Boendeekonomi är jättekul!

Vilka då?

Jag kan se t.ex. att parkeringsplatser och ibland även garage ingår i kostnaden för att bo i villa medan de tillkommer om man bor i lägenhet.
Med två bilar så kan kostnaden skilja med uppåt 1 000:-/ månaden.

I nästan alla inlägg som inte är din egna nämns det viktiga faktorer som skiljer dessa boenden åt, och varför hus inte är billigare än lägenhet.
 
Det i TS har bergvärme och ännu lägre kostnader för uppvärmning än det med fjärrvärme.
Så det spelar egentligen ingen roll.
Det är ju själva summan på uppvärmningskostnaden som räknas.

Men jag har tidigare hittat hus i samma prisklass i det området.

Det i TS går ju inte att diskutera eftersom det bara är en påstådd siffra. Kanske existerar det, kanske inte 🤷‍♀️

Och alldeles oavsett är den avgörande punkten ifall den villan är TS är representativ för utbudet av villor i Sverige och ett reellt alternativ för alla som ska välja mellan HR, BR och äganderätt.
 
Är det vad du tror eller vet?
Jag har verkligen inte haft de kostnaderna på mina hus.
Vet.
Jag har renoverat och underhålligt två hus och vet vad virke, vitvaror, panna, målarfärg, ny plåt runt skorstenen, service på div saker kostar. Jag vet också vad ny dränering kostar och ett nytt tak.
Tillslut kommer ALLTID de utgifterna om man tar hand om sitt hus.
Jag vet inte vad du anser vara okej standard och underhåll på ett hus men jag med parters har sett till att husen underhållits kontinuerligt.

Målade tex fönstren på nuvarande huset i somras. Det är bara 13 år gammalt men vi gjorde det innan färgen flagade och fukt letade sig in.
 
Nej faktiskt inte.
Den hade bergvärme som gav ännu lägre uppvärmningskostnad.

Men jag tror att det finns faktiskt.
Jag hittade det här som är litet dyrare med fjärrvärme.
Men det äri riktning bra skick.
Däremot så är inte uppvärmningskostnaden lägre

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=2768563&utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_campaign=till-salu&utm_content=jagarstigen+16

Är det inte bättre att du tittar på slutpriser? Även om fastighetspriserna sjunkit är det fortfarande på väldigt många ställen så att slutpriset ligger en bra bit över utgångspriset. Då stämmer inte din beräkning.
 
Hyresrätter och bostadsrätter är ofta mindre än villor. Man bor helt enkelt ofta trängre och mindre i lgh. Det känns som en parameter du helt missat..
Nej inte missat.
Jag försökte att komma så nära som möjligt genom att bara jämföra lägenheter 4 rok eller större med mindre villor.
Men det är svårt att hitta villor på mindre än 120 kvm.
 
SBAB tycker i alla fall det.
https://www.sbab.se/1/privat/boendeekonomi_ar_jattekul.html

Jag tycker att det är både viktigt och intressant.
Kostnaden för boende påverkar ju privatekonomin något oerhört vilket gör den intressant att räkna på.

Jag har gjort några jämförelser.

Villa 5 rok runt 6 500:- / månad.
Bostadsrätt 4 rok 9 500:- / månad.
Hyresrätt 4 rok 12 000:- / månad plus hushållsel.

Jag väljer att bo i eget hus därför att jag är snål och vill ha mycket plats.
Hur väljer ni och varför?
Finns alternativet tälta i skogen med så tror jag att jag väljer det, med tanke på hyreshöjning, kostnader och saker som går sönder på en och samma gång. :meh:

Andra dagar när det inte känns lika hopplöst och störigt, så väljer jag hyresrätt, minst arbete ändå. Skulle vilja ha hus eller liten stuga, men pallar jag verkligen med allt jobb numera? Tror inte det. Lättare att faktiskt bara bo då tänker jag och lämna bekymmer till någon annan att sköta om.
 
Fast i mina föräldrars hus har den gått på runt fyra gånger som mycket som i min hälften så stora lägenhet. Alla hus kan man inte elda i.

Det känns oerhört verklighetsfrånvändt att göra de jämförelser du gör.
Det går ju att påverka uppvärmningskostnaden med olika tekniska lösningar.
En luft-luftvärmepump t.ex. sänker kostnaden betydligt.

Jag har uträkningar på 4 hus som används som permanentbostäder och tycker nog att det stämmer ganska så bra.
Dåliga lösningar för uppvärmning kan man ju ändra på när man äger sitt hus.
 
Om jag lägger in dina prisuppgifter på villan i SBABs kalkyl och förutsätter 85 % belåning så blir månadskostnaden 4100:- efter skatteavdrag.

Kvar är 2400:- dessa ska då räcka till (för att jämföras med BR eller HR):

Försäkring
VA-avgift alt tömning av egen anläggning
Uppvärmning
Sophämtning
Sotning
Eventuell samfällighetsavgift
Och så hemlarmet då ;)
Det behövs nog minst 3 500:-/ månad till driften, så mäklaren räknade litet väl glatt där.
Vi lägger på en tusenlapp på villan per månad.

7 500:-/månad, fungerar det?
 
Byggår 1964, stora tvågrasfönster i orginal och underdimitionerade element. Inte ens element under alla fönster= kallras.
Aldrig i livet att den vupovärmningskalkylen stämmer om de har haft 20 grader inne (vilket anses vara en normal boendetemperatur)

De kanske gillade att ha 15 grader inne?
Det kan nog stämma med elförbrukning faktiskt.
Husen som jag hyr ut drar inte mer än 12 000 kWh i el per år.
Och det var när elen ingick i hyran så att hyresgästerna inte var direkt sparsamma.
Så med två väggar åt grannarna och en luftvärmepump är det fullt rimligt.
 
Tittade på det minsta huset till salu där jag bor, inte särskilt fancy med en del renoveringsbehov.
Det skulle kosta mig runt 14 k per månad att bo där med lån, ränta, amortering och löpande kostnader.
Jag betalar 6200 för min välskötta hyresrätt med fri parkering och eget garage.
 
Det kan nog stämma med elförbrukning faktiskt.
Husen som jag hyr ut drar inte mer än 12 000 kWh i el per år.
Och det var när elen ingick i hyran så att hyresgästerna inte var direkt sparsamma.
Så med två väggar åt grannarna och en luftvärmepump är det fullt rimligt.
Där får vi vara oense.
Två väggar hjälper dåligt med de fönstren, avsaknad av element under vissa fönster, ett platt tak som är svårt att isolera bra (ser dessutom ut att vara orignal så det ligger nog bara lite spån under) och platta dirket på marken utan golvvärme.
 
Bergvärme är förvisdo billig uppvärmning men anläggningen kräver faktiskt en hel del ström. Och underhåll.
Men den strömmen är ju inräknad i driftkostnaden som sedan är inräknad i boendekostnaden.
Den tillkommer inte utöver boendekostnaden.

Däremot så hade jag inte tagit med hushållsel i vare sig bostadsrätten eller hyresrätten.
Den ingick dock i beräkningen för villan.
 
Men den strömmen är ju inräknad i driftkostnaden som sedan är inräknad i boendekostnaden.
Den tillkommer inte utöver boendekostnaden.

Däremot så hade jag inte tagit med hushållsel i vare sig bostadsrätten eller hyresrätten.
Den ingick dock i beräkningen för villan.
Och jag menar på att även bergvärme drar så pass mycket ström så det inte håller i dina budgetar.
 
Nej inte missat.
Jag försökte att komma så nära som möjligt genom att bara jämföra lägenheter 4 rok eller större med mindre villor.
Men det är svårt att hitta villor på mindre än 120 kvm.
Men du missar ju fortfarande? Något som bidrar till att det är billigare att bo i lgh är ju just att man (ofta) bor mindre i lgh. Du skriver ju själv att det är svårt att hitta lika små hus som det finns lgh. 🤪

Du jämför ju inte hur folk verkligen bor - därför dina jämförelser blir galna. Du kan ju hitta bostadsrättsföreningar med avgifter nära på noll (pga hyresintäkter från lokaler etc.) och billiga hyresrätter också. Men du letar upp billiga hus och jämför med dyra lgh. Jag kan göra det omvända om du är intresserad av det?
 
När jag senast betalade ngt för drift i hus så kostade det 7000:-/mån. Det var för 20 år sedan, i en välskött tegelvilla i ett relativt billigt område i utkanten av en småstad. Inte nära till nånting, inga påkostade renoveringar.
Vilken uppvärmning hade den villan?
Inte ens min dragiga kåk från 1940 kostar så i drift nu 2024.
Hur lyckas man med det?

Det känns som att jag kanske borde omvärdera det huset.
Välskött är inte något som man kommer att tänka på där.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 197
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 090
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 792
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp