jag medveten om kärleken till barnen, men det är ändå ens partner man kommer att åldras med.

Men förhoppningsvis lär ju sig karln att säga till barnen att städa upp efter sig själva! Om han hela tiden blir curlad i sitt curlande beteende så är ju cirkeln komplett!! Sluta curla karln så kanske han slutar curla barnen!
Självklart. Jag menade inte att man skall serva karln heller, men "filt-metoden" kommer inte att fungera på lång sikt så länge mannen gillar att städa.

Jo, det är klart att han vill! Men vi har väldigt olika åsikter om hur man når dit... han tror på fullt allvar att dom kommer att lära sig det på egen hand i vuxen ålder....

Måste vara lite negativ där - det gör de! Min man gjorde ingenting hemma, och när han flyttat hemifrån kom mamma dit med matlådor och passade på att städa också. Tvätten lämnade han hemma...

Men han kan allt det där nu, och det är inte jag som lärt honom! Nånstans på vägen har han snappat upp det ändå. Han var 24 när jag träffade honom.

Kan väl säga att vi inte praktiserar detta sätt med våra barn, no way! Här tar man hand om sitt och hjälps åt med det gemensamma, även om tjejerna (3 st) varit enklare än grabben. Tycker ändå att vi krävt samma insats av dem...

Senast ändrad:

hur funkar det för er andra som lever i en sk bonusfamilj? Nu fungerar det bra, efter 9 år ihop har vi slipat av de värsta taggarna;)
Har ni egna barn som också bor med er?Jag har två barn på heltid och han har två barn som har bott här varannan helg, numera bor det ena barnet själv med sin sambo så nu blir det ju mer "hälsa på" det andra barnet kommer och går som han vill
hur har ni löst ekonomin? Jag försörjer mej och mina barn, han försörjer sig och sina barn, vi delar lika på gemensamma utgifter
Hur involverade är ni i era bonusbarn? Så involverad som jag har fått lov att bli, många gånger har jag önskat att jag fick lägga mej i mer rent lagligt när det har strulat vilket det tyvärr har gjort mycket med min bonus son

själv är jag numera sambo med en man med två barn som bor med oss varannan vecka. Hittills... Deras mamma mår inte bra så antagligen kommer barnen att bo med oss på heltid inom en snar framtid.
själv har jag vuxna barn och jag känner att det inte är helt lätt att återigen bli "mamma"... Det funkar alldeles utmärkt mellan barnen o mig,i det "stora", vi tycker mycket om varandra o dom uttrycker ofta hur mycket dom gillar mig, så där ligger inte problemet.
Det stora problemet är att jag o min sambo har så olika åsikter om barnuppfostran... Hur löser man sånt?
Jag och min sambo hade exremt olika åsikter, för mej är nej ett nej och ett ja ett ja, att barnen ska kunna lita på att det jag säger är det som gäller har alltid varit väldigt viktigt för mej. Min sambo körde metoden "har de tjatat en hel helg så får de som de vill" vilket gjorde att alla var sura och trötta på allt tjat och gnäll, dock lärde sig barnen väldigt snabt att det jag sa gällde oavsett om det var positivt eller negativ för vad de ville göra så höll jag mitt ord.
Hade jag lovat att de skulle få göra något så stod jag för det och struntade inte bara i det, hade jag sagt att nej du får inte göra det så blev det konsekvenser om de gjorde det ändå

Visst är det till viss del självklart att pappan bestämmer det mesta, men vi ska ju ändå bo under samma tak! Jag vet inte om jag har lust o ork att vara en så "curlande" förälder som pappan är... O samtidigt älskar jag ju dom alla!

Du måste själv bestämma vad som gäller runt dej, tycker du inte att en sak är ok så är det inte ok.
Jag höll på att bli tokig på min sambos sätt att hantera barnen, att de alltid skulle tjata sig till saker och ting, att han ofta lovade mer än han höll och att barnen kände sig tvugna att fortsätta tjata tills de verkligen gjorde den där saken de ville eller fick det som de ville ha.

Sambon insåg efter ett tag (efter mycket "bara för att dina barn är så djävla perfekta:devil: tankar") att våra olika sätt att hantera saker på var det som skillde, han insåg att det var väldigt skönt att slippa tjatiga barn, att det var bättre att stå för vad han sa även om det blev obekvämt, även om det ena barnet då ringde hem till mamma och skrek att pappa är så dum, han hatar mej, han slår mej, osv. osv.
Det var tufft, särskilt eftersom mamman är som hon är och lät barnen göra som de ville, oavsett om det var att kalla henne för hora eller ta med skjutvapen till skolan.

Bonus sonen ville bo hos oss ett tag och vi välkomnade honom med öppna armar, efter en vecka flyttade han hem till mamma igen.
Jag och sambon fick aldrig reda på av honom varför, men han hade sagt till min dotter att jag behandlade honom som en slav, han var tvungen att gå till skolan varje dag och han var tvungen att göra sina läxor och han var tvungen att berätta vart han skulle och han var tvungen att komma hem den tiden som var bestämd.
Han menade att så kunde ju ingen leva och då var det bättre att bo hos mamma för där kunde han göra som han ville.
Behöver jag säga vid vilka tillfällen jag önskade att jag hade mer att säga till om?

Min sambo skulle ju givetvis gått in där och sagt stopp, då kanske sonen hade haft godkänt i alla ämnen när han gick ur nian, men nu gjorde sambon inte det och jag önskar att jag hade kunnat det.

Men han gillar ju knappast att städa när han tittar på sin sambo med en uppoffrande blick. (Jag antar nu att uppfordrande blick egentligen innebär uppoffrande). Om han behöver göra det några gånger själv, samtidigt som han får kommentaren att det kanske är enklast trots allt att låta barnen städa själva och sen ett aktivt handlande där man visar att man inte tänker vara delaktig.

Susannes situation är ju ohållbar med en 17-åring och en 20-åring som har full markservice och där deras pappa tycker att hans sambo ska städa upp efter dem. Jag tror att det hade blivit förändring ganska så snabbt ifall Susanne hade sagt ifrån på skarpen och vägrat vara delaktig i tokerierna!

Barnen är 11 o 15. I min värld så hjälps alla åt i en familj med det man kan. Iaf någon gång...Men dessa barn har aldrig städat sitt rum, lagt sina smutskläder i tvättkorgen, tagit av sin tallrik, hjälpt till att duka, hjälpt till att laga mat, packat sin skolväska, etc etc.

Usch, nu blev det verkligen negativt... Vill återigen påpeka att dessa barn också är himla gulliga! Ibland...

Då ser våra världar ungefär likadana ut;) Det gäller bara att få HELA familjen till samma värld. Suck, men lycka till! (Menar det, ingen ironi)

Skaffa ett eget hem.
Låt sedan herren komma och hälsa på när ni vill ses och hälsa på honom när han har ordning på sitt hem.

Sådär kan man inte ha det.

Barnen är 11 o 15. I min värld så hjälps alla åt i en familj med det man kan. Iaf någon gång...Men dessa barn har aldrig städat sitt rum, lagt sina smutskläder i tvättkorgen, tagit av sin tallrik, hjälpt till att duka, hjälpt till att laga mat, packat sin skolväska, etc etc.

Usch, nu blev det verkligen negativt... Vill återigen påpeka att dessa barn också är himla gulliga! Ibland...

Men det där är inte så svårt att få bukt med.
Städar de inte sina rum så antingen får de stanna där eller så dammsuger de fötterna innan de går därifrån.
Kläder som inte är på rätt plats blir inte tvättade, skaffa lika många tvättkorgar som du brukar ha maskiner, dvs här är det en 40 grader mörk, en 40 grader ljus, en 60 grader mörk och en 60 grader ljus. Tvätten läggs i rätt korg och tvättas och hängs upp när den är full, oavsettt vem som lägger in sista plagget, en 11 åring och en 15 åring klarar det galant.
Tvätt som inte är på rätt ställe blir heller inte tvättade, "den som inga byxor har..."
En tallrik som inte plockas bort står kvar till nästa mål och maten serveras på samma tallrik om barnet inte har vett att ställa in den i diskmaskinen.
Dukningen gör den som inte tvättar,städar eller lagar mat den dagen, görs det inte så tar var och en fram en egen tallrik.
"Den som inte lagar mat har ingen rätt att klaga" dvs, gnälls det på fel mat så är det den personens tur i morgon.
Packar man inte sin egen väska så får man stå för det själv i skolan, ingen på skolan lär ringa föräldrarna om en elva och femtonåring inte har med sig rätt saker.

Jag har 4 egna barn, en 18-åring som bor hos sin pappa, en 16-åring här plus en 1,5 och en 2,5-åring. Min sambo har en 14-åring som bor hos sin mamma och en 12-åring som bor här.

I början när hans barn var runt 6-8 år så skyllde han gärna på åldern att de inte hjälpte till med nåt. men när det fortsatte upp i 10 års ålder så sa jag att antingen sätter vi oss ner och bestämmer ett gemensamt sätt för alla barn eller så flyttar jag och dottern så får han behandla sina barn som jättebebisar tills de blir vuxna.

Idag hjälper alla till. Varannan dag tar min dotter disken och varannan hans dotter. När bonussonen kommer på helger får han hjälpa till med den också.

Båda tjejerna mockar varannan dag eller nu när det är bete så ger de hö och vatten.
De städar sina egna rum och hjälper till med städning av huset en dag i veckan. De tvättar en dag var i veckan och hjälper till att göra välling till småsyskon.

Jag vägrar att behandla hans barn annorlunda än mina egna. Jag ställer samma krav, men ger lika mkt tillbaka. När hans dotter flyttade hit på heltid fick hon eget rum som jag gjorde ordning helt och hållet med rosa och vitt som hon älskar.
Jag betalade hennes foderhäst, ridkläder och hästgrejer. Jag överraskar henne med småsaker när jag handlar, lika mkt som till min egen dotter.

Vi har sagt till barnen att när de bor här behandlas alla lika och alla hjälper till.
Duger inte det för dem får de flytta till den andre föräldern.

För att jag inte ska bli tokig har vi löst det såhär:

Jag har ingenting att göra med hennes uppfostran, hon lämnar grejer överallt och jag har antingen lämnat dem på hennes rum eller diskat efter henne. Nu har vi aldrig haft henne på heltid så det har inte varit något större problem med just det, hennes och mitt stora problem är att hon ljuger och stjäl och hennes föräldrar gör ingenting åt det. Lösningen är att hon inte fått vara här hemma ensam, hon får inte låna kläder mm av mig.

Det låter som om vi har värsta kriget här hemma men just för att jag inte "bryr" mig funkar det bra. Vi är bra vänner och hon kräver inget av mig och jag inget av henne. Hon är 17, nästan 18 och jag har känt henne sen hon var 11.

Det är ju underbart att ungarna gillar dig och du dom!! Utgå från det och försök sen skapa nån typ av schema som fungerar för hela familjen. Små saker som man ska göra varje vecka för att få sin veckopeng tex, De problem du beskriver finns nog i många familjer, Förklara och berätta hur livet kommer att se ut och vad man behöver kunna när man flyttar hemifrån, är man femton så har man ju lärt sig lite på hemkunskapen. spinn vidare på det. Gör ingen stor grej,typ hemska ungar av det. försök att få dom engagerade av eget intresse. Berätta hur det var för dig osv. Involvera dem i vardagen!! Lite kompisnack!! Lite varje dag, så ska du se att de hjälper till. Få dem intresserade. I vår familj införde vi fredagskock! Den ungen som hade veckans fredag fick bestämma all mat och laga all mat , plus göra allt omkring. Servetter, ljus mm. plus ta hand om disk o dyl. Det slutade med att de nästan slogs om att va veckans kock. Sen höjeer man det till en högre nivå allt eftersom:)Det kommer att gå bra.

Låter jättekul och ungefär hur jag hade det med mina egna när de bodde hemma. Problemet är bara att detta är svårt att genomföra då inte pappan fullt ut hjälper till att "peppa" för såna aktiviteter. Jag har försökt att ta upp det några gånger men de tar det mest som ett skämt från min sida....
Pappan tycker att eftersom dom har haft det så tufft med sin mamma så ska dom slippa allt ansvar o medverkan. Men sakta men säkert tror jag att vi är på rätt väg! Förändring tar väl tid...
Igår hjälpte faktiskt båda till med att både duka fram o av!

Du har all bestämmande rätt du vill ha! Städa inte!!

Om pappan försöker spela på dina känslor och få dig att städa efter mer eller mindre vuxna människor så ryck på axlarna och skratta och säg att det är hans egna fel som inte ser till att de städar upp efter sig själva. Sen gör du en kopp kaffe och sätter dig på altanen och myser med en filt!

håller med! Är de vuxna nog att ha fest är de vuxna nog att ta ansvar för att huset återgår i likvärdigt skick som innan. Vill pappan städa är det hans beslut, men själv skulle jag inte städa efter en fest (speciellt inte en sådan man inte blivit inbjuden till :devil: ).
Man hjälps väl för sjutton åt i hemmet? Vill de vuxna barnen ha tvättade kläder så visa dem vänligt hur man sätter på tvättmaskinen, var tvättmedlet står och hur man stryker en skjorta... Sen får de besluta om de vill gå runt i skitiga kläder eller ej.

Låter jättekul och ungefär hur jag hade det med mina egna när de bodde hemma. Problemet är bara att detta är svårt att genomföra då inte pappan fullt ut hjälper till att "peppa" för såna aktiviteter. Jag har försökt att ta upp det några gånger men de tar det mest som ett skämt från min sida....
Pappan tycker att eftersom dom har haft det så tufft med sin mamma så ska dom slippa allt ansvar o medverkan. Men sakta men säkert tror jag att vi är på rätt väg! Förändring tar väl tid...

Lite svår sits det där med att de har haft det tufft med mamman. Självklart tar det tid med förändringar, man får liksom lura in dom lite på sin egen tankegång när de är mottagliga, ungar är ju sura eller tysta ibland och väldigt pratiga och kontaktsökande andra dagar. Det är då man lägger in krutet:laugh: När vi startade våra trevliga fredagskvällar var inte deras pappa jätteintresserad heller men han blev! När han såg hur kul ungarna tyckte att det var.Så småningom kommer han säkert att förstå vikten av att ha trygga, självgående, kunniga ungar som vill!! göra själva!Men som sagt låt det ta tid och smyg in olika moment. Det gäller att va lite smart. :)

Det är faktiskt ingen ursäkt att dom har haft det tufft med sin mamma. Aldrig att min man hade tyckt att hans barn inte skulle behöva hjälpa till när jag kom in i familjen pga att dom hade haft det tufft när deras mamma dog efter en lång och smärtsam sjukdom. Han gjorde det klart för dom på ett tidigt stadium att mitt ord hade lika stor vikt som hans och att respekt var en förutsättning för att vi skulle kunna bygga upp ett liv tillsammans.

Visst hade vi våra fighter och diskussioner och alla tre försökte sig med att du är inte vår mamma så vi behöver inte göra som du säger. Men det gick över och jag älskar "mina" barn och att det är gjensidigt visar dom ofta.

Tillsammans måste ni komma fram till vissa grundregler för hur ert familjeliv skall se ut och hålla er till det. Det betyder ge och ta men framförallt att ni är konsekventa.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 514
Senast: Inte_Ung
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 913
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar