Sv: Bomull i öronen
Jag har bestamt hort att det ar en myt att hastar har battre horsel an manniskor. Enligt en artikel jag laste har vi samma "mangd" horsel men hastarna vet hur de ska skilja ut det "laskiga". Jag anser att detta ar anledningen till att manga hastar garna gar till vaders i blasigt vader - det ar svarare att hora om nagot faktiskt ar farligt "pa riktigt" sa de valjer att reagera aven pa vardags ljud for sakerhets skull.
Jovisst ar tussarna lugnande, alla gillar det dock inte. Har stott pa hastar som reagerar genom att bli tittiga istallet. De ar vana vid att kunna bedomma sin omgivning genom ljud och helt plotsligt dyker saker och ting upp utan forvarning. se tillexempel pa fenomenet att manga hastar som inte blinkar at en hogljudd traktor blir skit skraj ocm det smyger upp en cykel runt en kurva.
Angaende material. Anvand aldrig fetvadd! Likadant med vanlig tuss bomull. Vill ni ha bomull i sa anvand de stycken som tidigare anvandes som bandage underlagg. Klipp en bra bit, rulla hart och tryck in. Tryck inte in for djupt - far hasten ont kommer den protestera. Glom inte att det ska vara en lattnad for hasten med tussar inte ett stressmoment.
Personligen anser jag att riktiga rycktussar ar det basta. Ta av snoret och fast oglan mellan tussarna i kronan pa huvudlaget. (Jag faster den i spannet dar blindsen skall sitta i mitten) Enkla att stoppa in, gor jobbet och du behover inte lugga hasten for att fa ut dem igen.