bok / hemsida om agility?

gadriel

Trådstartare
Är sugen på att börja träna agility med min hund. Tror han hade älskat det. Tyvärr måste hunden kunna vara lös och komma på inkallning bland andra hundar för att man ska få gå agilitykursen här och det är inte min hund redo för än. Men jag tänkte att man kanske kan börja träna lite hemma till att börja med, eller finns det risk att man lär in ngt fel så man sabbar för mycket?

Finns det någon bra bok eller hemsida för en total nybörjare?

Sv: bok / hemsida om agility?

Marie Hansson har en hel del agilityböcker för nybörjare & uppåt!

Du kan ju börja träna på lättare saker som att hoppa och springa genom en tunnel? (ha någon som håller i hunden och så ropar du på andra sidan med en godsak)

Man bör ju ha hyfsad lydnad på agilitykurserna, men på nybörjarkurs så är ju hundarna lite ovana och springer gärna runt lite.
Det viktigaste är ju att dom inte är för aggresiva, min hund blev skadad av en knäpp schäfer på kurs, hade kunnat sluta riktigt illa:mad:
(och ägaren brydde sig knappt)

Min hund springer gärna fram till andra hundar och är högljudd, men har tränat mkt och han älskar agility, så tränar han så går han in för det helt:love:

Jag tränade lite med att hoppa upp på stenar när han var valp, och sedan testade jag lättare hinder på agilitybanan innan jag började kurs.

Agility är jättekul :)

Hur gammal är hunden? Om det är en valp ska du ändå inte börja med hinder än, då belastar du lederna och skrämmer kanske valpen så det borde du vänta med tills den är runt året i sånafall.

Du kan ju köpa boken agility action, eller filmen Aglility foundation training med Greg Darret. Om man ska börja som nybörjare är det ju lätt hänt att man tycker det är så kul och börjar med massa hinder och banor innan hunden fattar.

I den filmen visas hur man lär hunden att springa och svänga, följa rörelser i handligen, skicka framåt, kalla in osv. Är nog lite hinder med också men mest väldigt basic. Bättre att börja med dom grejerna och ta hindren sen för hindren är lättare att lära hunden om grunderna sitter :)

Om du läser böcker och så så lär du nog inte in något fel. Men som sagt börja med att lära hunden att hänga med dig när du springer och styra hunden med kroppen och rösten. Då behöver du inga hinder heller :)

Du kanske kan fixa någon annan hund som sitter bredvid när du tränar på handlingen och inkallningen så att du kan gå kurs sen. För gå kurs tycker jag verkligen du ska göra, det är jättekul och mycket lättare än att lära sig allt själv om man är nybörjare.

Bra träning för hundarna att vara tillsammans, bra träning för dig att titta på hur dom andra tränar osv. Sen blir man mycket mer motiverad och det är kul med lite gemenskap sådär.

Tack för era svar!

Nej det är inte hindrena som jag i första hand är intresserad av utan basgrejerna så man inte lär hunden fel.

Han är 1 år så jag har inte vågat prova hinder med han men har tränat en del balans, hoppa upp på stenar, balansera på stockar osv, sprungit genom de långa rören på sambons jobb har han också testat.

Ja tack, just sånt tänkte jag på, hindrena kommer väl egentligen sist, det är kommandona jag är ute efter. Ska nog investera i den filmen.

Jo vi ska jobab vidare på det. Har börjat åka upp med han ltie mer till samhället och gå där så han ser lite folk och fä (usch, en riktig lantishund har vi :o) . Men han börjar funka bra bland folk och hundar i koppel och jag känner en med tre hundar som jag täntek åka till och träna lite inkallning hos.Vi ska väl försöka hoppa på ngn unghundskurs i vår iaf så han får se ltie andra hundar och träna med störning.

Tack för era svar!

Nej det är inte hindrena som jag i första hand är intresserad av utan basgrejerna så man inte lär hunden fel.

Han är 1 år så jag har inte vågat prova hinder med han men har tränat en del balans, hoppa upp på stenar, balansera på stockar osv, sprungit genom de långa rören på sambons jobb har han också testat.

Ja tack, just sånt tänkte jag på, hindrena kommer väl egentligen sist, det är kommandona jag är ute efter. Ska nog investera i den filmen.

Jo vi ska jobab vidare på det. Har börjat åka upp med han ltie mer till samhället och gå där så han ser lite folk och fä (usch, en riktig lantishund har vi :o) . Men han börjar funka bra bland folk och hundar i koppel och jag känner en med tre hundar som jag täntek åka till och träna lite inkallning hos.Vi ska väl försöka hoppa på ngn unghundskurs i vår iaf så han får se ltie andra hundar och träna med störning.

Om det är en stor hund (large) bör du vänta minst ett halvår till innan du börjar hoppa. det handlar om att hunden måste få växa färdigt

kommandona tycker jag inte man ska börja med, dom kommer på köpet. Ett kommando lägger man till först när hunden vet vad den ska göra, och kan koppla ihop det.

ex: hoppa över ett hinder ett par gånger så hunden får kläm på att man ska över och hur man gör SEN lägger man kommandot. att tjata ett kommando innan tar bara död på ordet.

Jag tycker du ska gå en grund/vardagslydnads kurs först för att få bas kunskaperna, sen gå vidare till agility.

som instruktör så uppskattar jag när jag får hundar som inte löper amok och som kan bas grejor; sitt, ligg, stanna, inkallning det underlättar något enormt, både för mig som ska lära ut och för er som ska gå kursen.

Har ändlös gånger fått börja med att lära hundarna hålla sig i skinnet och inte fara omkring till allt och alla. Det slukar ett par av lektionerna och det är ju inte det en agility kurs ska gå ut på

lycka till :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 696
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
650
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10