Boendeekonomi är jättekul!

Underhåller du inte ditt hus, byter vitvaror som går sönder, lagar pannan osv tappar det massor av värde och blir tillslut omöjligt att bo i. Självklart ska ALLA kostnader som krävs för att hålla boendet i samma skick som vid övertagandet räknas med.
Men hus går ju upp i värde i.o.m. värdestegringen så det brukar faktiskt gå plus ändå.

Dessutom så ökar låneutrymmet med tiden så man kan skjuta de kostnaderna framför sig och låna när det behöver åtgärdas.
Vid den tiden så har hyrorna ökat så pass mycket att man behöver göra en ny jämförelse.
Oftast så går den ökade lånekostnaden jämt upp med hyreshöjningen i trakten.
 
Ja precis.
Men om man hyr och har pengarna i stället för att det sitter eget kapital i huset, så måste man ju räkna bort de inkomster som man får från kapitalet från hyran för att det skall gå att jämföra kostnaderna.

Vad diskuterar du egentligen?
Referar du till mitt inlägg om att jag hyrt hus så har du helt tappat poängen i det inlägget för den handlar om min utgift som boende vilket är trådens ämne.
 
SBAB tycker i alla fall det.
https://www.sbab.se/1/privat/boendeekonomi_ar_jattekul.html

Jag tycker att det är både viktigt och intressant.
Kostnaden för boende påverkar ju privatekonomin något oerhört vilket gör den intressant att räkna på.

Jag har gjort några jämförelser.

Villa 5 rok runt 6 500:- / månad.
Bostadsrätt 4 rok 9 500:- / månad.
Hyresrätt 4 rok 12 000:- / månad plus hushållsel.

Jag väljer att bo i eget hus därför att jag är snål och vill ha mycket plats.
Hur väljer ni och varför?
Tror du på riktigt att dina siffror säger något överhuvudtaget om hur dyrt det generellt sätt är att bo i villa vs. hyresrätt? Du jämför äpplen och päron på ett sätt som är så verklighetsfrånvänt att jag blir helt chockad.
 
Men hus går ju upp i värde i.o.m. värdestegringen så det brukar faktiskt gå plus ändå.

Dessutom så ökar låneutrymmet med tiden så man kan skjuta de kostnaderna framför sig och låna när det behöver åtgärdas.
Vid den tiden så har hyrorna ökat så pass mycket att man behöver göra en ny jämförelse.
Oftast så går den ökade lånekostnaden jämt upp med hyreshöjningen i trakten.

Om objektet är ett villa på 5 rok som kostar 1 150 000 i inköp så får man nog räkna med att värdestegringen är rätt begränsad.
 
Men hus går ju upp i värde i.o.m. värdestegringen så det brukar faktiskt gå plus ändå.

Dessutom så ökar låneutrymmet med tiden så man kan skjuta de kostnaderna framför sig och låna när det behöver åtgärdas.
Vid den tiden så har hyrorna ökat så pass mycket att man behöver göra en ny jämförelse.
Oftast så går den ökade lånekostnaden jämt upp med hyreshöjningen i trakten.
Det beror ju på var de ligger. Om jag räknar inköpspris+ det jag renoverat för så är nog värdet på mitt hus detsamma i antal kronor som när jag köpte för 20 år sedan. Med inflationen inräknad så har alltså värdet sjunkit
 
Det känns som väldigt märkliga siffror som inte har något med min egen verklighet att göra.
För mig är det allra billigast att bo i hyresrätt. Den ligger på Södermalm i Stockholm. Går något sönder kontaktar jag hyresvärden. Bostadsrätt var dyrare p g a lån och allt jag behövde betala själv. Hus har jag inte bott i själv men vet att sånt som el kostar massor jämfört med lägenhet.
 
Så du har gjort uträkningen på ditt eget hus och inte på en snittvilla?
Nej på hus i trakten där jag bor.
Men inte på snittvillor heller.
Det varierar ju så oerhört med geografin.

Exemplen är på bostäder som finns tillgängliga i dag i området som jag bor i.
Kriteriet på urval är minst 4 rok.

Mina hus är inte det minsta representativa i sammanhanget och inte heller huset som jag bo i.
 
Det känns som väldigt märkliga siffror som inte har något med min egen verklighet att göra.
För mig är det allra billigast att bo i hyresrätt. Den ligger på Södermalm i Stockholm. Går något sönder kontaktar jag hyresvärden. Bostadsrätt var dyrare p g a lån och allt jag behövde betala själv. Hus har jag inte bott i själv men vet att sånt som el kostar massor jämfört med lägenhet.
Nej du bor ju i ett område där ägda bostäder är oerhört dyra att köpa.
El behöver inte kosta massor i hus.
Många hus har fjärrvärme som inte blir dyrare för uppvärmning än i lägenhet.
Eller om man eldar med något billigt.

Hushållsel brukar bli lika.
 
Nej på hus i trakten där jag bor.
Men inte på snittvillor heller.
Det varierar ju så oerhört med geografin.

Exemplen är på bostäder som finns tillgängliga i dag i området som jag bor i.
Kriteriet på urval är minst 4 rok.

Mina hus är inte det minsta representativa i sammanhanget och inte heller huset som jag bo i.
Men om nu husen i området där du bor är så himla billiga borde ju värdeutvecklingen inte heller vara särskilt hög, eller? Får inte ihop det du skriver..
 
I en bostadsrätt är vissa kostnader inbakade i avgiften.
Men inte vitvaror och ytskikt.
Så kök och badrum står man för själv på samma sätt som i en villa.

Hur mycket tycker du att man behöver avsätta till underhåll i de olika fallen?
Jag har ägt två bostadsrätter så jag vet att man får visst underhåll i avgiften och stå för visst själv.

I en hyresrätt får du allt betalt.

I ett hus inget alls.

Och det är här din uträkning haltar. För du har inte med vad man måste betala utöver fasta kostnader. Och det varierar enormt. En hyresrätt blir 0 kronor. En villa många tusen till per år.
Är man ohändig och köper ett äldre hus så blir det verkligen inga 6500:- i månaden.

Får öht inte ihop den kostnaden. Bara hushållsel, uppvärmning, sophämtning, vatten och avlopp ev vägförening, fastighetsskatt, sotning mm hamnar på den summan med de elpriser som är nu.

De flesta har faktiskt lån på sina hus och bostadsrätter som ska räknas med.
 
Nej du bor ju i ett område där ägda bostäder är oerhört dyra att köpa.
El behöver inte kosta massor i hus.
Många hus har fjärrvärme som inte blir dyrare för uppvärmning än i lägenhet.
Eller om man eldar med något billigt.

Hushållsel brukar bli lika.
Hyresrätter och bostadsrätter är ofta mindre än villor. Man bor helt enkelt ofta trängre och mindre i lgh. Det känns som en parameter du helt missat..
 
Nej du bor ju i ett område där ägda bostäder är oerhört dyra att köpa.
El behöver inte kosta massor i hus.
Många hus har fjärrvärme som inte blir dyrare för uppvärmning än i lägenhet.
Eller om man eldar med något billigt.

Hushållsel brukar bli lika.
Fast i mina föräldrars hus har den gått på runt fyra gånger som mycket som i min hälften så stora lägenhet. Alla hus kan man inte elda i.

Det känns oerhört verklighetsfrånvändt att göra de jämförelser du gör.
 
Ja det är kapitalkostnad tillsammans med driftkostnader inklusive fastighetsavgift på hus.

Men utan underhåll.
Min erfarenhet är att det inte blir så mycket utslaget på 20 år.

Om jag lägger in dina prisuppgifter på villan i SBABs kalkyl och förutsätter 85 % belåning så blir månadskostnaden 4100:- efter skatteavdrag.

Kvar är 2400:- dessa ska då räcka till (för att jämföras med BR eller HR):

Försäkring
VA-avgift alt tömning av egen anläggning
Uppvärmning
Sophämtning
Sotning
Eventuell samfällighetsavgift
Och så hemlarmet då ;)
 
Är du dessutom tvungen att veckopendla, varför ska man då köpa ett hus billigt om man ändå är tvungen att betala för pendlingen och ett boende på annan ort?
Kanske så veckopendlar man till olika ställen olika veckor?
De som ligger ute på kontrakt t.ex. de åker ju åt olika håll olika gånger.
 
Men hus går ju upp i värde i.o.m. värdestegringen så det brukar faktiskt gå plus ändå.

Dessutom så ökar låneutrymmet med tiden så man kan skjuta de kostnaderna framför sig och låna när det behöver åtgärdas.
Vid den tiden så har hyrorna ökat så pass mycket att man behöver göra en ny jämförelse.
Oftast så går den ökade lånekostnaden jämt upp med hyreshöjningen i trakten.
Oftast går de upp ja. Om man sköter om det (vilket kostar pengar) och det inte ligger fel.

Men hade man otur att köpa ett hus i en avkrok som Lessjöfors tex så fick man skänka bort det.
Där står jättemånga hus tomma. Både hyreshus och villor. Och det finns många byar runt om i Sverige som gått samma öde till mötes när fabriker lagts ner och arbetslösheten drabbat orten.

Just nu har bostadsmarknaden dippat över hela landet. Ser själv genom mitt jobb dödsbon efter vårdtagare stå och förfalla för att de inte går att sälja.
 
Om man ska göra en jämförelse måste ju huset, bostadsrätten och hyresrätten ligga på samma ställe, annars är det ju helt meningslöst 😅
Jag har gjort just den jämförelsen.
I alla fall på ett ungefär.
Samma arbetsmarknad och samma skolor.
Och kollektivtrafik så att man inte är beroende av bil.

Huset i länken ligger litet på annan plats men i närheten och är också billigare.
Jag ville inte ange exakt plats för jämförelsen.
 
Oftast går de upp ja. Om man sköter om det (vilket kostar pengar) och det inte ligger fel.

Men hade man otur att köpa ett hus i en avkrok som Lessjöfors tex så fick man skänka bort det.
Där står jättemånga hus tomma. Både hyreshus och villor. Och det finns många byar runt om i Sverige som gått samma öde till mötes när fabriker lagts ner och arbetslösheten drabbat orten.

Just nu har bostadsmarknaden dippat över hela landet. Ser själv genom mitt jobb dödsbon efter vårdtagare stå och förfalla för att de inte går att sälja.
Jag har precis sålt min bostad i en svensk mellan storstad, det tog över ett år. Efter detta set jag ytterligare en fördel med hyresrätt, efter tre månader kan jag släppa den bostaden!
 
Värme ingår i kalkylen.

All drift men inte underhåll.

Här är billigaste huset som jag hittar i ett utökat område just nu.
Det är nära att åka till många arbetsplatser därifrån.

https://www.lansfast.se/till-salu/villa/ostergotland/norrkoping/vikbolandet/kolstorp-19/cmvilla5f4iuhj2485d2rnh/?utm_source=booli&utm_medium=referral&utm_content=kolstorp 19

Byggår 1964, stora tvågrasfönster i orginal och underdimitionerade element. Inte ens element under alla fönster= kallras.
Aldrig i livet att den vupovärmningskalkylen stämmer om de har haft 20 grader inne (vilket anses vara en normal boendetemperatur)

De kanske gillade att ha 15 grader inne?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 194
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 790
Senast: Verdandi
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 083
Senast: cherie
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 790
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp