Bomlös som ser ut som en vanlig sadel?

Sv: Bomlös som ser ut som en vanlig sadel?

Jag är inte så knusslig egentligen, så jag skulle nog inte märka någon skillnad:p

Tänkte mest om det var någon av dem som var känd som att vara mer eller mindre bekväm än den andra, men då spelar det nog ingen roll:)!

Åhh vad jag är sugen på att köpa nån utav dem nu! Skulle vara så kul att kunna börja rida ordentligt till hösten:love:!
Det dröjer nog inte länge förrän någon utav dem hänger i stallet:d!

Kollade lite i sadellistan för bomlöst, och fann där SG Treeless Dressage.
Hur är den sadeln?

Hittade den där Valencian som jag pratade om i början av tråden, men själva märket hette Hidalgo.

Någon som vet något om den?

Är det utbytbara koppjärn på Trekker Mastern?
Försökte läsa på hemsidan, men förstod inte riktigt.

Ja, det är det va:)?

Funderar nu därför om det är det på Trekker Master också, men det är det tydligen inte. Fördel, nackdel? (allmän fråga, inte riktat endast till Jordgubben:))

(Det kanske var jag som uttryckte mig dumt förut, ser nu att det står "utbytbara framvalv" på hemsidan, och det kanske inte är detsamma som koppjärn?)

Med utbytbara koppjärn/framvalv kan man ändra väl passformen litegrann och anpassa sadeln bättre? Men hur fungerar det då på Trekker Mastern, som inte har utbytbara koppjärn - är den svårare att passa in?

Ursäkta mina dumma frågor, men jag är vetgirig:angel:

Men är det verkligen det på de nya (vers. III) Jag fick veta att det var skillnaden mellan II och III, att det inte längre var utbytbara koppjärn.

Passformen kan man ändra så tillvida att man kan göra den vidare eller smalare om man byter koppjärn, men det är ju den enda fasta detaljen där är, så resten av passformen hänger ju med.

Trekker Mastern har fasta system, där väljer man från början. Alla halvbloden vi haft har gått med samma bomvidd där, medan jag beställde hem en smal till fullblodet (dessvärre tyckte jag den nya läderkvalitén de använder i kombination med tvåfärgat brun var så ful att jag sände tillbaka den)

Aha okej!

Trekker Master fanns i tre storlekar såg jag nu, storlek 2 är för normalbreda hästar med "normal" manke och storlek 3 för breda hästar med liten eller ingen manke. Där uppstår ett problem för mig;).
Min häst är bred (och kommer förhoppningsvis bli ännu bredare) men har relativt hög manke. What to do?

Vilken storlek har du?

pic_show_id13613404.html

Senast ändrad:

Ah, tack så mycket! Hur ser de ut i ryggen? Ungefär hur breda och hur mycket manke?

(Vill bara säga att jag uppskattar din hjälp oerhört mycket, tusen tack!:bow: Jag har lärt mig mycket!)

Så här ser min häst ut, bilden är dock flera år gammal, men han ser ungefär likadan ut fortfarande.
Bild på ryggen

Vad tror ni, 2:a eller 3:a till den?

Alternativt på en Star Trekk, wide, x-wide eller xx-wide?

Vet inte när du köpte din, men på en återförsäljares hemsida står det iaf just nu "utbytbart framvalv":).
Det framgår dock inte om det är version II eller III:confused:?

Återkom gärna när du fått veta vilken version du har:laugh:!

Fick svar idag och det är version III. Tillverkad 2009.

Tycker det är roligt att de skriver framvalv, för mig är det ett koppjärn precis som på wintec/bates sadlarna...men men

Ja, jag blir också grymt förvirrad av att de kallar det för framvalv istället för koppjärn!

Hur bred är din häst och vilken storlek på "framvalvet" har du? Har du behövt byta det sen du köpte sadeln?:)

har de ett eget koppjärn eller passar andra typ wintecs, thorowgoods eller pessoas järn? ST har ju rätt dyra järn.

min häst har lite underutvecklade muskler kring manken så hade hon kunnat sätta muskler där hade hon varit bred, använder just nu stl 4 på henne, med fårskinnspadd under, ska prova 3an när jag orkar ta mig tid att byta ;)

3an ser ut att vara runt 90grader, 4an 100 kanske, annars så kan du ju alltid maila en återförsäljare o höra om graderna.

jo jag vet att de har egna, men ibland funkar järnen mellan modellerna.. de var därför jag undra om de kanske även gör det på denna. ST's är ju mycket dyrare än andra järn..

jag tror att 3an är 95 grader, 4an 100 och 5an 105. för jag har ett svagt minne av att det skiljer 5 grader mellan järnen och 4 är 100 - det är jag säker på:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden