Kul att ni/vi är igång! Jag kryssar Ann-Helén Laestadius bok Straff som "En där något slags oväder nämns". En viktig händelse utspelar sig i samband med en storm, och väder är ett ganska återkommande tema överlag eftersom boken utspelar sig i norraste Norrland. Precis som författarens andra böcker handlar den om behandlingen av, och förtrycket mot, samer i Sverige - denna gång med fokus på de nomadskolor som renskötarbarnen skickades till fram till mitten av 1900-talet. Boken utspelar sig ömsom på 50-talet och ömsom på 80-talet och vi får följa fem olika personer och läsa om hur deras (oftast väldigt hemska) upplevelser i skolan kom att påverka dem som vuxna.
Jag tyckte väldigt, väldigt mycket om den här boken och gav den faktiskt fem stjärnor på Goodreads vilket verkligen inte hör till vanligheterna. Som jag skrev i den andra boktråden tyckte jag att Straff var mer gripande och hade ett bättre flyt än Laestadius' förra bok Stöld - och då tyckte jag ändå väldigt mycket om den också! Jag rekommenderar den varmt och kommer att köpa den som julklapp till minst en person i år.
Jag tyckte väldigt, väldigt mycket om den här boken och gav den faktiskt fem stjärnor på Goodreads vilket verkligen inte hör till vanligheterna. Som jag skrev i den andra boktråden tyckte jag att Straff var mer gripande och hade ett bättre flyt än Laestadius' förra bok Stöld - och då tyckte jag ändå väldigt mycket om den också! Jag rekommenderar den varmt och kommer att köpa den som julklapp till minst en person i år.