Bomlösa sadlar

G

Gauti

Jag rider Gauti med en kari flex, men börjar ogilla den mer och mer av olika anledningar. Jag är säker på att jag vill ha en bomlös sadel, eftersom jag inte har råd att byta sadel hela tiden om han musklar sig eller ändrar sig på annat vis.

Ni har ju sett bilder på Gauti, vad för bomlös skulle ni rekomendera? Vill inte ha en för stor och klumpig, utan helst en nättare typ som ser ut som en bomsadel.

Sv: Bomlösa sadlar

startrekks nya då? eller vill du ha helt bomlös? den verkar iaf nätt.

Jag provade kari flex men ja fick ju ont i hela kroppen för den var så bred.

Jag har gett upp med bomlöst då jag tycker det inte finns någon sådan man sitter bra och stadigt i, särskilt när man rider unghäst. Efter att ha letat i ett år har jag nu hittat något jag gillar: en vanlig bomsadel av märket Baldur x-wide, 17 tumssits. Den påminner mycket om min Nordica som jag alltid trivts i men som tyvärr är för smal för min häst! Provade en Kentaur Kari Special x-wide, 17-tumssits men blev mycket besviken på den. Knästöden var så långt fram såjag hade inte nytta av dem och sadeln var väldigt glatt och halkig samt låg inte så jättebra på hästen. Jag har provat Torsion och ett par andra bomlösa och man får spänna sadelgjorden hårt och det är knepigt och tar tid att sadla för att den skall ligga bra. Så nu struntar jag i bomlöst!

Hej

Vad är det du ogillar med Kariflexen? Jag har också en sån och är själv lite tveksam. Tycker det är svårt att sitta bra utan jag tippar framåt, trots upplyftande pad framtill. Så trots att ekonomin inte tillåter så dreglar jag över andra alternativ. En kompis till mig som provade den fick jätteont i höfterna efter bara en liten stund, men hon är å andra sidan inte lika bred om häcken som jag:).

Vad är dina erfarenheter av den?

Alltså det här med sadlar är svååårt...

När kari flex kom, lanserades den som guds gåva till ryttarna och hästarna ungefär.. :cool:

Folk sa att de var så sköööna och att deras hästar aldrig gått bättre, men nu hör man folk som får ont i dem, hästar som avskyr dem och att de inte alls passar, det finns många beg. till salu...

Vad är det ni ogillar med dem?

Det enda jag imponeras av i dagsläget är att den är lätt och rätt billig.

Jag har provat typ en torsion en gång, den var viiidrig att sitta i, som att sitta på en kamel + kudde :eek:

Diddidynan har jag också provat men gillade den inte för den var så bred, dock vänjer man sig och sitter hyffsat stadigt när man vant sig, men ändå inte vad jag vill ha riktigt...

Jag är grymt sugen på en startrekk island, som ser ut som vilken bomsadel som helst, och förhoppningsvis känns så också.. :)

I bomsadel väg så rekomenderar jag globus gloi, passar rak rygg och man får bra sits och bra stöd utan att bli låst i den..
den är billig också, men ändå bra kvalitet.

Jag har också gett upp bomlöst nu har provat en del olika och så kari flexen men jag gillar varken bomlöst eller kari flex.

I kari flexen fick jag ont överallt den var för bred så höfterna och ryggen var förstörda efter en tur och jag satt jätte dåligt bara skumpade och fick stolsits.

Tycker att Startrekks nya är jäkligt snygg, men funderar lite på hur det fungerar med flexi bom och koppjärn känns som om kanske koppjärnen kan ge punkttryck när det inte finns någon bom?

Klämde på den på SM men jag tyckte stoppningen var väldigt hård på den är det verkligen bra?

Fast jag vet inte det är bara funderingar.

Kentaur har jag också provat och den var hemsk, jag red kanske 10 min men sen låg sadeln jätte långt fram och dessutom var den glas hal.

Det min häst funkar bäst på är när jag ride med bara en fårskinnspadd med en ridgjord runt och utan stigbyglar, men det är ju inte bra i längden eftersom det inte fördelar trycket.

Rider bara så just nu tills jag hittar en sadel till honom.

Ska kolla om jag hittar någon vidare childeric än den jag hade, annars åker jag till agersta o kollar om dom har nåt som passar mig o hästen.

Jag vill ju gärna ha en bomlös, då jag inte kan köpa nya sadlar hela tiden. Men vill ändå att sadeln ska vara lite stabilare än vad kari flexen är.

Det jag inte gillar med kari flexen är att den inte är stabil,den "böjer" sig i bakvalvet när man rider, åker åt ena sidan på hästen, men bara bak och inte i framvalvet. Samt så tycker jag att den gör att man lutar sig frammåt lättare. Dessutom har den ingen stadig sits, utan man far lätt runt i den. Jag har den med mocka och upplevde att den med enbart läder var stabilare (syrran har en sådan) och mer upphöjd bak. Sen så tycker jag att jag inte hittar nåt bra ställe att lägga den på, sadlar om hela tiden för att den farit åt nåt håll eller frammåt.

Hej

Vad är det du ogillar med Kariflexen? Jag har också en sån och är själv lite tveksam. Tycker det är svårt att sitta bra utan jag tippar framåt, trots upplyftande pad framtill. Så trots att ekonomin inte tillåter så dreglar jag över andra alternativ. En kompis till mig som provade den fick jätteont i höfterna efter bara en liten stund, men hon är å andra sidan inte lika bred om häcken som jag:).

Vad är dina erfarenheter av den?

Läs inlägget innan detta, så får du se mina erfarenheter av den. Först var jag väldigt nöjd med den, har haft den ett tag nu, men nu börjar den bli dålig tycker jag. Samt passar inte Gauti längre.

Jag har åxå en kariflex. har inte ridit i den på 7 månader då hästen är utlånad på foder. men medryttaren har inte klagat i alla fall=) Får tillbaka pålle om typ 3 veckor. hoppas verklgen sadeln är lika bra som förr=/

Jag har kikat på startrekks islandssadel. Den är så jävla snygg för att vara bomlös. Är lite utseendefixerad=) Så när jag är rik å berömd ska jag testa en sån.

Har provat Randols bomlösa åxå (ser ut som typ hööks bomlösa) å den va fruktansvärd! Höftkulorna höll på att ploppa ur! Därför älskade jag karin eftersom den va smalare och var mer lik en bomsadel.

Jag har åxå en kariflex. har inte ridit i den på 7 månader då hästen är utlånad på foder. men medryttaren har inte klagat i alla fall=) Får tillbaka pålle om typ 3 veckor. hoppas verklgen sadeln är lika bra som förr=/

Jag har kikat på startrekks islandssadel. Den är så jävla snygg för att vara bomlös. Är lite utseendefixerad=) Så när jag är rik å berömd ska jag testa en sån.

Har provat Randols bomlösa åxå (ser ut som typ hööks bomlösa) å den va fruktansvärd! Höftkulorna höll på att ploppa ur! Därför älskade jag karin eftersom den va smalare och var mer lik en bomsadel.

Jag har ju alltid också gillat kari flexen, men inte nu längre som sagt. men det är bra att den är så pass smal i alla fall, vissa bomlösa är ju stora som jag vet inte vad! :) Tycker dock den i läder verkar bättre än den i mocka.
Startrekks är fin ja :love: Vill inte ha någon som ser ut som vissa bomlösa gör :smirk: Vill att det ska se ut som en vanlig sadel helt enkelt :D

Kul att hästen kommer tillbaka snart!! Spännande :)

Döda mig om jag totalt kapar den här tråden nu... :o

Men har någo av er erfarenhet av Knights bomlösa från Lillhästen? Jag tycker den är så hiiimla snygg :love: Och den skulle passa perfekt för min levande rollspels-ändamål...

Men den finns på begagnad-sidan också, och där står det "behövs en speciell pad inunder", vilket gör mig osäker. Kan detta vara en förslitningsgrej (hua isåfall, den är bara två år gammal!) eller behövs det från första början? Jag har ingen som helst erfarenhet av bomlöst, har bara ridit western i "mogen ålder"...

//Phillippa, som också är rätt utseendefixerad... :angel:

Jag har också gett upp bomlöst nu har provat en del olika och så kari flexen men jag gillar varken bomlöst eller kari flex.

I kari flexen fick jag ont överallt den var för bred så höfterna och ryggen var förstörda efter en tur och jag satt jätte dåligt bara skumpade och fick stolsits.

Tycker att Startrekks nya är jäkligt snygg, men funderar lite på hur det fungerar med flexi bom och koppjärn känns som om kanske koppjärnen kan ge punkttryck när det inte finns någon bom?

Klämde på den på SM men jag tyckte stoppningen var väldigt hård på den är det verkligen bra?

Fast jag vet inte det är bara funderingar.

Kentaur har jag också provat och den var hemsk, jag red kanske 10 min men sen låg sadeln jätte långt fram och dessutom var den glas hal.

Det min häst funkar bäst på är när jag ride med bara en fårskinnspadd med en ridgjord runt och utan stigbyglar, men det är ju inte bra i längden eftersom det inte fördelar trycket.

Rider bara så just nu tills jag hittar en sadel till honom.

Ska kolla om jag hittar någon vidare childeric än den jag hade, annars åker jag till agersta o kollar om dom har nåt som passar mig o hästen.

Intressant att du också tyckte Kentaur var glashal att sitta i! Har aldrig suttit i halkigare sadel så jag undrar om skinnet var specialbehandlat??? Det var det jag menade med att man halkade runt som på ett bananskal! Jag är hittills väldigt nöjd med min Baldur. Finns inte på Agersta utan endst på Firma Karin Åberg. Har man kraftiga lår och rejäl rumpa kan man dock uppleva Baldern för trång. För mig som har 38 i byxor och är långbent med medelgrova ben, känns den än så länge helt rätt. Karin tar dessutom emot sadlar inbyte eller hjälper en att sälja dem, förvisso givetvis så hon får förtjänst, men det underlättar alltid om man blir av med sadeln som inte passar och får loss en del av de pengarna.

Just nu käner jag att om jag någonsin skall ha en bomlös igen så vill jag ha den på prov och rida i en längre tid innan jag köper något. Men det gäller nog alla sadlar. Jag hoppas jag hittat det jag vill ha just nu i alla fall och som sagt jag har allltid trivts i min gamla Nordica från 99 och Baldur känns väldigt lik den så jag fann mig snabbt tillrätta.

Senast ändrad av en moderator:

Vi ska köpa en bomlös till Askur nu. Bara en billig från Hööks tills vi hittar en annan :)

*kl*
Hoppas det är okej om jag lånar tråden lite:o;)..

Är också på jakt efter en bomlös sadel åt min flicka eftersom hon är så pass svankryggig.
Har kollat lite på Soft Supreme D och Soft Supreme T och tycker dom verkar bra (och ser bra ut :d).
Är det någon som har nån erfarenhet av dom sadlarna och är dom att rekommendera?

*kl*
Hoppas det är okej om jag lånar tråden lite:o;)..

Är också på jakt efter en bomlös sadel åt min flicka eftersom hon är så pass svankryggig.
Har kollat lite på Soft Supreme D och Soft Supreme T och tycker dom verkar bra (och ser bra ut :d).
Är det någon som har nån erfarenhet av dom sadlarna och är dom att rekommendera?

Dom har jag också funderat på. Gullan86 gär på Buke har ju en av dom, undrar vad hon tycker?? Tror även det var någon fler som köpt en??? Berätta vad ni tycker! :D

Min mamma har en bomlös som hon älskar :) En torison, enligt henne den bästa av dom bomlösa sadlarna. Hennes modell heter endurance, men de finns även speciella modeller för islandshästar. Gå in på hemsidan och titta där http://www.torsion.se/ :idea:

Min mamma har en bomlös som hon älskar :) En torison, enligt henne den bästa av dom bomlösa sadlarna. Hennes modell heter endurance, men de finns även speciella modeller för islandshästar. Gå in på hemsidan och titta där http://www.torsion.se/ :idea:

Ja, fast jag tror inte det är nåt sånt jag är ute efter, vill inte ha en sån "stor" platt sadel, utan mer en sadel som ser ut som en bomsadel :) som typ startrekk sadlarna gör fast dom är bomlösa :)

Intressant att du också tyckte Kentaur var glashal att sitta i! Har aldrig suttit i halkigare sadel så jag undrar om skinnet var specialbehandlat??? Det var det jag menade med att man halkade runt som på ett bananskal! Jag är hittills väldigt nöjd med min Baldur. Finns inte på Agersta utan endst på Firma Karin Åberg. Har man kraftiga lår och rejäl rumpa kan man dock uppleva Baldern för trång. För mig som har 38 i byxor och är långbent med medelgrova ben, känns den än så länge helt rätt. Karin tar dessutom emot sadlar inbyte eller hjälper en att sälja dem, förvisso givetvis så hon får förtjänst, men det underlättar alltid om man blir av med sadeln som inte passar och får loss en del av de pengarna.

Just nu käner jag att om jag någonsin skall ha en bomlös igen så vill jag ha den på prov och rida i en längre tid innan jag köper något. Men det gäller nog alla sadlar. Jag hoppas jag hittat det jag vill ha just nu i alla fall och som sagt jag har allltid trivts i min gamla Nordica från 99 och Baldur känns väldigt lik den så jag fann mig snabbt tillrätta.

Har du ingen länk till nån hemsida som har Baldur sadeln, har aldrig hört talas om den tidigare.

Jag har sålt min childeric redan så inbyte behöver jag inte, det tog en dag o sälja den de va 8st som hörde av sig på en dag:p

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 157
Senast: Lyan
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?