Bomlöst - vill se bilder!

Sv: Bomlöst - vill se bilder!

Så det är omöjligt att få till fler stroppar och i andra lägen/vinklar?

Jaaa... på den tror jag att det är smått omöjligt... kanske om man har en påhittig sadelmakare. Hade inte tid att undersöka sadeln närmare igår då jag var tvungen att brottas med en höbal, men ikväll ska jag kolla om det skulle kunna gå..

:love::bow: bra bild!!

Så dumt, den första stroppen tvingas ju bakom något knästöd eller? Då puttar den ju fram sadeln. Bättre ha stödet i överkåpan!

På ingen av de bomlösa finns väl en kanal mellan sits och "bossor" att trä nya stroppar i?

Kanske kan man ha stroppen UNDER understa kåpan - typ en ny stropp fastsydd som på dinys fina teckning? Och en längre bak? :idea:

Ja, det är som en bulle där i fram, det är liksom en bossa som går ner. Tror att den stabiliserar sadeln.
Men jo, det finns plats mellan sits och bossor att stoppa dit nya stroppar.

Och vill du bara en en gjord skulle du ändå ha ett mer brett fäste av gjordarna, backar du den bakre utan att dra fram den främre kommer magbulan peta fram sadeln.

Kariflex ligger faktiskt still på mina båda pållar. :)
Vad jag ändå hänger upp mig på lite är att i och med att stropparna är så långt fram och att då bomlösa är mjuka sadlar, så dras främre delen av sadeln ner på hästen men inte resten av sätet.

Man hör ofta att folk får kariflex i framvikt, men som jag ser det så ser det ofta bara så ut. När man väl sätter sig i sadeln och resten sjunker ner på hästen så är problemet borta.

Det borde vara en nackdel tryckmässigt också. Visserligen har ju kariflex en mjuk flexibom/skiva under varje bossa, som hjälper till att fördela trycket rent allmänt, men om fästena till sadelgjorden var mer som på bomlösa masterback så borde belastningen bli bättre.
Här är masterback infästning, lånat från deras hemsida.
Mer bilder på bomlösa gjordstroppar alltså ;):D
dressagestraps1.jpg

Jag har även sett någon annan bomlös med liknande infäsning av gjordstropparna, d v s fastsatta i underkåpan.
då borde man kunna sätta stroppar som man vill även när man önskar två gjordar :idea:
Lätt att be en sadelmakare sy dit.

Ja det där är en dålig grej m Kari Flexen! Man måste ta tag i knästödet och dra fram det för att det inte ska bli under stroppen, ananrs ligger det och trycker på. Det är nog ganska mjukt men ändå...

Wow, det där var ju jättesmart. :bump: Du kan verkligen se utanför ramarna. Skall meddetsamma hem och prova. Har du resår på båda sidor?

puttar upp lite sådär försiktigt denna tråden var ju lite intressant.

vad tycker ni om börjes bomlösa, vet int om ni sett den, Inte torsionkopian utan den sadeln som lite mer liknar en freeform kopia men mkt bättre har ni sett den?

väldigt billig med, verkar bra, funderar på mankfriheten bara.
är den dålig i freeform?

Var intresserad av den men har för mig att den är ca 55-57cm som kortast. Den är oxå väldigt fast i konstruktionen men kan tänka mig att det är en riktigt bra sadel om man har en häst som kan ha en sådan lång sadel.

Ja det där är en dålig grej m Kari Flexen! Man måste ta tag i knästödet och dra fram det för att det inte ska bli under stroppen, ananrs ligger det och trycker på. Det är nog ganska mjukt men ändå...

Hmm.. vad konstigt.. jag har aldrig sett det problemet... eller har jag inte tänkt på det? Måste kolla...

Var intresserad av den men har för mig att den är ca 55-57cm som kortast. Den är oxå väldigt fast i konstruktionen men kan tänka mig att det är en riktigt bra sadel om man har en häst som kan ha en sådan lång sadel.

jaså okej, men hade den tillräcklig mankfrihet?

men tex kari flex är väl ungefär lika lång eller?
tycker du kari flex verkar bättre eller någon annan bomlös?

(det är till stallkompisens häst han har ganska lång rygg men så kort sadel som möjligt skadar ju inte)

Vet inget om mankfriheten men den ska vara nästan lika fast som en bomsadel och passar raka ryggar

kari flexen är något förbättrad när det gäller mankfrihet.
det kan ochså variera mellan sadlarna. likadant med längden.
den sadel jag provade hade något sämre mankfrihet än den jag sedan köpte som även var något kortare.
jag rider med wintec upprising pad för att få upp den i framvalvet på min överbyggda häst.

ajdå hästen som i så fall ska ha den är ganska så svängd i ryggen.
hm får kanske övertala ägaren att köpa en kari flex istället de formar sig bättre va?.

vilken längd varierar kari flexen emellan? "orientalkatten" vet du?

Sniker meg innpå med et lite spørsmål her, noen som har prøvd supreme shortback T fra www.softsaddles.info?
Vurderer å kjøpe den til hesten min som er ekstreemt bred over ryggen.

Mvh Hanne og Buster:)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka