Kan såhär i elfte timmen slänga in ett kryss, läser en del just nu. Kryssar en bok med julfirande "Sophies historia" av Jojo Moyes. Utspelar sig dels under första världskriget och dels en del i nutid. Boken kretsar mycket kring dels Sophie och hennes familj under första världskriget, de driver en krog, La Coq Rouge, i ockuperade Frankrike under Tysklands ockupation av Frankrike. Sophies make Edouard är iväg i kriget men är egentligen konstnär. Sophie bor ovanpå krogen med sina barn och hennes syster Helene. Tyskarna kräver att de ska laga mat åt dem, ransoneringen är hård och maten inte tillräcklig för familjen ens men tyskarna levererar mat som de kan laga åt. Kommendanten som kommer dit varje kväll blir särskilt intresserad av ett porträtt av Sophie som hänger på krogen. Edouard har målat porträttet. Kring den här tavlan kretsar även historien i nutid och nu hänger det i Liv Halstons lägenhet i London.
Jag tycker att boken var väldigt bra särskilt i de delar som utspelar sig under första världskriget. Tycker inte riktigt historien i nutid håller lika hög klass i skrivandet och den blir lite långdragen och seg. Men på det stora hela är den ändå läsvärd och en bra historia men kanske inte den bästa boken Moyes jag har läst.
En kväll på krogen under första världskriget så firar tyskarna jul på krogen Le Coq Rouge därav krysset.
Jag tycker att boken var väldigt bra särskilt i de delar som utspelar sig under första världskriget. Tycker inte riktigt historien i nutid håller lika hög klass i skrivandet och den blir lite långdragen och seg. Men på det stora hela är den ändå läsvärd och en bra historia men kanske inte den bästa boken Moyes jag har läst.
En kväll på krogen under första världskriget så firar tyskarna jul på krogen Le Coq Rouge därav krysset.