Bomull i öronen

M

mizz

Att man ska behöva lägga in en tråd om detta, men jag måste bara fråga. Har haft funderingar i ett par år nu men hörde på radioprogram där en hästskötare sa att så många som 98% går med det. För att stänga ute ljud så de inte blir heta bl.a., och i vardagsmotionen vad jag förstod.

Jag har ju tidigare reagerat att så många unghästar går med bomull i öronen, undrat om det är för att "förkorta" inkörningsperioden. Ser ingen annan förklaring.
Att vissa äldre behöver det visst, kanske i vardagsmotionen, i träningen och javisst i tävling.

Men så var det ett repotage på radion (värmland) där skötaren sa att det är 98% som går med det. Kanske bara i hennes värld?
Är det så?
Varför?
Förklara?

Jag har nog stött på en handfull som gått med bomull (till vardags) av alla de jag träffat. Och nu pratar jag inte om ryckvarianten.

Har bomullsanvändningen ökat?

Sv: Bomull i öronen

Jag upplever att det är ungefär det samma som alltid men att det skulle vara 98% vet jag inte.

Själv är jag alldeles för dålig på att lära mina att gå MED prylar i öronen.
jag är även mycket tveksam till om själva bomullsanvändandet är mer för den som hanterar hästen eftersom jag inte anser att bomull dövar.

Däremot urryckare av typ öronproppsmodell dövar mera.

De stall jag har varit i har nog uteslutande använt bomull liksom att de flesta har använt knäkappor och gamascher... Varför? Ingen aning... Säkert bara ett inlärt beteende... Själv brukar jag alltid glömma det... När vi kör motion brukar vi inte ha det förutom på ett par hästar som går med huva, men i jobb med andra hästar så brukar man ju kunna döva ner och lugna dem lite när de blir pigga så då brukar vi ha det. Om vi inte glömmer som sagt.

Nu är jag inte insatt i travets värld, men en av mina närmsta vänner jobbar som hästskötare i travstall och där har jag ryckt in som lite extrapersonal några gånger. Där går samtliga hästar med bomull i öronen både på träning och vid tävling. Mina åsikter om fenomenet går väl hand i hand med mina fördomar om travet som helhet så därför tänker jag inte yttra dem här. ;)

När jag frågat om anledningen har svaret blivit att det är både enklare och en säkerhetsfråga. Enklare för att man behöver inte vara på helspänn när man kör, säkerhetsfråga för att hästen är mindre benägen att skrämmas av ljuden runt omkring.

Spontan undran, använder man sig inte alls av röstkommandon inom travet? När man kör mitt i en klunga av andra hästar inser jag att det troligen är rätt meningslöst att smacka eller "whoa" på hästen, men när man kör själv? Ursäkta min okunskap än en gång. :)

Jag upplever att det är ungefär det samma som alltid men att det skulle vara 98% vet jag inte.

Själv är jag alldeles för dålig på att lära mina att gå MED prylar i öronen.
jag är även mycket tveksam till om själva bomullsanvändandet är mer för den som hanterar hästen eftersom jag inte anser att bomull dövar.

Däremot urryckare av typ öronproppsmodell dövar mera.

Jag brukar lära mina använda bomull, travhäst-icke travhäst. Kan vara bra anser jag. Miljöträning kanske.

Jag känner oxå det där att bomullet är till för de som hanterar istället för att gå en extra vända med hästen. Varför göra det till en vana att stoppa bomull i "alla" unghästarna när man kör in dem?
Ni som gör det, hur resonerar ni?

Ser att anledningen är lite svår att få fram. Intressant, faktiskt.

Jag vet att det är lätt att fastna i invant beteende utan att undra varför.

I vissa lägen tror jag bomull dövar tillräckligt. Nu har ju inte jag nån travare längre men vår nordsvensk är sjukligt rädd för nyårsraketer och att proppa hans öron fulla i bomull har gjort att han märker inte ett skvatt längre.
Innan knallade han runt sjöblöt av svett i boxen, nu är det frid.

I övrigt har jag försökt hålla mig lite från bomull med unghästar enligt principen att det bara är bra om de lär sig lite skrammel o annat.

Senast ändrad av en moderator:

I vissa lägen tror jag bomull dövar tillräckligt. Nu har ju inte jag nån travare längre men vår nordsvensk är sjukligt rädd för nyårsraketer och att proppa hans öron fulla i bomull har gjort att han märker inte ett skvatt längre.
Innan knallade han runt sjöblöt av svett i boxen, nu är det frid.

Så gjorde jag oxå, även det på en nordis, dock var det skummgummi. Men han hade skakat ur sig dom. Riktigt ledsen när jag bara hittade en. :)

Jag använder mig av bomull vid inkörning på de hästar som kan bli bakrädda, det är skilland på sitta PÅ och att DRA nåt bakom sig...men i de flesta proffstallar så är det standard att stoppa bomull i öronen vid motion/lopp och nöär man väl börjat kanske det är svårt att ta bort det.
Däremot förstår jag inte varför det bara är "vi" som har det vid trp ??? det ÄR ju lugnande och många hästar bli stressade av att stå i en finka o höra en massa ljud som dom inte vet vart det kommer ifrån.

Jag satte bommul i min ettårings ördon för hon höll på att kludda och ha sig. (Dampa sig). Jag tänkte jag provar det innan jag binder fast svansen på henne. Alltså en humanare metod i denna tid.....
Ja, hon slutade direkt att hålla på så jag har fortsatt med bommul.
Hon hör nog ljud och sådant vad hon behöver, men då detta verkar "lugnande" på henne på kommer jag att fortsätta köra med det här hemma tills jag kan lita på henne.
Hon är och har aldrig varit bakrädd, bara busig.

Vi satter det inte i nagra av vara hastar. Miss Tokig fick det runt 2.40 forra aret men hon ar ocksa en av de hetare hastar jag stott pa. Annars lagger vi enbart tussar pa de som behover slappna av lite.
Tex tva som varit konvalescenter och inte fick lov att skutta runt. Med tussar joggade de fint, utan vart det en annan historia.
Hingsten som efter ett par finster trodde han var oovervinnerlig och skulle tavla med allt och alla. (Fotnot: i lopp gick han utan och var inte det minsta oreglerbar)
Smapojkarna osm efter ett par manader pa sommarvila insag att det var skoj att ga till banan igen.

Nagon gang glommer vi dem - ofta resulterar det i att vi inte satter i dem langre. Vi anvander inte bomull utan riktiga rycktussar utan snoret.

Vi far hit hastar fran en svensk tranare stationerad i staterna. Samtliga hastar har bomull i transporten, vid jogg, traning och tavling. Nastan forvanad att de inte har det vid hagvistelse med.
En annan reflektion ar att de tranare som anvander bomull har over i princip alltid har svensk harkomst av nagot slag. Amerikanare och canadensare anvander rycktussar om det behovs. Skandinavier anvander bade bomull och huvor hela tiden!

Va?! Så många? Jag har då aldrig kört med några bomullstussar i öronen till vardags, hästen ska vänja sej vid ljud som unghäst, annars får man problem..
Enda gången vi tussat, var när vi skulle ha honom i stan, detta för att skona öronen, då det var blåsorkestrar och högtalare och andra höga ljud, som jag som människa får ont i öronen av, och vi skulle befinna oss ca 1 meter ifrån högtalaren..hästar har ju bättre hörsel än oss, och han skulle garanterat blivit hörselskadad annars.

Den andra kanske befinner sej kvar långt in i örat;)

måste fråga, hur sätter ni in bomullen? Kör man en stor tuss å bara trycker? Kan det inte bli kvar lite sen isf när man tar ur det?

Som någon skrev så är det ju schysst att ha det i transporten, så "från och med nu" kanske man (jag) skulle börja använda det :)

jag brukar bara knö ihop en bomullstuss o trycka in i örat, en del klipper sönder en typ tvättsvamp, andra tar en nylonstrumpa och sätter i bomull och "knyter" ( kan vara lite smart , då man får en liten tamp som man kan dra ut tussen i ) bara fantasin stoppar dig :D

KL

jag hade bomull i öronen på min ettåring förut.. Men det var ett jäkla slagsmål varenda gång dom skulle i. Så nu har hon bara huva, utan nått i öronen och inte heller gummigrejjerna inuti. Hon blir lugnare av det just för att vi kör mkt på åkrar och där blåser det jätte mkt jämt. Nu slipper hon vinandet i öronen.

Jag resonerar snarare så att det är bättre att döva dom som unga, sen när dom blivit säkrare i sig själva och rutten man kör så kan man sluta med det.

Visst använder vi röstkommandon, vi har inget annat än rösten och tömmarna. Även fast man dövar hästen så hör den. Man tar bara bort det skarpa i vissa ljud. Hästen har väldigt bra hörsel.
Är väl lätt att missuppfatta ordet döva..

Jag använder mig av bomull vid inkörning på de hästar som kan bli bakrädda, det är skilland på sitta PÅ och att DRA nåt bakom sig...men i de flesta proffstallar så är det standard att stoppa bomull i öronen vid motion/lopp och nöär man väl börjat kanske det är svårt att ta bort det.
Däremot förstår jag inte varför det bara är "vi" som har det vid trp ??? det ÄR ju lugnande och många hästar bli stressade av att stå i en finka o höra en massa ljud som dom inte vet vart det kommer ifrån.

Hej!

Nu lånar jag tråden lite. Hoppas det är okej.
Jag har en ridhäst som inte gillar att bli omkörd av lastbilar då han åker transport. Hade tänkt vänja in honom med tussar i öronen. Har provat tvättsvampar, men de skakar han bara ur. TIPS??

Finns det vadderade huvor att köpa? Om jag ska använda bomull, luddar det inte av sig och blir kvar i örat?

Det var brottningsmatch för mig med pollan oxå till att börja med.
Speciellt att få ut dom. Men hon har vant sig.

Min dam är inte ett dugg rädd för ljud.
Jag personligen anser att det bästa är att lära dom gå utan något i öronen till att börja med.
När jag körde inte henne förde jag alla möjliga slags oväsen bakom henne, men hon brydde sig inte.
Jag var lite orolig i början när det kom upp bilar bakom mig att hon inte skulle höra riktigt, men det går fin fint det med.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 834
Kropp & Själ Försök orka igenom texten för jag behöver hjälp! :) För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag en vän eller numera...
2
Svar
24
· Visningar
2 337
Senast: Aliche
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 532
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka