Bomull i öronen

Sv: Bomull i öronen

Bomull. Huva ibland. Men vi använder bara i transporten och på banan i viss mån. Transporten tycker jag är bra.

Aldrig, aldrig, aldrig fetvadd eller losbomull! Det skall vara den styvare typen som kommer i rulle. Enkelt att klippa remsor och rulla.
Fast personligen foredrar jag som sagt riktiga rycktussar utan det langa snoret. Jag brukar satta oglan for rycksnoret i spannet till blindsen sa stannar det uppe och ur vagen ocksa.

De stall jag varit i har alltid haft bomull/tussar i öronen på hästarna vid all körning och ridning. Tror det är för att man sätter i bomull vid inkörning och sen har man alltid i bomull eller tussar automatiskt fast det kanske inte behövs egentligen.

Min har bara bomull när han åker transport så slipper han höra trafiken så mkt. I lopp har han andra tussar.

jag brukar bara knö ihop en bomullstuss o trycka in i örat, en del klipper sönder en typ tvättsvamp, andra tar en nylonstrumpa och sätter i bomull och "knyter" ( kan vara lite smart , då man får en liten tamp som man kan dra ut tussen i ) bara fantasin stoppar dig :D

Fingervantar kan också fungera i nödfall (läs överenergisk shetlandsponny på ponnylicenskursen)....

Travskoleledare, vis av erfarenhet...

jag är även mycket tveksam till om själva bomullsanvändandet är mer för den som hanterar hästen eftersom jag inte anser att bomull dövar.

Däremot urryckare av typ öronproppsmodell dövar mera.

Tycker du? Jag tycker precis tvärtom! Skumgummi döver inte ett dugg! Har i princip uteslutande ryckhuva istället för tussar i lopp, just för att det dövar för lite med bara skumgummitussar, och dessutom lättare att ruska ur såväl hemma som i tävling.

Jag tycker dessutom effekten när man rycker tussar i lopp blir större om hästen går med något i öronen till vardags.
Vill gärna att hästarna ska klara att gå utan, men använder så gott som uteslutande på jobbet och egna.
Lilla "hetsmoster" som jag har nu har aldrig varit framför vagn utan mycket bomull, fast huva och gummitutor. När hon blir gammal ska vi rycka det där...nu pullar hon efter mål ändå..:cool:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 834
Kropp & Själ Försök orka igenom texten för jag behöver hjälp! :) För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag en vän eller numera...
2
Svar
24
· Visningar
2 337
Senast: Aliche
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 532
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka