Bollnäs 20-22/7

Sv: Bollnäs 20-22/7

*kl*

Tänker på hennes familj och anhöriga. Så ledsen för deras skull.

Dock tackar jag ödet för att en sån här fruktansvärd olycka händer hos en så proffsig organisation som Bollnäs. Trots att förlusten är oersättlig för familj och närstående är det alltid en lättnad att veta att korrekt och bra information kommer ut till resterande ryttare och medhjälpare.

Styrkekramar till familj & vänner!

De jag talat med som var där och red sa just att det där med tävling och placeringar var helt oviktigt i sammanhanget utan de vill bara få "göra sitt" liksom och inte bara lämna tävlingsplatsen och åka hem.

Precis så kändes det. Det kändes faktiskt inte som att någon på plats brydde sig om placeringar alls, jag gick in och red terrängen mest för att få ett avslut. Arrangörerna kunde inte ha agerat bättre, enligt mig.

Det är absolut viktigt att alla på tävlingsplatsen informeras om VAD som hänt och får rätt information! Vi är fruktansvärt ledsna, och man vet inte hur man ska orka gå vidare - men det skulle inte underlätta om falska rykten om vad som hänt skulle börja spridas.

Hästen står oskadd hemma i sitt stall. Minst av alla lider våran älskade tjej. Hon fick göra det hon älskade mest i livet in i sista sekund, och fyf*n vilken fantastisk ritt och insats hon gjorde!

Idag känns det oerhört tungt. Lider med alla nära och anhöriga, men dina ord lättar ändå lite, att våga leva livet och göra det man vill. Men som tränare, mamma, banbyggare, arrangör etc känns det tufft att engagera sina barn,elever och vänner i nånting så farligt... Om två veckor har vi nästa tävling här uppe, just nu vill man helst bara lägga ner

En massa tankar snurrar i många huvuden. Ilska. Mycket var fel, mycket gjordes bra.

Något jag känner är att man i fortsättningen alltid kommer vilja ha minst en person vid varje hinder som är utbildad i första hjälpen.

Jag vet att detta inte räddat våran tjej, i detta läge - men det hade KÄNTS bra att man VISSTE att alla gjorde precis allt de kunde för henne från ögonblicket hon tog i marken! Ambulansen var ju inte på plats hos henne förrän 4 min senare! och det kunde ju vara 4 minuter för länge?

Mycket spekulationer för min del, men jag vet inte annars hur jag ska få svar på alla tusen frågor som bara snurrar och gnager i huvudet. Det finns inga svar, det finns ingen tröst.

Det enda jag vill säga som är bra, är att hon gjorde det hon älskade in i det sista, och hon är den enda som inte lider! Hon fick ett otroligt vackert slut. Så fantastiskt vackert.

Idag känns det oerhört tungt. Lider med alla nära och anhöriga, men dina ord lättar ändå lite, att våga leva livet och göra det man vill. Men som tränare, mamma, banbyggare, arrangör etc känns det tufft att engagera sina barn,elever och vänner i nånting så farligt... Om två veckor har vi nästa tävling här uppe, just nu vill man helst bara lägga ner

Du är inte ensam i dessa tankar. De flesta vill nog bara lägga sporten på hyllan, för detta känns ofattbart.

Men hon hade inte velat att vi skulle göra så, hon vade sagt åt oss att kämpa på. "Bryt ihop och kom igen" - var fighters! Det var ett mycket bra arrangemang. Ni kommer göra många fler bra arrangemang. Många gånger!

Just nu är det jobbigt, mer eller mindre. Men för hennes skull så kämpar vi, för det är vad hon själv skulle ha gjort, och velat att andra gjorde!

Jo, visst är det så. En väninna till mig dog i en ridolycka för många (tiotals) år sedan, hon skrittade på lång tygel, hästen blev troligtvis skrämd och hon ramlade baklänges. Hennes föräldrar sa ju också att hästarna var hennes liv, utan ridningen var inte livet värt att leva. Hennes syskonbarn tävlar idag på högsta nivå. Så vill det sig illa så händer det ändå, men nog kommer det att bli motvind till nästa tävling

Våran tjej hade inte velat att tävlingen skulle ställts in. Hon är en riktig fighter. Ridningen var hennes liv. Hon hade sparkat oss i baken och sagt åt oss att rycka upp oss. Så var våran tjej. Aldrig rädd! Det ända vi kan säga är att hon fick göra det hon älskade mest på en fantastisk häst. Hon behövde aldrig lida. Tänker på dig!

Knapplån...

Även jag hemkommen från Bollnäs med massa tankar.

Precis som ft_ryttare sa så har stämningen inte varit på topp som den brukar vara, men alla vi funktionärer och ryttare höll ut ändå. Vilket jag tycker har varit bra eftersom vi nu kunnat prata och iallafall försökt förstå vad som hänt TILLSAMMANS.

Vi har tänkt så mkt på alla nära & kära, och framför allt på ryttaren idag. Hoppas ni har kommit hem i lugn och ro, så ni kan börja bearbeta sorgen.

Tänker även på de två tjejerna som satt vid hindret, de har haft en jobbig dag idag.

Måste även säga att det känns skönt att höra att de flesta tycker att vi som arrangörer skött detta på ett bra sätt.

*KL*

Beklagar sorgen så jättemycket! Tänker verkligen på alla hennes nära och kära i denna svåra stund! :cry:

En fruktansvärd tragedi för alla inblandade och för hela sporten.
Ibland glömmer man av att det här faktiskt kan hända. Visst, det händer utomlands ibland, oftast i de högre klasserna, men då är det så långt borta.
Jag vet inte än vem hon var men jag gråter floder. För mig var hon någon som är som jag. Hon fick det slut som man ibland har drömt om, men det känns ändå så grymt orättvist.
Mina tankar går till alla hennes anhöriga.

Beklagar sorgen..:cry:

Läste detta i tidningen idag och lider med anhöriga till henne.
Men som du skriver så gjorde hon det hon älskade det sista hon gjorde..det jobbigaste är ju för er nära vänner och familj/släkt.
Förlorade min bror i en olycka och sorgen tror man ska ta kål på en, men tiden läker inte alla sår men man lär sej leva med dem och de är inte längre lika färska..och man kan glädjas åt fina minnen man har.
*kramar om*

Beklagar verkligen det inträffade.:cry: Fruktansvärt och tragiskt. Skänker alla inblandade en tanke. Kramar från oss..

Så fruktansvärt tragiskt. Jag beklagar verkligen sorgen och skänker både familj och vänner en tanke i er svåra stund.

I fjor dog en vän till mig i en olycka i samband med ett tornerspel. Hans familj och vänner ville fortsätta med spelen under sommaren just med tanken "han var en fighter, han skulle inte vilja att vi ställde in".
Jag tycker att det viktigaste i den här händelsen är att man tar hänsyn till flickans närmaste och lyssnar till dem. De ville slutföra tävlingen och så gjorde också Bollnäs.
Det är svårt att som deltagare komma hem och inte ha någon att prata med som varit med och vet hur det var. När en sådan händelse sker får man en samhörighet med alla andra på platsen, man delar något som de på hemmaplan aldrig kan ta del av på samma sätt. Därför tror jag att det var väldigt bra för alla som var på plats att få avsluta tävlingen och ventilera allt med folk som varit med om samma sak.

Som sagt, än en gång skänker jag alla inblandade en tanke i er stora sorg.

/Ellen

Så fruktansvärt tragiskt. Jag beklagar verkligen sorgen och skänker både familj och vänner en tanke i er svåra stund.

I fjor dog en vän till mig i en olycka i samband med ett tornerspel. Hans familj och vänner ville fortsätta med spelen under sommaren just med tanken "han var en fighter, han skulle inte vilja att vi ställde in".
Jag tycker att det viktigaste i den här händelsen är att man tar hänsyn till flickans närmaste och lyssnar till dem. De ville slutföra tävlingen och så gjorde också Bollnäs.
Det är svårt att som deltagare komma hem och inte ha någon att prata med som varit med och vet hur det var. När en sådan händelse sker får man en samhörighet med alla andra på platsen, man delar något som de på hemmaplan aldrig kan ta del av på samma sätt. Därför tror jag att det var väldigt bra för alla som var på plats att få avsluta tävlingen och ventilera allt med folk som varit med om samma sak.

Som sagt, än en gång skänker jag alla inblandade en tanke i er stora sorg.

/Ellen

Precis som du beskriver det, så känner jag.
Det kändes rätt i detta fall att köra tävlingen.

Tänder ett ljus för elin.. så fruktansvärt... tänker på hennes familj...

finns även en minnesbok på leksands ridklubbs hemsida,,,,,för er som vill skicka en sissta hälsning

knapplån...

Imorgon, Onsdag kl 17 kommer Bollnäs Ridsällskap hålla ett möte för allmänheten om den tragiska olyckan och gå ut med information.
Ni som vill är välkomna...

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 940
Senast: supercassie
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 251
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?