Bondgård/farm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bondgård/farm

*KL*

Level 32.

FVall.jpg


FVpart.jpg
 
Sv: Bondgård/farm

Gör det någon skillnad om man "gullar" med djuren? Förutom att det är sött när det kommer en massa hjärtan?

/KT
 
Sv: Bondgård/farm

Det är inga riktiga nivåskillnader utan en illusion.
Man ställer sakerna lagomllångt bakom varandra så att det ska se ut som om det är en höjdskillnad. Houdine har använt häckar och grå höbalar. Det går även att göra med staket.
När man bygger nivåskillnader förlorar man utrymme eftersom det är tomrum emellan sakerna som man inte kan använda.
 
Senast ändrad:
Sv: Bondgård/farm

Jag spelar på som en galning. Liksom alla riktiga bänder är jag markhungrig och vill köpa så mycket mark det bara går så fort som möjligt. Så jag gör allt för att tjäna pengar!!!!

:D

Tänk om det var ungefär lika lätt att köpa mark till sin gård i verkligheten....

Vi har bara försökt få köpa mark av grannbönderna i typ 16 år eller så....:(

Eftersom den ene bonden har 100 tals tunnland tycker man ju att han kunde sålt kanske ett hektar till oss närmast vår gård. Bra betalt hade han i alla fall fått för det hektaret....

Men dom vill inte ens diskutera.
 
Sv: Bondgård/farm

Jag spelar på som en galning. Liksom alla riktiga bänder är jag markhungrig och vill köpa så mycket mark det bara går så fort som möjligt. Så jag gör allt för att tjäna pengar!!!!

:D

Tänk om det var ungefär lika lätt att köpa mark till sin gård i verkligheten....

Vi har bara försökt få köpa mark av grannbönderna i typ 16 år eller så....:(

Eftersom den ene bonden har 100 tals tunnland tycker man ju att han kunde sålt kanske ett hektar till oss närmast vår gård. Bra betalt hade han i alla fall fått för det hektaret....

Men dom vill inte ens diskutera.

Mark håller bönderna hårt i oavsätt hur mycket eller lite dom än har.
 
Sv: Bondgård/farm

Jag vet men att det ska vara så fruktansvärt omöjligt?:mad:

Du måste se det på annat sätt.
All mark bonden har är dess inkomstkälla på ett eller annat vis.
Säljer bonden sin mark så minskar inkomsten.

Vi har också hästfolk som drar i vår mark.
Det spelar ingen roll hur man förklarar att vi använder det både som vall, bete och till grödor.
Dom bara ser en massa hektar och att vi kan släppa iväg en del utan att det märks.
Men så är inte fallet.

Lite som att först jobba 100 procent och sedan ge bort 20 procent arbetstid till nån annan (grovt förklarat)

;)

Ursäkta trådkap ni övriga.

AM
 
Sv: Bondgård/farm

Du måste se det på annat sätt.
All mark bonden har är dess inkomstkälla på ett eller annat vis.
Säljer bonden sin mark så minskar inkomsten.

Vi har också hästfolk som drar i vår mark.
Det spelar ingen roll hur man förklarar att vi använder det både som vall, bete och till grödor.
Dom bara ser en massa hektar och att vi kan släppa iväg en del utan att det märks.
Men så är inte fallet.

Lite som att först jobba 100 procent och sedan ge bort 20 procent arbetstid till nån annan (grovt förklarat)

;)

Ursäkta trådkap ni övriga.

AM

Jo men om jag hade åtminstonde ett eller två hektar mark till MIN gård. Då kan ju JAG också börja göra något vettigt med mina byggnader etc och kanske tom försörja mig på min gård. Har funderat tex på ett litet garden center och odla en del själv ( tex krukade träd).

Jag är så trött på dessa bönder som ska ha varenda kvadratmeter. Här har vi en bonde som hela tiden plöjer närmare och närmare grusvägen. Så att det är så att vägen svänger rejält in på biten mellan min och ena grannens postlåda. Framför grannens gård går alltså den faktiska tomtgränsen för vägområdet minst 2-3 meter in på åkern numera efter att både denne bonde och hans föregångare plöjt närmare och närmare i minst 20 års tid.

Påpekar man det litet försiktigt så viftar dom bara bort det. Det rör sig om ca 3oo meter väg totalt så det blir ganska många kvadratmeter extra som dom alltså snott åt sig från den samfälliga vägmarken. Det blir nästan enhel liten villatomt om man räknar längs hela vägslingans längd.

Sedan blir samma bonde sketasur för att mina träd på ett ställe växer ut kanske en meter på ett par ställen. Han kommer inte fram så bra med tex tröskan påstår han. Mitt svar är att om han brukade bara på sin egen mark så skulle han ju komma fram väldigt bra. Då hade ju vägbanan varit minst 2-3 meter längre bort från mina träd ju.

Har också varit med om att samma bonde tyckt att vi skulle arrendera ut (helst sälja) marken som våra vinterhagar står på till honom (efter vi huggit ner våra granar förstås) Det rör sig om kanske 3000 kvadratmeter mark...som VI dessutom måste ha om inte hästarna bara skulle kunna gå i paddocken. Där hänvisar han till grannsämjan.

( Varför ska bara han kunna hänvisa till grannsämjan och inte jag?)

Vi har alltså 6700 kvadratmeter mark totalt.:crazy:

Killen har alltså minst 100 hektar själv och arranderar säkert minst lika mycket till. Han har köpt upp en stor grannggårds mark för ett par år sedan och arrenderar från ytterligare två gårdar som inte är intresserade av att bruka marken själva.

Så många tusenlappar borde han ju inte tjäna på en hektar åker per år att han inte borde tjäna mer på att hyra ut till oss...hyrde han ut slapp han ju dessutom att ARBETA på den biten mark. Eller?

Nu låter det som om vi har ett grannkrig här, så är det inte alls. Det är rätt länge sedan vi gjorde klart för honom att vi inte kan sälja mark eftersom vi redan har så fruktansvärt lite, och han har gjort klart att han inte tänker sälja eller arrandera ut han heller för han måste ha allt sitt....

Status Quo.
:D

Sedan har vi en annan bonde vars föregångare på 1970-talet köpte upp marken som hörde till vår gård. Han ska sälja sin gård nu och har sagt till mäklaren och till oss att han kan tänka sig att sälja ifrån lite mark. Men han kan inte kläcka ur sig vad han vill ha betalt per hektar för marken. Och han har hållit på att humla och mumla i minst 6 månader om detta. Tyvärr kan vi inte bara gå in och köpa hela hans gård stycka av den mark vi vill ha och sälja resten... eftersom han ska ha nästan 4 miljoner totalt. Och det har vi inte resurser att göra. Däremot har vi råd att kanske köpa 2-4 hktar av det litet beroende på vad han vill ha för pris-

Ja jag blir galen!!!

Man tycker ju att vi skulle ha förköpsrätt till den mark som hört till vår gård förr i tiden! ( Självklart till ett marknadsmässigt pris).
 
Senast ändrad:
Sv: Bondgård/farm

Men såld mark är ju för alltid borta!
Om jag hade mark så skulle jag inte heller vilja sälja om jag inte var tvungen.
 
Sv: Bondgård/farm

Men såld mark är ju för alltid borta!
Om jag hade mark så skulle jag inte heller vilja sälja om jag inte var tvungen.

Man kan ju faktiskt hyra ut också.

Låt oss säga att en lantbrukare tjänar 3000:-/hektar när alla kostnader är borträknade. Sedan ska det skattas på de pengarna. Låt oss säga att det blir 1500:- kvar när hans/hennes skatt och egenavgifter är betalda.

Då borde ju lantbrukaren TJÄNA på det om denne hyr ut marken till tex en hästnisse för 3500:-/hektar och år.

Och dessutom så behöver inte lantbrukaren inte alls arbeta lika mycket med marken. Så in betesvall och kanske betesputsa ibland. (Dessutom kan lantbrukaren kräva att hästnissen vårdar marken själv).

Nu har jag inte hundra koll på vad en lantbrukare verkligen tjänar i genomsnitt på en hektar åkermark men ta angivna siffror bara som ett exempel.
 
Sv: Bondgård/farm

jag håller på att farmar men fattar inte detta med äggen, kan någon förklara?
 
Sv: Bondgård/farm

Jag har hittat en svart kyckling :banana: Har 17 bruna och en svart. Skördade nyss, men fick inget mystery egg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 393
Senast: Amha
·
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 454
Senast: skogaliten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 772
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp