Boklista under FAQ'n?

Sv: Boklista under FAQ'n?

Vad tycker du om Froissards "Equitation"?
Jag har nyss köpt den, men har en del annat som ska läsas ut först...
 
Sv: Re: Boklista under FAQ\'n?

Vad är det för bok du ska beställa om tömkörningsdressyr???
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Har läst "Häst massage och kompletterande behandlingsmetoder" av Snader Willoughby m.fl och håller med om att den är torr. Känns gammalmodig...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Boklista under FAQ'n?

via skrev:
Vad tycker du om Froissards "Equitation"?

Är det hans lilla, "basic dressage". Jag har den med.

Den är som att komma hem lite grann, då det är så jag är lärd. Minns gamla diskussioner på stallet.com då mina kombattanter envisades med att vissa tygelhjälper var "fel och ful" och så fick man absolut inte göra. Det har varit "the story of my life" när jag har pratat med de ryttare som lärt sig "the hard way". De var stensäkra att det var på ett visst sätt, att man inte fick göra vissa saker, men varför kunde de inte svara på, bara att deras instruktör som minsann rider medelsvår säger att man inte får...

När jag läste den här boke första gången (för länge sen) kändes det som att komma hem. Det fanns en hel ridkultur, en hel tradition där detta var basen. Och jag var inte den som hade lärt mig "fel" som alla påstod (men inte kunde motivera).

Tessan
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Har faktiskt precis beställt Froissards "Classical..."

Passade på att beställa "Henriquet on dressage", när jag ändå var igång. Det ska visst vara mycket bilder i den och det behöver jag. jag är så visuellt lagd! =)

Mvh Monika
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Åh! Återkom gärna med en recension av Henriquet, jag har varit sugen på den länge... :)
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

En spontan första åsikt är att jag är besviken på bildmaterialet. En hel del hängryggar och unga hästar i hög form. Men å andra sidan kanske bilden visar hur det ej ska vara?? Har ej läst mer än inledningen ännu.

Återkommer.

Mvh Monika
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

hejsan, kollat igenom era tips och är just nu nybörjare på barock dock att jag ridit i 30 år. Jag skrev lite själv om attityden till hästar och hästars beteenden när jag var sjukskriven och vänta barn. Det är gratis att läsa den på min hemsida. dessutom vill jag gärna veta vad folk tycker, tacksam för svar på min mail. Mkt är skrivet av egen erfarenhet och jag tycker att klassisk ridning, western eller barock är lika på så sätt att man alltid bör ta hänsyn till sitt språk till hästen, dvs tydliga hjälper som en häst kan förstå. vikt och balans, tyngdlagar mm och inte minst naturligt beteende med hänsyn till att hästen är ett flyktdjur och bytesdjur. Jag blir så arg när jag ser någon på ridklubben piska hästen o tvinga hästen att hoppa eller dyl. Kräver och knölar ihop formen eller vad de nu gör... :banana:
Min hemsida hittar ni på http://hos.sandnet.se/byange/
hälsn En som omskolar sig till barockridningen
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Det är precis en sån bok jag är ute efter! :)

Der Reiter formt das Pferd alltså, finns den på något annat språk? Lyckades inte få tag på den på tyska genom bokhandeln, konstigt nog.

Om inte, finns det någon annan bok på temat biomekanik som ni rekommenderar?
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Jag lånade ut den i utbyte mot Museler och har ännu inte hunnit läsa den. Sorry...

Mvh Monika
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Katrin Wallbergs "Den akademiska ridkonstens skola"
Den är ju superbra och finns att köpa hos tisningen Stallmagasinet för ungefär en hundralapp (om de inte tagit slut nu...)!
Jag kan inte se att någon skrivit in den här i faq:en, hoppas det är mina ögon det är fel på, för den borde VERKLIGEN vara med på listan...!!! Handlar om det rubriken utlovar.
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

KF Hempfling - Hästens själ
En tankeväckande bok. Annorlunda än många andra böcker jag läst. Han har delat in olika häster utefter hur de ser ut. När man har listat ut vilken typ ens häst är så finns det råd om hur man lägger upp träningen för just den hästtypen.

Intressant och annorlunda.
Annika
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Hej!

Några har nämnt Gustav Steinbrechts bok i engelsk översättning "the gymnasium of the horse" Men vart får man tag på den?
Har bara hittat den tyska boken.

Tack på förhand! Helena
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Hmm... Är sugen på en Mary Wanless-bok efter alla goda ord. Titlarna syftar ju på att Ride With Your Mind ESSENTIALS är en mindre och kompaktare bok, som innehåller det viktigaste i Ride With Your Mind. Men när jag kollar i hästbokhandeln så är Essentials både dyrare och 50 sidor tjockare? (dessutom finns Ride With Your Mind Masterclass, men det verkar vara överkurs :D).

Såg att det frågades tidigare i tråden, men hittade inget svar. Vilken bok är den bättre av de två Ride With Your Mind-böckerna?

//karin
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

Jag vet inte hur man bara gör ett inlägg, så jag svarar på föregående istället. Är det det som heter "lånar knapp"?

Mina favoriter är Udo Bürgers "Der Reiter formt das Pferd" (Tyska, FN-verlag)
Alla 3 "Sara Wyche" (Engelska)
Müselers gamla "Ridlära"...
...som finns i dansk och svensk upplaga som jag kan få tag på om någon är intresserad. De vet dock att ta betalt ;-(
Jag har upptäckt att de svenska och danska upplagorna har helt olika bilde och foton. Jag har aldrig läst originalet, så jag vet inte vilka bilder den har, men när jag tittar i den danska blir jag bekymrad. Skulleinte förvåna mig om bilderna i den svenska är långt ifrån vad hand föreställde sig heller? fast han gillade ju inte bilder av "rätt" eftrsom det ideligen misstolkas.

Tessan


Nu väcker jag en gammal tråd till liv igen!:D

Jag vill verkligen ha Müselers men hittar den ingenstans. Det kan väl inte vara HELT slut...NÅNSTANS måste den väl finnas??
 
Sv: Boklista under FAQ'n?

I min (svenska:D ) upplaga står det "Björsells agenturer AB, Borås".
Gör en sökning på det kanske?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
544
Senast: tott
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 307
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp