Boendeekonomi är jättekul!

Det går att hitta rätt mycket på både Marketplace och Blocket så man behöver inte köpa allt nytt. Har själv köpt kyl och frys nya, men vid andra tillfällen fått gratis fullt fungerande och moderna. För att inte tala om spis. Människor renoverar och byter ut moderna fungerande saker till nya saker för att de tycker det är snyggare. Inte konstigt det blir dyrt att bo i hus då.
Vissa saker går att hitta begagnade och andra behöver man någon som även gör jobbet på.
 
Det går att hitta rätt mycket på både Marketplace och Blocket så man behöver inte köpa allt nytt. Har själv köpt kyl och frys nya, men vid andra tillfällen fått gratis fullt fungerande och moderna. För att inte tala om spis. Människor renoverar och byter ut moderna fungerande saker till nya saker för att de tycker det är snyggare. Inte konstigt det blir dyrt att bo i hus då.

När jag beskrev att 20 000 per år i underhåll under 10 års tid var lite så tänkte jag inte i första hand på att byta kylskåp eller spis. Utan mer på att dränera om, byta tak, byta fönster, renovera badrum eller liknande. Man lär inte behöv göra allt det, men sannolikheten att någon större renovering behöver göras under en 10-årsperiod, i synnerhet om huset kostade under miljonen i inköp, är ganska stor. Det skulle äta upp en ganska stor del av de där 200 000:- Och sen tillkommer mindre underhållsarbeten, att byta ut diverse apparater osv.
 
Huset du länkade till är energiklass E. Den sämsta möjliga.
Du kanske har bättre?
Vi bor i ett energiklass B på 120 kvadrat och hushållar mycket med el. 17 grader inne och eldar i kaminen, snålmunstycken i duscharna, torktumlar aldrig, alla vitvaror är energiklass A (1-3 år gamla), inga långduschar, 2 tvättmaskiner i veckan osv och vi ligger omkring där på 2 pers.
Nej energiklass G är sämst.
https://dryft.se/energirenovering/e...h5ojNiYxMFld6xSMxjmGhMR5R2IEdXJPPGJ9zdh1JrzH6

Mitt dragiga 1940-talshus med fönster från 1800-talet klarar energiklass D med nöd och näppe.
Bättre än väntat faktiskt.
 
När jag beskrev att 20 000 per år i underhåll under 10 års tid var lite så tänkte jag inte i första hand på att byta kylskåp eller spis. Utan mer på att dränera om, byta tak, byta fönster, renovera badrum eller liknande. Man lär inte behöv göra allt det, men sannolikheten att någon större renovering behöver göras under en 10-årsperiod, i synnerhet om huset kostade under miljonen i inköp, är ganska stor. Det skulle äta upp en ganska stor del av de där 200 000:- Och sen tillkommer mindre underhållsarbeten, att byta ut diverse apparater osv.
Om du ser på mina inlägg skrev jag att just kyl och sådant räknar jag inte in under just underhåll. Byta tak, fixa fönster, måla utsidan osv är underhåll för mig.
 
Vissa saker går att hitta begagnade och andra behöver man någon som även gör jobbet på.
Sedan hittar jag mycket bra ändå på begagnatmarknaden. Har dragit hem badkar som jag har till hästarna och odlar i, kylskåp som används till mindre vilt i slaktboden för att slippa köra kylan på hela ytan och byggt om till äggkläckningsmaskin som nu fungerande som värmeskåp på vintern för det som behöver värme under vintern men står i garaget.
 
Jag bor i hyresrätt, har verkligen inte råd med annat. Är glad att jag har ett förstahandskontrakt iaf.
Så har inga alternativ.
Betalar ca 5 100 kr i hyra i månaden för en tvåa på 40 kvadrat i en förort till Göteborg.
 
Om du ser på mina inlägg skrev jag att just kyl och sådant räknar jag inte in under just underhåll. Byta tak, fixa fönster, måla utsidan osv är underhåll för mig.

Förstår inte riktigt varför byta vitvaror inte skulle räknas som underhåll? Men oavsett vilken uppdelning just du gör så kom diskussionen ur att värdestegringen (200 000:-på 10 år) skulle täcka merkostnaden att bo i hus.
 
Rent krasst skulle jag lägga samma summa varje månad i huskostnad som jag lägger nu på lägenhet oavsett hur billigt det vore att äga med de fasta kostnaderna per månad. Buffert för oförutsedda saker somt underhållskontot hade jag velat arbeta upp de första åren åtminstone. Betala så mycket som möjligt in och underhålla så lite som möjligt på samma gång. Utan att huset tar någon skada-mer än att det inte är toppmodernt renoverat. Bara det viktigaste att fixa.

Under de 11 år jag bodde i hus byttes tak (det var "underhåll" rakt av, inget fel på taket ännu alls, hyresvärden är byggmästare och säger som även min morfar som också var byggmästare-utan tak inget hus, men det var absolut inget fel på taket alls), eternitfasaden byttes mot trä vilket inte behövdes egentligen (han renoverade till sin son som skulle ta över huset när jag flyttade ut, man kan ju dessutom bygga in eternit, men det gjordes inte här...), och fönsterna målades en gång, de var inte i dåligt skick utan handlade om just underhåll, det var för övrigt han som gjorde allt också. Den som bodde där innan mig sa att inget heller hade gjorts under hennes rätt många år där. Huset var i bra grundskick, men inte modernt, ingen mögel, inget sådant trist alls. Vissa hus sköter sig liksom själv med rätt lite underhåll.
Just eftersom han renoverade det för sin son så åkte koxpannan sedan år 1950 som jag använde för uppvärmning ut och ersatte med någon värmepump av något slag, han hade pratat om någon pelletsbrännare också, men jag var nöjd med ved så han kände ingen stress i att byta ut medan jag bodde där. Även invändigt renoverades ordentligt efter hur sonen ville ha det. Men det är ändå inte vad jag kallar underhåll. Jag gissar att det huset i dag invändigt är riktigt riktigt tjusigt med tanke på att det inte renoverats sedan det byggdes typ.
 
De saknar tyvärr bildrättigheter på de mest intressanta bostäderna.
Men priserna ligger ungefär vid utgångspriset eller lägre och driftkostnaden mellan 2 500:- och 3 200:-.

Vad menar du med "mest intressanta"? Det måste ju vara någon form av tvärsnitt, även om man bara tar med billigare hus.

Jag har kollat på ett par olika kommuner/områden och det har bara varit ett fåtal som saknat bilder. Vad gäller priset har det varierat, för de billigaste har det nästan alltid gått ner rejält från utgångspris men då har det också handlat om rejält eftersatta hus. Övriga objekt har gått upp lika gärna som ner, ibland med rätt mycket. Oavsett vilket är det ju bättre att räkna på slutpris.
 
Förstår inte riktigt varför byta vitvaror inte skulle räknas som underhåll? Men oavsett vilken uppdelning just du gör så kom diskussionen ur att värdestegringen (200 000:-på 10 år) skulle täcka merkostnaden att bo i hus.
Jag tänker mer att underhåll är återkommande åtgärder på huset för att hålla det i bra skick. Medan kyl och frys är något som kan hålla i typ 25 år och sedan inte behöver kosta en kr att få andra. Men visst, det är ju egentligen samma sak.
 
Vad menar du med "mest intressanta"? Det måste ju vara någon form av tvärsnitt, även om man bara tar med billigare hus.

Jag har kollat på ett par olika kommuner/områden och det har bara varit ett fåtal som saknat bilder. Vad gäller priset har det varierat, för de billigaste har det nästan alltid gått ner rejält från utgångspris men då har det också handlat om rejält eftersatta hus. Övriga objekt har gått upp lika gärna som ner, ibland med rätt mycket. Oavsett vilket är det ju bättre att räkna på slutpris.
Det är väl i huvudsak när kronofogden är inblandad som bilder iaf innefrån saknas. Annars är det ju väldigt sällsynt (och korkat) vid försäljning.
 
Sedan hittar jag mycket bra ändå på begagnatmarknaden. Har dragit hem badkar som jag har till hästarna och odlar i, kylskåp som används till mindre vilt i slaktboden för att slippa köra kylan på hela ytan och byggt om till äggkläckningsmaskin som nu fungerande som värmeskåp på vintern för det som behöver värme under vintern men står i garaget.
Ja hade jag ägt hus hade just en söndrig kyl eller spis inte gjort mig speciellt orolig egentligen. Rätt enkelt fixat både gratis och rejält billigt. Det känns som den lilla biten i ägandet.
 
Jag tänker mer att underhåll är återkommande åtgärder på huset för att hålla det i bra skick. Medan kyl och frys är något som kan hålla i typ 25 år och sedan inte behöver kosta en kr att få andra. Men visst, det är ju egentligen samma sak.

Fattar tanken men ex byta tak eller dränera gör du ju förhoppningsvis ännu mer sällan. :)
 
Min gissning är att de ägt husen i all evighet och har låga driftskostnader.
Det innebär ju att du blir bjuden på ägarnas värdeökning på fastigheten.
Om husen är lågt belånade så har ägaren kapital bundet i husen som du inte behöver betala ränta för.
Man kan ju inte räkna med att det skall vara så i alla hyresrätter.
Men grattis till dig.
 
Vad menar du med "mest intressanta"? Det måste ju vara någon form av tvärsnitt, även om man bara tar med billigare hus.
De som ligger på samma ställe med samma pris.
Det fanns inga bilder på de husen.

Det går ju inte att jämföra obeboeliga ruckel med fullt funktionella lägenheter.
Så bilder är viktigt i sammanhanget.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 197
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 792
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 090
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 792
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp