Bomlöst - vill se bilder!

Sv: Bomlöst - vill se bilder!

Ah vilken bra kartläggning! Kan vi inte utöka bildtråden till bilder på stropparna och deras fästen? :idea:

Det är ju nog så viktigt.

Kan man tex dra fram stroppen så den ligger framför sadeln underlättar det tillräckligt för många. (det kan jag inte på "min")

Det är precis tvärtom.

De är jättestörda och oridbara av/med en fast gjord som antingen måste dras så de snörs av på mitten, eller ovillkorligen åker fram tillsammans med sadeln och skaver i armhålan.

Två mjuka löst spända resårgjordar som inte behöver hålla så hårt utan bara dra lika mycket åt var sitt håll är väääääldigt mycket skönare.

Vad skulle du helst ha för skärp? Ett stumt hårt åtdraget över revbenen eller ett löst med resår i midjan?

Hästar är inte människor :idea: De har inga förutfattade meningar om hur något ska SE UT!

Efter 35 års funderande och testande är detta det sätt som FUNGERAR bäst på runda hästmagar. Dvs hästarna trivs och sadlarna ligger kvar.

Jag jobbade på en turfirma i danmark där man sadlar just såhär, framgjorden brukade dock vara "vanlig" utan resår. Sadlarna ligger kvar även efter ett antal strandgalopper i fullt ös och turisterna sitter säkert. Ingen av de hästar jag sett har reagerat negativt, och det har väl passerat ett antal hundra hästar under deras sadlar :D Men här i sverige får man bara höra galla om man visar bilder med hästar sadlade på det viset...

Kul att höra nån som är positiv till det! :banana:

Sadlar du alltid med sadelgjorden så långt bak eller var detta en bild enbart för visning av sadeln?

Nej sadeln ligger inte alls långt bak. Den börjar där manen slutar. Däremot sitter sadelgjorden osmart på sadeln eftersom den bara kan gå ut ganska långt bak. Tar man den rakt ner hamnar den på magbulan och det är lätt att den ploppar fram.

På såna magar föredrar jag att sadla så här:

sadlingstor.jpg

men jag får inte till det med den bomlösa (typ barefoot) jag lånat för det funkar inte att dra sadelgjorden annat än helt rakt ner på magbulan. :mad:
Tror du det skulle funka på modell mjuk bomlös (Hööks, pfiff osv) eller barbackapaddar?

Har en barbackapadd med skitoinlägg och funderade att testa den konstruktionen ungefär så här samtidigt som bossorna kommer på:
egen-sadelpad-1.gif

Har nu tillfälligt en svanskappa och trots att damen inte verkar ha något emot det så vill jag inte ha det mer än ett kort tag.

Gissa vad som kommit? :D
Min Startrekk Island :banana: Som vi väntat!

Den låg riktigt bra på hästen, ligger an hela vägen och är precis lagom lång för honom. Försökte ta några bilder när jag satt på honom ute på ridbanan, men de blev så mörka och han ser så skabbig ut, så ni får bara se denna när den hänger inne i stallet.

Sadeln är iaf jätteskön och hästen verkade nöjd och frustade och var mjuk och smidig. Skrittade dock bara idag, underlaget är inte roligt... Ska bli spännande o rida i den imorrn igen.

startrekk_island_010_1196106231.jpg

http://yeahnny.blogg.se/images/startrekk_island_010_1196106231.jpg

Vad den är fin!
Ser så mycket mjukare ut i lädret än andra bomlösa i samma stil. Ser verkligen ut som en kvalitetssadel, känsn den lika bra som den ser ut?

Ge oss ridbilder, snarast! :D

Vad den är fin!
Ser så mycket mjukare ut i lädret än andra bomlösa i samma stil. Ser verkligen ut som en kvalitetssadel, känsn den lika bra som den ser ut?

Ge oss ridbilder, snarast! :D

Den kändes jättebra. Måste komma på ngt smart med stigläderna bara, det är jobbigt med enkelkåpa och inga säkerhetskrampor på sadeln. Men det ska jag nog vänja mig vid också.

Lädret verkar jättefint. Ska rida i den imorrn igen och sen smörja in den lite. I helgen blir det globenshopping, ska leta matchande stidläder, sadelöverdrag och vojlock :d Det är roligt med ny sadel som man måste matcha om allt till :angel:

Tror du det skulle funka på modell mjuk bomlös (Hööks, pfiff osv) eller barbackapaddar?

Har en barbackapadd med skitoinlägg och funderade att testa den konstruktionen ungefär så här samtidigt som bossorna kommer på:
egen-sadelpad-1.gif

.

Ja absolut.

Möjligen skulle jag om jag kunde välja vilja ha båda gjordfästena lite längre fram, den bakersta kan förlägga tryck onödigt långt bak och den främsta borde få gå ut lite tidigare så den kan ligga framåt utan så brant vinkel.

Men mjuka bomlösa - kan man konvertera dem till andra fästen? Min ser ut som Gullans med ett oflexibelt fäste rakt ner och dåligt med möjligheter att fixa fler utan att sy om hela sadeln. (svårt när man bara lånar den :o

Följer med spänning utvecklingen i ämnet :)

Gissa vad som kommit? :D
Min Startrekk Island :banana: Som vi väntat!

Den låg riktigt bra på hästen, ligger an hela vägen och är precis lagom lång för honom. Försökte ta några bilder när jag satt på honom ute på ridbanan, men de blev så mörka och han ser så skabbig ut, så ni får bara se denna när den hänger inne i stallet.

Sadeln är iaf jätteskön och hästen verkade nöjd och frustade och var mjuk och smidig. Skrittade dock bara idag, underlaget är inte roligt... Ska bli spännande o rida i den imorrn igen.

startrekk_island_010_1196106231.jpg

http://yeahnny.blogg.se/images/startrekk_island_010_1196106231.jpg

Snygg och håller med som redan skrivits att den ser verkligen ut som en kvalitetssadel.

Vad fin sadeln är! Ser ju supertrevligt ut.

Ses i helgen!

Fatima

Hmm.. jag ska se vad för bilder jag kan fixa.. hade några jättefina på Trekker Master vill jag minnas... Kari Flex och ST Western kan jag knäppa på...

Ah vilken bra kartläggning! Kan vi inte utöka bildtråden till bilder på stropparna och deras fästen? :idea:

Det är ju nog så viktigt.

Kan man tex dra fram stroppen så den ligger framför sadeln underlättar det tillräckligt för många. (det kan jag inte på "min")

Jag har kariflex och gillar sadeln skarpt men inte hur stropparna är infästa. De sitter så tätt och långt fram vilket gör att sadeln som är mjuk hamnar mer i framvikt än den behöver göra.
Jag funderar på att låta sy på en stropp lite längre bak. Inte för att sadla med två gjordar men för att få lite fäste under sätet också och inte bara fram.
Om ni fattar vad jag menar. ;)

Bild på kariflex gjordstroppars fästen. En syns och den andra är just i jämte under stiglädren.
gjordstroppar.jpg

:love::bow: bra bild!!

Så dumt, den första stroppen tvingas ju bakom något knästöd eller? Då puttar den ju fram sadeln. Bättre ha stödet i överkåpan!

På ingen av de bomlösa finns väl en kanal mellan sits och "bossor" att trä nya stroppar i?

Kanske kan man ha stroppen UNDER understa kåpan - typ en ny stropp fastsydd som på dinys fina teckning? Och en längre bak? :idea:

Och vill du bara en en gjord skulle du ändå ha ett mer brett fäste av gjordarna, backar du den bakre utan att dra fram den främre kommer magbulan peta fram sadeln.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat