sjunga

Trådstartare
Jo,alltså jag har hört att böjprov inte är så snällt för hästen.

Och då undrar jag, kan en häst som reagerar på böjprov ändå vara frisk om vetrinären säger att den är okej(efter att den har longerat osv)?

Tacksam för svar!

Sjunga.

Sv: Böjprov?

böjprov kanske inte är snällt mot hästen, men finns ju ingen annan bättre metod man kan kolla med...
Om hästen är bra trots att den reagerar på böjprov beror ju på hur mkt den reagerar, hur gammal hästen är osv...

Är det en "äldre" häst runt 15 och uppåt, ås är det inte ovanligt om den har nån liten markering, men behöver inte vara något för det...
Sen är det bättre om det är på båda benen och inte bara på ett ben... är det bara på ett ben skulle jag bli misstänksam...

När vi letade häst, så besiktade vi en 6 åring, som inte gick igenom böjprovet, på ena benet., vi köpte inte den hästen för när de är så unga ska de inte ha hunnit fått något...

Var det jag som var intresserad av en häst med en liten markering skulle jag röntga för att se om det är något, innan jag köper...

Är hästen frisk ska ju en eventuell markering gå ur efter få steg i trav, annars kanske det faktiskt är något.
Och varför är det inte snällt mot hästen, det gör ju inte ont (så länge den är frisk, och är den inte det så upptäcker man ju det nu)

Är hästen frisk ska ju en eventuell markering gå ur efter få steg i trav, annars kanske det faktiskt är något.
Och varför är det inte snällt mot hästen, det gör ju inte ont (så länge den är frisk, och är den inte det så upptäcker man ju det nu)

fast jag har fått intrycket av att 0,5 reaktion på böjprov tex, är just att de överstiger ngn meter av den "vanliga" distansen för att böjprovs reaktionen ska värma ut, så att säga? Har hästen en markering hela löpgången igenom graderas ju det som en rent ut sagt HÄLTA, inte bara en reaktion på böjprovet? eller har jag helt missuppfattat det?

vad säger P_L?

Jag har fått lära mig att 0.5 är en lätt markering som går ur efter högst några steg.

Men jag kan mycket väl ha lärt mig fel, någon vet säkert bättre :)

Skilj mellan initilhälta o böjprovsreaktion. 0,5 grads böjprovsreaktion innebär att hästen visar svag hälta en rejäl del av vägen efter böjningen.
PL

Skilj mellan initilhälta o böjprovsreaktion. 0,5 grads böjprovsreaktion innebär att hästen visar svag hälta en rejäl del av vägen efter böjningen.
PL

Tack! för amatören tror jag skillnaden är marginell och lätt leder till förvirring, därav såna här trådar. Man tänker helt enkelt "böjprov och den reagerade" därmed "böljprovs reaktion".
tack för ditt svar! :bow:

Hur anser du "graden av allvar" vara mellan just det du tar upp, dvs initial hälta och böjprovsreaktion? Nyfiken och vill lära mig mer.

Senast ändrad:

Jag har fått lära mig att 0.5 är en lätt markering som går ur efter högst några steg.

Men jag kan mycket väl ha lärt mig fel, någon vet säkert bättre :)

då pratar vi om samma sak, för det var precis det jag avsåg och som jag uppfattat det.

P_L - ska även detta räknas som initial hälta snarare än böjprovs reaktion, eller? vilken grad av reaktion ska det vara för att det inte längre klassas som initial hälta?

Initial hälta är ngt som syns utan någon provokation.
PL

Jamen då är det ju inte alls det jag pratar om. jag pratar om en häst som bedöms helt ren initialt, men har 0,5 grader på böjprov.

"Intial böjprovsreaktion" 0,5 grader har jag hört vara en benämning - eller är jag ute och cyklar? I det fallet har jag tolkat det som att veterinären bedömer att reaktionen på böjprovet är så marginell att den bedöms 0,5 grad, därför att reaktionen värmer ut/försvinner efter bara ngn meter längre än vad de annars skulle bedöma som en fläckfritt böjprov? eller? I det fall jag pratar om, har reaktionen avslagits som ovesäntlig.... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 747
Senast: morgaine
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 049
Senast: Cactus
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"