Sv: Bomlösa sadlar
Vet du en sak,
som jag skrev i ett mail till dig i vintras,
jag verkligen gillar att läsa det du skriver,
även om det känns som att jag vill skrika av sorg när jag känner din ångest och saknad över dina älskade hästar och kanske mest din silversvarte själsfrände.
Du är speciell!
Nu blev jag verkligen rörd så tårarna steg i ögonen!
Känns som du verkligen hittat mitt väsen vem jag är och förstått att jag drivs av en mycket stark kärlek till mina hästar och att det är den känslan/kemin jag söker hos en häst som jag hade med min Silfur-Reynir. Själsfrände är nog det korrekta. Och du har rätt att den smärtan, saknaden och sorgen över den hästen finns där även om jag tvingats gå vidare eftersom han inte finns mer.
En sådan häst och en sådant häst-människoförhållande är få förunnat att få uppleva och man kan nog tyvärr inte räkna med att få mer än en sådan häst i livet och det kan vara tungt att bära att man upplevt kärleken och förlorat den i alla sorters relationer. Men han lever kvar i sina avkommor och det gör mig så jäkla förbannad att SIF förvisar dessa härliga hästar till ett bilageregister och att det skall kosta skjortan att registrera dem
.
Så jag har struntat i att regga dem i SIF. De är lika bra hästar och vänner till mig om de är reggade i ASRP. För mig är det vänskapen, kärleken och relationen till mina hästar som är det viktigaste, inte att visa upp mig på tävling, avelsvisning och en hög blup
! Så jag känner inte att jag har någon nytta av att slänga ut pengar på hutlösa registreringsavgifter utan jag köpte mig en ny bra sadel istället! Jag är trött på pappersexercissamhället, tävlingssamhället och idolsamhället.
Jag vill leva ett fritt liv i ett fritt land och välja de hästar jag älskar utan att "storebror" skall smälla mig på fingrarna vad jag väljer. Synd man inte bor och har sina hästar på Island och att Silfur-Reynir inte var född där. Då hade han dels aldrig blivit ekollonförgiftad, för där finns ingen ek, dels kunde jag avlat fritt och registrerat utan avgifter, för det kostar inget på Island att regga, oavsett stam! Men här i Sverige måste man väl snart betala starffavgift om man inte väljer rätt karl att avla barn med också
!
Du känns verkligen varm och speciell du också. Det sägs att det inte finns något ont som inte för något gott med sig och när jag får sådana inlägg/PM/mail som ditt så känner jag att det finns värme, kärlek och positiv drivkraft i världen! Så tack snälla för det du skrev och den du är!