Bomlöst - vill se bilder!

Sv: Bomlöst - vill se bilder!

KL*

Någon som har bilder/erfarenheter av att rida isis med Barefoot sadlarna? Jag har provat en Cheyenne på min pålle en gång och gilla den. Men jag vill gärna höra om andras erfarenheter!

ni med star trekk sadlar, dressyr eller island modellen, HUR LÅNG ÄR HELA SADELN UNDERTILL OM MAN MÄTER BOSSORNA i str 16,5??? skulle vara kul att veta om det visar sig att den är tillräckligt kort är det kanske ett alternativt för min minihäst.

min thengill har max35cm anläggningsyta, har hittils inte hittar någon bomsadel eller bomlös så kort.
har nu en cheyenne London dressyr det är den som varit bäst hittils för mig och han, den är mjuk och flexibel för thengill dock 46cm lång men vikten fördeles bara där jag sitter + lite till.
och den är lagom i sitsen till mig innan har alla sadlar varit för stora för mig(bomlösa).
och det finns benstöd, själva konstruktionen är lik torsion island som jag hade innan men SÅ mycket bättre man sitter mkt mkt bättre.
dock saknar jag den underbara kvaliten på torsion sadlarna men denna duger med.

bild:
14311189.jpg

har testat en hel del bomlösa har bild på de flesta.
har bla testat kari flex, top reiter, torsion island och dressyr, cheyenne, london, star trekk comfort m.m m.m

va tyckte du om flexen då?
Den finns ju att beställa i kortare modell.
hur lång e startrekk island?

KL*

Någon som har bilder/erfarenheter av att rida isis med Barefoot sadlarna? Jag har provat en Cheyenne på min pålle en gång och gilla den. Men jag vill gärna höra om andras erfarenheter!

Jag hade en sådan förut, jag tycker man satt för brett och hamnade i stolsits. Dessutom skavde bakvalvet baktill både pga sadelns längd och det hårda bakvalvet.

Tyckte inte om alls :cool:

Sitter inte den där sadeln vansinnigt långt bak? :eek:
Tänk på att du har en undersida att ta hänsyn till också, det kan inte vara lämpligt att spänna en gjord så långt bak på revbenen...

Jag mätte ju ST Island på undersidan häromdagen. Det är lite svårt bara att avgöra var man ska mäta. På en häst med rak rygg kommer den ju att lätta från ryggen tidigare tex. Jag mätte nu typ maximal anläggningsyta, från ända längst bak på bossan till allra längst fram, då vill jag minnas att den låg på ca 47 cm. 16,5" är ca 3 cm kortare.

Men hur en sadel passar på en häst kan man inte säga med såna mått, den måste provas och häst och ryttare måste säga sitt.

Är det ingen som har bilder och erfarenheter av Startrekk Gaiter (island)?

Startrekk Island (Den nya modellen utan flyttbara bossor) tycker jag iaf ser bättre ut.
Sen kan det ju vara ett plus att bossorna går att flytta på, förstås.
Vi får väl se vad Yeahnny tycker om sin sadel när hon får hem den!

Själv är jag inne på en Startrekk Dressage, jag trivs bättre i derssyrsadlarna än i islandssadlarna.
Vet inte om jag ska satsa på en ny modell, eller den gamla med flyttbara bossor dock. Finns ju några såna begagnade ibland.

Ska jag ha bomlöst på min häst vill jag har en startrekk, eller om det finns något annat lika bra alternativ.
Känns som att han ändrar sig så mycket i ryggen hela tiden att det är helt förgjort för mig att prova ut en bra bomsadel för flera tusenlappar som sedan ligger kasst efter några veckor :S
Åh, livet är svårt! ;)

Jag menar den gamla modellen där man kan flytta panelerna under.

Sitter inte den där sadeln vansinnigt långt bak? :eek:
Tänk på att du har en undersida att ta hänsyn till också, det kan inte vara lämpligt att spänna en gjord så långt bak på revbenen...

Jag mätte ju ST Island på undersidan häromdagen. Det är lite svårt bara att avgöra var man ska mäta. På en häst med rak rygg kommer den ju att lätta från ryggen tidigare tex. Jag mätte nu typ maximal anläggningsyta, från ända längst bak på bossan till allra längst fram, då vill jag minnas att den låg på ca 47 cm. 16,5" är ca 3 cm kortare.

Men hur en sadel passar på en häst kan man inte säga med såna mått, den måste provas och häst och ryttare måste säga sitt.

min häst har så pass kort rygg att tyvärr hamnar sadelgjorden där, istället för att lägga sadeln på manken så lägger jag hellre sadelgjorden där, vinkeln lurar nog en hel del med men sadelgjorden brukar glida fram ganska snabbt endå så det är aldrig någon fara för hans revben.
han är dock både överbyggd och har en sluttande rygg så sadeln glider gärna fram.

oj va lång st va på undersidan(det är det jag menar som du mätte alltså,) för "anläggningsyta" det vet man ju inte förrän man testar sadeln på hästen och jag utgår alltid från den totala längden eftersom min häst är så pass kort.
44cm för en 16,5 är nästan i längsta laget:crazy: med tanke på att min häst egentligen har en rygg på max 35cm får inte ligga nåt som är för stabilt längre fram eller längre bak.
han visar tydliga tecken på att han gillar det om sadeln är för stabil och för lång.
skittrist för dessa star trekk är ju verkligen snygga o verkar bra.

Nej sadeln ligger inte alls långt bak. Den börjar där manen slutar. Däremot sitter sadelgjorden osmart på sadeln eftersom den bara kan gå ut ganska långt bak. Tar man den rakt ner hamnar den på magbulan och det är lätt att den ploppar fram.

På såna magar föredrar jag att sadla så här:

sadlingstor.jpg

men jag får inte till det med den bomlösa (typ barefoot) jag lånat för det funkar inte att dra sadelgjorden annat än helt rakt ner på magbulan. :mad:

På såna magar föredrar jag att sadla så här:

sadlingstor.jpg

Fast jag litar på skuggi, ang just den bilden.. :)

Jag tycker att ditt sätt att sadla ser - no offence - väldigt obekvämt ut, kan tänka mig att det känns som att gå med för låga jeans å för kort tröja, nåt som smiter åt på två ställen på magen blir iaf jag fruktansvärt irriterad av.

Verkar inte dina hästar störda av det, eller funkar det bra? :)

Det är precis tvärtom.

De är jättestörda och oridbara av/med en fast gjord som antingen måste dras så de snörs av på mitten, eller ovillkorligen åker fram tillsammans med sadeln och skaver i armhålan.

Två mjuka löst spända resårgjordar som inte behöver hålla så hårt utan bara dra lika mycket åt var sitt håll är väääääldigt mycket skönare.

Vad skulle du helst ha för skärp? Ett stumt hårt åtdraget över revbenen eller ett löst med resår i midjan?

Hästar är inte människor :idea: De har inga förutfattade meningar om hur något ska SE UT!

Efter 35 års funderande och testande är detta det sätt som FUNGERAR bäst på runda hästmagar. Dvs hästarna trivs och sadlarna ligger kvar.

Jag har en ST Comfort, den är jättefin och förhållandevis mjuk jämfört med Island. Kanske något för dig med den korta ryggen. :idea:
Det enda jag tycker är lite negativt är att det blir lite sladdrigt för benen när man inte har långa kåpor.

Nu är det ju inte manen, utan snarare bogbladen som avgör vart sadeln ska ligga. Och utan att ha sett den närmare/live så tycker jag att det ser ut som att sadeln ligger onödigt långt bak och även i framvikt.

Men när jag menar att sadeln ligger långt bak på bilen menar jag att sadelgjorden hamnar för långt bak. Att spänna en gjord normalhårt där tror jag är lite riskabelt...

Om man gör på ditt sätt så spänner man på "rätt" ställe + en stödgjord på/bakom själva buken. Om man inte behöver spänna dem så hårt så kan det säkert funka på en hel del hästar.

Men när jag menar att sadeln ligger långt bak på bilen menar jag att sadelgjorden hamnar för långt bak. Att spänna en gjord normalhårt där tror jag är lite riskabelt...
.

Men man har inget val om SADELN ska ligga på rätt ställe när sadelgjorden inte kan vinklas.

Lägger du gjorden längre fram måste du lägga hela sadeln där, dvs på halsen. (På halsen växer det man i motsats till på ryggen, det är ett ganska enkelt mått att använda på hästar som är för runda för att man ska kunna se skulderbladen :D )

Det enda man riskerar är att den till 99% sannolikhet inte ligger kvar där utan *plopp* åker fram ihop med sadeln.

Finns det bomlösa man kan sadla med som jag gör med dubbelgjordarna?

Men man har inget val om SADELN ska ligga på rätt ställe när sadelgjorden inte kan vinklas.

Lägger du gjorden längre fram måste du lägga hela sadeln där, dvs på halsen. (På halsen växer det man i motsats till på ryggen, det är ett ganska enkelt mått att använda på hästar som är för runda för att man ska kunna se skulderbladen :D )

Det enda man riskerar är att den till 99% sannolikhet inte ligger kvar där utan *plopp* åker fram ihop med sadeln.

Finns det bomlösa man kan sadla med som jag gör med dubbelgjordarna?

Nej, det förstår jag ju, men då måste man kanske byta sadel tänkte jag :idea:
Och om man har hästen live kan man lyfta frambenet för att känna skulderbladet, jag tar ändå skulderbladet som mer korrekt än manen. Min kille har man bakom kanten på skulderbladet iaf... :o

Hmm.. jag undrar om inte Trekker Master skulle kunna riggas sådär... om man fixar den där extra stroppen...
Kari Flex tror jag också det skulle gå på...
Inte ST-sadlarna då deras gjord fäster nertill, samma med Diddidynan... Samma med Torsion och dess kopior...
Kanske ST Western förresten, en Westernsadel har ju en gjordring baktill...

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat