Boklista under FAQ'n?

Re: Boklista under FAQ\'n?

Det ska den inte göra. Jag har hittat böcker på "Flyinge" i den vid tillfällen. Den kanske bara strular idag. Får testa igen imorgon annars får jag väl pallra mig ned till biblan och fråga om böckerna.
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Har x antal böcker stående i hyllan som jag inte har hunnit läsa ännu, bara bläddra igenom. Så jag vet inte om de är värda någonting ännu. Har någon annan läst dem, så får ni gärna kommentera!

Nu gäller de visserligen inte specifikt barockridning, utan hästhantering, men de två torde väl gå hand i hand... ;)

"Förstå hästen" av Richard Maxwell
"Förstå din häst - Praktisk hästpsykologi" av Henry Blake
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Livrustkammaren har ett ex av Ehrengranath, som man kan få uppkopierad. Har för mig att det kostar ca 1800:-.
Ofta får man ställa sig i kö, de kopierar när de hinner.
Undrar förresten om de inte har t.ex Anrep oxå? Ska kolla!
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Ehrengranats lilla bok som handlar av hasledens betydelse (har tyvärr inte den exakta titeln i huvudet) kom i faksimilupplaga för ungefär 20 år sedan, och ibland kan man få tag på den begagnad. Ungefär halva boken utgörs av en ridlöra.
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Samma förlag (ECCUS) som gav ut facsimilen "Om hasleden..." av Ehrengranat har också givit ut boken "Ridskola innehållande Cavaleri-eller Fält- samt Högskolan jemte derhörande Dressurer" av H.H. Anrep. Åkarps antikvariat i Skåne verkar ligga på ett lager av båda böckerna.
När jag frågat efter kopior av Ehrengranats Ridlära på Livrustkammaren har bibliotekarien varit något undrande. Är det verkligen den boken folk har köpt i kopior? Däremot säljer Livrustkammaren kopior av Guerinieres ridlära i svensk tolkning från 1828, till den som har råd.

LIBRIS-databasen innehåller inte alla böcker som finns i offentliga bibliotek. Det beror på att relativt få bibliotek lämnat kompletta uppgifter till LIBRIS, och att det tar lååång tid att mata in alla poster i databasen.

Jag tycker man ska uppvakta sitt bibliotek på hemorten och TJATA så att de köper in ny litteratur. Det går att få inköparna att förstå att en del viktiga böcker inte finns i svensk översättning och därför måste finnas tillgängliga på engelska. Om vi tjatar riktigt ordentligt så förstår nog somliga att ridning inte bara är något för små hästtjejer. Idag hittar jag mest ridböcker på ungdomsavdelningen :crazy:

/Ann
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Oj, jag ljuger!

Inte alls Dressage in lightness jag har hemma, utan Invisible Riding. :o Den är den väldigt överskådliga. Baseras på en artikelserie om vikthjälper och andra hjälper, har jag för mig. Dressage in lightness har jag inte tittat i, men är hemskt nyfiken på.

/storfiskaren
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Jag inte bara ljuger, jag svamlar också :p Översiktliga ska det stå. Som i aningens ytlig.
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Oj! GBGs stadsbibliotek måste vara riktigt bra efter vad jag hör från er nu. De har två avdelningar med hästar och ridning (på djur och natur, och sport). De har massor med böcker, även på engelska. Om jag tjatade skulle jag säkert få in Gueriniere (sagt till en gång, men sen har det inte hänt något).

Jag brukar ofta bara gå och titta i hyllorna (lånar böcker och när jag lämnar tillbaka dom tittar jag efter nya) och då finns det mycket oftast. Om man söker i katalogen får man upp massvis!
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Malmö Stadsbibliotek har Xenophon och Guérinière! Mary Wanless bok har jag också läst, befriande med sina utläggningar om att hon var en medelmåtta som fått kämpa sig till kunskap. Köpte den i London efter en frustrerad ridskoletid för några år sen (innan barocktiden) när min ridlärare hojtade "Kom till ridning!!". Obegripligt!?
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Jo Bird - Sköt om din häst på ett naturligt sätt :love:
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Vi i Örebro har Sylvia Loch Dressage in Lightness...faktiskt så har jag den här hemma just nu... :D och Müselers ridlära, och Hinrichs Scooling horses in hand...mm...men iaf om du frågar dem så kan ett annat bibliotek skicka på fjärrlån...Müseler kommer från Sthlms bibliotek...och jag har gjort så med Armens ridinstruktion tidigare...
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

Ja, det är nog bara svenska titlar. Tror du bibblo tar in engelska böcker? Jag är tveksam :smirk:

Gör såhär: gå in till ditt lokala bibliotek och förklara att det finns ett stort intresser för dehär böckerna, och att detta intresse bara kommer att växa! Var gärna i kontakt med olika bibliotek i ditt område och ge dem olika titlar, så belastas inte ett biblioteks budget med hela högen. Sen är det bara för alla intresserade att låna/fjärrlåna!

Det är ju så att bibliotekarierna inte kan vara insatta i alla ämnen och trender (även om de gör ett gott försök!). Så de brukar tacksamt ta emot tips om vad som kan vara "lånehittar". Detta är vad jag har gjort här hos oss, har lyckats rätt bra även om det är i liten skala! (DLG, Pluvinel, Newcastle, Belasik mfl) Böckerna lånas och fjärrlånas rätt livligt och alla är glada! :)
 
Re: Boklista under FAQ\'n?

För den som kan tyska kan jag tipsa om att det finns ett par titlar Oliveira utgivna på Olms förlag. Vissa finns även på engelska, men verkar vara svåra att få tag på. De tyska verkar dock vara relativt nya och kanske lättare att hitta.

Jag har själv nyligen köpt Notizen zum Unterricht, en liten bok som är sammanställd av de anteckningar en grupp av hans elever har gjort genom åren. En mycket klok bok.
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

svea skrev:
Ehrengranats lilla bok som handlar av hasledens betydelse (har tyvärr inte den exakta titeln i huvudet) kom i faksimilupplaga för ungefär 20 år sedan, och ibland kan man få tag på den begagnad. Ungefär halva boken utgörs av en ridlöra.

Om hasleden och hästens rörelser, kanske? :confused:
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Precis så heter den :).

Kan tipsa om en annan trevlig bok, "Iberiens Reitweisen" av Marc de Broissa. Överskådlig bok om spansk och portugisisk ridning.
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Lånar knapp och fortsätter på ämnet!
Kan någon säga något om Dressage in lightness? Jag ska ju ändå beställa bok om tömkörningsdressyr nu så då kan jag lika gärna putta ner nåt mer i varukorgen när jag ändå är igång.
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Jag kan också varmt rekommendera Wanless böcker, allt jag läser hos henne känner jag igen från min egen träning.
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Dom har jag redan lagt i min korg! :)

Dessa ligger där nu:

SWIFT, SALLY: CENTRED RIDING, WANLESS, MARY: RIDE WITH YOUR MIND, LOCH, SYLVIA: DRESSAGE IN LIGHTNESS, HINRICHS, RICHARD: SCHOOLING HORSES IN HAND,
WANLESS, MARY:RIDE WITH YOUR MIND ESSENTIALS

Fast jag får nog välja bort någon, för det blev lite dyrt ;)
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Du får gärna låna Swift och Wanless av mig (Wanless på utlåning just nu), så sparar du några kronor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
544
Senast: tott
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 309
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp