Bollnäs 20-22/7

Sv: Bollnäs 20-22/7

Det är absolut viktigt att alla på tävlingsplatsen informeras om VAD som hänt och får rätt information! Vi är fruktansvärt ledsna, och man vet inte hur man ska orka gå vidare - men det skulle inte underlätta om falska rykten om vad som hänt skulle börja spridas.

Hästen står oskadd hemma i sitt stall. Minst av alla lider våran älskade tjej. Hon fick göra det hon älskade mest i livet in i sista sekund, och fyf*n vilken fantastisk ritt och insats hon gjorde!

Jag håller absolut med dig att det är oerhört viktigt i ett sådant skede att RÄTT information kommer fram, jag vet inte men det är alltid ett sådant hysch-hyschande i vår sport om allt vilket framkallar en massa onödiga och falska rykten, jag vet inte vad det beror på? I andra sporter kommer rätt info fram direkt, tänker inte minst på Formul 1 kraschen härom dagen nåja visserligen en mkt större sport där media finns på plats men iallafall...

Jag är oerhört ledsen och kan inte göra annat än beklaga sorgen :(

KL

Jag blir helt bestört av att läsa att hon avled. Så fruktansvärt.

Det spelar ingen roll att man vet att olyckor kan hända, och att alla ryttare är medvetna om det.
För när det händer......

Jag tänker på anhöriga, de som stod henne nära, och alla som fanns runtomkring olyckan.
:cry:

jag får panik, måste få red på vem det är, kan någon PM:a mig då min kompis sålde en häst till en yngre fälttävlans tjej i dem trakterna, bara det inte är hon!!

Snällanån som kan berätta!

Av de som varit i Bollnäs har jag bara fått höra positiva saker om hur arrangören har handskats med olyckan, man har varit öppen med vad som hänt, ställt upp med stödsamtal både med präst och från kommunens krisgrupp. En förälder till en av de tävlande som själv ridit på hög nivå som var där har varit ett enormt stöd för de som velat ha hjälp och jag tror att det var viktigt för de flesta att få slutföra sin tävling, inte för tävlingens skull men för att få någon typ av avslut.

Det som hänt är fruktansvärt sorgligt och jag hoppas bara att vi inom sporten kan ta lärdom av det som hänt och fortsätta arbetet för en säkrare sport, både för oss och våra hästar.

KL
Oherhört tragiskt:cry:

För mig är det svårta att förstå varför man fortsätter tävlingen, i alla andra sporter som drabbas av en dödsolycka är det självklart att ställa in. Oftast ställer man in alla matcher eller lopp mm en vecka efter att något hänt.

För mig är det svårta att förstå varför man fortsätter tävlingen, i alla andra sporter som drabbas av en dödsolycka är det självklart att ställa in. Oftast ställer man in alla matcher eller lopp mm en vecka efter att något hänt.

Iofs OT men det där stämmer inte riktigt. Oavsett sport har jag aldrig märkt någon gång då man ställt in alla matcher/tävlingar i en vecka på alla nivåer. Det händer, tyvärr, då och då dödsolyckor i nästan alla sporter. Ibland ställer man in just den dagens match/tävling men ytterst sällan, om någonsin, en hel vecka till.
Däremot hedrar man ofta den förolyckade genom t.ex. en tyst minut innan avspark/start och/eller genom att deltagarna använder sorgeband.

En vecka kanske är att ta i men jag vet att så varit fallet ett antal gånger nu pratar jag även utanför Sveriges gränser.
Senast nu när en speedway åkare dog var det ju stora disskusioner om att man valde att köra sin nästa tävling som var några dagar senare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet, Kenny Olsson i Vargarna. Vargarna hör hemma i Norrköping, bara ett fåtal mil härifrån. Det var en hel del om det i tidningarna och övriga medier. Jag tyckte redan då att de skulle köra följande matcher.
Att de avbröt matchen då Kenny Olsson skadades så svårt att han senare avled vill jag minnas hade mycket att göra med att säkerheten blev ifrågasatt. Det är en helt annan sak.
Och jodå, övriga matcher i både den aktuella serien och den högsta serien kördes även veckan efter. Med sorgebindel på förarna.

Tillägg efter prins_rollo:s ändring:
För några år sen inträffade förhållandevis många dödsfall under fotbollsmatcher. Man spelade ändå fotboll. När den här asiaten avled på en fälttävlanstävling för en tid sedan vill jag minnas att tävlingen reds klart.
För mig känns det mer som ett hedrande till den döda att de övriga får göra något av det de älskar mest och inte bara "tvingas" åka hem och sörja.

Senast ändrad:

Jag tror precis som jag skrivit tidigare att det för många är viktigt att få avsluta den uppgift man är där för att utföra.

Jag kan bara relatera till en enda liknande händelse i mitt eget liv och det var när jag vid 11 års ålder var på ridläger och en tjej ramlade av och dog när det var en vecka kvar av lägret.
Vi fick välja om vi ville stanna och fortsätta lägret eller om vi ville åka hem och alla ville fortsätta just för att få chansen att bearbeta vad som hänt.
Inte riktigt jämförbart kanske men jag förstår känslan av att inte abrupt vilja avbryta utan på något sätt vilja hitta tillbaka till en känsla av "normalläge".

Jag tror precis som jag skrivit tidigare att det för många är viktigt att få avsluta den uppgift man är där för att utföra.

Jag kan bara relatera till en enda liknande händelse i mitt eget liv och det var när jag vid 11 års ålder var på ridläger och en tjej ramlade av och dog när det var en vecka kvar av lägret.
Vi fick välja om vi ville stanna och fortsätta lägret eller om vi ville åka hem och alla ville fortsätta just för att få chansen att bearbeta vad som hänt.
Inte riktigt jämförbart kanske men jag förstår känslan av att inte abrupt vilja avbryta utan på något sätt vilja hitta tillbaka till en känsla av "normalläge".

Det tror jag oxå. Bättre att fortsätta i det "mönster" man är van vid.

Men vad hemskt, det kommer så nära en när det är i sverige och ryttare man vet vem det är och så... Det känns helt klart mer... Min syster var uppe och tävlade ponny och hon verkade rätt chockad när jag pratade med henne...

Tänker på avlidnes nära å kära.

Jag kanske hade resonerat annorlunda och velat rida för min egen skull om jag varit där uppe men när man sitter här hemma känns det bara så fel. Bommar som faller eller väljer att ligga kvar , prisutelningar ,musik mm måste kännas ganska oviktigt. Däremot tycker jag att det var rätt att de ryttare som red terrängen efter olyckan gjorde det, men då var ju inte heller utgången klar

De jag talat med som var där och red sa just att det där med tävling och placeringar var helt oviktigt i sammanhanget utan de vill bara få "göra sitt" liksom och inte bara lämna tävlingsplatsen och åka hem.

Jag kanske hade resonerat annorlunda och velat rida för min egen skull om jag varit där uppe men när man sitter här hemma känns det bara så fel. Bommar som faller eller väljer att ligga kvar , prisutelningar ,musik mm måste kännas ganska oviktigt. Däremot tycker jag att det var rätt att de ryttare som red terrängen efter olyckan gjorde det, men då var ju inte heller utgången klar

Jag har också pratat med folk på plats. Just detta att få vara kvar och prata är det viktiga, inte tävlingen isig.

Jag är precis hemkommen från en dag i bollnäs.

Kom dit kl 8 i morse och fick då beskedet att tjejen avlidit.
Samtal med alla ryttarna i ** iga klassen o övriga som var på plats gjordes.
Där vi fick reda på de tråkiga beskedet, hur dom resonerat med att fortsätta tävlingen , krisgrupper osv samt tyst minut.
Jag som inte kände henne blev väldigt tagen o inte ett öga var torrt. :cry:

Tävlingen flöt dock på bra idag , inga missöden på terrängbanan och även om stämningen var väldigt tryckt så tror jag de flesta var glada över att få avsluta tävlingen och ha chans att prata om de som hänt.
Tycker bollnäs har skött denna kris på ett mycket bra sätt.

Hindret som hon störtade på var en 3 kombination med "osthindren" , tror de var C hindret som hästen inte hann med o lyfta benen på och hakade i , voltade o drog med sej hindret.

tänker på alla inblandade, släkt , vänner och sin närmaste familj.
Måste vara oerhört tungt för allihop.

jag får panik, måste få red på vem det är, kan någon PM:a mig då min kompis sålde en häst till en yngre fälttävlans tjej i dem trakterna, bara det inte är hon!!

Snällanån som kan berätta!

Det är inte hon, hästen kommer från Danmark!

KL
Oherhört tragiskt:cry:

För att hedra min vän som gått bort, så ville vi och hennes föräldrar att tävlingen skulle fortsätta. Hade hon vetat att tävlingen blåstes av hade hon svurit åt oss. Hon var en fighter!

Vad var det för hinder olyckan skedde på? Var det tårtbit/spets hinder? Hörde oxå att hindret hade tippat :eek: Stämmer det? :confused:

Nummer 18C, smal ostbit. Ja, hindret tippade.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 940
Senast: supercassie
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 251
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar