Bomlös som ser ut som en vanlig sadel?

Sv: Bomlös som ser ut som en vanlig sadel?

MaterBacks sadlar har paneler. Du får själv välja vilken tjocklek du vill ha på dem. Jag har en spansk modell, men det går bra att rida lätt i en sådan. (att den är lika stabil som en bomsadel är också trevligt)
Hur bred häst har du? Min är ca 115 grader med rak rygg och jag har haft Knights Lady Hawk på henne med globus bredaste järn i (120 grader). Då fick jag ha fårskinnspad under. Så vid var den. (så det finns sadlar för breda raka hästar, men din kanske är ännu bredare?)

Den nya har jag inte suttit i, den var så felsydd att vi inte ens kunde sitta upp i den innan den returnerades. De två tidigare versionerna tycker jag har varit "tillräckligt" smala att sitta i, men då kom jag i o f s från Torsion som bomlös jämförelse. Men jag red paralellet i en Kieffer Master, och tyckte inte man satt bredare i ST I & II än i den.

Jaha, är de inne på den 3e versionen? Jag som trodde de bara gjort 2.
Låter bra att den inte verkar vara så superbred. Jag funderar på om jag skulle kanske köpa en, men vilken sitsstorlek tro. Jag har normalt 17" i vanlig dressyrsadel med bom. Blir 16,5 i ST för litet då?
Är det någon skillnad på längden på sadeln i de olika storlekarna?

Ingen aning faktiskt, jag tror du ska dryfta funderingarna med den leverantören du bestämmer dig för att beställa från. Om inte annat för att ha på fötterna när du sedan eventuellt beställer.

Det verkar som de är rätt rymliga i storlekarna, jag hade lite kontakt med en återförsäljare och det ska ju inte skilja så mycket åt i tum.
Den gamla jag hade var ju en gaiter så den var lite flatback i sätet, än de i dressyrmodell.

*kl*

Hur känns en ST Dressage att rida i jämfört med en bomsadel? Märks det att den är rörlig?

Har en Sensation men den ligger lite oroväckande nära manken. ÅF påstår att det inte gör hästen illa då sadelns framvalv är så mjukt, men jag vet inte, jag:crazy:.

De allra billigaste som jag sett (MB etc) är tyvärr inte mycket att hänga i julgranen, kvalitén är usel både på hantverk och läder och jag hade inte vågat rida i dessa då uppbyggnaden är för dålig för att jag ska lita på att hästens ryggrad går fri i alla rörelser.
MasterBack gör alla sadlar i bra läder nu för tiden. (innan kunde man välja läderkvalitet) Nu har jag inte provat dressyrmodellen, men deras spanska modell är bra uppbyggd, ligger bra på hästen och lämnar ryggraden fri. Den är jag väldigt nöjd med. Varför skulle dressyrmodellen vara sämre? De hör inte till de billigaste heller.

Tja, vi har tittat på dem och tagit hem ett ex som omgående åkte tillbaka (utan provridning). Av det jag sett på senare modeller så står jag fast vid min utvärdering.

ja jag har som sagt inte provat dressyrmodellen men jag och hästen är väldigt förtjusta i Españan. Den är stabil som en bomsadel, men mjuk hela vägen. Inget hårt framvalv heller. Panelerna är tjocka och stabila (man får välja tjocklek) Den ger en rejäl kanal över ryggraden. Jag har bara gott att säga om den. Har faktiskt lust att titta på en av dressyrmodell. Tycker det vore konstigt om de skulle vara sämre uppbyggda än den spanska modellen.

KL

Har nu även kikat lite på Trekker Master och de var ju också himla snygga:d!
Men de måste man köpa från utlandet va? Jag som aldrig gjort det förut:o.

Om man skulle välja mellan ST och TM, vilken är bäst? Det var ju inte många kronor som skiljde i priset menar jag, så är den ena bättre än den andra så kan man ju lika bra köpa den.

Kollade också på Master Back, och jag måste ju säga att priset var lockande:angel:, men är de inte bra så är de ju inte bra.
Jag orkar inte hålla på och tramsa med dåliga sadlar mer! Då sparar jag hellre den energin och lägger ner lite mer pengar på en riktigt bra sadel som hästen kanske dessutom kan ha större delen av resten av livet (hängde ni med där;)?).

Nåja, lite prisskillnad är det ju mellan ST och TM. ST´n går att köpa inom Sverige: 12 600 kr. Billigast jag hittar TM är i Tyskland, för närmare 16 000 kr.

Vi har som sagt haft ST Dressage tidigare, en valde TM. Å andra sidan skickade jag hem den bruna TM vers. II jag beställt för jag var lite besviken på läderkvalitén till det priset (och färgkombinationen med två nyanser brunt)

tycker att ST känns som en vanlig bomsadel, dock så sätter den sig ngt mer så man får inte glömma att efterspänna sadelgjorden. Min häst har rätt mkt manke och jag tycker där är lagom med plats. Det enda som jag har kännt ett tag de första månaderna är att den är ganska bred i sitsen jämför med min bates som jag hade. Fick rätt ont i ljumskarna men det har bättrat sig nu.

Ja det var ju lite skillnad!
Jag hittade den i England för €1360, vilket med dagens växlingskurs blev 12865 SEK.

Ah okej. Nä, det kan jag förstå, för det priset vill man ju ha hyfsat läder åtminstone. Sett till uppbyggnad och "komfort för hästen" så att säga då, är det någon skillnad emellan dem? Skönast att rida i?

Jag satt aldrig i vår ST ver. III utan den gick tillbaka direkt. II var skön att sitta i, men det var så många barnsjukdomar att jag måste avråda från köp av en begagnad dito.

TM är absolut skönast att rida i enligt mig, men då har jag ju inte ridit i ST III

Skönast att rida i?

Det kanske är individuellt hur man upplever det?

(Min sensationride är det skönaste jag suttit i, i sadelväg. Fast nu är det ju inte en sån du tittar på, men ändå! ;)

Han är väl nånstans mellan 115 och 120 grader, men ej färdigmusklad.
I våras provade jag en stallkamrats Thorowgood dressyrsadel på honom. Den hästen är ca 115 grader och ganska rak rygg och han behöver en fårskinnspad under den sadeln (ska kanske tillägga att de därför inte använder den på sin häst längre), så jag tänkte att det borde ju vara stort nog.
Men nej, jag tyckte inte den låg helt bra på min häst, den kändes för smal.

Har länge funderat på Globus Loke eller Albion, men så tänkte jag att jag kanske lika bra skulle kunna satsa på en snygg bomlös, som jag inte behöver byta ut efter en månad och hästen kan muskla sig fritt under. Men jag vet inte, jag velar hemskt mycket!

KL

Men hur fungerar det här med bomlösa sadlar egentligen, de måste väl också passas in? Passar de vem som helst?

Och angående skillnaden mellan ST och TM; ST är ju ullstoppad och TM har Memory Foam i sina sadlar - vad är bäst?

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka