Bonde söker fru 2015

Jag ska på Helsingborg Horse Show i helgen och såg att Pontus skulle vara där (vet inte varför) men att han hade fortfarande ingen fru..

A

Mina tankar om dagens program ... efter att ha sett det först idag ...

Tyckte det kändes lite tungt. Både bönder och deltagare verkade vara lite nedstämda, besvärade, obekväma.

Att Linnea skulle få åka hem hos Stefan var precis det jag gissade. Frågan är om inte Marielle får åka nästa gång, hon verkar alldeles för osäker på sitt värde, och en sån tjej tror inte jag att Stefan attraheras av.

När det gäller Pontus är det ju osäkert om någon stannar kvar, känns det som. Jag tror att han, p g a att han, som det verkar i alla fall, är så osäker och blyg (vilket säkert hör ihop med hans ungdom, när jag själv var i den åldern var de killarna jag träffade ungefär som han i alla fall. Inte blev det bättre av att jag var lika osäker ...) inte vet hur han ska hantera en tjej som Cecilia som verkar lite känsligare och mer tillbakadragen än de andra. Därför tror jag att de andra tre kommer att få stanna kvar (om ingen av dem åker självmant). Han verkar dock vara en fin kille som vill alla väl, det intrycket får jag. Hoppas att det går bra för honom (och hans tjejer) till slut.

Daniel tror jag helst vill skicka hem de andra tjejerna och behålla Alexandra. Han sa ju faktiskt i något tidigare avsnitt att han såg fram emot att de andra skulle flytta ut så att den tjejen han ville ha blev ensam kvar med honom. Om Alexandra börjar visa lite tillbaka, tror jag faktiskt att han kommer att tala om hur det ligger till för de andra, och skicka hem dem allihop. Han känns för ärlig, rak och bestämd för att hålla kvar de som han inte är intresserad av. Frågan är bara hur man kan bestämma sig så snabbt utan att hinna lära känna varandra mer än den lilla tid som jag antar att de får på tu man hand.

När det gäller Marcus så håller jag med vad ni andra har sagt om honom. Känns som att han har en ganska ytlig syn på kärlek. Och tjejerna kommer till gården lite hur som helst ... som det passar dem verkar det som. Ingen tåga eller go i dem heller, förmodligen har de ingen aning om vad de gett sig in på eller vad ett lantliv innebär. Får lite samma känsla av Marcus som den bonden som var med 2007 / 2008 någonting, var homosexuell och hade en hästgård. Han och hans kandidater bara gled omkring ...

Sen tycker jag att Pontus lite orättvist får bära hundhuvudet ... Ingen av de andra bönderna har ju heller ta initiativ till att gå undan.

Sen tycker jag att Pontus lite orättvist får bära hundhuvudet ... Ingen av de andra bönderna har ju heller ta initiativ till att gå undan.

Jag tycker nog att både Stefan och Daniel har varit iväg med i alla fall någon av tjejerna utan att alla är med, men det kan ju självklart även ha varit på tjejernas initiativ också (som nu sist när blondinskämtaren var med Daniel i affären). I just Pontus fall blir det kanske extra tydligt när han inte heller tar några initiativ till att prata med/fråga tjejerna om något ens när de är hela gruppen, utan bara pratar på om sig själv och sitt? Det är säkert bara så att han är nervös, men det kan verka lite nonchalant. Markus tar ju definitivt inte tjejerna åt sidan alls, men å andra sidan gör han inget direkt positivt alls, så där finns så mycket annat som man (jag) stör mig på att just det bleknar lite. :o

Puttar upp den här (sida fyra! :nailbiting:) och passar samtidigt på att gnälla över att det visas så lite vardag. Eller kommer det längre fram i serien? Jag har ju aldrig sett programmet förut, men hade tänkt mig lite mer djurskötsel än åka och handla mat eller hänga i köket. :meh:

Puttar upp den här (sida fyra! :nailbiting:) och passar samtidigt på att gnälla över att det visas så lite vardag. Eller kommer det längre fram i serien? Jag har ju aldrig sett programmet förut, men hade tänkt mig lite mer djurskötsel än åka och handla mat eller hänga i köket. :meh:

Det är ganska lite vardag med, tyvärr. Vissa av tjejerna verkar ju tro att livet på landet med en bonde är glassigt så de hade nog behövt se livet lite mer. Men de brukar mata lite djur, köra lite traktor och sånt där små pill. Att det sen i verkligheten är vårbruk, skördar, höstbruk och vissa har även snöröjning utöver allt dagliga arbete med djuren är det nog inte alla tjejer som är insatta i :angel:

Det är ganska lite vardag med, tyvärr. Vissa av tjejerna verkar ju tro att livet på landet med en bonde är glassigt så de hade nog behövt se livet lite mer. Men de brukar mata lite djur, köra lite traktor och sånt där små pill. Att det sen i verkligheten är vårbruk, skördar, höstbruk och vissa har även snöröjning utöver allt dagliga arbete med djuren är det nog inte alla tjejer som är insatta i :angel:

Trist... :( Men då behöver jag inte sitta och längta efter något som inte kommer dyka upp. ;)

Jag får uppfattningen att Pontus och vissa av Stefans tjejer har klart för sig vad som gäller på en hästgård/bondgård, men jag tror inte att Daniels och absolut inte Marcus tjejer har klart för sig det.

@Kiwifrukt: det har inte visats att Daniel eller Stefan har tagit initiativ till att gå iväg med tjejerna, och därför tycker jag att det har fokuserats för mycket på att Pontus inte tar några initiativ, när de andra inte heller verkar ha gjort det. Såklart kan de ha gjort det fast det inte visats i TV, men jag får ändå uppfattningen av det som visats att i alla fall Daniel är rätt så ointresserad av alla han har hemma hos sig förutom Alexandra. Visst, man ska inte lura någon att tro att det finns intresse när det inte finns, men hans tjejer är ju där för honom, och då kan man i alla fall försöka visa lite uppskattning. När han och Kajsa pratade såg det ut som att han mest av allt ville gå därifrån under den stund de hade tillsammans.

Och nu tog ju Pontus ändå initiativ till sist, efter att en av tjejerna konfronterat honom. Bra gjort av henne, tycker jag, och bra gjort av honom som hörsammade. Skulle gärna se lite mer "stake" i tjejerna som är hos Marcus och Daniel. Inga som verkar ställa några krav där, ingen som säger något när bönderna inte verkar intresserade av att de är där, och ingen av Marcus tjejer ifrågasätter när det ska komma in den ena nya efter den andra, för att han "ska ge dem en chans" ...

Då är det dags ikväll igen, vad tror ni, vilka kommer att få vara kvar? Jag tycker att det är extra svårt att spekulera i årets omgång, eftersom det känns som om det bara är Stefan och hans tjejer som kommer att följa reglerna ...

Marcus kommer väl inte att få skicka hem någon idag, han väntade ju på en till? Och det är så många där, så svårt att säga. Man har inte fått se hur personkemin funkar med de som är där.

Daniel vill nog, som sagt, skicka hem alla utom Alexandra, och det kanske han får göra ikväll? Om han inte får göra detta, tror jag nog på att det blir Martina som får åka.

Alla Pontus tjejer kanske åker hem, p g a att de tycker att han inte visat intresse, men om Pontus får välja tror jag att han väljer Lisa, Anni och Cecilia. Eftersom Linnea var osäker på om hon ville stanna kvar.

Då är det dags ikväll igen, vad tror ni, vilka kommer att få vara kvar? Jag tycker att det är extra svårt att spekulera i årets omgång, eftersom det känns som om det bara är Stefan och hans tjejer som kommer att följa reglerna ...

Marcus kommer väl inte att få skicka hem någon idag, han väntade ju på en till? Och det är så många där, så svårt att säga. Man har inte fått se hur personkemin funkar med de som är där.

Daniel vill nog, som sagt, skicka hem alla utom Alexandra, och det kanske han får göra ikväll? Om han inte får göra detta, tror jag nog på att det blir Martina som får åka.

Alla Pontus tjejer kanske åker hem, p g a att de tycker att han inte visat intresse, men om Pontus får välja tror jag att han väljer Lisa, Anni och Cecilia. Eftersom Linnea var osäker på om hon ville stanna kvar.
Det är väl på tiden att de visar lite mer av vad som händer hemma hos Marcus... titta på kor och bada var ju inte så "informativt" :angel:. Javisstja - ny tjej på ingång... :banghead:

Jag tycker att hon som tog Pontus åt sidan och talade klarspråk med han (Linnea?) är "värd" någon mognare kille... fast samtidigt så är det nog henne som han behöver... ;)

Stefan har ju fått skicka hem en redan, så där kanske vi får se lite mer vardagsliv.

Daniel - :confused:

Att det sen i verkligheten är vårbruk, skördar, höstbruk och vissa har även snöröjning utöver allt dagliga arbete med djuren är det nog inte alla tjejer som är insatta i :angel:

Jag får uppfattningen att Pontus och vissa av Stefans tjejer har klart för sig vad som gäller på en hästgård/bondgård, men jag tror inte att Daniels och absolut inte Marcus tjejer har klart för sig det.

Det var väl en av Marcus tjejer som i senaste avsnittet lyriskt pratade om hur fantastiskt det skulle vara att bo på landet? Om lugnet, tystnaden, och hur man skulle ligga i gräset och titta på himlen... Jag må aldrig ha bott på gård men jag har liksom en känsla av att det är ganska mycket mer arbete än så :p

Jag tycker ändå att Daniel är väldigt noga med att de vet att de skulle kunna tänka sig bo på gården redan från början, alltså med allt vad det innebär. Han är nog den enda som dragit upp det flera gånger (?). :)

Jag tycker att hon som tog Pontus åt sidan och talade klarspråk med han (Linnea?) är "värd" någon mognare kille... fast samtidigt så är det nog henne som han behöver... ;)

Ja, fast samtidigt, man är oftast inte så självsäker när man är runt 25, och man har oftast inte riktigt koll på förhållanden: hur man vill ha det, vem man vill ha, vad man attraheras av ... Och jag tror att det blir fel när en person får "sparka igång" den andra hela tiden, vilket det kanske blir om Linnea och Pontus inleder någonting. Jag är dock, som sagt, inte så säker på att hon vill stanna kvar. Men ska bli spännande att se ...

Det var väl en av Marcus tjejer som i senaste avsnittet lyriskt pratade om hur fantastiskt det skulle vara att bo på landet? Om lugnet, tystnaden, och hur man skulle ligga i gräset och titta på himlen... Jag må aldrig ha bott på gård men jag har liksom en känsla av att det är ganska mycket mer arbete än så :p

Ja, precis det jag tänkte på. Jag har heller aldrig bott på en bondgård, men nog har jag, liksom du, förstått att man inte precis kan ligga och ta det lugnt så ofta ... Å andra sidan kanske hon fick frågan om hon skulle gilla att "bo på landet" (inte specifikt "en bondgård"), och ska man bo på landet utan att ha djur och /eller jordbruk, kan man nog ligga och ta det lugnt lite då och då ...
Fast av attityden på de flesta av Marcus tjejer att döma, så fick i alla fall jag känslan av att de inte har någon koll på vad det innebär att bo på landet. Men vi får se ...

Jag tycker ändå att Daniel är väldigt noga med att de vet att de skulle kunna tänka sig bo på gården redan från början, alltså med allt vad det innebär. Han är nog den enda som dragit upp det flera gånger (?). :)

Ja, men på Martinas fråga om han trodde att alla som är där skulle ha möjlighet att flytta svarade han "nej".

Ja, fast samtidigt, man är oftast inte så självsäker när man är runt 25, och man har oftast inte riktigt koll på förhållanden: hur man vill ha det, vem man vill ha, vad man attraheras av ... Och jag tror att det blir fel när en person får "sparka igång" den andra hela tiden, vilket det kanske blir om Linnea och Pontus inleder någonting. Jag är dock, som sagt, inte så säker på att hon vill stanna kvar. Men ska bli spännande att se ...
I agree, det kan bli väldigt fel i ett förhållande. Men jag menade att han behöver nog någon som "sparkar igång" han, sen tror jag att han är blir mer självgående när han lär känna någon mer och blir lite mer "vuxen" i sitt sätt... men jag har ju ingen aning :o
Ska bli spännande att se dock :p

Ja precis :rofl: jag jobbar på gård och haft bondepojkvänner och hehe, hästarna var min räddning när exet jobbade dubbla heltider om inte mer över skörden. Och då är det första, andra, tredje skörd. Det vill till att man är självständig och gärna har ett intresse som tar tid.

Det vill till att man är självständig och gärna har ett intresse som tar tid.

Ok, då vet man det om man skulle bli kär i en bonde någon gång ;) Fast det finns också andra yrkeskategorier där det jobbas dubbel heltid ...

Nu börjar det snart! Ska varva programtittande med studier av en helt annan art än bondelivet här ...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlansryttaren Pontus Hugosson är en av åtta bönder i första vändan av TV4:s populära serie "Bonde söker fru" i år. ... Källa /...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: emli
·
Äldre Några här som såg säsongspremiären igår av Bonde söker fru? Vad tror ni om valet av tv-bönder? Någon som känner någon av bönderna eller...
24 25 26
Svar
517
· Visningar
59 934
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25