Boendeförälder, utomlandsresa och pass.

R

Revontuli

Anta att man har gemensam vårdnad om ett barn. Boendeföräldern vill ha ett pass för en utomlandsresa. Bör umgängesföräldern gå med på att skriva under passet, eller vägra? Om passet leder till fortsatta utomlandsvistelser med boendeföräldern som "inkräktar" på barnets rätt till att vara hos umgängesföräldern. Har boendeföräldern rätt att utfärda ett pass utan umgängesförälderns tillåtelse?

Personligen tycker jag att umgängesföräldern ska skriva på. Det borde ändå krävas ett godkännande från denne varje gång boendeföräldern ska lämna landet?

Försökte hitta det på famratt.se men hittar inget alls om utomlandsvistelse.

Sv: Boendeförälder, utomlandsresa och pass.

Om umgängesföräldern vägrar att skriva på passansökan kan det ses som att den föräldern inte klarar att samarbeta så som man måste göra när man har gemensam vårdnad. Om boendeföräldern då ansöker om ensam vårdnad kan det vara en anledning till att ge denne det.

Om utlandsresor inkräktar på tid med umgängesförldern ska den givetvis erbjudas annan umgängestid som kompensation.

Ser att du har en fråga till. Nej, det krävs inget tillstånd från andra föräldern för att resa utomlands vid gemensam vårdnad.

Arbetar som familjerättssocionom.

Okej, men du jag måste bara få fråga en sak till. Varför är boendeföräldern den som är viktig, och umgängesföräldern inte alls viktig? Båda är ju föräldrar och har fött fram ett barn. Det är knappast umgängesförälderns fel att denne inte har barnet boende hos sig. Borde det inte vara lika? Det är otroligt sårande i just detta fall att umgängesföräldern aldrig känner sig som en riktig förälder eftersom denna räknas som mindre värd..

Jag förstår inte din fråga.

Båda föräldrarna har lika stor rätt att resa var de vill med barnet.

Nej, jag undrade bara lite om hur ni tänker som arbetar med sådant. Varför ni tycker, eller varför lagen är så att den ena föräldern har allt ansvar och rätt till att göra som denne vill, och den andra inte har rätt till någonting. Förlåt om jag gör det lite svårt här :)

Du blandar in känslor och jag försöker hålla mig strikt till juridiken;)

Det finns faktiskt diskussioner om att boendeföräldern ska få större juridiskt ansvar än umgängesföräldern vid val av t ex läkarvård. Det pågår en utredning och jag har varit på föreläsning om det men har inte anteckningarna här så jag vet inte när det läggs fram eller detaljer.

Har man gemensam vårdnad ska man ha lika stora rättigheter att göra vad man vill med barnet enligt den lagstiftning som gäller idag. Men lagstiftningen är fyrkantig och inte alltid anpassad till verkligheten.

Ja, förlåt. Den sista "frågan" var mest för att få reda på hur fam.rätten tänker, eller om det är lagarna som är så krångliga att man inte behöver tänka.

Tack för att du svarade iallafall :)

Men så är det ju inte riktigt ?

Har man gemensam vårdnad så är ansvaret delat..
Och umgängesföräldern har lika mycket att säga till om.

Tex när det gäller pass - boendeföräldern kan inte skaffa ett pass utan uf's underskrift. Det är samma för alla med gemensam vårdnad.

Eller vad det gäller bank-konton. Skaffar man ett i barnets namn så kan inte den ena tömma det kontot.

Så är det iallafall för ovan nämnda fall. Orättvist och väldigt ledsamt för ena parten samtidigt som den andre har "makten" att göra umgänget riktigt svårt.

Ang. Pass. Om umgängesföräldern inte vill bli av med sin tid med barnet p.ga utomlandsvistelser (boendeföräldern vägrar byta) kan denne då skriva ett korttidspass för just den resan som denne godkänt?

Senast ändrad av en moderator:

Det finns inget som heter korttidspass och det finns inget som säger att umgängesföräldern måste ge tillstånd för resor oavsett vart.
Svaret är alltså nej.

Vill ena föräldern resa med barnet och resan inkräktar på den andra förälderns tid med barnet är det smidigast att erbjuda annan umgängestid som kompensation.

Men gäller ju åt andra hållet också ?

Om UF reser iväg med barnet på BF's tid

Ja, förlåt. Den sista "frågan" var mest för att få reda på hur fam.rätten tänker, eller om det är lagarna som är så krångliga att man inte behöver tänka.

Tack för att du svarade iallafall :)

Jag förstår dina frågor - tro mig :(

Vad lagen säger och hur den tillämpas är inte samma sak.

Dessutom lyder socialtjänsten under ramlagar:

Ett litet utdrag:

"Socialtjänstlagen (SoL)
Socialtjänstlagen SoL är en s.k. målinriktad ramlag. Det innebär att kommunerna har fått ganska fria händer att utforma socialtjänsten efter egna förutsättningar. Socialtjänstens olika verksamheter skall bygga på respekt för människors självbestämmande och integritet. Socialtjänstlagen bygger på frivillighet."

Så det gäller att den som skall verka för barnets bästa inte blir manipulerad och tar ställning mot/för en förälder, det sker oftare än du kan tro.

Barnen glöms av och det är färäldrarna som ställs i fokus.

Behöver du eller någon du känner (känns efter det du skriver att det finns mycket kring ett barn och dess förälder, men jag kan ju ha fel) stöd och råd så PM:a :)

OBS! Jag har förstått att Görel inte tillhör dessa (läser mellan raderna :)), så ingen skugga över dig Görel.

Tack:)
jag tar inte åt mig för jag vet att jag sköter mitt jobb bra.

Vill bara påpeka att familjerättens arbete främst lyder under föräldrabalken och inte socialtjänstlagen. Mycket av det som styr oss är prejudicerande domar eftersom domstolar därigenom visat hur lagen ska tillämpas.

Så är det iallafall för ovan nämnda fall. Orättvist och väldigt ledsamt för ena parten samtidigt som den andre har "makten" att göra umgänget riktigt svårt.

Ang. Pass. Om umgängesföräldern inte vill bli av med sin tid med barnet p.ga utomlandsvistelser (boendeföräldern vägrar byta) kan denne då skriva ett korttidspass för just den resan som denne godkänt?

Alla ska väl se till barnets bästa. Självklart ska barnet ha ett pass, man kan väl behöva det fler gånger. Vem försöker stjälpa vem egentligen?

Som jag tolkade Revontuli så var det mer en rädsla för att mista ett, redan begränsat, umgänge fler gånger pga resor med bf. Det är ingen anledning att komma med kommentarer som: "vem försöker stjälpa vem egentligen". Jag anser att Revontuli ganska klart (om jag uppfattat det rätt) beskrev att denna resa var helt okej, men att han/hon inte vill förlora så mycket umgänge. Självklart bör separerade föräldrar i största möjligaste mån försöka styra semestrar och resor så att de stämmer med umgänget. Sen är det inte en självklarhet att som umgängesförälder få ta sitt barn utomlands precis när man vill. Men detsamma gäller boendeföräldrar som måste anpassa sig, så mycket som möjligt, till barnets vistelse hos bf.

Som jag tolkade Revontuli så var det mer en rädsla för att mista ett, redan begränsat, umgänge fler gånger pga resor med bf. Det är ingen anledning att komma med kommentarer som: "vem försöker stjälpa vem egentligen". Jag anser att Revontuli ganska klart (om jag uppfattat det rätt) beskrev att denna resa var helt okej, men att han/hon inte vill förlora så mycket umgänge. Självklart bör separerade föräldrar i största möjligaste mån försöka styra semestrar och resor så att de stämmer med umgänget. Sen är det inte en självklarhet att som umgängesförälder få ta sitt barn utomlands precis när man vill. Men detsamma gäller boendeföräldrar som måste anpassa sig, så mycket som möjligt, till barnets vistelse hos bf.

Finns väl anledning till den kommentaren, då jag tolkar det som att endast barnet blir stjälpt och föräldrarna bara försöker tillgodo se sina egna behov.

Har man gemensam vårdnad ska man ha lika stora rättigheter att göra vad man vill med barnet enligt den lagstiftning som gäller idag. Men lagstiftningen är fyrkantig och inte alltid anpassad till verkligheten.

"Göra vad man vill" är väl ändå lite fel ordval. Alltid samråda med den andra föräldern när det gäller barnet; kommunikation med den andra föräldern så att denne vet vad som händer i barnets liv och/eller får säga sin mening angående det som komma skall; t ex vid utlandsresor.

Inte fel ordval enligt lagen. Om du t ex reser utomlands med ett barn som du har gemensam vårdnad om har den andra föräldern ingenting att säga till om ifall umgänget inte är reglerat genom dom eller avtal hos familjerätten.

Självklart bör man samråda men man måste inte!

Inte fel ordval enligt lagen. Om du t ex reser utomlands med ett barn som du har gemensam vårdnad om har den andra föräldern ingenting att säga till om ifall umgänget inte är reglerat genom dom eller avtal hos familjerätten.

Självklart bör man samråda men man måste inte!

Nu börjar jag tvivla på att du verkligen vet vad du pratar om. Att ha gemensam vårdnad är inte samma sak som att ha växelvis boende. Givetvis har jag som boendeförälder rätt att säga ifrån om umgängesföräldern tänkt ta barnet utomlands på "min" tid. Samma sak gäller så klart tvärt om för umgängesföräldrern om umgänget drabbas av planerna. Det gäller oavsett om man har en dom eller inte. En överenskommelse mellan föräldrar behöver inte godkännas av familjerätten eller Tingsrätten!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Samlar mig för en separation. Vi är inte gifta. Har ett barn sedan innan som vi har gemensam vårdnad om. Väntar nr 2 och jag vill inte...
2
Svar
21
· Visningar
4 311
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka