Boklista under FAQ'n?

S

Spider84

Boklista under FAQ\'n?

Kan vi inte göra en sån igen?

Letar böcker nu och givetvis glömmer man alltid bort hälften av de böcker som man tänkt att "den ska jag komma ihåg". :crazy:
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Skulle man inte kunna nåla en ny tråd högst upp där folk kan lägga in tips på böcker. Efter hand kanske listan kan sammanställas under FAQ.

piggy
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Jo det var en bra idé. Får se vad Jegra säger om det.
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Låter som en utmärkt íde´.
Själv fick jag hem Ehrengranath idag, jag återkommer med en recension när jag har läst den. ;)
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Nu är det bara att komma med boktips!!




.
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Kan börja själv:


Av Bent Branderup:
Akademisk Ridkonst
Ridning på Kandar


Av Francois Robichon de la Guérinière:
School of Horsemanship


Av Xhenophon:
The Art of Horsemanship
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Heather Moffett: Enlightened equitation

Sen vet jag inte om man kan ta med böcker som handlar om hur man förhåller sig till hästar, men även hur man rider och underlättar livet. Isåfall:

K F Hempfling: Dansa med hästar
K F Hempfling: Hästarnas budskap

Michael Peace: Tänk som din häst
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Jag kan bidraga med några böcker:
Gustav Steinbrecht-The Gymnasium of the Horse
Erik Hebermann-Dressage Formula
General Decarpentry-Academic Equitation
-Piaffer and Passage
William Cavendish-A General System of Horsemanship
Antoine Pluvinel-Maneige Royal
Nuno Oliveira-Reflections on Equestrian Art
Sylvia Loch-Dressage The Art of Classical Riding
-The Royal Horse of Europe
Alois Podhajsky-The Complete Training of Horse and Rider
-Den Klassiska Ridkonsten
Wilhelm Müseler-Ridlära
Adam Ehrengranat-Ridskolan eller Ridläran
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Så du rekomenderar bara två av Sylvia Loch's böcker?

Jag ska beställa från Bokus och där har de:
Classical Rider (295:-)
Classical seat (179:-)
Dressage In Lightness (295:-)
Flexibility And Fitness For Riders (112:-)
Royal Horse Of Europe (525:-)
Dressage: The Art of Classical Riding (383:-)

Vilken av dessa ska jag satsa på? Jag har tänkt beställa böcker för ca 700:- så mer än 300:- vill jag nog inte lägga egentligen.
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Jag tog de där böckerna "from the top of my head" bara. Men jag tycker ändå att just de två böckerna är de intressantaste av hennes böcker.
Vilken bok du ska beställa beror på vad du vill ha (innehållsmässigt alltså).
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Dressage in lightness är trevlig. Väldigt översiktlig dock. Mycket bilder med både exempel på fel och rätt (bra!). Men som sagt väldigt översiktlig. Jag siktar på att beställa the classical seat och the classical rider kanske. Har bläddrat lite och de känns mer fokuserade.

Mary Wanless kan jag rekommendera! Hon skriver (kommenterar ekipage) i brittiska tidningar precis som Sylvia Loch, och har även skrivit böcker. Ride with your mind (essentials) till exempel. Mucho briljanta förklaringar särskilt på ryttarens sits. Jeez, tänk om HON kunde ge sig in i alla Gnäggdebatter :bow:
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Hm...letade efter det boken i Libris men hittade varken henne eller boken. Är du skrivit rättstavat? Kanske inte finns alls i norden i och för sig...
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Nu upptäckte jag att jag inte hittar:

Heather Moffett: Enlightened equitation eller Ehrengranath heller... *tråkigt*
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Helt rättstavat. Finns att köpa på bokus, adlibris, amazon mfl. Däremot finns hon nog knappast i bibliotekskatalogen, därav inte i Libris...
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Hm...varför finns hon inte där? För att den inte getts ut på svenska?

Kanske man kan säga till biblan att den (och andra) böcker "fattas". De brukar vara duktiga på att köpa in böcker om man bara säger till dem.
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Ja, det är nog bara svenska titlar. Tror du bibblo tar in engelska böcker? Jag är tveksam :smirk:
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Nej det är väl mest svenska titlar de tar in. (tyvärr), man man kan ju alltid försöka. :angel:
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Bibblan här i GBG har ju böcker på alla möjliga språk. Många hästböcker på engelska, bla enlightened equtation.
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Vad f*n... Varför hittar jag inte boken i Libris då? Den ska ju ha alla böcker i Sverige (biblans). :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
544
Senast: tott
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 307
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp