Boendeekonomi är jättekul!

De som ligger på samma ställe med samma pris.
Det fanns inga bilder på de husen.

Det går ju inte att jämföra obeboeliga ruckel med fullt funktionella lägenheter.
Så bilder är viktigt i sammanhanget.

Då kan man ju titta på andra ställen. Vill man t ex av någon oförklarlig anledning bo i Mellerud är det helt uppenbart billigare att hyra en lägenhet om man ser till månadskostnad, trots att husen ligger lågt i pris.

Dessutom annonseras långt ifrån alla lägenheter ut på sökbara sidor. Så det blir en skev jämförelse oavsett.
 
Nej faktiskt inte.
Den hade bergvärme som gav ännu lägre uppvärmningskostnad.

Men jag tror att det finns faktiskt.
Jag hittade det här som är litet dyrare med fjärrvärme.
Men det äri riktning bra skick.
Däremot så är inte uppvärmningskostnaden lägre

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2768563&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=jagarstigen+16
Det där huset har legat ute väldigt länge, de la precis ut annonsen på nytt. Det är inte lättsålt just nu så att säga. Plus att fjärrvärmekostnaden kommer öka markant framöver då masugnarna på SSAB som försörjt fjärrvärmen läggs ner och ersätts med elugn.
Jag bor i aktuell stad och jobbar på aktuellt företag.
 
De har faktiskt gått upp med ungefär 200 000:- på 10 år
Det borde räcka till underhållet.
Det är ju iofs imponerande. Vi köpte ett.. Någorlunda ok hus för ca 10 år sedan. Bättre än flera andra i området. Vi la ytterst lite arbete och pengar på "bekvämligheter" på det huset. Däremot gjordes en hel del måste-arbeten. När vi slog ihop renoveringskostnaderna vi hade kvittona kvar på (merparten men inte alla alltså) för att dra av på vinsten var det ungefär 500'. Då hade vi inte ens kommit till fixa avloppet, renovera badrum, snygga till det skitfula köket osv. Nu var det här huset som tur var i sthlmsregionen och ett område där priserna skenade. Dessutom sålt i covid-tider med allt vad det innebar för husförsäljning.

Ang driftkostnaderna kan jag ju meddela att bara elnätsavgifterna här ligger på någon tusenlapp/månad. Att dessutom få in lån, löpande elavgifter, sophämtning, försäkring, eventuell ved osv är ju rent hopplöst ens vid ett mer normalt ränteläge, elkostnader och lägre lån än vi har idag, faktiskt. Förra huset drog i "normala" elkostnader tillräckligt mycket för att vi skulle få elräkningar på ca 4000-5000/mån inkl nätavgift. Med det sagt vill jag påstå att du gör någon form av drömkalkyl här. I min förälders område, om man flyttar en bra bit utanför samhället, kunde det där gå ihop för några år sedan. Idag hade det varit omöjligt.
 
Jag har ett hus på över 200 kvadrat som kostar ca 2500 att bo i. Sedan har jag en bostadsrätt stor trea i nyskick den kostar 3200 då ingår elen.

Och vi betalar ca 12’ i månaden för huset på 200+ kvadrat, samma som ena barnet landar på för sin bostadsrätt på 65 kvm. Skillnaden ligger i att vi har lån på 1 mille, hen på 2,3+ avgift på 3500kr/månad.
 
Förra huset drog i "normala" elkostnader tillräckligt mycket för att vi skulle få elräkningar på ca 4000-5000/mån inkl nätavgift.
Jisses, för bara ett hus!
Det kostar mindre för mina tre hus.
Villaoljan på en kubik inräknad.

När min blandade samling av hyresgäster körde järnet med elen så kom det upp i 70 000 kWh på ett år.
Men det krävdes en totalt ohämmad konsumtion med bl.a. en husvagn ansluten till elen för att lyckas med det.
När jag fick kontroll på det hela så sjönk det till 45 000 kWh på ett år.
Numera så drar de tre husen på sammanlagt 250 kvm ungefär 35 000 kWh på ett år.

Mina solceller tar hand om en del av detta.
Det kan man ju skaffa om man har eget hus.
 
Nja, det täcker inte ens inflationen. Det har reelt sätt minskat i värde i så fall.
Visserligen, men lånens andel har också minskat
Även om huset bara går upp med inflationen i pris så skapar det ett låneutrymme som man kan renovera för.
Lånet följer ju inte med inflationen.
 
Det känns som att många av dina trådar som du anser är diskussionstrådar egentligen handlar om dig? Nästan som en föreläsning om dig själv, dina val samt intressen. För mig känns "diskussionsunderlaget" svårt att diskutera omkring då dina exempel inte alltid är jämförbara och underlaget inte är allmängiltigt på det sättet. Det är kort sagt svårt för mig att förstå dels underlaget samt vad som ska diskuteras.
 
Jisses, för bara ett hus!
Det kostar mindre för mina tre hus.
Villaoljan på en kubik inräknad.

När min blandade samling av hyresgäster körde järnet med elen så kom det upp i 70 000 kWh på ett år.
Men det krävdes en totalt ohämmad konsumtion med bl.a. en husvagn ansluten till elen för att lyckas med det.
När jag fick kontroll på det hela så sjönk det till 45 000 kWh på ett år.
Numera så drar de tre husen på sammanlagt 250 kvm ungefär 35 000 kWh på ett år.

Mina solceller tar hand om en del av detta.
Det kan man ju skaffa om man har eget hus.
Jaa.. Visst är det bra att ha solceller om man har hus. Det stod på "att göra"-listan på det huset. Som en del av bekvämligheterna efter att alla bränder i form av tak, ventilation, våtrum osvosv var släckta. Då hade vi ändå gemensamt en rätt hygglig inkomst vill jag påstå. Vi sålde ju som sagt huset och vinsten möjliggjorde investering i solceller i det nya huset men det innebär ju också att man måste göra någon form av bostadskarriär, ha god ekonomi sedan innan eller ha en stor portion tur för att nå dit.

Jag tror att du ska släppa det där med att andras sämre ekonomiska förutsättningar beror på dålig planering och obegåvade människor. Faktiskt.
 
Vad kostar det att byta ut vitvarorna och lägga nytt tak i din värld?
Spis 5 000. Bytte ut en alldeles nyss.
Lägga nytt tak vet jag inte riktigt.
Men det från 1985 håller fortfarande bra, så där måste man räkna kostnaden per år.
Jag skall ha bandplåt på taket.
Här så påstår de att det skulle kosta 139 000:- med plåttak.

https://www.hantverkarpriser.se/sida/prisguide-takbyte#totalt-pris-fr-tak-med-takplåt

Och så delar vi det på 40 år, minst, så är det 3 500:-/år.
Nu så kommer det nog att hålla i 50 år så så blir det 2 800:-/år.
 
Menar du att renoveringen blir gratis för att man kan låna till dem? I min värld blir det en skuld på 200.000 att betala ränta för.
Ja men de pengarna som går till den utökade räntan motsvarar ju de allmänna hyreshöjningarna.
Och i det läget får man göra en ny jämförelse.

Man kan ju välja att betala mer per månad nu eller att skjuta problemet på framtiden när det blir lättare att betala.

Att boendekostnaden går upp är ju något som drabbar alla.
 
Spis 5 000. Bytte ut en alldeles nyss.
Lägga nytt tak vet jag inte riktigt.
Men det från 1985 håller fortfarande bra, så där måste man räkna kostnaden per år.
Jag skall ha bandplåt på taket.
Här så påstår de att det skulle kosta 139 000:- med plåttak.

https://www.hantverkarpriser.se/sida/prisguide-takbyte#totalt-pris-fr-tak-med-takplåt

Och så delar vi det på 40 år, minst, så är det 3 500:-/år.
Nu så kommer det nog att hålla i 50 år så så blir det 2 800:-/år.
Du behöver nog också byta en hel del under taket. Om ytskiktet är dåligt så lär skiktet under också ha blivit det.
Sen nya hängrännor mm om du inte tänker sätta tillbaka det gamla förståss, men det ser ju rätt illa ut.
 
Ditt exempel på villa är inte ens en villa utan ett radhus, vad kostar villorna i ditt område?
Varför är det viktigt?
Exemplet på radhuset var för att det hade fjärrvärme och var billigt.
Skitbilligt faktiskt.

Det finns villor från 1 150 000:- som går att bo i.
Men utan fjärrvärme då.
 
Du behöver nog också byta en hel del under taket. Om ytskiktet är dåligt så lär skiktet under också ha blivit det.
Sen nya hängrännor mm om du inte tänker sätta tillbaka det gamla förståss, men det ser ju rätt illa ut.
Det är priset på ett komplett takbyte.
Plåttak är billigt och håller länge.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 793
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 090
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 792
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp