Bomlöst - vill se bilder!

Sv: Bomlöst - vill se bilder!

Jag har testat Top reiters, men tyckte den var alldeles för bred för mitt bäcken, vet någon om Kari Flex är "smalare" för bäckenet? Hoppas ni fattar :crazy:

Kari flexen upplever jag lite bred och det är lite svårt att hålla om med överskänklarna som jag skulle vilja kunna göra bättre.

Har nyss köpt en Soft Supreme Dressyr - Provred i helgen och den var förbannat skön & bekväm - Ett stort + var att den låg alldeles stilla på hästen, gled inte som alla andra sadlar jag provat.

Har inte hunnit fota den - Men ska försöka i kväll! //Linda

Naggur - tycker du inte sadeln hamnar för långt fram? OK att det inte är en ortspets som trycker över bogbladet, men ryttarens knän hamnar ju där och det borde liksom bli fel balans?

Jag får inte min bomlösa lånesadel att funka för vuxna, inte när den bara en gjord och hästen är rund. Då hamnar den, liksom alla andra sadlar, för långt fram för att magbulan drar fram den.

Nej. sadeln ligger bra. alla bomsadlar han har haft har åkt fram under ridturen. men den ligger bra hela tiden.
Den första sadelbilden jag har är tagen efter ridning
Den andra bilden ligger den lite långt fram på, men det beror förmodligen på gräsmagen=)

Nej. sadeln ligger bra. alla bomsadlar han har haft har åkt fram under ridturen. men den ligger bra hela tiden.
Den första sadelbilden jag har är tagen efter ridning
Den andra bilden ligger den lite långt fram på, men det beror förmodligen på gräsmagen=)

Har du någon speciell pad under eller så? Upplever att min kari flex lutar neråt emot manken och kanske behöver jag köpa någon pad?

Hej

Jag hade en pad under min kariflex just för att den lutade framåt och nästan la sig på manken. Det var en pad som höjer framtill från wintec och som var gjord i ett material som påminner om liggunderlag, om du förstår vad jag menar. Det enda negativa med dem är att kanalen för ryggraden blir smalare och möjligen att det blir mer punkttryck under paden där den är förhöjd. Men balansen på sadeln blir mycket bättre och man slipper tippa framåt. paden kostade 350-400 i min lokala butik men jag har sett samma i olika nätbutiker.

Nej, jag har ingen pad. men nu när den är riden i ett år har den nog sjunkit ihop lite för nu lutar den lite frammåt, eller så börjar han tappa muskler=) Men jag ska köpa en sån där Wintec raiser pad. Softsaddles säljer en likadan, men är dyrare...

En sån pad som Emily pratar om från Wintec hittar di på Grafströms i sundsvall för 370:- ungefär. De är jättebra till Kari Flex.

En sån pad som Emily pratar om från Wintec hittar di på Grafströms i sundsvall för 370:- ungefär. De är jättebra till Kari Flex.

Jaha! Då ska jag nog dit och kolla :idea: Dom brukar ha bra saker där faktiskt.

Är den bäst tycker du? Är den ifrån Wintec samma som softsaddles säljer?

det är inte samma, men den ser precis likadan ut

Soft foam pad special kostar då 370:- hos Soft Saddles senast jag kollade :idea:

precis! Har bara klämmt på wintecs pad, men materialen verkar vara samma

Soft foam pad special kostar då 370:- hos Soft Saddles senast jag kollade :idea:

Ja, jag såg det på deras hemsida, men då ska ju fakten betalas också! :) Blir billigare att åka till affären här. Och om det är ungefär samma så spelar det ju ingen roll vart jag köper den.

Ja, jag tycker att Wintecs front raiser är bra, viktigt bara att inte kanten på paden hamnar inne under bossan, då blir det kanske ont.
Man får vara lite noggrann när man sadlar.
jag använder ibland en grandeur-voljock som har fickor som man kan stoppa upp i fram om man vill. Den funkar också bra men kostar närmare 1000:-

Ja, jag tycker att Wintecs front raiser är bra, viktigt bara att inte kanten på paden hamnar inne under bossan, då blir det kanske ont.
Man får vara lite noggrann när man sadlar.
jag använder ibland en grandeur-voljock som har fickor som man kan stoppa upp i fram om man vill. Den funkar också bra men kostar närmare 1000:-

Okej, ja om den passar en kari flex så kanske man ska ta och införskaffa sig en sådan då !:)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII