Bomlösa sadlar

Sv: Bomlösa sadlar

Ja, fast jag tror inte det är nåt sånt jag är ute efter, vill inte ha en sån "stor" platt sadel, utan mer en sadel som ser ut som en bomsadel :) som typ startrekk sadlarna gör fast dom är bomlösa :)

Okej :P Jag förstår va du menar. Har svårt för dom bomlösa "platta" jag med. Men så är jag hoppryttare också, så de finns egentligen ingen jag gillar. Men de skulle vara grymt skönt att slippa byta sadel stup-i-ett!
Hoppas du hittar nån du kommer att trivas med, lycka till :banana:

Dom har jag också funderat på. Gullan86 gär på Buke har ju en av dom, undrar vad hon tycker?? Tror även det var någon fler som köpt en??? Berätta vad ni tycker! :D

Okej, hoppas hon läser denna tråd då ;)
Jag tycker dom verkar helt okej dom sadlarna, inte såå jätte dyra precis heller:D
Jaa precis, berätta vad ni tycker ni som köpt nån av sadlarna!

*knapplån*

Cardior, det finns -mig veterligen - inga bilder på baldursadeln på nätet, bara i tidningen islandshästen finns det annonser.

Karin åbergs hemsida är sadlar.info om du mailar henne kanske du kan få en bild skickad på sadeln?

Den är snygg iallafall,
men tyvärr finns den än så länge inte med en bom som passar raka ryggar,
men de jobbar tydligen på att ta fram em sådan också :bow:

Den finns i brunt, svart och är rätt hård i sitsen (men det gillar jag)
och lädret var mjukt å verkar hålla bra kvalité.

Kostar kring 10 000 nånting.. :)

Precis vad jag tänkte skriva om Baldur, att den inte passar raka ryggar, jag har en här hemma som tillhör en tillfällig inackordering och den passar perfekt till henne (hon är liten och BRED med svängd rygg) kanonskön är den också - på henne - . Jag provade den på en av mina hästar (med rakare rygg) och det var verkligen obehagligt att rida i den då, jag tippade framåt och det kändes obalanserat.

Men nu skulle ju den här tråden handla om bomlöst!

Jag tillhör dem som gillar bomlöst att varva med, att rida ut i skogen här i höga kusten där allt lutar jättemycket känns bökigt, då väljer jag hellre en bomsadel. Men vid gångartsträning på hyfsat plana underlag och på hyfsat stabila hästar tycker jag att min bomlösa (gjord av en sadelmakare på Island och bla Siggi Sig har varit med att prova ut) är kanon.

Min mamma har en bomlös som hon älskar :) En torison, enligt henne den bästa av dom bomlösa sadlarna. Hennes modell heter endurance, men de finns även speciella modeller för islandshästar. Gå in på hemsidan och titta där http://www.torsion.se/ :idea:

Smaken är som baken. Jag var då inte förtjust i min. Täckte halva hästen och det var väldigt invecklat och tog tid att sadla så den låg bra och stadigt och dessutom fick man dra åt hårt så det nästan ströp hästen, i alla fall på en häst med bred, rund och kort rygg. Sadeln såg för stor ut för hästen som ändå är min häst stor, 144 i mankhöjd. Den låg däremot utmärkt på en mer svankig häst med vass rygg som inte var min.

Precis vad jag tänkte skriva om Baldur, att den inte passar raka ryggar, jag har en här hemma som tillhör en tillfällig inackordering och den passar perfekt till henne (hon är liten och BRED med svängd rygg) kanonskön är den också - på henne - . Jag provade den på en av mina hästar (med rakare rygg) och det var verkligen obehagligt att rida i den då, jag tippade framåt och det kändes obalanserat.

Men nu skulle ju den här tråden handla om bomlöst!

Jag tillhör dem som gillar bomlöst att varva med, att rida ut i skogen här i höga kusten där allt lutar jättemycket känns bökigt, då väljer jag hellre en bomsadel. Men vid gångartsträning på hyfsat plana underlag och på hyfsat stabila hästar tycker jag att min bomlösa (gjord av en sadelmakare på Island och bla Siggi Sig har varit med att prova ut) är kanon.

Lånade för många år sedan en bomlös sadel av Stina H och red in en häst. Den gillade jag då, men obs det var på en trots allt väldigt trygg men pigg häst. Hon gjorde inga dumheter. Tyvärr gjorde Stina om den sadeln så den blev jättebred och väldigt obekväm att rida i. Det var en sadel gjord på Island och den hade några år på nacken när jag lånade den för drygt 10 år sedan, så jag vet inte märke eller något sådant. Men jag hade ingen whiplashskada då och bättre balans samt var mindre rädd för att drösa i backen, än idag. Min kropp tål inte lika mycket längre och jag behöver sitta stadigt. Jag var mer orädd och red gärna barabacka på en "säker" häst. Inte hade jag blivit avkastad så illa heller så jag brutit båtbenet och inte kunnat rida på 8 månader... Suck! Har haft väldig otur med både min egen kropp och att jag förlorat min favorithät och ett par andra bra hästar. Så det har inte blivit så mycket ridet som förut de sista åren, tyvärr.

Det som var så bra med den sadeln var att stoet jag red in var väldigt passaktig men genom att jag kom så nära henne och direkt kunde känna med svanskotan hur hon rörde sig så kunde jag göra en förhållning direkt hon spände sig och blev passaktig och korrigera henne med sätet innan hon bröt tölten. Hästen var 8-9 år när jag red in henne och hon använde endast passaktig skritt, grisepass, ökad grisepass, flygande pass och korsgalopp i hagen samt när hon svängde passaktig tölt. Efter två månaders ridning höll jag på att tappa hakan när hon travade i hagen! Jag utnyttjade svaga uppförslut att träna tölt samt brantare för att få fram traven och ren galopp. Känslan var ganska överlägsen i den sadeln men den var mycket tunn, mer som en dyna.

Vet du en sak,
som jag skrev i ett mail till dig i vintras,
jag verkligen gillar att läsa det du skriver, :bow: :love:
även om det känns som att jag vill skrika av sorg när jag känner din ångest och saknad över dina älskade hästar och kanske mest din silversvarte själsfrände.

Du är speciell! :love:

oj vad synd att den inte är rak i bommen för då passar den inte min häst.

Lånade för många år sedan en bomlös sadel av Stina H och red in en häst. Den gillade jag då, men obs det var på en trots allt väldigt trygg men pigg häst. Hon gjorde inga dumheter. Tyvärr gjorde Stina om den sadeln så den blev jättebred och väldigt obekväm att rida i. Det var en sadel gjord på Island och den hade några år på nacken när jag lånade den för drygt 10 år sedan, så jag vet inte märke eller något sådant. Men jag hade ingen whiplashskada då och bättre balans samt var mindre rädd för att drösa i backen, än idag. Min kropp tål inte lika mycket längre och jag behöver sitta stadigt. Jag var mer orädd och red gärna barabacka på en "säker" häst. Inte hade jag blivit avkastad så illa heller så jag brutit båtbenet och inte kunnat rida på 8 månader... Suck! Har haft väldig otur med både min egen kropp och att jag förlorat min favorithät och ett par andra bra hästar. Så det har inte blivit så mycket ridet som förut de sista åren, tyvärr.

Det som var så bra med den sadeln var att stoet jag red in var väldigt passaktig men genom att jag kom så nära henne och direkt kunde känna med svanskotan hur hon rörde sig så kunde jag göra en förhållning direkt hon spände sig och blev passaktig och korrigera henne med sätet innan hon bröt tölten. Hästen var 8-9 år när jag red in henne och hon använde endast passaktig skritt, grisepass, ökad grisepass, flygande pass och korsgalopp i hagen samt när hon svängde passaktig tölt. Efter två månaders ridning höll jag på att tappa hakan när hon travade i hagen! Jag utnyttjade svaga uppförslut att träna tölt samt brantare för att få fram traven och ren galopp. Känslan var ganska överlägsen i den sadeln men den var mycket tunn, mer som en dyna.

Förlåt att jag inte riktigt håller mig till ämnet, men jag vilel bara skriva till dig.

Jag var inne på din hemsida och läste om din häst som dött, stackare vad hemskt.

Hur går det med avkomman? hur gammal är han nu?

Vet du en sak,
som jag skrev i ett mail till dig i vintras,
jag verkligen gillar att läsa det du skriver, :bow: :love:
även om det känns som att jag vill skrika av sorg när jag känner din ångest och saknad över dina älskade hästar och kanske mest din silversvarte själsfrände.

Du är speciell! :love:

Nu blev jag verkligen rörd så tårarna steg i ögonen! :crazy: Känns som du verkligen hittat mitt väsen vem jag är och förstått att jag drivs av en mycket stark kärlek till mina hästar och att det är den känslan/kemin jag söker hos en häst som jag hade med min Silfur-Reynir. Själsfrände är nog det korrekta. Och du har rätt att den smärtan, saknaden och sorgen över den hästen finns där även om jag tvingats gå vidare eftersom han inte finns mer.

En sådan häst och en sådant häst-människoförhållande är få förunnat att få uppleva och man kan nog tyvärr inte räkna med att få mer än en sådan häst i livet och det kan vara tungt att bära att man upplevt kärleken och förlorat den i alla sorters relationer. Men han lever kvar i sina avkommor och det gör mig så jäkla förbannad att SIF förvisar dessa härliga hästar till ett bilageregister och att det skall kosta skjortan att registrera dem :mad:.

Så jag har struntat i att regga dem i SIF. De är lika bra hästar och vänner till mig om de är reggade i ASRP. För mig är det vänskapen, kärleken och relationen till mina hästar som är det viktigaste, inte att visa upp mig på tävling, avelsvisning och en hög blup :cool:! Så jag känner inte att jag har någon nytta av att slänga ut pengar på hutlösa registreringsavgifter utan jag köpte mig en ny bra sadel istället! Jag är trött på pappersexercissamhället, tävlingssamhället och idolsamhället.

Jag vill leva ett fritt liv i ett fritt land och välja de hästar jag älskar utan att "storebror" skall smälla mig på fingrarna vad jag väljer. Synd man inte bor och har sina hästar på Island och att Silfur-Reynir inte var född där. Då hade han dels aldrig blivit ekollonförgiftad, för där finns ingen ek, dels kunde jag avlat fritt och registrerat utan avgifter, för det kostar inget på Island att regga, oavsett stam! Men här i Sverige måste man väl snart betala starffavgift om man inte väljer rätt karl att avla barn med också ;) :angel:!

Du känns verkligen varm och speciell du också. Det sägs att det inte finns något ont som inte för något gott med sig och när jag får sådana inlägg/PM/mail som ditt så känner jag att det finns värme, kärlek och positiv drivkraft i världen! Så tack snälla för det du skrev och den du är! :bow:

*kl*
Hoppas det är okej om jag lånar tråden lite:o;)..

Är också på jakt efter en bomlös sadel åt min flicka eftersom hon är så pass svankryggig.
Har kollat lite på Soft Supreme D och Soft Supreme T och tycker dom verkar bra (och ser bra ut :d).
Är det någon som har nån erfarenhet av dom sadlarna och är dom att rekommendera?

Jag har precis köpt en Soft Supreme T till min häst som är väldigt svankryggig. Har bara ridit i den ett par gånger men ryggen är för omusklad så jag vågar inte rida mer just nu. Ska prova sadeln på några andra hästar och "rida in" den, så den blir smalare och mjukare. Nu i början är den väldigt bred, men har hört att den ska forma sig efter bara ett par timmars ridning.

Jag gillar den för att den är snygg och verkar stadig att rida i. Den ligger bättre än någon annan sadel jag provat på min häst. Nackdelar är att sadeljordstropparna är i syntet och att de är otroligt långa. Sen verkar fästena för stiglädrena vara lite klena.

Jag tror de flesta bomlösar "formar sig". Det gällde min Torsion också och jag tror att det är just på de svankryggiga de ligger allra bäst! Gällde min Torsion också. Den låg kanon på en bekantas bekants häst och hon hade alltid haft jätteproblem att hitta sadel till sin häst. Hon köpte en liknande bomlös sadel sedan och var jättenöjd med den.

Vi som har sådan där runda och breda ryggar, inte sällan med breda filéer, särskilt när hästarna musklar sig, så de blir nästan platta/fyrkantiga, har svårare att få de bomlösa att ligga stilla i sidled och för den del allmänt svårt att hitta en passande sadel som ligger stilla och rakt över hästen. Tyvärr får man ofta dra åt gjorden så man tycker synd om hästen för att kunna sitta upp och sitta stadigt. Det slipper man om man hittar en bomsadel som passar hästen ifråga. Men det är min uppfattning.

Sedan kan det ju finnas andra passningsproblem. Bukiga hästar där sadelgjorden vill glida fram = att sadeln följer med fram, smal över bogarna och låg och/eller smal manke samt framåtsluttande rygg. Alltsammans är saker som försvårar för sadeln att ligga stadigt och stilla i sidled och att inte kasa fram. Min valack har ett sådant där perfekt sadelläge och sadeln bara ligger där man lagt den, i alla fall min Nordica. Tyckte jag fick en liknande känsla med Baldur till hingsten. Och det är just den känslan att sadeln vill lägga sig rätt på hästen och ligga kvar där, som jag vill ha och tyvärr så har jag inte hittat någon bomlös som känts så. Jo, min Torsion på den svankryggiga hästen, men jag fick inte den känslan på mina egna. Men på den hästen var Torsionsadeln görskön att rida i!

Mitt råd är att gå samman ett gäng och ta ut sadelförsäljare så ni kan prova ordentligt. Men obs! Det är ni som skall tycka att sadeln ligger som gjuten och att ni sitter bra! Det räcker inte att sadelinprovaren/försäljaren tycker det! Det är er häst och det är ni som skall rida i sadeln så var ordentligt kritiska och hjälps gärna åt samt våga tala om för sadelförsäljare/inprovare at det inte känns bra! Gå inte på att det kommer att kännas bra. En bra sadel ligger bra från början och du som ryttare känner dig hemma i sadeln och trivs. En bra sadel ger en avslappnad, naturligt bra sits rakt över hästen direkt man sitter upp! Anette som har en kräsen rumpa, rygg och nacke och måste sitta "perfekt" i sadeln för att inte få obehag...

Senast ändrad av en moderator:

nånting jag stör mig as mkt på när det gäller när man ska prova ut sadel är att det nästan bara finns utprovare som har vissa märken så om man vill ha en sadel så får man vända sig till en person och vill man ha en annan så får man vända sig till en annan.

Jag skulle vilja att det fanns utprovare eller ställen dit man kan komma där de har alla märken så man verkligen har möjlighet att välja på allt.

det är jätte dåligt med utprovare för islandshästar och om man ska gå till en ÅF så har ju ÅF bara ett märke och tänk om inte det märket passar då har man tagit ut denna i onödan.

Det är ju bättre när det gäller vanliga hästar men det är fortfarande jonnigt för på ett ställe har dom vissa märken och på ett annat andra märken.

shit stackare du har verkligen haft otur, kram till dig.

Jag vill absolut inte tala illa om någon,
men jag stör mig på att försäljaren av just den där töltsadeln menar att gemene islandshäst har högre kors än manke ( =överbyggda).
Så ser inte många utav de hästar jag känner till ut.

och att först stod det på hemsidan att det var helt ok utan pad under de bomlösa sadlarna och sedan så står det att det är mer regel än undantag att man måste ha pad.

nånting jag stör mig as mkt på när det gäller när man ska prova ut sadel är att det nästan bara finns utprovare som har vissa märken så om man vill ha en sadel så får man vända sig till en person och vill man ha en annan så får man vända sig till en annan.

Jag skulle vilja att det fanns utprovare eller ställen dit man kan komma där de har alla märken så man verkligen har möjlighet att välja på allt.

det är jätte dåligt med utprovare för islandshästar och om man ska gå till en ÅF så har ju ÅF bara ett märke och tänk om inte det märket passar då har man tagit ut denna i onödan.

Det är ju bättre när det gäller vanliga hästar men det är fortfarande jonnigt för på ett ställe har dom vissa märken och på ett annat andra märken.

Jag håller med! Men det finns de som saluför flera olika sorters sadlar. Firma Karin Åberg och Agersta tex. Den förstnämnda handlar ju även med begagnat och det finns fler som gör det. Kan vara bra att ta ut ett antal sadelprovare/återförsäljare till en sadeldag i klubben. Jag tror intreset och utbytet skulle vara stort för alla parter om man får åtminstone 20 föranmälningar på presumptiva kunder. Får gärna vara ett större arrangemang och återförsäljarna kan ju passa på att ta med andra hästrelaterade saker till försäljning också. Sedan kan det ju också vara idé att be folk inom klubben ta med sina sadlar, kanske eventuellt sådana de också har till salu men främst för att göra provningen och utbudet så stort som möjligt för alla så man kan hjälpas åt i bästa samförstånd att ge en bra lösning för ett ekipage.

Jag vill absolut inte tala illa om någon,
men jag stör mig på att försäljaren av just den där töltsadeln menar att gemene islandshäst har högre kors än manke ( =överbyggda).
Så ser inte många utav de hästar jag känner till ut.

och att först stod det på hemsidan att det var helt ok utan pad under de bomlösa sadlarna och sedan så står det att det är mer regel än undantag att man måste ha pad.

Fullt av fördomar om islandshästar! Ingen av våra 13 är då överbyggda men däremot kan en och annan ha något framåsluttande rygg, vilket är en helt annan sak, även om en häst det kan hänga ihop. Och jag har sett flera högt bedömda hingstar med framåtsluttande rygg bland islandshästarna men det är då inte vanligt på andra raser. Själv föredrar jag och eftersträvar en vågrätt rygg i mitt avelsarbete för en framåtsluttande rygg leder ofta till att sadeln glider framåt om inte hästen har en lång manke som slutar långt bak. Men risken för lokalt tryck framtill ökar ju ökar också. Här tycker jag att vi inte är tillräckligt tydliga i avelsarbetet när det gäller ryggen som trots allt har en mycket viktig funktion för en ridhäst och lätt kan bli den svagaste länken.

om jag ändå hade så mkt människor jag kunde samla ihop, känner inte nån islandsmänniska i närheten som letar sadel.

Jag är tyvärr inte så inne i islandsvärlden än:p

ska komma en i nästa vecka o prova en bates islandssadel på honom, min hoppsadel ligger bra på honom men de e kanske inte den ultimata sadeln o rida tölt i :p

Bates sadeln har jag inte hört talas så mkt om men den verkar bra så jag tänkte att jag skulle ge det en chans eftersom hoppsadeln låg bra.

Fast helst skulle jag vilja att nån kom o hade med sig eller om jag kunde åka dit där de har alla sadelmärken o modeller för islandshästar.

Jag håller med dig, och skulle jag få möjlighet att avla på mer än ett sto itaget, så skulle jag avla på bla bra, raka fina ryggar
(bland annat, sunt och tryggt psyke kommer först..)

Mina två hästar har båda raka ryggar, inte tokbreda, men väldigt raka och fina. Det ger, tycker jag, en bra möjlighet för mig att sitta rakt och inverka bra, vilket i slutändan ger en häst som faktiskt
KAN jobba rätt bra med sin rygg, även om jag som ryttare är långt ifrån ett proffs.

Så länge du sitter bra, och hästen arbetar korrekt och kan röra sina bogblad så kan du visst rida i hoppsadel, om NI trivs i det.

Det brukar väl dock vara vanligare att man rider antingen i islandssadel eller dressyr eller möjligen bomlöst. :)

Men som sagt, det finns de som rider i galoppsadlar till å med så det finns inga måsten här i världen.

Och du, hade din häst rak rygg?

Undvik wintec och prestige, de har svängda bommar.

Prova gärna Globus gloi, den är rak och man hamnar rakt,
den kostar kring 8000:-
(lite billigare än luc childeric du pratade om ;) )

Kan du inte ringa islandsgårdarna där nerikring och höra om du får komma dit å kika på sadlar med din häst?

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 157
Senast: Lyan
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?