Boendeekonomi är jättekul!

Där får vi vara oense.
Två väggar hjälper dåligt med de fönstren, avsaknad av element under vissa fönster, ett platt tak som är svårt att isolera bra (ser dessutom ut att vara orignal så det ligger nog bara lite spån under) och platta dirket på marken utan golvvärme.
Om du har rätt så måste jag nog omvärdera mina hus.
De är nog bättre än vad jag har trott med tanke på driftkostnaderna.
 
Vad är priset på huset och hur är storleken i förhållande till din hyresrätt?

Hur tror du att din hyresvärd gör för att få till det så billigt?

2,8 så ett billigt hus men som sagt inte så fräscht.
Huset är 15 kvm större så för stort för mig ändå


Kommunalt bostadsbolag med massor med lägenheter, jag bor i ett äldre hus. Nyproduktion är givetvis dyrare men irrelevant eftersom huset är schletet och gammalt.
 
Ojdå.
Det som skall vara så bra.
Min oljeeldning håller den budgeten.
Det är bra i ett väldigt långt perspektiv men dyrt i början tills hålet har betalat sig.
Hade pellets innan och det var så dyrt och oeffektivt att installationen hade betalt av sig på 5,5 år mot vad pelletsen kostade i månaden.
 
Jo det är det nog egentligen.
Men då finns inte informationen om driftkostnader kvar och det går inte heller att se skick på bostäderna på bilder för att jämföra.
Det finns sålda bostäder för samma pris eller mindre, men det är inte möjligt att avgöra om de ens är beboeliga.

Jag sorterade bort ett hus på över 200 kvm i samma prisklass och med bergvärme och låg driftskostnad p.g.a. skicket.
Hela källaren var fuktskadad så renoveringen är omöjlig att beräkna kostnaden för.

Sök på slutpriser på Hemnet så kan du se både driftskostnader och skick på bostäderna.
 
Om du har rätt så måste jag nog omvärdera mina hus.
De är nog bättre än vad jag har trott med tanke på driftkostnaderna.
Huset du länkade till är energiklass E. Den sämsta möjliga.
Du kanske har bättre?
Vi bor i ett energiklass B på 120 kvadrat och hushållar mycket med el. 17 grader inne och eldar i kaminen, snålmunstycken i duscharna, torktumlar aldrig, alla vitvaror är energiklass A (1-3 år gamla), inga långduschar, 2 tvättmaskiner i veckan osv och vi ligger omkring där på 2 pers.
 
Vi köpte en billig gård med hus 200 kvm långt innan elmarknaden gick bananas. Utöver huset har lite småutrymmen på gården där vi har låg värme/frostvakt.

Vi installerade ganska snabbt en Luft-vatten pump för att energieffektivisera. Det var ju tur att vi gjorde det, så vi bara fick en elräkning på över 18' för december -21, annars hade det blivit ännu värre.

Med mer energieffektivisering, solceller mm har vi kommit ner betydligt i både elförbrukning och elräkningar sedan dess, men billigt är det ju inte att kriga ner elräkningar. I år ska vi byta fönster och dörrar på kåken, det kostar ju också en slant. Vi kommer behöva bo här bra länge innan investeringarna betalat av sig, men vi rustar för att kunna bo kvar senare i livet. För vår del är kostnadskalkylen för hus alltså inte alls rimlig.
 
Pelletspanna. Men det är inräknat nödvändigt underhåll, du kan ju inte på allvar mena att dina hus rullar 20 år utan att någonsin måla, byta vitvaror, byta vindsskivor, dränera grund, tilläggsisolera och alla de där andra sakerna som krävs för att de driftskostnader du räknar på faktiskt ska vara så låga?
Tilläggsisolering är redan gjort för 40 år sedan, och med tanke på energiförbrukningen så behöver det nog inte göras igen.
Grunden behöver inte dräneras någonsin, det är en torpargrund som är torr.
Så nej det har inte behövts något sådant efter den första räddningsaktionen vid inflyttning för 30 år sedan.
Toaletterna är bytta, vitvarorna lika så och duschkabinen 2 gånger t.o.m.
Reparationen efter hyresgästerna räknas inte riktigt eftersom att det var närmast sabotage bakom det behovet.

Huset fick en ny oljepanna 1999, men den kostade då inte mer än 25 000:- installerad och klar.

Och även allt inräknat har det inte blivit några 20 000:- om året i underhåll och reparationer.
 
Men om du är så säker på att det är billigare med hus, @Inte_Ung , så får du hemskt gärna hitta ett hus åt mig. Jag behöver bo i Göteborgsregionen, jobbar centralt i Gbg och kan inte ta bil till jobbet.

Nuvarande boendekostnad för en trea är strax under 10000:- så det är vad jag har att röra mig med totalt varje månad. Min är nyrenoverad med 2 år gamla vitvaror, helkaklat badrum osv så det är standarden jag förväntar mig för att vara likvärdigt. Kan dra av lite i standard eftersom ett hus förmodligen kommer vara lite större än 75 kvm (även om det finns rätt mycket runt 100 kvm häromkring).

Hade älskat att ha ett hus om det inte vore för att det just inte passar plånboken...
Den geografiska platsen fungerar inte för det.
Där blir jämförelsen annorlunda.
 
Är ju inte svårt att se hur lägenhet är billigare i drift och underhåll än hus. Man ligger ju på en helt annan nivå när det kommer till att förhandla om pris både på material och arbete.
Är ju en himla skillnad i pris per hushåll att fixa fasaden eller relina avloppsrör i en villa jämfört med ett lägenhetskomplex, eller bara sån enkel sak som köpa av vitvaror då du även där får ett helt annat förhandlingsläge vid köp av fler.
 
Vad är syftet med inlägget egentligen? För som ett generellt diskussionsunderlag duger ju inte ”faktan” som är presenterad.
Att jämföra olika boendekostnader.
Även med avseende på olika geografiska områden.
Att bo i en villa i Stockholm är ju en oerhört annorlunda ekonomi än i t.ex. Karlholmsbruk.
 
Nä, det är absolut inte nödvändigt att ha samma standard. Men ska man påstå att något är billigare kan man ju inte jämföra äpplen med päron. Och den dagen kyl- och frys eller liknande går sönder så kan du inte bara stoppa huvudet i sanden och säga att det inte finns pengar till det just nu. Räknar man inte med att behöva byta ut saker kontinuerligt får man istället spara ihop en buffert och det är också pengar man måste ha.
Men jag tänker billigare för behovet
Om man är en stor barnfamilj så är ju storleken och inte standarden på bostaden behovet.
Och det handlar om kostnaden för att bo och inte vad vi får för pengarna.

Kostnad i kronor per månad för vad vi behöver.
 
Nä, det är absolut inte nödvändigt att ha samma standard. Men ska man påstå att något är billigare kan man ju inte jämföra äpplen med päron. Och den dagen kyl- och frys eller liknande går sönder så kan du inte bara stoppa huvudet i sanden och säga att det inte finns pengar till det just nu. Räknar man inte med att behöva byta ut saker kontinuerligt får man istället spara ihop en buffert och det är också pengar man måste ha.
Det är klart man behöver en buffert till saker som kan gå sönder,men en buffert för kyl och frys tex är inte samma sak som kontinuerligt årligt underhåll tänker jag. Att ha en buffert är ju givet om man bor i hus, så även en pott för årligt underhåll.
 
Är ju inte svårt att se hur lägenhet är billigare i drift och underhåll än hus. Man ligger ju på en helt annan nivå när det kommer till att förhandla om pris både på material och arbete.
Är ju en himla skillnad i pris per hushåll att fixa fasaden eller relina avloppsrör i en villa jämfört med ett lägenhetskomplex, eller bara sån enkel sak som köpa av vitvaror då du även där får ett helt annat förhandlingsläge vid köp av fler.
Det går att hitta rätt mycket på både Marketplace och Blocket så man behöver inte köpa allt nytt. Har själv köpt kyl och frys nya, men vid andra tillfällen fått gratis fullt fungerande och moderna. För att inte tala om spis. Människor renoverar och byter ut moderna fungerande saker till nya saker för att de tycker det är snyggare. Inte konstigt det blir dyrt att bo i hus då.
 
Är ju inte svårt att se hur lägenhet är billigare i drift och underhåll än hus. Man ligger ju på en helt annan nivå när det kommer till att förhandla om pris både på material och arbete.
Är ju en himla skillnad i pris per hushåll att fixa fasaden eller relina avloppsrör i en villa jämfört med ett lägenhetskomplex, eller bara sån enkel sak som köpa av vitvaror då du även där får ett helt annat förhandlingsläge vid köp av fler.
Jag som bor i samfällighet och delar värmepanna med mina grannar betalade ju bara en bråkdel av bergvärmepannan när den behövde bytas!
 
Sök på slutpriser på Hemnet så kan du se både driftskostnader och skick på bostäderna.
De saknar tyvärr bildrättigheter på de mest intressanta bostäderna.
Men priserna ligger ungefär vid utgångspriset eller lägre och driftkostnaden mellan 2 500:- och 3 200:-.
 
Det är klart man behöver en buffert till saker som kan gå sönder,men en buffert för kyl och frys tex är inte samma sak som kontinuerligt årligt underhåll tänker jag. Att ha en buffert är ju givet om man bor i hus, så även en pott för årligt underhåll.

Kolla på vad det kostar när det är dags att fixa badrum eller kök, så inser man att det nog är en tusenlapp eller två i månaden som man behöver sätta in på det där kontot. Plus som sagt yttre underhåll bara för att huset inte ska bli förstört.

Tapetsera ett vardagsrum kan tex landa på 20000:- utan några större åthävor även om man gör jobbet själv. Ett annat år målar man utsidan. Någon gång behöver fönster underhåll (om man inte redan lagt betydligt större pengar på att byta ut dem), osv.

Sen kan man ju lägga upp det olika, men jag har föredragit att göra något varje år istället för att få en jättepuck vid ett enda tillfälle.

Inget av det här är lyx, utan saker som behöver göras då och då för att behålla skicket på huset. Om man är okej med att det är i sämre skick efter 10-20 år får det stå för var och en, men kostnader för att hålla någorlunda konstant standard borde verkligen räknas med i driftskostnader. Annars har man ju bara gjort en bokföringsbluff gentemot sig själv.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 197
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 792
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 090
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 792
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp