Bomlöst - vill se bilder!

E

emjo

Ni som rider bomlöst på era islandshästar, vill ni lägga ut bilder där man ser sadeln och hur den ligger.
Ni får väldigt gärna även skriva vad det är för sadel och vilkens sorts rygg din häst har!

Sv: Bomlöst - vill se bilder!

Jag har en bomlös Startrekk Island på ingång om ett par veckor :)

Har såklart ingen bild på just min sadel men har med den som vi provade ut med. Dock är denna 17,5 i sätet och min kommer att vara 16,5.

Hästen har en väldigt kort rygg och är relativt rak.

763162206_9cd17e218f.jpg

Sadeln länkad

SKRITT.jpg

Jag har en Kari flex. Gautis rygg är lång och han är väldigt överbyggd! Dock funkar denna sadel även på hästar med rak, kort rygg -Min syster har nämligen en likadan fast en annan häst :D

Man sitter skönt i sadeln -den kostar runt 7000kr. Hästarna verkar gilla den. Dock är den i läder snäppet bättre tycker jag, jag har den i mocka.

SKRITT.jpg

Jag har en Kari flex. Gautis rygg är lång och han är väldigt överbyggd! Dock funkar denna sadel även på hästar med rak, kort rygg -Min syster har nämligen en likadan fast en annan häst :D

Man sitter skönt i sadeln -den kostar runt 7000kr. Hästarna verkar gilla den. Dock är den i läder snäppet bättre tycker jag, jag har den i mocka.

Jag rider också en sån sadel. Mkt bra gångartsadel

Det beror ju på var man mäter.
Jag kan mäta om du säger var du vill ha måttet :idea:

Det jag mest va ute efter var, om det är en lång eller kort sadel? :) Annars är det väl undersidan man mäter? Hur lång anläggningsytan är liksom? :d Tack!
Har du oxå en sån sadel?
Vad tycker ni om dom överlag? Vilka hästryggar ligger dom bäst på?

Men vad är det man ska mäta då? Sadeln kan ju vara ganska lång utan att det blir för mycket tryck över länd eller att den hindrar bogarna.
Nån som kan reda ut eller har erfarenhet av bomlösa, och var trycket hamnar?

Jag har en Kari Flex som jag använder till tre av mina hästar. Hästarna är väldigt olika byggd. På den ena använder jag en pad som lyfter sadeln lite från manken. Jag gillar verkligen denna sadel.
Jag har även en Torsion, men kommer inte riktigt överens med den.

Det jag mest va ute efter var, om det är en lång eller kort sadel? :) Annars är det väl undersidan man mäter? Hur lång anläggningsytan är liksom? :d Tack!
Har du oxå en sån sadel?
Vad tycker ni om dom överlag? Vilka hästryggar ligger dom bäst på?

Det är en ganska kort sadel. Eftersom den är byggd som en bomsadel så kan den vara kort mot hästen och ändå ha plats för ryttarens rumpa.
Jag kan mäta avtrycket som blivit på voljocken kanske?

Jag tycker att det är en stabil och bra sadel som fördelar vikten bra och dessutom håller en rejäl kanal för ryggraden. Både i bredd och höjd. Eftersom den är mjuk anpassar den sig ju efter hästens rygg. Yeahnnys häst har en ganska rak rygg medan min häst är ganska svankig i början på passet, och väldigt rak när han börjar jobba. Han är dock nöjd med sadeln i båda lägena, så jag gissar att den är tillräckligt följsam.
Jag har inte hittat någon hästrygg som den inte ligger bra på faktiskt. Och då har jag provat på lite olika raser.
Det handlar nog mest om hur ryttaren trivs med sadeln och om ryttaren kan sitta i den så att det blir skönt för hästen.
Jag har en bekant som har lite problem i höfterna så hon kan inte öppna upp där riktigt. Hon satt inte bra i sadel och hästen gillade den inte heller. trots att den passade fint. Det var nog helt enkelt inte skönt med en ryttare som inte satt i balans.
det bästa sättet att få veta är att prova :idea:

Jag har mycket erfarenhet av bomlösa.
Men det är ändå svårt att säga var man ska mäta.
För beroende på hur häst och sadel är byggd, måste sadeln ligga olika långt bak, och först då vet man om den är för lång eller inte.
Sedan beror det på hur hästen uppfattar sadeln. Vissa bryr sig inte om den ser ut att vara lite lång, medan andra blir jättestörda trots att sadeln inte ens verkar för lång.
Vissa hästar reagerar också på hur följsam sadeln är.
En bekant har en prinsessan-på-ärten-islänningssto som avskyr Diddidynan, men älskar Kari Flex. Och hon har inte galet kort rygg, hon är bara mer känslig...

Hur är skillnaden i fasthet mellan Diddidynan och Kariflexen?

Lånade förut en Diddidyna till stoet och då hon är överbyggd (förutom en stor mage) så gick bakändan på sadeln emot och den sköts fram av det oxå.

Svarade i andra tråden också ;)
Diddin är bra mycket hårdare än Kari Flex, Flexen passar bättre på svängda ryggar.

Jag har testat den sadeln, men det passade inte mig o min häst nåt vidare. Knästöden var stora men på fel ställe, för mina långa ben iallafall. Dessutom är det inget utrymme för manken så där tryckte den. Den var även längre än jag trodde att den skulle vara.

Sadelbild:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16280000-16289999/640x480/16285597.jpg

Såhär såg det ut efter ridtur:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16280000-16289999/640x480/16285600.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16280000-16289999/640x480/16285599.jpg

Men den kan ju ligga bättre på en rundare häst utan manke till exempel. Och en ryttare med kortare ben än mig kanske sitter skönare i den. ;)

Jag har testat Top reiters, men tyckte den var alldeles för bred för mitt bäcken, vet någon om Kari Flex är "smalare" för bäckenet? Hoppas ni fattar :crazy:

Okej, då är nog top reitern inget för mig.. min häst är inte så rund och har rätt mycket manke ^^ dock skulle sadeln nog passa mig och mina korta ben x)

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat