Boendeförälder, utomlandsresa och pass.

Sv: Boendeförälder, utomlandsresa och pass.

Nu börjar jag tvivla på att du verkligen vet vad du pratar om. Att ha gemensam vårdnad är inte samma sak som att ha växelvis boende. Givetvis har jag som boendeförälder rätt att säga ifrån om umgängesföräldern tänkt ta barnet utomlands på "min" tid. Samma sak gäller så klart tvärt om för umgängesföräldrern om umgänget drabbas av planerna. Det gäller oavsett om man har en dom eller inte. En överenskommelse mellan föräldrar behöver inte godkännas av familjerätten eller Tingsrätten!

Att ha rätt att säga ifrån och att begå ett fel i lagens ögon är två olika saker.
En överenskommelse föräldrar emellan saknar rättsvärde vilket en dom eller ett avtal godkänt av familjerätten gör!

Då får jag alltså vara tacksam att min ex vände sig till Tingsrätten när jag, pga olika anledningar, sa nej. Vi har idag ett fastställt umgänge som han bryter när han har lust, med hänvisning till att jag bestämmer för mycket. :D

Det får du vara;)
Med hjälp av det kan du få hem ert barn ifall det inte kommer till dig när h*n ska, men tyvärr kan man inte tvinga den andre föräldern att ta hand om sitt barn när den ska. Finns många föräldrar som skulle önska att det gick...

Utan dom eller godkänt avtal kan man inte begära verkställighet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Samlar mig för en separation. Vi är inte gifta. Har ett barn sedan innan som vi har gemensam vårdnad om. Väntar nr 2 och jag vill inte...
2
Svar
21
· Visningar
4 311
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka