böld= kvarka

Sv: böld= kvarka

nej nej
hans var ungefär lika stor som en 5 krona. men är helt borta nu.
och var mellan ganachen.
men han är frisk förklarad nu.

Vad skönt att det inte verkar vara kvarka på din, dom har ju det nu i stallet du (vi) flyttade från:crazy:

Det talar ju tyvärr bara ännu mer för att det faktiskt är kvarka TS häst har!

Ett negativt nässköljsprov är inte detsamma som att hästen är frisk!

stämmer.

Bara för att den inte har kvarka i ena näsborren så kan den faktiskt ha det
i andra. Har hört att bakteriesamlingarna inte behöver täcka hela "ytan"/
båda näsborrarna. Så det gäller att göra utförliga tester för att få fram
rätt resultat.

De behöver inte ens ha det i näsborrarna, de kan ha det bara i lufttsäckarna.

Min ena häst var negativ på två nässköljsprov, HELT symptomfri , dvs ingen feber, snuva, hosta , bölder etc. Pigg och glad!

Men när jag tog henne till Ultuna och gick ner med endoskop fanns där rikliga mängder av condroider i luftsäckarna och massor av kvarkabakterier.

Har någon koll på om det är mycket kvarka nu? Och i såna fall var den finns? Ska hämta hem en ny häst från Trollhättan nästa helg..är alltid nojjig för sånt där..

men herre gud vi flytta för långe sedan båda två .
deras kvarka häst kom ifrån en tjej som bröt karantänen i stallet den stod i innan. Denna häst är ny. Min hade varit från stallet i 2 månader när den hästen flyttade dit.
och min häst är friskförklarad och "bölden" är helt borta och nu finns det bara ett hårlöst parti. Alla prover är tagna och ingen annan häst är sjuk. han hade bara en böld och på ultraljudet var det bara 2 lymfar som var inflammerade och ingen annan.

Jo jag vet. Lurig sjukdom..
Är det inte så att även abortvirus kan ligga latent?

(bara en undran, inget som har med nåt att göra)

ja jag tror det.
vet någon vart man kan hitta alla stall som har en smitta???
ha en bra dag i vår solen:D

Det ska finnas nån sida. Men jag kommer inte ihåg adressen.
Där kunde man få ett hum om var det fanns, men inte alla.

Det samma! :D

Att veterinärer inte känner till hur man bäst provtar är inte så konstigt eftersom det inte finns någon riktig kunskap i frågan utan bara en massa olika åsikter, därav den pågående studien.
PL

Jo, jag har föstått det men jag fattade faktiskt inte vad som var nytt med den nya studien , jag trodde först att det handlade om att man kommit på en säkrare provtagningsform men det verkade ju vara samma typ av prov som man redan tar!?

Det jag ville få fram var att ett negativt prov tyvärr inte är detsamma som att hästen är frisk, utan har hästen kvarkasymptom skall den behandlas som om den vore positiv.

Det är det effektivaste sättet man kan bromsa smittspridningen på.

men en böld eller hosta är ju i alltid kvarka.
böld prov, blod prov och näsprov togs på min och alla var negativa.
Då måste man väll ändå gå på sjukdomms bilden.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 817
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 299
Senast: Ridinglady
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 362
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka