Bomlös som ser ut som en vanlig sadel?

H2SO4

Trådstartare
Jag tror att jag ger upp bomsadelletandet! Jag kommer aldrig att hitta en tillräckligt bred och rak sadel, och skulle jag mot förmodan göra det så kommer hästen förhoppningsvis bli ännu bredare efter lite träning och då är jag tillbaka på ruta ett igen:devil:.

Så, nu funderar jag på en bomlös istället!
Men jag funderar lite på det här med paddar och schabrak. Om man har en bomlös som ser ut som en vanlig bomsadel, finns det paddar till dessa som är så pass smidiga och diskreta så att man kan använda vanliga schabrak under?

*Vilka märken och modeller på sadlar finns det som ser ut som "vanliga" sadlar?

*Som passar breda och raka ryggar?

*Vilken pad ska man ha till den?

*Kan man rida lätt i en bomlös? (ingen extrem-ridning då, utan ett t ex ett dressyrpass på banan eller en uteritt på nån timme i blandade gångarter)

(Jag har läst igenom en massa bomlös-trådar, men jag blir bara förvirrad:p, så ta det lugnt med alla fancy uttryck och ha tålamod med mina dumma frågor!)

Sv: Bomlös som ser ut som en vanlig sadel?

De flesta bomlösa som ser ut som bomsadlar behöver du ingen specialpad till utan du kan använda vanliga schabrak.

Det finns masterback, startrekk, trekker master tex som ser ut som vanliga sadlar. Sedan finns en hel drös med kopior av dessa men som vanligt så är de ju inte jämförbara med originalen.

Sedan finns det ju sadlar som liknar bomsadlar, jag har en sensation ride och den behöver man pad under, helt underbar :love: jag kan verkligen rekomendera den. Andra som liknar som man behöver pad under är freemaxsadlarna, den finns i hopp (egentligen allround jag skulle inte hoppa i den) och i dressyr som liknar vanlig bomsadel, sedan finns den i allround också men den är inte lika lik en bomsadel. Freeform har liknande som freemax men håller högre kvalitet.

Du kan rida lätt i en sådan sadel men de ska inte hoppas i mer än något litet skutt någon gång ibland.

Till en sadel som man behöver pad till rekomenderar jag skitopaden, den ger tillräckligt mycket avlastning. Om du vill använda dina vanliga schabrak så är det lättast att sy fickor till inläggen och göra en egen pad. De finns även sådana att köpa färdiga.

Senast ändrad:

Är det så? Det är ju kanon:)!
Sådana med paneler inunder behöver man alltså ingen pad till? Eller är jag ute och seglar nu?

Kollade på en sadel (Star Trekker? Nåt med Valencia var det iaf. Alla märken verkar ju heta samma sak så jag håller inte reda på dem:p) där det på hemsidan stod någonting om läderbom, vad menas med det? Räknas det som bom eller inte bom?

Den som du har, kan man ha schabrak under den, eller tar padden upp all plats?
Jäkla tjat om schabrak, jag vet, men det är ju nästan:angel: det roligaste med hästägandet; att få shoppa och matcha snygga schabrak;).

Jag har en startrekk dessyrsadel till min häst. Stoppad med ull, utbytbara koppjärn.
Mkt nöjd. Använder vanliga schabrak, rider ut och har tom hoppat småhinder med den. Hoppningen är på din egna risk men gick ok med min dam, hon hoppas ungefär 2 ggr/ år ;)

IMG_5502.jpg

Startrekk har en allroundsadel utöver dressyrsadeln du ser på bild ovanför. Trekker Master ser ut precis som vilken djup dressyrsadel som helst. Ansür har både dressyr och hoppsadlar som är bomlösa (hoppsadlarna används av tävlingsryttare upp i svår klass).

De allra billigaste som jag sett (MB etc) är tyvärr inte mycket att hänga i julgranen, kvalitén är usel både på hantverk och läder och jag hade inte vågat rida i dessa då uppbyggnaden är för dålig för att jag ska lita på att hästens ryggrad går fri i alla rörelser.

Startrekk och Trekker behöver du bara vanligt schabrak under, som synes ovan.

Star Trekks sadlar är väl det närmaste man kan komma till en bomlös sadel som liknar en vanlig bomsadel.
Men är den verkligen uppbyggd av läderbom, är det inte någon slags "sken" konstruktion? Så den kan ju inte jämföras med de bomlösa som saknar bom helt och hållet.

Det är två "plastlinjaler" (liknande) som ligger på ovansidan av bossan. Gör alltså varken till eller från. Någon läderbom har jag inte hört talas om i ST´s sadlar.

Fö motsäger jag att det skulle vara det närmaste man kan komma en bomsadel i utseende, Trekker Mastern är väl så lik en bomsadel.

Eg är det väl tveksamt att kalla ST för bomlösa då, för den är ju uppbyggd av en bom konstruktion, inte som en bomsadel men den är ju inte bomlös.:grin:
Har inte sett TM på nära håll så vet inte riktigt hur den ser ut:D

Ärligt talat, har du sett hur ST`n ser ut? Det är inget som ens är i närheten av en bomkonstruktion, och ja, jag har haft den hemma och tittat.

Edit: det är som D skriver "Sadeln är uppbyggd med en fast, bomfri konstruktion förstärkt med polyetenskenor, vilket ger sadeln en god stabilitet"

Senast ändrad:

Attans att man inte får lägga in länk!
Har samma dilemma och funderar också på bomlöst! Hade velat se vad andra tyckte om den! Attans!

Senast ändrad av en moderator:

Det är därför jag funderar på hur den är uppbyggd fö utöver skenorna.
Jag har ägt en äldre modell av ST den med paneler. Och visst var den stabil, men sen gör ju kanske framvalvet som inte är bomlöst utan av järn att den blir mer stabil.
En bomlös med läder bom ska man kunna böja på mitten för att testa flexibiteten.
Provade aldrig det med ST:en

Alla ST (jag har haft alla tre versionerna) går att böja fram- mot bakvalv. Även om det finns en fast konstruktion i fram- och bakvalv kan ju sadeln vara bomlös, bommen går ju i längsled och förbinder framvalv med bakvalv. Sådan konstruktion finns inte på någon ST Dressagemodell.

jämför min med jordgubbens så ser du hur olika dessa sadlar bli beroende på vilken rygg de ligger på :d

31345965.jpg

de går absolut att vika i mitten!! du ser att min är väldigt böjd så lädret nästan veckat sig i mitten av sätet när den ligger på hästen efter ridturen. den rätar lite på sig i sadelkammaren :D men den går att vika sig dubbel. är plytenskenor i min.

och Jordgubben: Gud vilka snygga sadlar! Precis en sån sadel vill jag ha:d!

Hoppning är ju inte direkt min gren så det spelar mindre roll. På sin höjd att vi ger oss på något 20 cm kryss en gång om året, som hästen ändå springer rakt igenom:angel:. Men däremot lättridning skulle det bli mer av (jag saknar det så enormt! Har ridit barbacka/i kameldrivarkudde i 1,5 år men det är ju hopplöst att få till nån vettig träning på det viset. Jag får ju mest koncentrera mig på att hålla mig kvar på ryggen..) så det är viktigt att det är okej att göra.
Men hur funkar det med koppjärn i dessa bomlösa?

Lovisaeleonora: Nej nån billig kopia vill jag inte ha! Det är ju lika bra att lägga ner lite pengar på en ordentlig sadel som hästen förhoppningsvis kanske kan ha en låång tid framöver. Det är ju skillnad på det mot att lägga ut 20 000 på en bomsadel som ändå måste bytas ut om ett par månader.

När jag ser den bruna ST´n i andra tråden, är jag faktiskt sugen på att sälja Trekkern, eftersom den är så ful i brunt (har haft den hemma) och köpa ST Dressage bara för att den är så superläcker i brunt. Men jag ska kanske först köpa en häst innan jag investerar eller avvecklar sadel :D

Hehe, ja sadlar är ju ganska värdelösa att ha om man inte har någon häst;)!

Det var en ryslig snygg brun på den bruna som visades här ovan! Annars kan det ju vara alla möjliga och omöjliga nyanser på bruna grejer tycker jag, men den här var mums:d.

Ja, det var apsynd att den jag hade hemma var så snedsydd och ful, annars hade det hängt en brun här också. Den jag hade hemma var i en chokladbrunnyans som var så läcker att jag kunde haft den i vardagsrummet bara för att få titta på den :D

Ja ser det nu.
ST är snygga sadlar, när de kostar så mycket ska de givetvis hålla hög kvalite i både hantverk och funktion! Så snedsydda exemplar får ju bara inte finnas:crazy:

Fast det är ju långtifrån någon dyr sadel, den är väl snarast en låg/mellanpris sadel... (12 600 kr)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden