Bomull i öronen

Sv: Bomull i öronen

Det finns vadderade huvor men det dövar nog inte så mycket. Finns även speciella trattar att stoppa in i huvorna. Dom är av gummi eller nåt. Då ska det nog döva lite mer. Annars kanske dom stannar kvar om du har en huva + bommuL?

Nej det luddar inte av sig ( om du inte köper nån skitbomull)
Om han skakar ut svamparna så kanske du har gjort dom för stora !?
Men det finns ju huvor och gummigrejer man kan sätta i , men personligen tror jag att det blir tätt och inte andas.

Jag har bestamt hort att det ar en myt att hastar har battre horsel an manniskor. Enligt en artikel jag laste har vi samma "mangd" horsel men hastarna vet hur de ska skilja ut det "laskiga". Jag anser att detta ar anledningen till att manga hastar garna gar till vaders i blasigt vader - det ar svarare att hora om nagot faktiskt ar farligt "pa riktigt" sa de valjer att reagera aven pa vardags ljud for sakerhets skull.

Jovisst ar tussarna lugnande, alla gillar det dock inte. Har stott pa hastar som reagerar genom att bli tittiga istallet. De ar vana vid att kunna bedomma sin omgivning genom ljud och helt plotsligt dyker saker och ting upp utan forvarning. se tillexempel pa fenomenet att manga hastar som inte blinkar at en hogljudd traktor blir skit skraj ocm det smyger upp en cykel runt en kurva.

Angaende material. Anvand aldrig fetvadd! Likadant med vanlig tuss bomull. Vill ni ha bomull i sa anvand de stycken som tidigare anvandes som bandage underlagg. Klipp en bra bit, rulla hart och tryck in. Tryck inte in for djupt - far hasten ont kommer den protestera. Glom inte att det ska vara en lattnad for hasten med tussar inte ett stressmoment.
Personligen anser jag att riktiga rycktussar ar det basta. Ta av snoret och fast oglan mellan tussarna i kronan pa huvudlaget. (Jag faster den i spannet dar blindsen skall sitta i mitten) Enkla att stoppa in, gor jobbet och du behover inte lugga hasten for att fa ut dem igen.

Jag anser inte att man behover vara orolig for att det skall bli for tight med tussar. Aven amerikanarna som aker upp till 14 timmar i strack verkar pa gott humor nar de anlander. Klart att med bade rycktuss och huva kan det bli mer men hur ofta aker de langre an ett par timmar?

Delvis KL

Ett annat tips ar att satta en bit eltejp runt orat. Ser fruktansvart fult ut och du kommer sakerligen bli anklagad for djurplageri. Den enda smartan som detta overhuvudtaget skulle kunna asamka hasten ar en ovarsam hand som rycker av tejpen. Samma ide som att grava med fingrarna i oronen - forsiktigt for tusan!!

men gummituttarna är ju äckliga att ha på för länge....mnar du att dom har såna i 14 timmar i sträck ???? det är ju som att ha galonbyxor på sig utan långkalsonger

Nej nej nej. De har tussar i valdigt lange.
Vad jag menade var att de flesta transportresor ar ju inte sa langa och da kanske det skulle vara ok med luva ?(utan tuttarna i mitt tycke)

Tycker tyvarr ofta det ar svart att fa luvorna att sitta bra. Har bara sett en modell jag verkligen gillar och det var en fantomen huva. Hal for ogonen och sedan tackte det storre delen av huvudet - inte en chans att de kan skaka den av sig. Kanske inget att ha pa i langra stunder men det var verkligen underbart att inte behova oroa sig for att lilla superkansliga prinsessan pa arten skulle fa for sig att hora en fagel viska om stora stygga vargen.

Nej det luddar inte av sig ( om du inte köper nån skitbomull)

Jag använder helst inte bomull, just för att inte riskera att det fastnar ludd där inne och åsamkar ev problem.
Jag har inte kommit så långt i kunskapen, skitbomull eller inte skitbomull.

Annars var ju det förslaget om bomull som används som bandagering bra. Även nylonstrumpevarianten. Tar man knästrumpor kan ju det överblivna hänga på utsidan, gärna i ngn udda färg som matchar resten av ekipaget.

Man kan linda in bomullen i gasbinda och göra ett litet paket, gör det lättare att ta ut också. Jag använder alltid tussar på mina när dom åker släp - har ni hört hur det låter inne i ett släp?? :eek:

Om jag inte minns fel så är du inne på galoppsidan?

Hur är användningen där? I träning, i hage, allmän hantering, i tävling, ovs.

Förresten, vår hovis knölade in bomull i öronen på svarta tanten och att få ut den - NO WAY sa hon.

Dan efter hade hon fixat det själv i hagen... :D

jag använder aldrig bomull i öronen när jag kör hemma. Brukar dock ha det när jag är inne och snabbjobbar på banan och i finkan + på tävling, dock aldrig annars! ;)

-KL-

Själv så brukar jag använda bomull då det är blåsigt ute och ska rida. Gjorde det sist i Tisdag och upplever att det faktiskt funkar.

Njae. Jag hjälper till med totalt 12 hästar och jag kör dom flesta. Jag brukar alltid stoppa lite bomull i öronen. Det lugnar ner dom flesta hästar mycket bra.
Köpte idag den nya typen av rycktussar som jag nog kommer att använda mera utan linan bak förstås ;);) Dom är enklare att ha med och göra och så har man snöret att ta ur dom med utan att rycka häst stackarn i öronhåret:idea: + att man kan tvätta av dom och torka dom o sätta in fräsha tussar i nästa häst.

När det kommer till inkörning så förenklar det mycket som att dom hör mindre ljud från vagnen o fjädringen till vagnen. ett mycket bra och billigt komplement för att träna hästar :D

på mitt jobb är det bara de rysligt pigga som har bumull i vardagsjobben. intervaller, snabbjobb och tävling har de skydd, aldrig annars.

Sadel/sele och huvudlag är det som gäller :laugh:

*kl*

tycker väl det är lika vanligt nu som förut. i stallet jag är är det typ 98% sm går utan bomull. samma i stallen jag varit i förut. så jag tcyker det är samma nu som för flera år sen

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 834
Kropp & Själ Försök orka igenom texten för jag behöver hjälp! :) För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag en vän eller numera...
2
Svar
24
· Visningar
2 337
Senast: Aliche
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 532
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka