Boklista under FAQ'n?

Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Försent, redan beställt ;)
(Det blev inte Swift denna gången dock så den lånar jag gärna!)
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Spider84 skrev:
Vad f*n... Varför hittar jag inte boken i Libris då? Den ska ju ha alla böcker i Sverige (biblans). :crazy:

Det är faktiskt långt ifrån alla bibliotek som är anslutna till Libris! Där hittar du framför allt de stora, universitetsbibliotek och liknade.

Sök på http://www.bibliotek.se/index.html i stället! Där hittar du både Libris och BURK (Bibliotekstjänst).

Biblioteket i Surahammar har fixat en hel hög böcker åt mig. De som jag inte tror har så stort lokat intresse föreslår jag att man köper in till huvudbiblioteket i Västerås, tex Ridning på kandar. Västerås var tidiga med att köpa in den :angel:
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Wendy Murdoch gav ut en bok i mars: Simplify your riding. Boken är väldigt detaljerad och går systematiskt igenom byggstenarna för en så motståndsfri ridning som möjligt. Wendy har jobbat med bl a Sally Swift och Bettina Drummond. Kul att se hur snabbt hästarna på hennes clinics börjar röra sig friare då ryttarna lär sig öppna sin sits och släppa fram rörelsen! :love:
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Carmenzita skrev:
Du får gärna låna Swift och Wanless av mig (Wanless på utlåning just nu), så sparar du några kronor.

Nu har jag fått bägge böckerna, Richard Hinrichs och Mary Wanless.
Mary skriver ju exakt det vi får lära oss så det där var rakt av skitbra! Mer bilder, övningar och exempel, perfekt komplettering!

Sally Swift som jag fått låna har jag kikat lite i, men jag är nog lite besviken där, lite väl mycket "slappna-av-och-känn-dina-sittben" sånt som vi alla vet funkar jättefint i teorin men inte riktigt irl... och så:

Richard Hinrichs som är en otroligt duktig karl men fullständigt värdelös som pedagog. På bara några över hundra sidor går han från att longera unghästen, till capriolen. :crazy:
Men fina bilder! :D
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Hinrichs håller jag helt med om... Lånat på bibblan, och tjaa... som inspiration för vad som kan göras kanske den funkar. Men jag vill ha en grundlig genomgång av allt basic, sen kan de högre skolorna var lite aptitretande glasyr på slutet. Är det någon som vet om Karl Phillipes bok är likadan? Och om det finns något om tömkörning/arbete vid hand som passar för nybörjare?

Jo, det jag ville fråga var om skillnaden mellan Mary Wanless-böckerna. Det finns ju Ride with your mind, och en Ride with your mind essentials. Vilken tycker du funkar bäst? Vad är skillnaden, och om du skulle välja att bara köpa en, vilken? Jag har läst "originalet", men det var ett tag sen och jag funderar på att köpa den eller någon annan av MW. Men jag vill bara köpa EN bok...
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Jag är ledsen, jag kan inte jämföra.. har bara Essentials! Fast det ångrar jag lite nu för jag hade gärna velat haft en tjockare bok med ännu mer bilder och övningar.
Hon undervisar precis som vår tränare - noggrant, exakt och med mycket konkreta övningar och väldigt lite flumm.
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Hmm, håller på och skriver ihop jul-önskelista (gäller att vara ute i god tid så man kommer på allt man vill ha ;) ). Än så länge har jag fått ihop:

Mary Wanless – ride with your mind
Philippe Karl – Reitkunst
Philippe Karl – Long reining
Alfons Dietz – Training the horse in hand
Linda Tellington-Jones – Hästmassage och markövningar med ttouch och tteam
Jaime Jackson – Horse owners guide to natural hoof care

Nån mer ni kan komma på?
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Kelly Marks bok "Perfekt uppförande" säger sej bygga på "Intelligent Horsemanship", hur som haver, den har sina poänger när det gäller det dagliga handhavandet med hästen och är mycket lätt att omsätta i praktiken. Forum förlag. Wettergrens 300 kr.

Rikke Mark Schultz "Förstå din islandshäst" går utmärkt att implementera även på övriga hästar, men exemplen är från islandshästvärlden. Är en manual hur du söker orsaken till din hästs eventuella nedsatta prestationsförmåga, samt lämpliga åtgärder, vad du bör göra själv och vilken expert du ska anlita. Finns på akademibokhandeln för 700-800 kr samt på Börjes för knappt 300 kr, välj själv...

Snader, Willoughby m fl har skrivit varsitt kapitel i "Hästmassage och kompletternade behandlingsmetoder" med gör-det-själv-test och guide för förebyggande behandlingar. Kiropraktik, Akupunktur, Homeopati, Hästmassage och Örtmedicin är innehållet, om man är intresserad av sådant. Natur och Kultur/LTs förlag, drygt 100 kr.

Vill tipsa om att Henry Blake har skrivit, vad jag vet, tre eller fyra böcker, som alla är mycket underhållande och ganska likvärdiga. Såg att någon nämnt en av hans böcker i ett tidigare inlägg. Inga uppslagsböcker precis, går lika bra att låna, men bör läsas av alla.

Henrik B. Simonsen har skrivit "Hästens naturliga beteende och välbefinnande", en bok som kan vara ett bra stöd när man undrar varför ens häst beter sej knepigt, eller när man organiserar sin hästhållning på ett hästriktigt sätt. Mycket statistik, t ex hur många gånger i timmen ett tolv veckor gammalt stoföl utför social hudvård! (sid 65). ;) Natur och kultur, ca 300 kr.

Alois Podhajskys "Den klassiska ridkonsten" ligger på internet, gratis att ta hem, ladda skrivaren med mycket papper! Utgår från spanska ridskolan. http://www.olby.se/Podhajsky/

Antti Walnestedt har lagt ut sin bok "Den andra boken" på http://w1.472.telia.com/~u47204838/index.html (Krånglig adress, prova, vet inte hur jag hittade den, förmodligen under en av de hemsidor som finns för akademisk ridning). Handlar förstås om ridning, men verkar inte vara direkt akademisk, iallafall, men besläktat. Döm själv.

Apropå hemsidor kan jag dela med mej av de jag känner till:
http://www.geocities.com/ridkonst/
http://www.alternativformedlingen.com/
http://www.lsh.se/skokloster/ridkonst/
http://www.ridkonst.se/forum/
http://www.ridkonstensvanner.nu/
http://www.levad.nu/
http://www.akademiskridkonst.se/
Botanisera!

Själv har jag haft mycket nytta av ovanstående. Har två fina böcker om hästmassage liggandes i stallet, kan återkomma med dem om du är intresserad.
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Här är mina hästmassageböcker, visst är det viktigt att hålla hästen mjuk och smidig med alla medel.

"Den skadefria hästen, Praktiska metoder som håller hästen i form". Av Amanda Sutton. Natur och Kulturs förlag. Recencenter har sjungit sin lov över den i ett flertal tidningar, och det tycker jag den är värd. En bok som är väldigt allomfattande och konkret, du kan ta med den till stallet och börja direkt!

"Friskare häst med punktmassage, stretching och psykisk träning". Av Chris Olson. ICA bokförlag. Den här boken uppskattar jag främst för att den innehåller ett enkelt snabbprogram för frekvent massage av hästen, de åtta punkter som hästar oftast har problem. Resten har jag inte gett mej in i än men det är säkert också bra.

"Hästmassage och kompletterande behandlingsmetoder". Av Snader, Willoughby m fl. Natur och Kultur/LTs förlag. En bok som mest verkar vara lämpad som kurslitteratur om man läser till hästfysiolog eller något liknande. Knastertorr och tråkig, men ger oss hästägare en chans att få veta lite mer om örtmedicin, kiropraktik, homeopati och akupunktur, om man vill det, förutom kapitlet om hästmassage och stretching, förstås. För den som orkar läsa och är smart!
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Vart hittar man Wilhelm Müseler-Ridlära??? Har letat och letat och jag är tydligen inte överdrivet bra på att hitta! :D
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Min köpte jag av hästbokhandeln för ganska många år sedan. Vet inte om de fortfarande har den.
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Antikvariat kanske?
Biblioteket torde ha den också.
Jag har köpt både den svenska och det tyska originalet på antikvariat.
Den finns översatt till flera språk, heter Riding Logic på engelska tex.
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

"Lånar knapp"
Fortsätter med en uppgift om bok som man nu kan ladda ner från nätet:
Xenofon: On horsemanship
Den finns tillgänglig här
Hoppas att det blev rätt nu!
Annars rekomenderar jag den som vill läsa denna antika författare att försöka hitta Jonas Palms översättning från 1980. Den är modern, lättfattlig och innehåller värdefulla kommentarer av översättaren som var inspektor för ridinstitutionen vid Uppsala universitet!
/Ann
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Jag vet inte hur man bara gör ett inlägg, så jag svarar på föregående istället. Är det det som heter "lånar knapp"?

Mina favoriter är Udo Bürgers "Der Reiter formt das Pferd" (Tyska, FN-verlag)
Alla 3 "Sara Wyche" (Engelska)
Müselers gamla "Ridlära"...
...som finns i dansk och svensk upplaga som jag kan få tag på om någon är intresserad. De vet dock att ta betalt ;-(
Jag har upptäckt att de svenska och danska upplagorna har helt olika bilde och foton. Jag har aldrig läst originalet, så jag vet inte vilka bilder den har, men när jag tittar i den danska blir jag bekymrad. Skulleinte förvåna mig om bilderna i den svenska är långt ifrån vad hand föreställde sig heller? fast han gillade ju inte bilder av "rätt" eftrsom det ideligen misstolkas.

Tessan
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

HÄstbokhandeln? Var hittar man den??? Det hästbokhandlare som jag har hittat har inte den boken.
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Jean Froissards "Classical Horsemanship for our Time" förklarar vad fransmännen post-baucher håller på med på ett lättbegripligt sätt.

Udo Bürgers "Der Reiter formt das Pferd" förklarar vad man behöver veta för att träna en häst, biomekanik, muskelbyggande, hästpsykologi...

Om jag vore på en tajt budget skulle jag ta dom.

Tessan
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Köpte en bok på Scandinavium som jag gillade mycket. Den heter "Solving schooling problems with NLP" och är skriven av Wendy Jago. Lite udda, men många bra tips i genren mental träning. Dessutom ett mycket sympatiskt sätt med hästarna.

OA
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
544
Senast: tott
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 307
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp