Bok för fågelhundsträning?

lady_vip

Trådstartare
Ska försöka hitta en intressant, välskriven och sammanhållen bok om fågelhundsträning (gärna alla kategorier) som present och behöver lite tips.

Har hittat lite olika, men alla känns oerhört "gammeldags", men det kanske bara är jag som är orealistisk.

Boken är som sagt en present till en bekant som ska skaffa fågelhund- vilken ras är inte bestämt än.

//E
 
Sv: Bok för fågelhundsträning?

"Fågelhundar; dressyr & jakt" av Sten Christofferson - den bästa bok jag läst i ämnet. Rekommenderas verkligen!
 
Sv: Bok för fågelhundsträning?

Den bok som är outstanding för närvarande är Sten Christofferssons bok Fågelhundar, Derssyr och jakt stående hundar, spaniel och retriever.
Den boken är nyss utkommen och är en komplettering av den gamla boken som länge varit slutsåld.
Den här boken har bl. ett nytt bildmaterial och är mycket gedigen.
(287 sidor, nästan A4-format)
Boken finns på ICA bokförlag.

Dessutom finns ju Bengt Rödseths bok Fåelhundsträning -på naturens villkor.
Den boken är ju ett par år gammal men en mycket genomtänkt bok.
Den boken er ännu mer om man har läst den redan innan man köper en valp, oavsett ras eller användning.

Erik Wilsson har också några böcker om fågelhundsträning, en del tillsammans med en norsk forskare som heter John B. Steen (professor i Zoofysiologi vid Oslos universitet).
De har tillsammans skrivit bl.a Den stående fågelhundens ABC & D och Hundfostran.
 
Sv: Bok för fågelhundsträning?

Det är faktiskt den som står närmst till hands! Kul att du gillar den.

Jag har nämligen själv slutat läsa hundböcker eftersom de är så urbota tråkiga och går hellre på föreläsningar, men tänkte att nån bra måste det ju finnas... Svårt att ge bort föreläsing som inte finns.

Har du läst Bengt Rödseths bok?

//E
 
Sv: Bok för fågelhundsträning?

Nej, jag har inte läst Bengt Rödseths bok, men däremot ett antal artiklar av honom i Apportören som jag har tyckt varit väldigt bra. Ska köpa boken också!
 
Sv: Bok för fågelhundsträning?

Jag väljer mellan Rödseths eller Christofferssons bok för tillfället.

Det som får det att luta över på Christoffersson är att jag läste att en bokkritiker ansåg att Rödseth har snöat in lite mycket på sina egan ideér och tydligen förkastar allt annat. Dock vet jag ju att han har framgångar inom ämnet. Fick för mig att Rödstehs bok även var lite svårare att förstå.

Min bekanta är mest inne på vhorste, men har även funderat en hel dle på springer. Passar Christofferssons bok även till ägarna till stående fågelhund?

Ångrar nu att jag inte köpte Gundogs på ett antikvaiat när jag var i England, den hade varit ovärdelig nu...

//E
 
Sv: Bok för fågelhundsträning?

Jag får kanske köpa båda och behålla den jag tycker bäst om och ge bort den andra ;)

//E
 
Sv: Bok för fågelhundsträning?

SCs bok är väl lite mer allmän. BRs bok är lite mer just "dressyr". Så jag tycker att de fyller upp lite olika saker... Men jag anser att BRs bok är en sådan bok som man alltid ska läsa innan man skaffar valp. Även om jag inte sväljer allt, så tar den upp så mycket som man ska tänka på INNAN man gör fel saker.

Vill man t.ex. att en hund ska bli fast i flog så kan man inte låta den jaga runt som valp och sen helt plötsligt kräva att den inte ska jaga efter saker som rör sig osv osv.
 
Sv: Bok för fågelhundsträning?

Så BRs bok är något du rekommenderar för alla fågelhundsägare?

/E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 215
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 242
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 425
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp